Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حادثه پلاسکو آنقدر تلخ و جانسوز بود و هست که هر زمان به عمق این فاجعه تلخ می‌نگریم و ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم باز هم نمی‌توانیم درک کنیم که ازدحام و تجمع مردم چگونه امدادرسانی را سخت‌تر کرده بود، حتی تصور این موضوع که انسانی زیر آوار مانده و یا در حریق محاصره شده و عده‌ای به دنبال تجمع در اطراف محل حادثه می‌باشند و فکر سلفی برای صفحه‌های اجتماعی شأن هستند هم زجر آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدای شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه با یک خبر ناگوار منتشر شد، خبری که شوک بزرگی بود، انفجار یک ساختمان مسکونی سه طبقه با تعداد نامعلوم افراد در این محل واقع در رباط کریم، که با اعلام به هلال احمر و اورژانس بلافاصله نیروهای امدادی در محل حاضر شدند و امدادرسانی آغاز شد.

نکته حائز اهمیت این موضوع ازدحام جمعیت و حضور تماشاچیان حوادث همیشه در صحنه است، این افراد با حضور بی جای خود کار را از آنچه که بود برای نیروهای امداد و نجات سخت‌تر کرده بودند و کار به جایی رسیده که امدادگران برای پراکنده شدن جمعیت التماس می‌کردند.

سرهنگ علی اصغر شهیری، فرمانده سپاه رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حادثه انفجار اظهار داشت: با وجود اینکه کار برای امدادرسانی سخت بود مردم متفرق نمی‌شدند و این تجمع و شلوغی جمعیت مانع امداد رسانی شده بود.

شهیری عنوان داشت: در انفجار مهیب آبگرمکن گازی در شهرک وحیدیه رباط کریم متأسفانه ساختمانی سه طبقه به طور کامل تخریب شد و چند خانواده زیر آوار گرفتار شده بودند و ورود نیروهای امدادی برای نجات جان این افراد باز هم با مشکل بزرگ و ناراحت کننده ای مواجه شد و ازدحام بیش از حد جمعیت مانع امداد رسانی شده بود.

وی عنوان داشت: در محل حادثه عاجزانه از مردم درخواست می‌کردم که متفرق شوند اما فایده‌ای نداشت و تعداد کمی از محل دور می‌شدند، از همه مردم عزیز می‌خواهیم در صورت بروز حوادث ناگوار این چنینی کمی خود را جای افراد حادثه دیده بگذارند.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان داشت: تأسف بار این است که مشاهده کردم تعدادی از افراد با تلفن همراه مشغول فیلمبرداری هستند و هیچ توجهی به این موضوع که امداد رسانی را سخت می‌کنند نداشتند البته این موضوع میان مردم فراگیر شده و نمونه بارز آن حادثه پلاسکو بود.

وی عنوان داشت: فرهنگ چگونگی مواجه هنگام وقوع حادثه باید برای همه مردم جامعه به روشنی تبیین شود گرچه این موضوع در همه دنیا وجود دارد اما ما باید بتوانیم با استفاده از آموزش‌های صحیح این مسئله را برای همه روشن و فرهنگ سازی کنیم که محل وقوع حادثه جای توقف و ازدحام و شلوغی و کارشناسی صحنه نیست و مردم باید کمک کنند و محل حادثه را برای امدادرسانان خالی بگذارند تا شاید بدون فوت وقت جان یک انسان نجات پیدا کند.

امید احمدی، فرماندار رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص حادثه انفجار ساختمان مسکونی گفت: این حادثه ساعت ۱۹ به وقوع پیوست که بلافاصله به مراکز امداد و نجات اطلاع داده شد و همه عوامل در محل حاضر شدند.

احمدی بیان داشت: در این حادثه تجمع مردم یک معضل بزرگ شد که امدادرسانی را سخت کرده بود.

وی عنوان داشت: با توجه به علت این حادثه که نشت گاز از آبگرم کن تشخیص داده شده است از مردم می‌خواهیم نسبت به ایمنی وسایل احتراق زا اهتمام ویژه داشته باشند تا این گونه حوادث ناگوار رقم نخورد.

شاهین فتحی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران با بیان اینکه امداد رسانی عوامل عملیاتی هلال احمر رباط کریم به حادثه ریزش ساختمان و ایجاد آوار در رباط کریم، تا نیمه‌های شب ادامه داشت، گفت: با تلاش نیروهای هلال احمر و دیگر عوامل امدادی ۹ نفر از زیر آوارها خارج و متأسفانه ۹ نفر فوت شدند.

فتحی با اشاره به حادثه ریزش ساختمان در رباط کریم اظهار کرد: در این حادثه بلافاصله سه تیم امداد و نجات از هلال احمر رباط کریم به همراه یک تیم سگ‌های زنده یاب به محل حادثه اعزام و پس از ارزیابی اولیه مشخص شد، تعداد زیادی از افراد در زیر آوارها قرار دارند.

فتحی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات با وجود ازدحام و شلوغی مردم به سختی صورت می‌گرفت عنوان داشت: در حال حاضر که در اوج انتقال ویروس اومیکرون نیز هستیم این ازدحام علاوه بر مشکل سازی و سنگ اندازی در امر امدادرسانی احتمال شیوع ویروس را چندین برابر کرده بود.

وی با اشاره به اینکه این حادثه که به گفته کارشناسان به علت نشتی گاز و انفجار رخ داده است، اضافه کرد: متأسفانه در این حادثه ۹ نفر فوت شدند و عملیات نجات برای رهاسازی دیگر نفرات احتمالی توسط عوامل هلال احمر به ویژه تیم سگ‌های زنده یاب، ۹ مصدوم هم از زیر آوار نجات یافتند و عملیات ۱۱ ساعت به طول انجامید.

بر اساس این گزارش در این حادثه ۹ نفر فوت و ۹ نفر نیز مصدوم شدند که به مراکز درمانی منتقل شده اند.

کد خبر 5426636

منبع: مهر

کلیدواژه: امداد رسانی حادثه شاهین فتحی ریزش آوار رباط کریم ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا اردبیل آیین اعتکاف واکسن کرونا امیکرون همدان لیگ برتر فوتبال ایران بارش برف گرگان مجلس شورای اسلامی امداد و نجات امداد رسانی رباط کریم محل حادثه هلال احمر زیر آوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ادامه عملیات امدادرسانی امدادگران و نجاتگران این جمعیت در ۱۱ استان متاثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی و در استان‌های متاثر از این پدیده گفت: از چهارم تا هفتم اردیبهشت ماه ١٤٠٣ و تا ساعت ٠٥:٠٠ امروز جمعه، ١١ استان شامل اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد و ۵۴ شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت ۸۱ مورد عملیات انجام و به ۲۶۵۶ نفر امدادرسانی شده، ۱۵۹ نفر اسکان اضطراری یافته اند، ۱۱۸ نفر به مناطق امن منتقل شده و آب تجمیع شده در ۲۸۱ منزل مسکونی تخلیه شده است.

وی با بیان اینکه در این امدادرسانی‌ها ۱۶۰ تیم عملیاتی شامل (۶۱۵ نفر) مشغول امدادرسانی بوده‌اند، گفت: ۹ دستگاه چادر، ۳۴۹ تخته پتو، ۱۹۷ تخته موکت، ۴۶۸ کیلوگرم نایلون، ۱۵۵ بسته غذایی بین متاثرین از سیل در این ۱۱ استان توزیع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • غرق شدن دو تن در رودخانه نازلو چای ارومیه
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • امدادرسانی به سه مصدوم در محور شهرکرد به بروجن