Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که سالانه شاهد بروز خسارات فراوانی در بخش کشاورزی گیلان بر اثر حوادث مختلف هستیم، اما کمتر از ۲۵ درصد اراضی کشاورزی این استان در سال بیمه می‌شوند.

در سال‌های اخیر شاهد بودیم که بارش برف و باران بی موقع و یا خشکسالی، کمبود منابع آبی مورد نیاز خسارت‌های فراوانی به محصولات کشاورزی زده است. استان گیلان هم که شغل بخش کثیری از مردمان آن وابسته به کشاورزی از خسارت‌های گاه و بی گاه به اراضی و محصولات کشاورزی در امان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرداخت دیر و اندک خسارت بیمه، عامل بی رغبتی کشاورزان

در مرداد ماه سال گذشته بارش‌های سیل آسا در گیلان طی چند روز بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان خسارت وارد کرد، در حالی که به گفته مسئولان از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان تنها ۴۰ هزار هکتار تحت پوشش بیمه بوده است.

مسئولان حوزه کشاورزی بار‌ها بیمه کردن محصولات را راهکاری مناسبی برای کاهش آسیب‌ها و خسارت به کشاورزان دانسته و از آن‌ها خواسته‌اند در زمان‌های تعیین شده مزارع و اراضی کشاورزی خود را بیمه کنند.

اما با وجود تبلیغات و برنامه‌های آموزشی بسیار، کشاورزان گیلانی رغبت چندانی به بیمه کردن محصولات خود نداشته و دلیل آن را نیز بدقولی شرکت‌های بیمه کننده در پرداخت خسارت و یا میزان اندک مبلغ پرداختی می‌دانند.

بیمه باید ابزار دلگرمی و امنیت روانی برای کشاورز باشد

محمود هوشیار فرد، پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان می‌گوید: صندوق بیمه کشاورزی یکی از ابزار‌هایی است که می‌تواند کشاورزان را به کار و تولید دلگرم و امنیت روانی ایجاد کند.

به گفته او کم آبی، باران‌های سیل آسا، سرمازدگی، عدم تأمین نیاز سرمایی محصولات باغی و وزش باد‌های گرم و … مخاطرات طبیعی بخش کشاورزی استان گیلان به شمار می‌روند.

استان گیلان در حال حاضر رتبه اول تولید چای، فندق و گل گاوزبان، رتبه دوم تولید برنج، کیوی و گل و گیاهان زینتی فضای باز، رتبه سوم تولید زیتون و آبزی پروری و رتبه پنجم تولید مرکبات و مرغ گوشتی را در کشور به خود اختصاص داده است.

بیمه کمتر از ۲۵ درصد اراضی کشاورزی گیلان

این پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: سطح بیمه کشاورزی گیلان حتی ۲۵ درصد اراضی و محصولات زراعی و باغی را در بر نگرفته و درصد سهم تعهد بیمه‌ای کشاورز نسبتاً بالا است.

این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد تعاونی‌های تولید، تشکل‌ها و اصناف بخش کشاورزی در زمینه سوق دادن کشاورزان برای استقبال از بیمه‌های پایه و فراگیر با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

آقای هوشیار فرد ‌می‌گوید: طبق قانون برنامه باید صندوق بیمه کشاورزی حداقل نیمی از محصولات کشاورزی کشور را زیر پوشش قرار دهد، اما اطمینان به صندوق بیمه کشاورزی کاهش یافته و این خاص گیلان نیست.

به گفته او دولت باید حمایت‌های خود را از بخش کشاورزی در چارچوب یک سیستم نظام‌مند مدیریت خطر و بیمه کشاورزی تجمیع و اجرا کند.

منبع: مهر

پایان خبر/ ع

باشگاه خبرنگاران جوان/ استان ها/ گیلان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صندوق بیمه کشاورزی محصولات کشاورزی کشاورزان گیلانی محصولات کشاورزی کشاورزی گیلان بیمه کشاورزی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • کدام بانوان گیلانی نخستین مدارس دخترانه را تاسیس کردند؟
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان