Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیزدهمین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اردبیل با محوریت بخش گردشگری استان اردبیل با حضور استاندار اردبیل، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف و سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان اردبیل برگزار شد.

استان اردبیل به لحاظ قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری کشور محسوب می‌شود و دارای اماکن تاریخی و گردشگری و نعمت‌های خدادادی بی‌شماری است که هر یک از آنها سبب جذب هزاران گردشگر به ییلاق شهر ایران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع سبب شده تا گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در توسعه اقتصادی استان اردبیل در نظر گرفته شود و در این راستا نیز اقداماتی در طی سال‌های اخیر انجام یافته اما هم‌چنان جای کار بسیار زیادی در این حوزه احساس می‌شود.

حضور استاندار اردبیل در این جلسه فرصتی شده بود تا فعالان بخش گردشگری در استان اردبیل سفره دل خود را باز کرده و در کنار اشاره به قابلیت‌های ویژه گردشگری در استان اردبیل نسبت به بیان کمبود و کاستی‌ها بپردازند.

اکثر حاضرین در این جلسه در سخنان خود به بهره‌وری بالای صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی استان تاکید داشته و استان اردبیل را دارای ظرفیت‌های بسیار بالا در این حوزه معرفی می‌کردند و اما موضوع مشترکی که همه بدان تاکید داشتند، این بود که با چنین ظرفیت‌های بالا در استان پس چرا استان اردبیل در حوزه گردشگری همچنان در جا می زند؟!

 

رتبه ۳ استان اردبیل از لحاظ تعداد مراکز اقامتی در کشور

طبق گفته جعفر بذری، رئیس جامعه هتل‌داران استان اردبیل، استان اردبیل سومین استان در سطح کشور از لحاظ تعداد مراکز اقامتی بوده و پس از استان خراسان رضوی و مازندران در جایگاه سوم کشوری قرار گرفته است.

رئیس جامعه هتل‌داران استان اردبیل در این جلسه گفت: در حال حاضر ۲۲۰ واحد اقامتی از قبیل هتل، هتل آپارتمان، مسافرخانه و ... با ۲۰ هزار تخت رسمی در سطح استان اردبیل مشغول به فعالیت است.

وی افزود: شهر سرعین نیز به عنوان دومین شهر کشور بعد از مشهد دارای بیشترین مراکز اقامتی و مسافرپذیر در سطح کشور مطرح است.

این موضوع نشانگر امکانات رفاهی و اقامتی بالا در استان اردبیل در بخش گردشگری است و همین موارد علامت سوال در برابر چرایی عدم توسعه حوزه گردشگری استان اردبیل علی‌رغم اقدامات انجام یافته بسیار بزرگتر می‌کند.

طبق گفته نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، با توجه به طرح آمایش سرزمینی موجود یکی از اولویت‌های اساسی برای توسعه استان اردبیل حوزه گردشگری است و این موضوع در طی چند سال اخیر تبدیل به گفتمان غالب در استان شده است.

وی عنوان کرد: استان اردبیل دارای ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه گردشگری و صنایع دستی است و علی‌رغم مشکلات اقتصادی موجود و هم‌چنین شیوع بیماری کرونا که ضربه کاری بر پیکره گردشگری بود اما کمترین واحدهای راکد در استان در بخش گردشگری بوده است.

فلاحی گفت: اقتصاد گردشگری اقتصادی نوپا و مردمی بوده و اقدامات بسیار مناسبی در طی سال‌های اخیر در این بخش انجام یافته که تمامی این فعالیت‌ها به همت فعالان بخش خصوصی در این حوزه اتفاق افتاده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، شروع احداث ۴ مجتمع خدمات رفاهی در جاده‌های استان، پیشرفت ۵۰ درصدی پارک آبی در سرعین، شروع سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در مشگین شهر، ایجاد قطب‌های جدید گردشگری در استان، ثبت ۲شهر عنبران و اصلاندوز به عنوان شهرهای ملی گلیم و ورنی در کشور و ... را از جمله فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش گردشگری دانست و به لزوم برنامه‌ریزی دقیق جهت جبران عقب ماندگی زیرساخت‌های گردشگری استان تاکید کرد.

اما همانطور که گفته شد علی‌رغم این اقدامات انجام یافته و محوریت بخش گردشگری در توسعه استان، توسعه در این بخش در جامعه ملموس نبوده و اردبیل همچنان یک استان فصلی در گردشگری شناخته می‌شود که فقط در ماه‌های گرم سال میزبان مهمانان از نقاط مختلف کشور است و نوعی ناهماهنگی در نقشه و راهبرد توسعه گردشگری استان نیز مشاهده می‌شود.

 

عدم معرفی صحیح جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل

بذری، رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل در این خصوص گفت: کمبود امکانات شهری و بین شهری، عدم معرفی صحیح جاذبه‌های گردشگری استان و عدم نظارت صحیح بر تاسیسات گردشگری سبب شده تا شاهد حضور رقبای غیرحرفه‌ای در استان اردبیل باشیم که به یک معضل بزرگ در گردشگری استان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ساماندهی جارچیان در ورودی شهرها به خصوص شهر سرعین و اردبیل یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه مسؤولان استان قرار گیرد.

به گفته بذری ضعف سیستم حمل و نقل هوایی در استان اردبیل، فرسودگی وسایل حمل و نقل درون و برون شهری، عدم فضاسازی مناسب توسط شهرداری‌ها، آموزش نامناسب نیروی انسانی، بروکراسی‌های شدید حاکم بر صدور مجوز، ضعف شدید در گردشگری الکترونیک و ... از جمله چالش‌های جدی حوزه گردشگری در استان اردبیل است.

نگاه جزیره‌ای به گردشگری استان سبب بهره وری پایین شده است

وحید وزیری، عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این جلسه همانند سایر اعضای حاضر، گردشگری را به عنوان تنها راه چاره توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: در طول سال‌های گذشته اقداماتی در حوزه گردشگری استان اردبیل به صورت جزیره‌ای انجام یافته، اما همین نگاه جزیره‌ای و عدم ارتباط این فضاهای ایجاد شده با یکدیگر سبب بهره‌وری پایین آن برای استان شده است.

وی افزود: هر زمانی که بتوانیم با ایجاد این زیرساخت‌ها زمان ماندگاری مسافر در استان را افزایش دهیم آن زمان می‌توان گفت که بهره‌وری مناسبی در این حوزه داشته‌ایم.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: پتانسیل‌های موجود در استان و هم‌چنین طرح‌های اجرا شده باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و به‌عنوان تکمیل کننده خدمات یکدیگر باشند.

وزیری ادامه داد: موازی کاری و نگاه رقابتی بین بخش‌های مختلف گردشگری در استان، ضعف جدی در آموزش نیروی انسانی در نوع برخورد با مخاطبان با فرهنگ‌های مختلف، تبلیغات ضعیف پتانسیل‌های گردشگری استان، مشکل فرودگاه اردبیل با پروازهای جسته و گریخته و ... از جمله ضعف‌های استان در بخش گردشگری است که باید برنامه‌های دقیقی برای رفع این نواقص داشته باشیم.

 

پکیج‌های سرمایه‌گذاری گردشگری نباید به صورت رقابتی باشد

رضا آستانی، رئیس هیأت مدیره جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل نیز به قابلیت‌های بالای استان اردبیل در حوزه گردشگری و به خصوص آبدرمانی‌های متعدد در این استان اشاره کرد و گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران بومی سبب موفقیت حوزه گردشگری می‌شود و در حال حاضر نیز ۹۵ درصد سرمایه‌گذاران استان اردبیل بومی هستند.

وی افزود: پکیج‌های سرمایه‌گذاری گردشگری نباید به‌صورت رقابتی باشد بلکه در جهت تکمیل خدمات یکدیگر در نظر گرفته شود و موضوعی که با صدور مجوزهای بی‌رویه برای احداث آبدرمانی‌های متعدد در استان مد نظر نبوده است.

 

توسعه گردشگری ورزشی مغفول مانده است

آستانی به ظرفیت بالای استان اردبیل در توریست ورزشی و میزبانی از تیم‌های فوتبال لیگ برتری اشاره کرد و گفت: حضور تیم‌های لیگ برتری برای برگزاری اردوهای تمرینی پیش از فصل از سال ۸۹ در استان اردبیل آغاز شد و در حالی‌که این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای توسعه توریست ورزشی در استان بوده اما زیرساخت‌های استان از سال ۸۹ تا به امروز هیچ تغییری نکرده است.

رئیس هیأت مدیره جامعه آبدرمانی‌های استان اردبیل بیان کرد: احداث کمپ ورزشی تیم ملی فقط در حد کاغذ مانده و نقشه‌های طراحی شد برای احداث دست نخورده در آرشیو قرار داده شده است در حالی‌که با احداث این کمپ به راحتی می‌توانیم ظرفیت بسیار بالایی برای توریست ورزشی در استان اردبیل ایجاد کرده و سالانه میزبان تیم‌های داخلی و خارجی متعددی در اردبیل باشیم.

۴ راهبرد اصلی برای توسعه گردشگری استان ترسیم شده است

مهران اوچی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به ماموریت جهاد دانشگاهی نسبت به بازنگری در طرح جامع گردشگری استان اردبیل عنوان کرد: این طرح در سال ۷۹ تدوین شده و بازنگری در آن بر عهده جهاد دانشگاهی قرار گرفته است و در این طرح سعی کرده‌ایم تا نگاه ویژه‌ای به بخش‌های نوین گردشگری هم‌چون گردشگری ورزشی و سلامتی و ... داشته باشیم.

