Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید رهبران از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی کشورمان که طی سال‌های اخیر عمده فعالیت‌های خود را در عرصه ساخت سرود و آهنگ‌های انقلابی معطوف کرده در گفتگو با خبرنگار مهر به بهانه برگزاری جشنواره ملی و بین‌المللی «سرود»، با اشاره به شرایط این سال‌های سرود در کشور، گفت: پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس حال و هوای خاصی بود و مردم شور و هیجان وصف ناپذیری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شور و هیجان انقلابی نوع خاصی از موسیقی که همان آهنگ‌ها، سرودها و همخوانی‌های انقلابی بودند، را می‌طلبید. گروه خوانی و سرود احساس حماسی را به خوبی انتقال می‌داد به همین دلیل بود که در آن دوران سرود و همخوانی جایگاه ویژه‌ای داشت و مورد اقبال مردم قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب و با فاصله گرفتن جامعه از آن شور و هیجان انقلابی، سلیقه و انتخاب موسیقایی مردم نیز دچار تغییراتی شده است. البته که در دوران انقلاب سبک موسیقی سرود با مضامین حماسی و انقلابی مورد توجه مردم بود و پس از انقلاب موسیقی‌های پاپ و عاشقانه در مرکز توجه قرار گرفتند. حتی خود من در دوران انقلاب تقریباً ۸ سال داشتم و خاطره‌ای که از آن دوران دارم مربوط به راهپیمایی‌ها و تظاهرات است که به همراه پدر در آن‌ها شرکت می‌کردم. آن دوران سرودهای انقلابی بسیار زیبایی ساخته و از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد. یکی از سرودهایی که در ذهن من به عنوان یک خاطره خوب باقی مانده، سرود «خمینی ای امام» است. قبل از انقلاب نیز از سال‌های بسیار دور قالب هنری سرود وجود داشت و سرودهای ملی در کشور ساخته شده بود. برای مثال سرود ملی است که به دستور ناصرالدین شاه و ساخت مارش این سرود توسط آلفرد لومر استاد فرانسوی موسیقی انجام شد.

رهبران با بیان اینکه توجه به سرود در محیط دانشگاهی و آکادمیک به عنوان یک رشته علمی ضرورتی ندارد، عنوان کرد: دلیلی برای پرداختن به سرود در محیط دانشگاهی وجود ندارد. امروز در دانشگاه آهنگ‌سازی، سلفژ، صداسازی و موسیقی به طور کامل آموزش داده می‌شود. یک خواننده می‌تواند دوره‌های تخصصی سلفژ، صداسازی و آهنگ‌سازی را بگذراند و پس از گذراندن این دوره‌ها از تخصص خود در زمینه ساخت سرود استفاده کند. حتی اعضای گروه سرود هم می‌توانند این مهارت‌ها را آموخته و از آن در سرود استفاده کنند بنابراین نیازی به تدریس سرود در دانشگاه نیست به این دلیل که همه عناصر تشکیل دهنده سرود امروز در محیط آکادمیک آموزش داده می‌شود.

این آهنگساز با بیان اینکه جشنواره ملی و بین‌المللی سرود به بهتر دیده و شنیده شدن سرود کمک می‌کند، اظهار کرد: جشنواره ملی و بین‌المللی سرود کمک بسیار خوبی در دیده شدن این نوع از موسیقی است. وقتی گروه‌های مختلف سرود احساس کنند که جایی برای بهتر دیده شدن وجود دارد انگیزه بیشتری برای ارتقای کار خود پیدا می‌کنند. از سوی دیگر و به دلیل اینکه سرودهای تولیدشده در جشنواره مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد، همین مسئله باعث می‌شود تولیدکنندگان این آثار تنها به کمیت فکر نکنند و بهبود و ارتقای کیفیت آثار را نیز در دستور کار خود قرار دهند. از این جهت جشنواره رقابت سالم و موثری را بین گروه‌های سرود ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت تمام سرودهایی که تولید می‌شود محتوا و مفاهیم فاخری دارند. به این دلیل که اکثر گروه‌های سرود به فکر تولید بیشتر هستند و آنچنان که شایسته است به کیفیت اثر توجه نمی‌کنند. ارتقای کیفیت اثر موسیقایی مانند سرود به عناصر متعددی از جمله شعر، ملودی، تنظیم و خواندن اعضای گروه بستگی دارد. در تولید یک اثر فاخر همه این عوامل باید در بهترین حالت خود قرار بگیرند.

رهبران با اشاره به ضرورت تلفیق مناسب شعر و ملودی، عنوان کرد: آنچه در تلفیق شعر و ملودی اهمیت دارد، آشنایی ملودی‌ساز با شعر، وزن‌ها و سبک‌های مختلف شعری است. ملودی‌ساز در تنظیم یک ملودی باید به مضمون و محتوای شعر و ارتباط آن با ملودی که ساخته می‌شود، توجه کند. ملودی باید در هماهنگی با وزن شعر، مصرع‌ها و ابیات ساخته شده و متناسب با مضمون شعر باشد. ملودی در مضامین مختلف ملی، حماسی، مذهبی و یا عاشقانه متفاوت است و به عنوان مثال نمی‌توان یک ملودی عاشقانه و آرام را روی یک شعر حماسی و انگیزه بخش سوار کرد. بر این اساس می‌توان گفت اگر تلفیق شعر و ملودی به درستی صورت نگیرد، شعر و محتوا نابود می‌شود.

رهبران در پایان تصریح کرد: آموزش موسیقی و سرود را باید از مدارس آغاز کرد، آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند. البته امروز هم در برخی مدارس گروه‌های سرود تشکیل می‌شوند و تحت نظر یک مربی فعالیت می‌کنند. اما این کافی نیست. آموزش موسیقی باید از دبستان به صورت آکادمیک صورت بگیرد، وقتی دانش آموزان با موسیقی آشنا شوند به طور طبیعی بهتر می‌توانند بخوانند و گروه‌های سرود بهتر و حرفه‌ای‌تری خواهند داشت و در آینده اتفاقات بسیار خوبی در این بخش از موسیقی رقم خواهد خورد.

کد خبر 5426843 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: سرود امید رهبران چهلمین جشنواره تئاتر فجر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تئاتر ایران جشنواره موسیقی فجر ویروس کرونا کنسرت موسیقی رادیو صبا فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر تالار وحدت فیلم سینمایی موسیقی ایرانی جشنواره فیلم برلین گروه های سرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۱۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد