Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:10:25 GMT

۷۱ قلم شی تاریخی به موزه مردم‌ شناسی سنندج اهدا شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۶۱۸۶

۷۱ قلم شی تاریخی به موزه مردم‌ شناسی سنندج اهدا شد

یعقوب گویلیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اشیاء شامل انواع خمره‌های سفالی، ظروف سفالی لعاب‌دار، وسایل طبخ غذا، صندوقچه‌های چوبی و فلزی، یغدان، چراغ گرمایشی و خوراک پزی، لامپا(چراخ نفتی) و برخی اقلام دیگر است.

وی افزود: این اقلام پس از کارشناسی، تهیه شناسنامه و شماره‌گذاری اموال به تفکیک در چیدمان موزه مردم‌ شناسی در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در معرض دید مردم به‌ نمایش درمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: اهدای این اقلام توسط ورثه مرحوم معاونی صورت گرفته است که با نمایش آنها بازدیدکنندگان با بخشی از تاریخ و سبک و سیاق زندگی مردم این خطه آشنا شوند.

گویلیان ابراز امیدواری کرد این اقدام ارزشمند، سرآغاز اهدای اشیاء تاریخی و فرهنگی بسیاری توسط شهروندان و دوستداران میراث‌ فرهنگی به موزه های استان کردستان باشد.

خانه کُرد که موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین است در عمارت آصف در خیابان امام خمینی(ره) شهر سنندج واقع شده و آن گونه که آمده سنگ بنای اولیه آن مربوط به دوره صفویه بوده اما در دوره‌های بعدی تکمیل‌تر شده است.

نگارخانه و حیات ورودی، حوض، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد بخش‌های مختلف این موزه است.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

برچسب‌ها گردشگری کردستان آثار تاریخی سنندج میراث فرهنگی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان آثار تاریخی گردشگری کردستان آثار تاریخی سنندج میراث فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۶۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • هشدار نسبت به کلاهبرداری از مردم در پوشش خرید و فروش عتیقه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان