Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ژیمناستیک یکی از بهترین و جذاب‌ترین و شیرین‌ترین رشته‌های ورزشی است که علاقه‌مندان و طرفداران خاص خود را دارد، ورزشی که پایه بسیاری از رشته‌های ورزشی است و بیشتر افراد دوست دارند فرزندشان در همان کودکی ژیمناستیک را فراگیرند.

این ورزش جذاب در استان کردستان در چند سال اخیر رشد و پیشرفت خوبی داشته و چندین ورزشکار را تحویل تیم‌های ملی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدامید شیخ‌احمدی متولد شهر سنندج و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است و سال‌هاست بعنوان دبیر در آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج مشغول خدمت است. وی چهار دهه است که در ورزش ژیمناستیک حضور دارد و برای دومین دوره متوالی ریاست هیات ژیمناستیک کردستان را هم بر عهده دارد.

شاید به جرات بتوان گفت یکی از موفق‌ترین هیات‌های ورزشی در کردستان، ژیمناستیک است که روند روبه جلو و رشد خوبی در بخش‌های مختلف داشته است.

برای چگونکی از کم و کیف ورزش ژیمناستیک در کردستان با این چهره موفق ورزشی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...

شیخ‌احمدی معتقد است؛ اگرچه اکنون ورزشکاران، مربیان و داوران بااستعدادی در کردستان وجود دارد ولی اگر با این شرایط اقتصادی جلو برویم و فکری به حال بیمه مربی و تامین درآمد مربی نشود قطعا در آینده دچار مشکل می‌شویم.

فارس: از چه سالی و چگونه وارد ورزش ژیمناستیک شدید؟

شیخ‌احمدی: اوایل سال ۶۶ همراه با برادرم دکتر امیر شیخ‌احمدی که یکی از قهرمانان خوب کشور بود و در حال حاضر هم دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد است به سالن شهید کاظمی سنندج رفتیم، یکی از همسایه‌های ما مشوق اصلی ما بود.

اولین مربی بنده هاشم پروهان بود که بعداً مهدی شیخ الاسلامی، آقای یخچالی و شریف یاوری همه بعنوان سرمربی و بزرگتر بالای سرمان بودند و چنین بود که وارد ورزش ژیمناستیک زیر نظر این عزیزان شدم.

فارس: چه تعریفی از ژیمناستیک دارید؟

ژیمناستیک دروازه ورود به ورزش در دنیااست، ژیمناستیک یعنی الفبای ورزش‌، یعنی هماهنگی عصب و عضله چه برای ورزش، چه برای تحصیل و چه برای زندگی، ژیمناستیک یعنی رعایت کردن اصول قوانین و قواعدی که بعدها در زندگی، ورزش و تمامی مراحل زندگی به کار گرفته می‌شود و در آخر با تمام وجود می‌توانم بگویم من به شدت عاشق ژیمناستیک هستم.

فارس: مهم‌ترین عناوین و افتخاراتی که در ورزش ژیمناستیک بدست آورده‌اید؟

در دورانی که ورزشکار بودم سالیان سال عضو تیم استان کردستان بودم از سال ۷۱ الی ۷۲ در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی کرمانشاه به وسیله پرش خرک به فینال رفتم و با اختلاف یک دهم نسبت به نفر اول و دو نفر که مشترکا سوم شدند، بنده نفر چهارم شدم.

در زمینه مربیگری و داوری در این سال‌ها عناوین و افتخارات زیادی کسب کرده‌ام، بیش از ۳۰ کاپ تیمی اول تا سوم در مسابقات قهرمانی کشور، آموزشگاه‌های کشور، لیگ باشگاه‌های کشور، حضور 6 نفر از شاگردانم در اردوی تیم‌های ملی و حضور دو نفر از آنان در سال ۲۰۱۱ در مسابقات دانش‌آموزان آسیا و کسب عنوان چهارم تیمی، اپل‌شدن پدرام زاهدی در مسابقات اسلوونی همراه تیم ملی و کسب مقام سومی در بالفیکس، کسب بیش از هزار مدال در قهرمان قهرمانان، انتخابی لیگ، انتخابی‌های تیم ملی، آموزشگاه‌ها، شمالغرب و رقابت‌های دیگر.

 شرکت در چهار سیکل داوری بین‌المللی که به زودی در پنجمین سیکل هم شرکت خواهم نمود، سابقه حضور و قضاوت در پنج دوره مسابقات آسیایی و بین‌المللی و بازی‌های آسیایی، کسب رتبه اول در تمام آزمون‌های بین‌المللی از سال ۸۰ تا به امروز، مربی تیم ملی جوانان از سال ۸۹ تاکنون، ریاست کمیته داوران فدراسیون، ریاست انجمن آموزشگاه‌های کشور.

فارس: در حال حاضر بعنوان رئیس هیات ژیمناستیک کردستان چه ارزیابی از وضعیت این ورزش در استان دارید؟

درحال حاضر ژیمناستیک استان کردستان همانند کل کشور بعد از دوران قرنطینه و دوران سخت کرونا کودکان و قهرمان ها آمادگی های خود را شروع کرده اند و تمامی مربیان در سطوح قهرمانی مشغول زحمت کشیدن چه در حطیه آقایان و چه در حیطه بانوان هستند.

شوربختانه کرونا آسیب‌های زیادی به ژیمناسیک وارد کرد به طوریکه بخش زیادی از ورزشکاران قهرمان، ژیمناسیک را ترک کردند، برخی از آنها به دلیل نبود برگزاری مسابقات و برخی دیگر بخاطر وضعیتی شغلی بوده است، مجددا متاسفانه همین بحث معضل بزرگی برای تمامی ورزشکاران در رشته‌های ورزشی مختلف است اینکه حمایت کننده‌ای وجود ندارد و خود مجبور به کار هستند همین دلیل باعث شد ما تعدادی از قهرمان‌های پرافتخارمان را از دست بدهیم.

ما در طول دوره گذشته 7 هزار و 260 نفر بیمه شده داشتیم اما به خاطر کرونا ریزش بسیار زیادی داشتیم. امید است با توجه به رابطه خوبی که  تمام ادارات ورزشی با ورزش ژیمناستیک دارند آینده بسیار درخشانی را برای ژیمناستیک رقم بزنیم.

فارس: در حال حاضر وضعیت سالن‌های ژیمناستیک در شهر سنندج مرکز استان چگونه است، آیا این سالن‌ها توانسته نیاز علاقه‌مندان به این ورزش را برطرف کنند؟

در حال حاضر هیات تنها یک سالن مجهز مخصوص به ژیمناستیک را در اختیار ما قرار داده است با توجه به حجم زیادی از مردم که در مرکز استان است آموزش و پرورش ناحیه دو سالن شهید کاظمی که قدیمی‌ترین سالن ژیمناستیک شهر سنندج است و نیاز به تعمیرات دارد با توجه به قول و قرارهای که تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه دو به ما داده است انشاءالله در آینده‌ای نزدیک شروع به تعمیرات سالن می‌کنند.

اما وسایل و امکانات، وسایل قهرمانی نیستند و فقط جهت تمرین‌های ساده در سالن دردسترس است. سالن چمران و سالن معلم، سالن‌هایی هستند که فقط در حد تمرینات مبتدی به کار گرفته می‌شوند، سالن پژوهش بهاران و صالحین که به اصطلاح مربوط به بخش نیروی سپاه است که مشغول به کار هستند در این سالن‌ها و همچنین چندین سالن دیگر هستند که خصوصی در سطح شهر فعالیت دارند اما سالن قهرمانی بخصوص در بانوان ما نیازها تامین نشده است.

فارس: در حال حاضر مهم‌ترین کمبودها و مشکلات ژیمناستیک در کردستان چیست؟

از دیدگاه بنده ژیمناستیک کردستان در بحث سخت‌افزاری و نبود امکانات روز دنیا در واقع مشکلات زیادی دارد، شهرستان‌های ما از جمله مریوان، دهگلان، دیواندره و قروه و... فاقد سالن‌های تخصصی هستند، سال‌های زیادی است که تقاضای رسیدگی کرده‌ایم، برای بیجار سالن تخصصی آماده کردند اما در واقع وسایل مناسب و کافی ندارد، همچنین بانه و سقز و کامیاران تا حدودی وضعیت بهتری دارند تنها سالن تخصصی در سنندج داریم که آن هم با وسایل قدیمی پر شده است، بنده چندین بار به مسوولین گفته‌ام که این وسایل فرسوده شده و درحال ازبین رفتن هستند که ما حتی بودجه تهیه قطعات را نداریم و همین سبب تهدید ژیمناستیک کردستان می‌شود.