وی افزود: طبق آسیب شناسی‌های انجام یافته در خصوص این طرح، برنامه راهبردی در ۴ بخش اتخاذ شده است؛ هدایت شیوه‌های بهره‌برداری از منابع آب‌های معدنی به سمت آب‌های درمانی کلینیکی، توسعه گردشگری زمستانی و تلفیق قابلیت‌های گردشگری زمستانی با آب‌های گرم معدنی جهت کاهش وابستگی گردشگری به ماه‌های گرم استان و ترغیب سرمایه‌گذران ۲ راهبرد اول بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: تنوع بخشی به فعالیت‌های گردشگری از طریق تقویت جاذبه‌های یادمانی، فرهنگی و تاریخی برای افزایش مدت اقامت گردشگران و در نهایت تعریف ساز و کارهای لازم برای باز توزیع مسافران از مرکز سرعین و ایجاد تعادل از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین نقطه استان از دیگر راهبردهای این طرح است.

 

آبدرمانی‌های استان کاربرد آبدرمانی و کلینیکی ندارند

اوچی تصریح کرد: آبدرمانی‌های استان اردبیل متاسفانه به هیچ وجه کاربرد آبدرمانی و کلینیکی نداشته و عدم توجه به برندسازی گردشگری از جمله مشکلات حوزه گردشگری استان است و در حالی‌که می‌توان در حوزه گردشگری سلامت و هم‌چنین ورزش‌های زمستانی به یک برندی دست یافت.

وی با اشاره به سایر ضعف‌ها در حوزه گردشگری استان بیان کرد: ضعف فرهنگ پذیرش در میان برخی از جوامع محلی و ضعف در زیرساخت‌های الکترونیکی از جمله موضوعات مهم در این حوزه بوده و تنها راه نجات ارتقای مباحث فرهنگی آموزش است.

نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلند مدت در حوزه گردشگری هستیم

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: وجود دیدگاه‌های کوتاه مدت در حوزه گردشگری استان گرچه شاید در کوتاه مدت سبب رونق گردشگری شود اما در میان مدت و بلندمدت سبب بروز مشکلاتی می‌شود و موضوعی که هم اکنون در شهر سرعین با آن مواجه هستیم.

وی گفت: هم‌چنین باید توجه جدی به تمام پتانسیل‌های استان داشته باشیم و در سال‌های گذشته دیدگاه ما فقط توسعه گردشگری از شرق به غرب و غرب به شرق بوده اما در حالی‌که ظرفیت‌های بسیاری زیادی در جنوب و شمال استان وجود دارد لذا باید توازن در این بخش نیز رعایت شود.

اتاق بازرگانی اردبیل فقط نام گردشگری را یدک می‌کشد

اما یکی دیگر از نکات جالب توجه در این جلسه انتقاد برخی از فعالان بخش خصوصی از نحوه عملکرد اتاق بازرگانی استان اردبیل در حوزه گردشگری بود به‌طوری‌که جعفر بذری در این خصوص بیان کرد: متاسفانه اتاق بازرگانی استان اردبیل فقط نام گردشگری را یدک می‌کشد و به هیچ عنوان توجهی به این بخش ندارد و به نوعی گردشگری فرزند خوانده اتاق بازرگانی اردبیل است به‌طوری که سالیان سال است هیچ نماینده‌ای از این قشر در جلساتی که بین فعالان بخش خصوص و دولت در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار می‌شود وجود ندارد.

عدم حضور نماینده اتاق بازرگانی در این جلسه نیز خود جای سوال و تعجب بسیاری داشت چرا که گردشگری یکی از محورهای توسعه استان اردبیل بوده و اتاق بازرگانی نیز به‌عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی استان و فعالیت های بخش خصوصی می‌تواند نقش بسیار موثری را در این حوزه داشته باشد.

 

جبران عقب‌ماندگی‌های استان اردبیل نیازمند برنامه‌های تحول‌آفرین است

پس از ارایه نظرات از سوی فعالان بخش خصوصی و هم‌چنین مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، سید حامد عاملی استاندار اردبیل اظهار کرد: آسیب شناسی در خصوص عقب ماندگی‌ها در استان و به‌ویژه حوزه گردشگری، رونق این بخش را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: وضعیت استان در حوزه‌های مختلف مناسب نیست و برای جبران عقب ماندگی‌ها باید به دنبال حرکت‌های تحول آفرین باشیم.

استاندار اردبیل تشریح کرد: زنجیره‌های ناقص در حوزه گردشگری باید با برنامه‌ریزی‌های لازم تکمیل شده تا در کمترین زمان رونق و تولید ثروت را در این بخش ایجاد کند.

عاملی با بیان اینکه مدیریت منابع و هدف‌گذاری برای نتیجه بخش بودن اقدامات ضروری است، افزود: با اینکه پتانسیل‌های خوبی در حوزه گردشگری داریم، باید دلایل عدم حضور گردشگران خارجی در استان را شناسایی و برای ایجاد جذبه بیشتر گردشگری در استان تلاش کنیم.

وی به انتخاب استان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو اشاره کرد و خواستار استفاده از این ظرفیت در راستای بهره‌مندی بهتر برای توسعه گردشگری استان شد.

استاندار اردبیل در ادامه به مشکلات موجود در زیرساخت‌های استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقداماتی در راستای تسریع در اجرای پروژه‌های زیرساختی از جمله بزرگراه شمال تا جنوب در استان در حال انجام است.

وی از جذب ۷۰۰ میلیارد تومان در سه ماهه اخیر به پروژه‌های زیرساختی استان خبر داد و افزود: این اعتبار برای تسریع در اجرای زیرساخت‌های لازم از جمله تجهیز فرودگاه، تامین نیازمندی‌های گاز، برق راه و راه آهن اختصاص یافته است.

عاملی در ادامه با بیان اینکه فضای کسب و کار در استان مناسب نیست، خواستار همدلی و احساس مسؤولیت همه قشرها اعم از بخش خصوصی و دولتی در ایجاد فضای کسب و کار در استان شد.

وی اظهار کرد: با برخی تنگ‌نظری‌ها، فضای کسب و کار درست نمی‌شود و فضای کسب و کار زمانی حل می‌شود که بخش خصوصی و دولت با همدلی و وحدت برای تامین آینده فرزندان این مرز و بوم تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، موارد مطرح شده در این جلسه نشان از نیاز استان اردبیل به یک برنامه جامع در حوزه گردشگری داشته و از آنجاییکه این بخش به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان اردبیل شناخته می‌شود، رفع موانع و مشکلات آن نیازمند توجه ویژه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مختلف است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری اردبیل استاندار اردبیل سیدحامد عاملی آبدرمانی های اردبیل گردشگری اردبیل اقتصاد اردبیل میراث فرهنگی اردبیل هتل های اردبیل حوزه گردشگری استان گردشگری استان اردبیل توسعه اقتصادی استان آبدرمانی های استان گردشگری استان فعالان بخش خصوصی گردشگری در استان استان اردبیل استاندار اردبیل استان اردبیل استان اردبیل فعالان بخش خصوص عنوان یکی بخش گردشگری فضای کسب و کار توسعه گردشگری جهاد دانشگاهی اتاق بازرگانی انجام یافته توسعه استان برای توسعه زیرساخت ها عقب ماندگی فعالیت ها هم چنین بهره وری استان شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۵۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان در نشست مدیران شهرستان‌ها و معاونان اداره کل در شهرستان ملایر گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تلاش خواهیم کرد تا کارگاه‌های آموزش رایگان صنایع دستی در استان همدان پربار تر از سالهای قبل در راستای رونق اشتغال و تولید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه در ملایر با تلاش مردم و مسئولان شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی بوده که بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است و هنرمندان و مسئولان شهرستان بخصوص فرماندار، شهردار و اعضا شورای شهر و اصناف همواره در جشنواره و رویدادها پای کار بوده و فعالیت خوبی را در راستای رونق گردشگری و صنایع دستی این شهرستان انجام داده‌اند که نتایج آن را به زودی شاهد خواهند بود.

وی افزود: در شهرستان ملایر در حوزه مرمت یخچال میرفتاح، مرمت بازار و سراها، طرح مطالعه بافت تاریخی ملایر و ایجاد بازارچه صنایع دستی اعتبارات مناسبی برای این شهرستان لحاظ شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار شاهد فعالیت خوب عمرانی در حوزه میراث فرهنگی در این شهرستان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است که در حوزه صنایع دستی فعالیت‌های خوبی را در راستای تحقق منویات رهبری می‌توان انجام داد و با برپایی کارگاه‌های آموزش رایگان در توسعه این حوزه تلاش بیشتری باید انجام شود که کارگاه‌های آموزش صنایع دستی امسال با قدرت در همدان اجرا خواهد شد.

معصوم علیزاده اضافه کرد: نشست‌های شهرستانی مدیران و معاونت‌ها، در راستای هم‌افزایی، تبادل نظر، آشنایی با فعالیت‌ها و تبادل افکار انجام می‌شود که قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

کد خبر 747645

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان از سیاست‌های اصلی استان است
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود