Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:58:13 GMT

ساختار حمایتی و تخصصی بهزیستی بومی‌سازی شود

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۷۸۹۹

ساختار حمایتی و تخصصی بهزیستی بومی‌سازی شود

علی محمد قادری روز پنجشنبه در سفر به شهرکرد در جلسه شورای معاونان و دیدار با کارکنان بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: بروز آسیب‌های اجتماعی، مشکلات و وقایع مختلف در همه خانواده‌ها ممکن است رخ دهد و باید برای رفع این آسیب‌ها و همچنین جلوگیری از بروز آنها برنامه‌ریزی دقیق و مدون انجام شود و یک نگاه جریان‌سازی و رفتارسازی در جامعه در راستای پیشگیری از آسیب نهادینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به توسعه نگاه پیشگیرانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور و براساس برش منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: باید در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از همه ظرفیت‌های موجود و اعتبارات و کمک‌های فنی استفاده شود تا یک نگاه ساختار یافته در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در اذهان عمومی ایجاد شود.

رییس سازمان بهزیستی افزود: برنامه‌های حمایتی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید براساس مشکلات و مسائلی که در هر منطقه نمود و بروز بیشتر دارد، انجام شود و نمی‌توان در این حوزه یک برنامه و دستورالعمل واحد برای سراسر کشور تهیه و تدوین کرد.

قادری اظهار داشت: اشتغال، معیشت و مسکن سه راهبردی اصلی سازمان بهزیستی است و باید برای بازتوانی و ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام شود.

به گفته وی، هم‌اکنون بخش زیادی از خدمات ارائه شده به جامعه هدف، در قالب مستمری است که باید این رویکرد تغییر و در جهت تواتمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف برنامه‌ریزی شود.

خیران بازوی توانمند خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی هستند

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و کمبود اعتبار و بودجه گفت: خیران بازوی توانمند خدمت‌رسانی به جامعه  هدف بهزیستی هستند.

قادری گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان در حوزه خدمات‌رسانی به اقشار مختلف از جمله معلولان، زنان سرپرست خانوار، افراد آسیب‌دیده در حوزه‌های مختلف مطرح است که برای خدمت‌رسانی به این اقشار از ظرفیت مددکاران برای ارتباط‌گیری بهتر استفاده می‌شود.

وی به کمبود اعتبارات به عنوان یکی از مهمترین مشکلات برای خدمت‌رسانی بهتر و توانمندسازی جامعه هدف اشاره کرد و گفت: از تمام ظرفیت‌های خیران، موسسات خیریه، همچنین املاک و منابعی که به عنوان سرمایه در اختیار سازمان است برای ارائه خدمت بهتر و مطلوب‌تر برای جامعه هدف استفاده شود.

به گفته وی،۲ هزار و۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده این سازمان به مجلس ارائه شده که این میزان نسبت به پارسال افزایش داشته اما جوابگوی نیاز سازمان و اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و برنامه‌های حمایتی سازمان از جامعه هدف نیست.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نزدیک یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معلول زیرپوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، افزود: اعتباری که برای حمایت از معلولان در نظر گرفته شده، پاسخگوی نیاز آنها نیست و از ظرفیت خیران به عنوان منابع مولد و تاثیرگذار و بازوان توانمند بهزیستی استفاده شود.

فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سازمان برای مردم تببین و تشریح شود

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین گفت: باید فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سازمان بهزیستی برای مردم و جامعه هدف تبیین و تشریح شود.

وی بر استفاده از ظرفیت و توان متخصصان برای رفع نیازهای جامعه هدف تاکید کرد و افزود: با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، باید برای ارائه خدمت مطلوب به جامعه هدف استفاده شود تا قدرت نه گفتن و نگاه منفی‌گویی در سازمان کم شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان کارآمد و مردمی است، اظهار داشت: بهزیستی باید یک سازمان بهره‌ور باشد و با نگاه تحول‌گرایی به سوی کارآمدی و مردمی بودن پیش برود و از ظرفیت دولت الکترونیک برای خدمات‌رسانی بهتر به جامعه هدف استفاده کند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۷۵ نفر معلول در ایران دارای پرونده هستند که از این تعداد ۲۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر معلول خفیف و ۴۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر معلول متوسط و ۵۷۸ هزار و ۵۱۷ نفر معلول شدید و ۲۲۱ هزار و ۵۴۶ نفر معلول خیلی شدید هستند.

همچنین ۱۹۸ هزار و ۷۵۵ نفر معلول بینایی، ۶۵۵ هزار و ۱۶۶ نفر معلول جسمی حرکتی، ۱۴۲ هزار و ۷۹۶ نفر معلول روانی، ۳۹۸ هزار و ۲۶۹ نفر معلول ذهنی، ۲۱۹ هزار و ۶۶۵ نفر معلول شنوایی و ۹۵ هزار و ۸۲۴ نفر معلول صوت و گفتار در ایران وجود دارد.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری سازمان بهزیستی کشور معلولان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری سازمان بهزیستی کشور معلولان چهارمحال وبختیاری سازمان بهزیستی کشور معلولان آسیب های اجتماعی پیشگیری از آسیب سازمان بهزیستی خدمت رسانی جامعه هدف استفاده شود نفر معلول آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور

 به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیشتر پژوهش‌هایی که در اجتماع علمی ایران صورت گرفته و می‌گیرد، مبتنی بر دستاورد‌های دانشمندان غربی است و  این دست‌آورد‌ها چه در نظریه‌ها و چه در روش‌ها و فنون پژوهش‌های تجربی، دارای دقت و اعتبار بالایی هستند. 

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که تئوری‌ها و روش‌ها با دقت تقریباً وسواس‌گونه‌ای توسط دانشمندان و پژوهشگران غربی، ابداع و ساخته و برخی از آنها به وفور در جامعۀ خودشان به کار گرفته می‌شوند.

* دلایل خطای شناختی در پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی

به زعم این پژوهشگر مفاهیم و تبیین‌ها و اِسناد‌های آن نظریه‌ها، برای جامعه‌شناسی و پژوهش‌های تجربی جامعه‌شناختی در جامعۀ ایران ممکن است نوعی خطای شناختی شکل بدهد و احتمالا داده است، از آنجا که جامعۀ آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر جوامع غربی که نظریه‌پردازان در آن زمینه و مبتنی بر آن جوامع، به برساختن نظریه‌های خود اقدام کرده‌اند و می‌کنند.

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌نویسد؛ به‌رغم شباهت‌های انسانی ما آدمیان، از نظر دین و اعتقادات، از نظر ارزش‌ها و هنجار‌ها و رمزگان تفسیر معنا، از نظر شیوه توزیع قدرت، از نظر کمّوکیف وقایع و رویداد‌هایی که در دوره‌های تاریخی گذشته در جوامع آنها روی داده و اثرات و پیامد‌های آن باقی است، از نظر رشد و توسعۀ اقتصادی، از نظر محیط طبیعی و جغرافیایی و نیز از نظر برخی عوامل دیگر، با جامعۀ ایران بطور معناداری متفاوت است واین خطای شناختی شکل می‌گیرد.

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود

* عواقب حل مسائل با مفاهیم عاریتی

این پژوهش توضیح می‌دهد که کاربست نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع مدرن غربی برای جامعه‌ای که در برخی بخش‌ها کاملا و اساساً متفاوت است، موجب فهم و تبیین اشتباه می‌شود. گرچه به عنوان جامعه‌شناس موظف هستیم - به قول گیدنز- به فرازبان جامعه‌شناسی سخن بگوییم، اما نگرانی این است که اطمینانی نیست که مفاهیم عاریتی، بتوانند شناخت دقیق و صحیحی را برای ما شکل دهند و ما را در حل برخی از مسائلمان، اجتماعی یا فرهنگی به‌طور مؤثری یاری دهند.

نبوی ادامه می‌دهد که احتمالا بسیاری از پژوهشگران مفاهیم و نظریه‌ها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار می‌گیرند، و به ژرف‌اندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریه‌های رایج نمی‌پردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریه‌ها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریه‌ها بپردازند.

* زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی 

به زعم این پژوهشگر خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود. بماند از اینکه برخی از پژوهشگران بنا به دلایل اجرایی، فرهنگی یا بخش اقتصادی، حتی همان اصول علمی را در نقدنشده‌های مختلف پژوهش خود رعایت نمی‌کنند.

خطای شناختی به باور و یقین درستی و صحّت پژوهش انجام‌ گرفته می‌انجامد و مانع از نقد و بازاندیشی و ساخت نظریه‌ای جدید می‌شود

نبوی بیان می‌کند که زمینه‌مند نبودن نظریه‌های جامعه‌شناختی از دو سو مبدل به مسأله شده است:

نظریه‌های برساخته‌شده در جوامع غربی برای کاربست در پژوهش‌های بومی، مناسبت کمتری دارند و ممکن است ما را دچار خطای شناختی کنند، اما ما از آن آگاه نیستیم یا اگر آگاه باشیم تلاش جدی برای اصلاح نظریه‌ها و بومی‌سازی آن آنجام نمی‌دهیم. نظر‌های ساخته وپرداخته شده توسط اندیشمندان بومی به علت ناآشنایی با فرازبان جامعه‌شناسی، دارای ماهیت جامعه‌شناختی نیستند و در اجتماع علمی جامعه‌شناختی به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمع‌بندی می‌کند که در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ایم و این وضعیت، آنقدر عادی و طبیعی شده است که مسأله‌بودن آن را درنمی‌یابیم. چه بسا بخش قابل ملاحظه‌ای از بحران‌ها و ابربحران‌ها، ناشی از سوءمدیریت نباشد و در اثر تشخیص نادرست یا نادقیق که به علت خطای شناختی روی می‌دهد، شکل گرفته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • بومی‌سازی دوربین های ضد انفجار برای صنعت دریایی در شرکت دانش‌ بنیان
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • تردد سخت ۲ هزار معلول در شهر چابهار
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