Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@19:38:19 GMT

لزوم توسعه و غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۵۰۳۷

لزوم توسعه و غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی امروز در بازدید از موزه مطبوعات آذربایجان، واقع در خانه تاریخی صلحجو با تاکید به اینکه بدون شک موزه مطبوعات آذربایجان، از جمله موزه‌های ارزشمند و غنی کشور است، اظهار کرد: «ایجاد موزه مطبوعات طی دهه گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجمن صنفی روزنامه نگاران استان آذربایجان‌شرقی و حمایت‌های مدیرکل محترم میراث‌فرهنگی این امر مهم محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی توسعه و غنی‌سازی موزه مطبوعات آذربایجان را با گردآوری جراید دوره‌های مختلف تاریخی، خصوصا دوره انقلاب اسلامی ضروری دانست و گفت: «این نکته برای همگان آشکار است که آذربایجان از پیشگامان حوزه چاپ و مطبوعات کشور بوده و در صده‌های گذشته آثار فاخری را در تاریخ به ثبت رسانده است، از این رو لازم است تا بخش‌های مختلف دوره‌های تاریخی به موزه فعلی افزوده شود تا شاهد فعالیت موزه‌ای غنی تر باشیم.»

معاون هماهنگی امور سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، تربیت روزنامه‌نگاران جوان و متعهد به مطبوعات مکتوب را مهم‌ترین لازمه عرصه مطبوعات دانست و گفت: «قطعا توسعه رسانه‌های دیجیتال در پیشبرد اهداف رسانه‌ای و اثرگذاری گسترده کشور، امری مهم است اما باید بخاطر داشته باشیم که مطبوعات مکتوب همواره در تاریخ ماندگار و قابل دسترس در هر دوره و زمان هستند، باید در این راستا پیشکسوتان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این حوزه به تربیت روزنامه‌نگاران جوان بپردازند تا این حوزه پویا، همواره در جریان باشد.»

محمدی اظهار داشت: «در راستای غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان آماده‌ایم تا هرگونه کمکی که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان را یاری خواهد کرد، انجام دهیم تا بدینوسیله شاهد فعالیت موزه‌ای غنی و درخور شان آذربایجان باشیم.»

گزارش فارس حاکی است،  موزه مطبوعات  که با تلاش مستمر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان آذربایجان‌شرقی به مرحله افتتاح رسیده، در محل خانه تاریخی صلحجو (کلکته‌چی) تبریز برپاست و در آن اسنادی از روزنامه‌های عصر مشروطه  تا دهه‌های گذشته به همراه برخی تجهیزات فنی و رسانه‌ای و تصویری به نمایش درآمده است.

یکی از ویژگی‌های این موزه، توجه سیر تحول در نوع صفحه‌بندی، سبک نگارش و نیز جنس کاغذ و سبک چاپ آنهاست که بالندگی و غنای رسانه در طول سال‌های شکل‌گیری و انتشار روزنامه را به خوبی به تصویر کشیده است.

همچنین رسیدهایی از حق اشتراک روزنامه‌ها برای مشترکین، نامه‌های مطبوعاتی و رسید و یادداشت‌های تاریخی از دیگر بخش‌های ارزنده و قابل توجه موزه مطبوعات آذربایجان است که برای آشنایی بازدیدکنندگان از موزه به نمایش درآمده است.

✳️موزه مطبوعات آذربایجان، خانه کلکته‌چی (صلح‌جو )

این بنا یکی از خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر تبریز است که مالک اولیه آن آقای ممقانیان (کلکته‌چی) یکی از تجار معروف چای این شهر بوده است.

خانه، شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی اصلی این بنا از کوچه فرعی منتهی به کوچه کرباسی است که پس از گذر از یک هشتی از طریق دو دالان وارد طنبی بخش اندرونی و حیاط بخش بیرونی می‌شود.

در فاز اول موزه مطبوعات در خانه صلح‌جو، آثاری به تعداد ۴۰ عدد شامل نشریه و اسناد قاجاری همچنین ادوات عکسبرداری و دوربین‌های عکاسی به نمایش درآمده است.

فاخرترین آثار از جمله مکاتبات و روزنامه‌های دوره قاجار از جمله روزنامه حبل‌المتین، روزنامه صوراسرافیل، شمس و انجمن که در تبریز چاپ شده‌اند و نقش اساسی در روند پیشرفت انقلاب مشروطه داشتند.

نسخه‌های چاپ سنگی، نامه‌های مرتبط با نشریات، قبض آبونمان‌های نشریات مختلف از جمله آثاری به نمایش در آمده است.

آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز از خاستگاه های اصلی روزنامه و روزنامه نگاری در ایران است و بسیاری از چهره های تابناک نشریه و روزنامه نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته اند. 

کهن شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه های منتشره در آن دور گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به دو قرن تاریخ مطبوعه نویسی در کشور، برای اولین و آخرین بار، از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.

مجموعه این ویژگی ها همراه با وجود مجموعه های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ های خصوصی و کتابخانه های دولتی، ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در کهن شهر تبریز را دوچندان ساخته است.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: موزه مطبوعات آذربایجان معاون هماهنگی امور سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی تراب محمدی دیحیتال عرصه مطبوعات معاون هماهنگی امور سیاسی اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی انجمن صنفی روزنامه نگاران موزه مطبوعات آذربایجان آذربایجان شرقی شهر تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۵۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • جنگ تن‌هاخ با روزنامه‌نگاران: حق سوال پرسیدن ندارید!
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد