Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد رونق در بخش کشاورزی هستیم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان این وزارتخانه به دنبال رونق و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات و ادوات کشاورزی هستند که یکی از راه‌های تحقق این هدف، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامبیز عباسی امروز، ۲۷ بهمن ماه در افتتاحیه دهمین نمایشگاه ماشین ها، ادوات و آلات کشاورزی اهواز اظهار کرد: این نمایشگاه به دلیل تخصصی و کاربردی بودن و همچنین نزدیکی ای که به کشاورزان و روستاییان دارد، یکی از بهترین نمایشگاه های برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد رونق در بخش کشاورزی هستیم، افزود: وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان این وزارتخانه به دنبال رونق و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات و ادوات کشاورزی هستند که یکی از راه‌های تحقق این هدف، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مسیر کشاورزی و سرمایه‌گذاری در کشور مشخص و روشن است. در تمام دنیا نوسانات تولید وجود دارد و هر جای دنیا که برویم در کشورهایی که مثل ایران در شرایط اقلیمی خشک قرار دارند، شاید یک سال تولید زیاد و یک سال تولید کم باشد. این نقطه ضعف در بخش کشاورزی محسوب نمی شود، بلکه این واقعیت بخش کشاورزی است.

عباسی گفت: برخی منتقدان به میزان واردات گندم یا کمبودهای موجود در کشور نقد دارند در حالی که باید شرایط فعلی و اقلیم خشک کشور را در نظر داشته باشند. باید رابطه بین اقلیم و تولید را کاهش دهیم. یعنی بتوانیم کاری کنیم که با تکنولوژی، فناوری و برگزاری این نمایشگاه‌ها و بکارگیری یک ماشین مناسب، بذر مناسب و یا بکارگیری دانش، اثرات و ناملایمات اقلیمی را کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: امسال بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور داشتیم و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده که ۸۰ درصد آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا ادوات و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند. تقاضا از سوی کشاورزان افزایش پیدا کرده و از این بابت خیلی خوشحال هستیم و این موضوع که تعداد بی شماری کشاورز کماکان نیاز به استفاده از فناوری دارند ما را خوشحال می‌کند .

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: امسال بیش از ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه کشت و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی شالی به این شیوه برداشت شد. همچنین بیش از ۶ میلیون هکتار گندم و جو آبی و دیم کشور (بالای ۸۶ درصد) به صورت مکانیزه کشت و کار شد و بیش از ۹۵ درصد از هشت میلیون هکتار گندم و جو کشور با کمباین برداشت شد.

عباسی با اشاره به اینکه روند توسعه مکانیزاسیون جایگاه خودش را در کشور پیدا کرده است، افزود: دولت وظیفه دارد با کمک عرضه کنندگان ماشین آلات کشاورزی این فناوری ها را به کشاورزی کشور عرضه کند و در عین حال تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهد. در کشور در حوزه لوازم و تجهیزات کشاورزی بیش از ۵۲۳ شرکت تولیدکننده داریم که فعالیت آن ها در حوزه تولید ماشین آلات زراعی، باغی، دام، طیور و آبزی‌پروری است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کمک شایانی به ارتقای شاخص های توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور می کند و برای سال آینده پیش بینی می کنیم که بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی داشته باشیم. همچنین به دنبال این هستیم که حمایت خود را به سمت تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی که کمترین نوسان عرضه قیمت داشته باشند، حرکت دهیم.

عباسی اظهار کرد: وظیفه مدیریت و تنظیم بازار ماشین های کشاورزی را به عنوان یک نهاده اثرگذار در تولید محصولات کشاورزی برعهده داریم و اگر قرار است گندم و کلزای کشاورز با مبلغی خریداری و یک قیمت تضمینی برای آن تعیین شود قطعا باید بر عوامل و نهاده های تولید هم نظارت کنیم.

وی ادامه داد: از عرضه کنندگان نیز انتظار داریم که نسبت به ثبات قیمت توجه داشته باشند.تغییر قیمت تراکتورهای کشاورزی یکی از اتفاقاتی بود که رخ داد و البته تقاضای دریافت ادوات کشاورزی افزایش پیدا کرده بود و این موضوع بیانگر شوق کشاورزان برای استفاده از تکنولوژی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مخالف افزایش قیمت غیر مستند تراکتور در این ایام هستیم و کارخانه تراکتورسازی نیز جزو سرمایه‌های ملی این کشور محسوب می‌شود و به دنبال حمایت از آن هستیم؛ در عین حال باید از بخش کشاورزی کشور نیز حمایت شود.

عباسی عنوان کرد:در گذشته، به کارگیری پهپادها در کشور محدود بود اما در حال حاضر ۴۵۰ دستگاه فعال در این حوزه داریم و امسال تقاضای بکارگیری آن دو و نیم برابر سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: ۶۲ مدل پهپاد را شناسایی و بیش از ۱۲ شرکت که بخشی از آنها دانش‌بنیان هستند نسبت به عرضه آنها برای بسیاری از عملیات‌های کشاورزی و هوشمندسازی کشاورزی اعلام کردند. در حوزه سمپاشی کشور شاید بالای ۹۹ درصد سمپاش های عرضه شده در بخش کشاورزی کشور تماماً استانداردسازی شده و میزان سم آن ها یکسان سازی و قطر آنها نیز مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حوزه عملیات کشاورزی حفاظتی، خوزستان قطب کشور است و کشاورزان این استان، خاک زنده و دارای بقایای گیاهی را می‌شناسند. در حوزه کشاورزی حفاظتی در شرایط فعلی نزدیک به سه میلیون هکتار از اراضی تحت عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی قرار گرفته است؛ دیگر بقایا را آتش نمی زنند و از کشاورزان برای رعایت این فرهنگ قدیمی تقدیر می کنیم.

وی عنوان کرد: نوسانات تولید در کشورهای هم مدار ایران و دارای این اقلیم مشابه، کاملاً طبیعی است و باید با تکنولوژی به سمتی حرکت کنیم که این نوسانات کاهش پیدا کند.

عباسی گفت: در حوزه باغبانی نیز به دنبال نفوذ مکانیزاسیون هستیم و شاید فقط زیتون، پسته و چند محصول دیگر به صورت مکانیزاسیون باشند که پیش‌بینی می‌کنیم حداقل در نیمی از ۲.۹ میلیون هکتار باغ کشور شاهد فراهم شدن مطلوب توسعه مکانیزاسیون باغی باشیم.

وی در پایان گفت: ۷۰ درصد سطح گلخانه‌ای کشور اسکلت فلزی با روکش پلاستیکی دارند و برای تکنولوژی در این گلخانه ها و توسعه مکانیزاسیون برنامه‌ریزی داریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان ماشین آلات کشاورزی جهاد كشاورزي سرمایه گذاری بخش کشاورزی کشاورزی کشور میلیون هکتار نمایشگاه ها ماشین آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۵۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند

محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

به گزارش ایلنا، وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کار‌های بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالا‌های اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالا‌های اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالا‌ها تامین شده و گرانی برخی کالا‌ها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود