Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتقد هالیوود ریپورتر یادداشتی درباره مستند انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی نوشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، ریویو دبورا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر در یادداشتی به مستند انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد نعلبندی که با حضور فیلمساز در یک مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب و ضبط صدای تعدادی از آنها که قصه زندگی‌شان را روایت کرده‌اند، شکل گرفته و پس از ضبط این صداها، تصاویر آن به صورت انیمیشن ساخته شده، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن یادداشت به شرح زیر است:

«بهزاد نعلبندی، با استفاده از عروسک‌های مقوایی، داستان زنان معتادی را تعریف می‌کند که روزگاری در خیابان‌های تهران کارتن‌خواب بوده‌اند.

در ایران بی‌خانمان‌های خیابانی را «کارتن خواب» می‌نامند. این فیلم با استفاده از وسایل مندرس و بازیافتی و با بیانی استعاری دلسوزانه، حقایقی را بیان می‌کند که آنقدر تند و گزنده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بهزاد نعلبندی، گرافیست و مستندساز، پنج سال را صرف ساخت این فیلم کرده است. این فیلم پرتره‌ای بسیار صمیمی از پنج زن بیچاره که در پناه‌گاهی در تهران زندگی می‌کنند به نمایش می‌گذارد. با این حال چهره واقعی آن‌ها در فیلم دیده نمی‌شود. صداهای ضبط شده آن‌ها دهان عروسک‌ها را پر می‌کند و به آن‌ها روح می‌دهد. این فاصله‌گذاری هوشمندانه داستان غم‌انگیز آن‌ها را برای مخاطب دلپذیر و به جرأت می‌توان گفت بدیع می‌کند. این مستند – انیمیشن بی‌نظیر که بیش از یک ساعت طول می‌کشد، واقعیتی ناراحت‌کننده را آشکار می‌کند که معمولا از دید پنهان مانده است. (نام این فیلم در پخش بین‌المللی The UNSEEN است)

فیلم با تیغی که باز می‌شود و جعبه ای را می‌برد شروع می‌شود. مقواهای بریده بریده شده و به شکل زنی در می‌آیند و در نهایت پارچه‌ای روی سرش چسبانده ‌می‌شود. بعد وارد یک اتاق مصاحبه مقوایی می‌شویم و فیلم شروع می‌شود. تمام شخصیت‌ها و محیط این فیلم با کارتن و مقوا ساخته شده است. نعلبندی به طور خلاصه توضیح می‌دهد که چگونه با همکاری یکی از دوستانش وارد یکی از پناهگاه‌های که زنان کارتن خواب را نگهداری می‌کنند، می‌شود. البته با این شرط که دوربینی همراه نداشته باشد.

داستان‌های دلهره‌آور اما سرشار از امید به آینده.

در پس این همه بدبختی یک موضوع مشترک وجود دارد: اشتیاق برای عشق، برای کسی که به آن‌ها اهمیت می‌دهد و آن‌ها را قبول خواهد کرد. دختری می‌گوید: «پسرا من را خراب کردند.» من به او اجازه دادم به من تجاوز کند زیرا تنها بودن خیلی آزار دهنده است. من مواد کشیدم چون کسی مرا دوست نداشت. می‌توانستم سرنوشت بهتری داشته باشم.

اولین نمایش کاغذپاره‌ها در جشنواره فیلم فجر بود و می‌توان پیش‌بینی کرد در فستیوال‌های زیادی حضور خواهد داشت.

بعضی فیلم‌ها را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم در گیشه می‌توان دید، فیلم‌های پلیسی و اکشن که ناتوانی سیستم قضایی را به تصویر می‌کشد مثل فیلم متری شش‌ونیم که مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران را به تصویر می‌کشد. ولی کاغذپاره‌ها سر تلسکوپ خود را می‌چرخاند و تمرکز خود را روی تعداد محدودی زن معتاد می‌گذارد که اعتیاد شدید به شیشه و کراک و هروئین دارند که این اعتیاد آن‌ها را بیخانمان و و تبدیل به مردگان متحرکی کرده که در یک پناهگاه دولتی زندگی می‌کنند.

نعلبندی که فیلم را روایت می‌کند و مصاحبه‌ها را انجام می‌دهد، توضیح می‌دهد که زمان برگزاری اجلاس مهم بین‌المللی شهرداری اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها می‌کند. مردها کم‌کم آزاد می‌شوند ولی زن‌ها به پناهگاه‌های بیرون شهر فرستاده می‌شوند و بهزیستی قیم آن‌ها می‌شود و در آن مکان باقی می‌مانند تا وقتی که بمیرند.

برش‌های مقوای عجیب و غریب و صورت‌های ترسیم شده به شدت تاثیرگذار است.»

«کاغذپاره‌ها» برای اولین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد و نمایش بین‌المللی خود را در جشنواره مهم «ایدفا» آغاز کرد. همچنین این فیلم کاندیدای جایزه بهترین انیمیشن سال از آسیاپاسیفیک، کاندیدای بهترین فیلم بلند انیمیشن از جشنواره انیماتور لهستان و کاندید در جشنواره‌ استانبول بوده است.

این مستند انیمیشن که برنده جایزه بهترین فیلم بلند جشن مستقل مستند خانه سینما نیز شده، در جشنواره‌های مونیخ، کراکوف، ترانسیوانیا رومانی، دی ام زد کره‌جنوبی، ملاقات با دیوانگی کانادا و چندین جشنواره دیگر در دوران کرونا به صورت آنلاین به نمایش درآمده و در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» نیز حضور موفقی داشته است.

در خلاصه داستان «کاغذپاره‌ها» که اول بهمن اکران عمومی خود را آغاز کرده است، آمده است: ایامی که تهران میزبان میزبان اجلاس مهم بین‌المللی ست، شهرداری تهران برای زیباسازی و بهبود جلوه‌ی شهر اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها می‌کند. مردها بعد از چند روز آزاد می‌شوند اما زن‌ها به قیمومیت بهزیستی درمی‌آیند و حق حضور در اجتماع از آن‌ها سلب می‌شود و به مراکزی در حومه شهر منتقل می‌شوند. این مراکز دور از شهر و بصورت پنهانی فعالیت می‌کنند و هیچ اطلاعاتی از تعداد زنان و نحوه‌ای نگهداری از آن‌ها در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد. با کمک یکی از مددکاران در روزی که هیچ مسئولی در آنجا حضور نداشت وارد یکی از این مراکز شدم و با پنج تن از این زنان مصاحبه کردم و پای درد دل آن‌ها نشستم. صداهای این فیلم مصاحبه‌هایی است که از آنجا تهیه شده و تصاویر آن به صورت انیمیشن ساخته شده است.

عوامل «کاغذپاره‌ها» عبارتند از نویسنده، طراحی و ساخت عروسک و آکسوسارها، استوری برد، انیماتور، کامپوزیت، تدوین، کارگردان و تهیه کننده: بهزاد نعلبندی، طراحی و صداگذاری: انسیه ملکی، آهنگساز: عطا ابتکار، با همکاری: باران کوثری، رزیتا علیزاده و آوا شریفی و مدیر روابط‌عمومی: نغمه دانش‌آشتیانی.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر هالیوود انیمیشن زنان ایران مصاحبه کارتن خواب تجاوز جشنواره فیلم فجر مواد مخدر تلسکوپ معتاد اعتیاد شهرداری بهزیستی عجیب و غریب لهستان خانه سینما کانادا شهرداری تهران عروسک انیمیشن تجاوز شهرداری لهستان هالیوود دبورا یانگ کاغذپاره ها بهزاد نعلبندی کاغذپاره ها کارتن خواب بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کارهای بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.   وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند. برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.   قائمیان گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی اتابک نادری نه فقط برای این جشنواره که همراهی خوبی داشت و نمایش‌ها به استان‌های مختلف به صورت اجرای عمومی برگزار شد تا مردم آشناییت بیشتری داشته باشند.   مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.   وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • راه یافتگان جشنواره پرده‌خوانی و نقالی رضوی معرفی شدند
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت