آداب صلوات خاصه حضرت احمد بن موسی (ع) ثبت ملی شد
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۴۳۸۹
به گزارش صدای ایران ، سید مؤید محسن نژاد گفت: با توجه به اینکه در دین اسلام و در آیات قرآن کریم به موضوع زیارت پرداختهشده و روایات متعددی بر فضیلت زیارت خاندان نبوت و امامت تأکید دارد که اهداف و آثار فراوانی برای آن شمردهشده است، زائران حضرت آدابورسوم ویژهای برای زیارت دارند که به آن پرداخته میشود، زیارت حضرت شاهچراغ (ع) در طول سالیان گذشته تا امروز بهواسطه ادای احترام، تعظیم و زیارت حرم شکلگرفته است که به همین سبب تصمیم گرفته شد تا این آدابورسوم گردآوری شود و بهعنوان آدابورسوم زیارت شاهچراغ (ع) به ثبت برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرپرست ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس با اشاره به اینکه حرم شاهچراغ (ع) سومین حرم اهلبیت در ایران اسلامی است، گفت: در شهر شیراز مرسوم است، هر کس قصد زیارت عتبات عالیات و یا حرم مطهر امام رضا (ع) را داشته باشد، پیش از آنکه شیراز را ترک کند به زیارت شاهچراغ (ع) رفته و کسب اجازه و رخصت میکند، همچنین مردم سه روز پس از بازگشت نیز دوباره به پابوس حضرت احمد بن موسی (ع) رفته و ادای احترام میکنند.
وی با تشکر از تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) بابت همراهی در این کار ارزشمند، ادامه داد: حضرت احمد بن موسی (ع)، امین ولایت است و از همین رو با توجه به مستندات و تلاش مستمر ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید.
محسن نژاد بیان کرد: شاهچراغ (ع) همواره در طول تاریخ همانند نگینی درخشان برای مردم این دیار میدرخشد، مسلماً وجود چنین گوهر گرانبهایی در این شهر باعث شده تا سنتهایی در رابطه با آن حضرت میان مردم شیراز ایجاد شود.
سرپرست ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس بیان کرد: این مکان نهتنها برای شیرازیها مقدس و پرخاطره است بلکه برای ایرانیان شناختهشده و مورد احترام و تکریم است و به لطف پروردگار مردم همچنان ارادت و اخلاص را نسبت به این امامزاده واجبالتکریم دارند.
وی عنوان کرد: ثبت این آئینها در فهرست آثار ملی باعث ماندگاری و شناخت بیشتر آن به نسل جوان خواهد بود و مقدمهای بر انجام پژوهشهای مرتبط با آدابورسوم، باورها و اعتقادات اقوام مختلف و زمینهای برای بازشناسی حفظ و ترویج آنها در همه کشور است.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: ثبت ملی آداب ورسوم شاه چراغ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۴۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحلهای قرار دارد، گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کردهایم. انشاالله به رای کمیسیون میگذاریم و به شورا میفرستیم.»
به گزارش دیدهبان ایران؛ پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد، مناقشات حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشتهای ارشاد را دوباره به خیابانها آورده، ایجاد کرده است.
موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحلهای قرار دارد گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کردهایم. انشاالله به رای کمیسیون میگذاریم و به شورا میفرستیم.»
وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون میتوانند.»
غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است گفت: «قانونی که مصوب کردند ... (مکث میکند) فکر میکنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.»
این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.»
غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.»