Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:20:38 GMT

فوران آتشفشان های مریخ در سالیان دور

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۸۷۰۹

فوران آتشفشان های مریخ در سالیان دور

باشگاه خبرنگاران جوان - دانشمندان ناسا شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد هزاران آتشفشان عظیم باستانی در مریخ فوران کرده است. این فوران های فوق العاده در منطقه Arabia Terra در شمال مریخ  به تقریباً 4 میلیارد سال پیش بازمی‌گردد و در بازه زمانی 500 میلیون ساله رخ داده است.

تمرینات مریخ نورد ناسا برای اولین نمونه از سنگ صخره های رزمی

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این خبر در ژوئیه 2021 در مقاله ای در مجله تحقیقات ژئوفیزیکی منتشر شد و کاشفان آن محققانی بودند که توپوگرافی و ترکیبات معدنی منطقه را مورد مطالعه قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاتریک ولی، زمین شناس مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا که سرپرستی تجزیه و تحلیل را بر عهده داشت، می گوید: "هر یک از این فوران ها تأثیر قابل توجهی در آب و هوا خواهد داشت؛ شاید گاز آزاد شده جو را ضخیم تر کند و جلوی خورشید را مسدود کند و در نتیجه جو سردتر شود." در بیانیه ای اعلام شد که مدلسازان آب و هوای مریخ باید برای درک تاثیر آتشفشان ها اقداماتی صورت دهند.

هفت کلدرا  (حفره های غول پیکر ایجاد شده در مکانهای فوران آتشفشان )

در ابتدا اعتقاد بر این بود که این تپه ها، فرورفتگی ناشی از برخورد سیارک ها هستند اما دانشمندان در سال 2013 متوجه شدند که علائم فروپاشی وجود دارد اما کاملا گرد نیستند و نمی‌توان علت آن را برخورد جسم خارجی مثل سیارک ها دانست. ویلی گفت: "ما آن مقاله را خواندیم و علاقه مند به پیگیری بودیم، اما به جای اینکه خود آتشفشان ها را جستجو کنیم، به دنبال کشف اثرات آن مانند خاکستر ها بودیم زیرا این موارد شواهد اصلی هستند."

این تیم با همکاری آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز، مواد معدنی موجود در سطح مریخ را مورد بررسی قرار دادند و محاسباتی درباره اینکه خاکستر فوران های احتمالی در کجا سقوط می کند انجام دادند. آنها با استفاده از تصاویر مدارگرد طیف سنج  شناسایی مریخ ، دیواره های دره ها و دهانه ها را از صدها تا هزاران مایل دورتر از تالاب ها مطالعه کردند و مواد معدنی آتشفشانی را که براثر فرسایش آب به خاک رس تبدیل شده بود ، شناسایی کردند. آن‌ها داده های معدنی را با نقشه های توپوگرافی سه بعدی Arab Terra مقایسه کردند تا کشف کنند که آیا لایه های خاکستر به خوبی حفظ شده است یا خیر.

این تصویر دهانه های متعدد Arab Terra که با سنگ های لایه ای پر شده اند و اغلب در تپه های گرد نمایان هستند را نشان می دهد. ضخامت لایه های روشن تقریبا یکسان است و ظاهر پله ای دارند. فرآیند تشکیل این سنگ های رسوبی هنوز به خوبی درک نشده است. اگر این دهانه میزبان یک دریاچه باشد، ممکن است از شن و خاکستر آتشفشانی که در دهانه یا آب دمیده شده اند تشکیل شده باشند. این تصویر توسط یک دوربین مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

تصاویر عجیب غریبی که ناسا نمی‌خواهد ما ببینیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مریخ مریخ نورد مریخ نورد ناسا آتشفشان ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۸۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق مهیب در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت گیلان/ ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری سوخت و خاکستر شد

فرماندار شفت، با بیان اینکه بامداد امروز خانه های چوبی شهرک امامزاده ابراهیم(ع) دچار حریق شد، گفت: اگرچه حدود ۴۰ واحد چوبی تجاری و مسکونی طعمه حریق شد، اما تلفات جانی نداشتیم.

مهدی نقدی امروز، ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم(ع) شهرستان شفت، اظهار کرد: این آتش سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد.

وی با بیان اینکه  در این حادثه بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری به صورت کامل در آتش سوختند، افزود: با توجه به بافت و معماری امامزاده ابراهیم(ع) هر واحد سه تا چهار طبقه است و عمدتا از جنس چوب است.

فرماندار شفت از اطفای کامل حریق تا بامداد امروز خبر داد و تصریح کرد: چوبی بودن این واحدها موجب گسترش آتش سوزی شد و آتش نشانان از شفت و احمدسرگوراب و نصیرمحله و شهرک صنعتی شفت و فومن و رشت برای اطفای حریق اعزام شدند.

نقدی با بیان اینکه تلفات جانی نداشتیم، خاطرنشان کرد: آتش نشانان همچنان در حال بررسی میزان خسارت ها هستند و علت اصلی حادثه در دست بررسی است؛ البته طبق شواهد موجود اتصال سیم کشی یک نانوایی که تعطیل بوده موجب شکل گیری حریق شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد حریق در بیش از ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت

دیگر خبرها

  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • حریق مهیب در شهرک چوبی امامزاده ابراهیم شفت گیلان/ ۱۰۰ واحد مسکونی و تجاری سوخت و خاکستر شد
  • نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟
  • (ویدئو) فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان
  • فیلم/ فوران آتشفشان در اندونزی
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • هشدار وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشانی در اندونزی
  • فوران دوباره کوه «روآنگ» در اندونزی
  • دومین فوران آتشفشان در اندونزی/ فرودگاه تعطیل و خورشید تاریک شد!
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان