Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@00:20:34 GMT

کبد چرب؛ یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به کبد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۲۴۵۳

کبد چرب؛ یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به کبد

آفتاب‌‌نیوز :

بیماری‌های کبدی می‌توانند ارثی و ژنتیکی باشند، به این معنا که فرد با آن‌ها متولد شده است. البته عوامل مختلف دیگری هم مثل ویروس، مصرف الکل و چاقی می‌توانند در بروز انواع بیماری‌های کبدی و آسیب کبدی نقش داشته باشند.

بعد از ابتلا به بیماری به‌مرور زمان، شرایطی که به کبد آسیب می‌زنند وخیم‌تر شده و موجب زخم کبد و سیروز کبدی می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه کبد از کار می‌افتد و ممکن است خطر مرگ را برای بیمار به‌دنبال داشته باشد. اما با تشخیص و درمان زودهنگام می‌توان روند از کار افتادن کبد را متوقف نمود.

در صورت داشتن مشکل و بروز بیماری در ناحیه کبد خود، می‌توانید از لیست دکتر متخصص گوارش و کبد در دکتر تو در لینک زیر مراجعه کنید و از متخصصان مربوطه اینترنتی نوبت بگیرید و یا مشاوره آنلاین در یافت کنید.
https://doctoreto.com/doctors/speciality/gastroenterologist

بیماری کبد چرب

کبد به عنوان بزرگترین اندام جامد در بدن محسوب می‌شود، کبد در واقع یک غده است، چرا که در تولید و ترشح صفرا نقش زیادی دارد. جایگاه کبد در قسمت بالایی حفره شکمی و در سمت راست واقع شده و قفسه سینه از کبد محافظت می‌کند.

بیماری کبد به هرگونه اختلال در عملکرد کبد گفته می‌شود که اختلالات کبد ممکن است آسیب‌های چشمگیری به کلیه عملکرد‌های حیاتی بدن برساند، چرا که کبد در بدن مسئولیت‌های زیادی دارد.

بیماری‌های کبد می‌توانند در بافت کبد تأثیر گذاشته و در صورت رفع نکردن این مشکلات می‌توانند به طور کامل بافت را از بین ببرند.

بیماری کبد چرب در چند دسته و گروه قرار می‌گیرند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم:

بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی رخ می‌دهد که چربی در کبد افراد جمع شده و الکل زیادی نمی‌نوشند و این چربی‌ها التهاب یا عوارض دیگر به وجود نمی‌آورند و فقط زمانی که تجمع چربی خیلی زیاد باشد برخی از نشانه‌ها و علائم را بروز می‌دهند.

در صورتی که کبد چرب خیلی شدید باشد ممکن است به سیروز و نارسایی کبدی دچار شود، مراحل کبد چرب غیر الکلی به چهار گروه تقسیم بندی می‌گردد:

گرید ۱ کبد چرب ساده

در مرحله اولیه که تجمع چربی بی ضرر است و علائمی از خود نشان نمی‌دهد.

گرید ۲

شکل جدی تری از چربی کبد است که ممکن است باعث التهاب شود و در افراد دارای اضافه وزن و دیابتی رخ می‌دهد.

گرید ۳ یا فیبروز

زمانی رخ می‌دهد که التهاب مداوم موجب اسکار در اطراف کبد و رگ‌های خونی مجاور آن می‌شود.

گرید ۴ یا سیروز

شدیدترین نوع کبد چرب غیر الکلی بوده و زمانی بروز می‌کند که بافت‌های طبیعی کبد با فیبروز جایگزین می‌شود، تا جایی که ساختار و عملکرد کبد تحت تأثیر قرار گرفته و نارسایی کبد و در نهایت سرطان ایجاد می‌گردد.

کبد چرب الکلی

مصرف زیاد الکل مستقیماً به کبد آسیب می‌رساند و موجب شده تا التهاب و تجمع چربی در اطراف کبد زیاد شده و در این مرحله فرد به هپاتیت الکلی دچار می‌شود. در صورتی که در این مرحله کبد درمان نشود سیروز کبد رخ می‌دهد و این گرید غیر قابل برگشت است.

کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد بارداری یک عارضه ناشناخته است که در دوره بارداری به دلیل تجمع چربی در اطراف کبد به وجود می‌آید. این نوع از مشکل در سه ماهه سوم بارداری خود را نشان می‌دهد که در صورت درمان نکردن خطرات جدی برای سلامت مادر و نوزاد به دنبال دارد.

در مشکلات کبد چرب در صورتی که با بروز اولین علائم پیگیر مشکل شده و در صدد رفع آن برایید می توانید با کمک متخصص کبد از جدی‌تر شدن مشکل و تبدیل آن به سرطان جلوگیری کنید.

دلایل داشتن کبد چرب

همه ما ممکن است در خانواده یا نزدیکان خود افرادی را با مشکلات کبدی ببینیم، از آنجا که طیف بیماری کبد گسترده بوده، برای برخی از افراد بیماری کبدی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما برخی از افراد دیگر را به شدت درگیر می‌نماید.

از آنجایی که بیماری کبدی می‌تواند عملکرد کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد، خوب است که به برخی از دلایل داشتن کبد چرب نیز آشنا باشید، تا در صورت امکان بتوانید اقدام به رفع آن‌ها نمایید.

از مهمترین دلایل داشتن کبد چرب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

داشتن اضافه وزن و کمبود تحرک موجب تجمع چربی در کلیه ارگان‌های بدن و به خصوص کبد می‌شود. مصرف الکل و مشروبات الکلی به طور مشخص بر روی کبد اثرات زیانباری می‌گذارد، چرا که سلول‌های کبد را دچار اختلال می‌کند.

مصرف مواد غذایی چرب و داشتن رژیم غذایی ناسالم تأثیر زیادی در چرب شدن کبد دارد.

سوء تغذیه به معنای استفاده نادرست از مواد غذایی و استفاده نکردن از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن است.
کم کاری تیروئید مشکلات زیادی در بدن به وجود می‌آورد که یکی از آن‌ها تجمع چربی در کبد بوده؛ چرا که سوخت و ساز بدن را به شدت کاهش می‌دهد.

دیابت نوع ۲ به دلیل بالا بردن سطح گلوکز در خون و نبود انسولین برای تنظیم قند خون آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف بدن می‌رساند که یکی از این بخش‌ها کبد است.

مصرف برخی از دارو‌ها مانند آسپرین و تتراسایکلین خودسرانه و بدون تجویز پزشک باعث به وجود آمدن مشکلات کبدی می‌شود.

درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب راه حل‌های زیادی وجود دارد که استفاده از رژیم‌ها و مکمل‌های غذایی می‌توانند یکی از این راه حل‌ها باشند. اما برای انتخاب هر کدام از این راه حل‌ها نیاز است که حتماً با متخصص کبد و همچنین دکتر گوارش که سلامت شما را تحت نظر دارد مشورت کنید.

در این بخش به برخی از راه حل‌های مؤثر در درمان کبد چرب اشاره می‌کنیم:

کاهش وزن اضافی

کاهش وزن نه تنها بر مشکلات کبدی، بلکه بر سایر ارگان‌های حیاتی بدن نیز تأثیر مثبت دارد.

نوشیدن قهوه

نوشیدن بین ۲ تا ۳ فنجان کوچک قهوه در طول روز تأثیر زیادی در بیماری‌های کبدی و خطرات آن می‌گذارد.

خودداری از غذا‌های حاوی قند اضافه

داشتن یک رژیم غذایی به دور از قند‌های ساده مانند فروکتوز و ساکاروز تأثیر زیادی در کاهش تجمع چربی کبد دارد. به همین جهت لازم است تا خوردن محصولاتی مانند انواع کیک، کلوچه آبنبات و بستنی را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

خودداری از محرک‌های شناخته شده کبد

برخی از عوامل مانند استرس بیش از حد بر کبد تأثیر می‌گذارد، دوری کردن از استرس و اضطراب و دارو‌های مختلفی که ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر بد داشته باشد می‌تواند در این زمینه کمک کند.

استفاده از میوه

قند موجود در میوه‌ها توسط بدن تجزیه شده و برای کارکرد‌های لازم و ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس استفاده از میوه تأثیر منفی بر روی کبد ندارد؛ چرا که آنتی اکسیدان‌ها و فیبر رژیمی درون میوه‌ها نیز بر عملکرد بهتر سیستم گوارش و کبد مؤثر است.

درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

استفاده کردن از گیاهان دارویی از دیرباز مرسوم بوده و برخی دارو‌ها مانند خارمریم، جنسینگ، چای سبز، ریشه شیرین بیان، زردچوبه، سیر و زنجبیل می‌توانند در رفع مشکلات کبدی تأثیر زیادی داشته باشند.

استفاده از دارو‌های مختلف

در درمان بیماری کبد چرب برای استفاده از دارو لازم است که حتما از نظر متخصص کبد مطلع شده و پس از دریافت مشاوره اقدام به مصرف دارو نمایید، به هیچ عنوان مصرف خودسرانه دارو‌ها در درمان بیماری کبد چرب توصیه نمی‌شود.

آشنایی با دکتر متخصص گوارش و کبد برای درمان کبد چرب

اگر برای شما سوال پیش آمده که دکتر گوارش و کبد کیست؟ باید بگوئیم به کسی است که بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش بدن، شامل حلق، مری، معده، روده‌ها و بخش‌های دیگری از بدن را درمان می‌کند دکتر گوارش و کبد می‌گویند.

دستگاه گوارش وظایف مختلفی دارد که خوردن غذا، حرکت دادن آن در مسیر گوارش، جذب مواد مورد نیاز و در نهایت دفع مواد زاید از مهم‌ترین بخش‌های آن هستند.

در نتیجه متخصص گوارش باید در تمام این بخش‌ها تخصص و سررشته داشته باشد.

البته بهتر است که دکتر گوارش را فوق تخصص گوارش و کبد (Gastroenterologist) صدا بزنیم؛ چرا که بخش مهمی از سیستم گوارشی بدن توسط کبد اداره می‌شود و دکتر‌های این رشته درباره‌ی کبد هم تخصص دارند. بیماری‌های مرتبط با کبد شامل بیماری‌های کیسه صفرا و مجاری صفراوی و البته لوزالمعده می‌شوند.

دکتر گوارش با استفاده از روش‌های تصویربرداری و با تکیه بر توان تشخیص خودشان، می‌توانند بیماری‌های دستگاه گوارش را در زنان و مردان تشخیص دهند.

دقت داشته باشید که بین دکتر متخصص گوارش آقا و خانم تفاوتی وجود ندارد. البته برخی از افراد ترجیح می‌دهند برای آزمایش‌های مربوط به روده، از جمله درباره بیماری‌های مقعدی و آزمایش‌هایی نظیر کولونوسکوپی پیش دکتر گوارش و کبد هم جنس خودشان بروند.

چگونه از بهترین پزشکان متخصص گوارش و کبد آنلاین نوبت بگیریم؟

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین متخصص گوارش و کبد سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو (doctoreto.com) می‌باشد.

دسته دکتر متخصص گوارش و کبد در دکترتو متشکل از بهترین متخصصان گوارش در شهر‌های مختلف است.

شما می‌توانید با مراجعه به لیست پزشکان، یک دکتر فوق تخصص گوارش و کبد خوب بیابید و علاوه بر مشاوره آنلاین و نوبت گیری اینترنتی، آدرس و تلفن مطب دکتر خود را مشاهده کنید.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تبلیغات کبد چرب متخصص گوارش و کبد کبد چرب غیر الکلی دکتر متخصص گوارش تخصص گوارش و کبد بیماری های کبد بیماری کبد چرب درمان کبد چرب تجمع چربی تأثیر زیادی مشکلات کبدی دکتر گوارش مشکلات کبد رخ می دهد راه حل ها دارو ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۲۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازچهارمحال وبختیاری ، دکتر صادقی ثانی در تشریح اظهار داشت: واحد آموزشی درمانی پژوهشی "توانبخشی کف لگن" به همت اعضای گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی استان در هفته سلامت به بهره برداری رسید.

وی تامین زیرساخت های آموزشی و توانمندی دانشجویان رشته فیزیوتراپی و تامین زیرساخت های توسعه ی رشته ای را از اهداف راه اندازی این واحد در بخش آموزشی عنوان کرد.

دکتر صادفی همچنین ایجاد بستری مناسب و جدید برای تحقیقات مشکلات و معضلات حاضر و رو به رشد مربوط به ناحیه لگن و کمربند لگنی مانند دردهای این ناحیه، نازایی، بی اختیاری های دفع، احتباس و عدم دفع، اختلالات جنسی و کمردردها و ... را از اهداف حوزه پژوهشی این واحد برشمرد.

دکتر صادقی اضافه کرد: با افتتاح این واحد خدمات درمانی در جهت کمک به بیماران مبتلا به کمردرد، دردهای لگنی، بی اختیاری های ادراری و مدفوعی، افتادگی های مثانه، مشکلات رحمی، یبوست، احتباس ادراری، شب ادراری ها، جراحی های ناحیه لگن، نازایی ها و ... افزایش می یابد.

وی ادامه داد: همچنین با راه اندازی این واحد زمینه ارتباطات بین رشته ای مانند مامایی، زنان، گوارش، داخلی، فیزیوتراپی، اورولوژی را در زمینه های آموزشی درمانی-پژوهشی فراهم و از ارجاع بیماران مربوطه به استان های دیگر جلوگیری می شود.

دکتر صادقی با اشاره به گروه هدف دریافت کننده خدمت این واحد تخصصی گفت: بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع، یبوست، دردهای ناحیه کمربندلگنی، مبتلایان به اختلالات جنسی و مشکلات ناباروری می توانند از خدمات این واحد بهره مند شوند.

به گفته وی؛ همه خمات این واحد زیر نظر اعضای هیئت علمی گروه فیزیوتراپی ارائه می شود.

مدیرگروه فیریوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت، مشاوره عمومی و رایگان مراجعین اسکلتی عضلانی و غربالگری، توصیه های ارگونومیکی پیشگیراننده و درمانی و مشاوره های خدمات توانبخشی قلبی ریوی، مشکلات کف لگن، بیماری های مغز و اعصاب ، بیماری های روماتیسمی، دیابت و ... بصورت رایگان به مراجعه کنندگان مرکز فیزیوتراپی کلینیک امام علی (ع) شهرکرد ارائه شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900033

دیگر خبرها

  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی
  • آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم
  • آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود