Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@10:58:30 GMT

امیدی برای بهبود وضعیت «شپلی» هست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۴۳۸۶

‍‍‍‍‍‍

آشنایی بیشتر با پلی اکریل ایران شپلی در دام خصوصی‌سازی‌ غیراصولی کورسوی امیدی برای شپلی فاصله شپلی با هم گروهی‌ها

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ شرکت پلی اکریل ایران، در سال ۱۳۵۳ و با مشارکت بخش خصوصی، تعدادی از بانک‌های تخصصی ایرانی و شرکت دوپاند دونمورس آمریکا تاسیس شد. سهام این شرکت، در سال ۱۳۷۵ در بورس پذیرفته شد و هم‌اکنون با نماد «شپلی» در بازار پایه زرد فرابورس معامله می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به بررسی وضعیت شرکت و عملکرد سهام آن در بازار سرمایه می‌پردازیم.

آشنایی بیشتر با پلی اکریل ایران

فعالیت اصلی شرکت، احداث کارخانجات تولید الیاف، نخ پلی استر و الیاف اکرلیک و فروش این محصولات به صورت داخلی و صادراتی است. همچنین این شرکت در مواردی فرعی از جمله خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی نیز فعالیت می‌کند. گفتنی است در سال ۹۹، به طور میانگین هزار و ۲۷۲ نفر در شرکت پلی اکریل ایران مشغول به فعالیت بودند.

شرکت خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر با مالکیت ۱۶درصد از سهام شپلی، سهامدار ارشد شرکت محسوب می‌شود. همچنین ۷.۸۹درصد از سهام شرکت پلی اکریل ایران متعلق شرکت الیاف زاینده رود و ۶.۸۵درصد آن تحت مالکیت شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان است. گراف زیر لیست کامل سهامداران عمده شپلی را نمایش می‌دهد.

شپلی در دام خصوصی‌سازی‌ غیراصولی

شرکت پلی اکریل ایران نیز از قربانیان سریال خصوصی‌سازی‌های غیر اصولی دهه ۸۰ بود. دولت در سال ۸۳ این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کرد اما در این واگذاری، نه به صلاحیت خریدار توجه شد و نه به کارشناسی قیمت. مجتمع احیاء سپاهان، در حالی با مبلغ ۵۹میلیارد تومان شرکت پلی اکریل ایران و همه زیر مجموعه‌های آن را خرید که در همان زمان، تنها موجودی نقد «شپلی» ۱۶میلیارد تومان و سود انباشته آن پنج میلیارد تومان بود!

۱۸ ماه پس از خصوصی‌سازی اول، مجتمع احیاء سپاهان سهامش را به گروه العقیلی می‌فروشد و این گروه در سال ۸۵، ۹۳درصد از سهام شپلی را خریداری می‌کند. این در حالی بود که در طی یک سال و نیم مدیریت خریدار اول، شرکت از پنج میلیارد، تومان سود انباشته به ۱۸میلیارد تومان زیان انباشته رسید.

گروه العقیلی از زمانی که شرکت را تحویل گرفت، اقدام به خرد کردن سهام آن کرد. به نحوی که مالکیت این گروه از ۹۳درصد در سال ۸۵ به ۲۰درصد در سال ۹۵ رسید. 

مشکلات متعدد شرکت در این دوره باعث شد که شپلی بارها در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد. حتی حقوق کارکنان شرکت به مدت ۹ماه به تعویق افتاد و کارخانه، تنها یک هفته مانده به نوروز سال ۹۶، به شکل کاملا خصوصی به حدود دو هزار کارگر خود اعلام کرد که برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به سازمان تامین ‌اجتماعی مراجعه کنند.

سقوط آزاد شپلی به نحوی بود که میزان تولید این شرکت از سال ۹۰ تا پایان ۹۶، بیش از ۹۵درصد کاهش یافت. پس از فوت محمد سعید العقیلی، سهامدار اصلی گروه العقیلی، دولت بار دیگر سکان پلی اکریل ایران را در نظر گرفت و تسهیلاتی که به شرکت اعطا شد، بار دیگر ماشین تولید آن را روشن کرد. 

گراف زیر، میزان تولید و فروش محصولات شپلی در ۱۰ سال گذشته و ۹ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ این شرکت را نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که میزان ظریفت تولید اسمی سالانه شرکت، معادل ۱۳۰هزار و ۶۰۰تن است اما در سال ۹۹ تنها ۵۳هزار و ۴۴۰تن یعنی ۴۱درصد از کل ضرفیت محقق شده است.

کورسوی امیدی برای شپلی

گراف زیر، نشان‌دهنده سود و زیان خالص و انباشته شپلی در ۱۰سال گذشته و ۹ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ است. واضح است که شپلی در این مدت تنها در سال ۹۲ سود خالص شناسایی کرده و در باقی سال‌ها، زیان‌های سنگینی متحمل شده است. زیان انباشته شرکت نیز در این ۱۰ سال بیش از ۶برابر شده و در پایان شهریور ۱۴۰۰ به هزار و ۱۳۵میلیارد تومان رسیده است.

نکته قابل توجه در این نمودار، مثبت شدن سود خالص شپلی پس از ۷ سال است. در پایان شهریور سال جاری، شپلی موفق شد سود خالص ۲۳میلیارد تومانی را رقم بزند که می‌تواند کورسوی امیدی برای بهبود شرایط این شرکت تلقی شود.

فاصله شپلی با هم گروهی‌ها

مقایسه روند قیمتی شپلی با شاخص گروه محصولات شیمیایی بورس، نشان می‌دهد سهام این شرکت نیز در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد. در حالی که از ابتدای سال ۱۴۰۰، همگروهی‌های شپلی به طور میانگین رشد ۱۴.۱درصدی را تجربه کرده‌اند، سهام پلی اکریل ایران با افت ۳۳.۹درصدی مواجه شده است. 

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بازار سرمایه ورشکستگی کارخانجات شرکت پلی اكریل ایران طرح‌های تولیدی اخبار مرتبط اجحاف در حق سهامداران کارخانجات فولادی و پتروشیمی +فیلم عدم شفافیت و ورشکستگی؛ ماهیت شرکت‌های بازار پایه/ اصلاح قوانین گامی مناسب برای منطقی‌تر… فزر با معاملاتی ۳۳۰ میلیاردی، صدر معاملات برتر بورس امروز را تصاحب کرد فملی همچنان بیشترین خروج پول حقیقی بورس را ثبت می کند افت ۴۹۵واحدی شاخص کل بورس در پایان نیمه اول معاملات یک بازار و چند چالش ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها امیدی برای بهبود وضعیت «شپلی» هست؟ عیدی بازنشستگان شامل حق همسر و فرزند نیست؟ خوراکی که به درمان کم کاری تیروئید کمک می کند! سازمان حمایت اتاق را متهم به بی اطلاعی از طرح درج قیمت مصرف کننده کرد فروشگاه زنجیره ای عرضه مستقیم محصولات زمزم افتتاح شد کشف روشی تازه برای ترمیم دندان‌ ها درخواست اصناف برای تعویق در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی ​خشکبار بفروشید، موبایل وارد کنید! کنکور ۱۴۰۳ هوشمند می شود جی پی مورگان به عنوان اولین بانک وارد متاورس شد موبایل های ۲۰میلیونی بازار (جدول) تنها راه حل مذاکرات وین توافق موقت است دمنوشی که برای افزایش ایمنی بدن مناسب است ساخت کلاهی برای بهبود تصویر برداری MRI از مغز تولید زعفران ۷۰ درصد کم شد درخواست دوباره آژانس انرژی از اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت ژاپن بالاترین تلفات روزانه کرونا را ثبت کرد دولت ارز را تک‌ نرخی می کند؟ توضیح دبیرکل فدراسیون درباره جلسه استیضاح فردا اکثریت افراد مبتلا به افسردگی درمان نمی شوند بورس چه زمانی از خواب زمستانی بیدار می شود؟ خرید سهام یک بانک فعال در حوزه رمزارز توسط وارن بافت خبر خوب؛ واریز عیدی بازنشستگان و کارمندان با حقوق بهمن قطعی شد کرونا برای همیشه باقی می‌ ماند؟ سفر بنت به بحرین بیشترین گله مندی مردم اطاله دادرسی است سورنتو از ب ام و گرانتر شد + جدول قیمت کامل (۲۷ بهمن ۱۴۰۰) محققان یک بچه "کوسه شبح" در نیوزلند شناسایی کردند سیر ابتلا به اومیکرون صعودی است چه غذایی برای سرماخوردگی خوب است؟ شروط عجیب و غریب وام بدون ضامن برای بازنشستگان ساخت دستگاه سیوال، دستگاه جداساز الیاف از آب سبقت بنز از آپارتمان های قلهک + جدول قیمت کامل (۲۷ بهمن ۱۴۰۰) تمام مراکز ملزم به تزریق واکسن به کودکان بالای ۵ سال هستند پرداخت ١٨ هزار فقره وام بدون ضامن توسط بانک صادرات ایران قیمت خرید یخچال دوقلو (جدول) مهدی عبدی: استقلال خوب است تا وقتی ما نباشیم اگر زیاد پشت میز می نشینید؛ بخوانید! ​اولیانوف: مذاکرت وین هنوز به زمان نیاز دارد اعمال نفوذ حاجی بابایی در مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس صحت دارد؟ انتقادات بالا گرفت؛ مسی مشکل بدنی دارد قیمت خودروهای هاوال + جدول قیمت کامل (۲۷ بهمن ۱۴۰۰) پلن بی کیست؟ کشف گور دسته جمعی جدید در کانادا زالی: کاهش مرگ و میر در افرادی که سه دوز واکسن تزریق کردند یارانه اقلام پیشگیری از بارداری، به ضرر کشور بود ارزان ترین وانت ایران خودرو چند؟ + جدول قیمت کامل (۲۷ بهمن ۱۴۰۰) کاهش دما در تهران از امروز تحرکات روزانه صندوق های قابل معامل / ورود پول ۱۲۵میلیارد تومانی برای صندوق های قابل معامله ​تمام سرماخوردگی ها اومیکرون محسوب می شوند بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه ورشکستگی کارخانجات شرکت پلی اكریل ایران طرح های تولیدی شرکت پلی اکریل ایران جدول قیمت کامل خصوصی سازی برای بهبود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا و به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، در روز‌های اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده ۱ آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر ۵ درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون ۹۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلا در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم گیری درباره سهم بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • با این حیاط خلوت چه کنیم؟!
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت