Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@19:15:11 GMT

ظرفیت انبار ذخیره‌سازی تولیدات کشاورزی محدود است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۷۷۳۱

ظرفیت انبار ذخیره‌سازی تولیدات کشاورزی محدود است

رمضانعلی اسدی با اشاره به اینکه ظرفیت انبار ذخیره سازی تولیدات کشاورزی مانه و سلقان محدود است و مفقط دارای یک انبار ۲۶۵ تنی است، گفت: به دلیل نبود مکان بیشتر محصولات کشاورزی تولید شده به خارج از استان خراسان شمالی منتقل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رمضانعلی اسدی، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان مانه و سملقان  در گفت و گو با خبرنگار عصراترک از مانه و سملقان به فعالیت تعاونی های زیر مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرستان مانه و سملقان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 24 تشکل ایجاد شده که شرکت تعاونی روستایی به عنوان یک شرکت فراگیر با هدف  نگه داشتن خط تولید کشاورزی و دامداری با اقشار مختلف روستا ها سروکار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تشکل ها در 16 رشته می توانند فعالیت کنند، گفت: با توجه به وسعت شهرستان امکان ایجاد تشکل جدید فراهم است و مجوز تاسیس شرکت صادر می شود، اما نیاز است که کشاورزان یک منطقه درخواست جمعی نوشته و سه نفر را به عنوان نماینده برای ثبت شرکت معرفی کنند.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان مانه و سملقان گفت: براساس موقعیت جغرافیایی شهرستان مانه و سملقان، 75 درصد جمعیت این شهرستان را روستاییان تشکیل می دهد که به عنوان قطب کشاورزی و دامداری استان خراسان شمالی، در بخش تولید محصولات دامی و کشاورزی و باغی معروف است.  

وی اضافه کرد: 24 تشکل در قالب 22 شرکت تعاونی  با تعداد 11 هزار و 300 نفر عضو در مانه و سملقان در بخشهای کشاورزی دامداری فعالیت دارند.

 اسدی گفت: تحویل 80 درصد نهاده های دامی و تویع بین دامداران، توزیع دو هزار و 874 تن کود شیمیایی و توزیع سه نوع بذر گندم، کلزا و پنبه از جمله فعالیت های این مجموعه در سال جاری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شهرستان مانه و سملقان یک شهرستان کشاورزی است، براین اساس  برنامه های راهنمایی و رانندگی باید کلیه وسیله موتوری پلاک گذاری شوند که تاکنون بیش از 1200 دستگاه تراکتور پلاک گذاری شده اند.

اسدی در ادامه از توزیع اقلام تنظیم بازار برنج پاکستانی، قند و شکر و روغن مایع  و جامد  درمحل تعاونی های روستایی در بین جامعه هدف  و کم بضاعت روستایی و همچنین توزیع سوخت روستایی خبرداد.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات ضعف ابنیه در خصوص ذخیره محصولات کشاورزی در این شهرستان گفت: گفتنی است که محصولات مازاد کشاورزان از قبیل 290 تن گندم، 676 تن دانه روغنی کلزا، 140 تن انگور از کشاوزان خریداری می شود، در حالی که مانه و سملقان فقط دارای  یک انبار 265 تنی است که به دلیل نبود مکان بیشتر محصولات به خارج از استان منتقل می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان مانه و سملقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده است.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به تنوع کیفی منابع آب و خاک در شهرستان، تک کشتی محصول پسته را تهدیدی برای بهره‌برداران افزود:  شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت دار از جمله پسته، انگور، زعفران، گندم و جو، زیره، هندوانه بذری، خربزه و پنبه است که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به عملکرد مناسبی از محصولات مذکور رسید.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای توسعه باغات انگور در مناطق مستعد شهرستان هزینه شده است، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار باغ انگور با روش‌های نوین در شهرستان احداث شده است و تلاش می‌شود این سطح در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

رودسرابی افزود: کیفیت منابع آب و خاک در مناطق مختلف شهرستان ایجاب می‌نماید که کشاورزان با بهره‌گیری از نظرات مشاوران تخصصی و رعایت اصول فنی نسبت به انتخاب نوع محصول در هر منطقه اقدام نمایند تا به بهره‌وری حداکثری از منابع مذکور دست یابند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به اینکه قبل از هرگونه کشت محصولات زراعی و باغی، ابتدا باید نسبت به انجام آزمایش‌های آب و خاک آن منطقه اقدام کرد، گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده و تغییر این رویه از اهداف و برنامه‌های مهم مدیریت است.

وی در ادامه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش سالانه هزینه تولید محصولات کشاورزی، تنها راه برون رفت از این وضعیت افزایش تولید در واحد سطح از طریق استفاده از فناوری و دانش نوین در بخش کشاورزی است.

رودسرابی گفت: ارتقاء دانش فنی و تجربی کشاورزان، افزایش بهره‌وری آب از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مدیریت علمی مزارع و باغات از مهمترین برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی در سال جاری خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته در استان رتبه دوم را بعد از مه ولات دارا است،افزود: شهرستان خوشاب ۱۳ هزار هکتار باغ پسته دارد که سال گذشته ۷۰۰۰ تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شده است.

وی ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب را شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی اعلام کرد و گفت: شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت‌دار است که همه ساله این محصولات گردش مالی خوبی را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در برابر سرقت کابل
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • گردشگران جشنواره «گیلاس کن»رشد ۵۰ درصدی داشته است
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی