Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، در یکی از نامه‌های سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میرث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان آمده است: «در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی «آسیاب روستای تویه دروار دامغان» واقع در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد، دهستان تویه دروار، روستای تویه دروار، به شماره ۳۳۵۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ابلاغ افزوده است: این اثر تاریخی تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در ۶ نامه مشابه دیگر به استاندار سمنان، مراتب ثبت ۶ اثر فرهنگی تاریخی به شرح زیر ابلاغ کرد: «چاپارخانه لاسجرد» واقع در استان سمنان، شهرستان سرخه، دهستان لاسجرد، جنوب غرب روستای لاسجرد به شماره ۳۳۵۱۲، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰، «خانه ادب» واقع در شهرستان سمنان، بخش مرکزی، شهر سمنان، محور صبوران، خانه ادب به شماره ۳۳۵۱۳، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰، «خانه میرآخورلی» واقع در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای محمودآباد، به شماره ۳۳۵۱۴، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰، «برج دیده‌بانی موکوشوم» واقع در شهرستان سرخه، بخش سرخه، دهستان لاسجرد، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب روستای لاسجرد به شماره ۳۳۵۱۵، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰، «مسجد روستای کهک» واقع در شهرستان گرمسار، بخش مرکزی، شهر گرمسار، روستای کهک، به شماره ۳۳۵۱۶، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰، «امامزاده عباس رشم» واقع در شهرستان دامغان، روستای رشم، به شماره ۳۳۵۱۸، مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۰.

برچسب‌ها گردشگری سرخه سمنان گرمسار وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی دامغان پروندهٔ خبری گردشگری و میراث فرهنگی استان سمنان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سرخه سمنان گردشگری سرخه سمنان گرمسار وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی دامغان گردشگری و صنایع دستی واقع در شهرستان مورخ ۱۴۰۰ ۸ ۱۰ فرهنگی تاریخی میراث فرهنگی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است