فارس: در زمینه استعدادیابی چه کارهایی شده است، آیا توانسته‌ایم استعدادهای این ورزش را در استان شناسایی کنیم؟

از زمانی که ریاست هیات استان را عهده‌دار شده‌ام تست‌های یکسانی در تمام سطح استان طراحی شده است، چه از لحاظ فدراسیون چه از لحاظ خود استان، سعی بر این داشته‌ایم که استعدادهای ژیمناستیک را دریابیم، خوشبختانه استعدادهای زیادی در حال کشف شدن هستند اما وجود مربیانی که بتوانند وقت کافی برای تمرین با این افراد را بگذارند بسیار کم هستند چون مشکلات اقتصادی در این سال‌های اخیر به حدی فشارآور بوده که سبب شده مربیان ما تمایل اینکه روزانه چند ساعت بدون چشمداشت را به تمرین با ورزشکار بگذارند بسیار کم شده‌اند.

فارس: جدای از ریاست هیات ژیمناستیک استان، چه مسوولیت‌های دیگری در این ورزش دارید؟

بنده در حال حاضر هم مربی و آنالیزور تیم ملی جوانان، رئیس کمیته داوران فدراسیون و هم رئیس انجمن آموزشگاه‌های ایران هستم. با توجه به وعده‌های فدراسیون و شرکت در آزمون بین‌المللی سیکل جدید 2022، انشاءالله بتوانم در آسیا نیز جایگاه فنی برای ژیمناستیک ایران و کردستان حفظ کنم که مایه افتخار است.

 فارس: خیلی‌ها این سوال برایشان پیش آمده که بهترین زمان برای ورد به ژیمناستیک چه سنی است؟

بهترین سن برای ورود به ژیمناستیک چهار سالگی است که ما حتی شاگردهای سه و نیم سال را نیز قبول می‌کنیم چون این سن، سن مناسبی برای شروع ورزش ژیمناستیک است چون کودکان حداقل یک سال لازم است تا در قالب بازی آموزش‌ها و تکنیک‌ها را بیاموزند و چون هنوز ترس برای کودکان معنا ندارد می‌توانند به آسانی در تمام آزمون‌های اولیه موفق بیرون بیایند.

فارس: وضعیت ژیمناستیک کردستان در حوزه بانوان به چه صورت است ؟

قبل از ریاست بنده، ژیمناسیتک بانوان در استان به صفر رسیده بود چون هیچ گونه اهمیتی برایش قائل نبودند اما از موقعی که بنده به عنوان مسئول هیات سرکار آمدم دو نفر از بانوان توانستند مدرک بین‌المللی و مدرک درجه یک را کسب کنند و به عنوان مدرس فدراسیون و همچنین برای اولین بار برگزاری کلاس‌های مربیگری تمدید کارت درجه برگزار شد.

بانوان برای کلاس‌های درجه دو در سراسر استان در لیگ‌های استانی، باشگاه‌های خصوصی و لیگ‌های کشوری و مسابقات سطح ‌ندی حضور پیدا کردند و اکنون آمار حضور بانوان ژیمناستیک‌کار در استان رو به صعود است.

فارس: بزرگترین حسرتی که در ورزش داشتید چه چیزی بوده است؟

حسرت‌های بزرگ ورزشی بسیار و ناگفته است اما بزرگترین آنها که در خاطر دارم این بوده که در زمان کرونا آریز محمودبیگی و شایان رحمانی برای حضور در تیم ملی قبول شدند که به مسابقات آسیایی اعزام شوند اما با بدبیاری به دلیل کرونا به این مسابقات نرفتند و این می‌تواند حسرت بزرگی هم برای ورزشکاران و هم مسئولین باشد.

فارس: اگر امکان دارد تلخ‌ترین و یا شیرین‌ترین خاطره دوران ورزشی شما را بدانیم..

قاعدتا تلخی و شیرینی بسیار در جاده ورزشی است اما تلخ‌ترین خاطره‌ام این بود که پدرام زاهدی که در اوج بود در حلقه کف بندش پاره شد و از ارتفاعی بلند پایین افتاد و از ناحیه زانو دچار شکستگی بسیار زیادی شد.

حدود 25 روز در بیمارستان بالای سرش بودم تا وضعیتش کمی بهبود پیدا کرد بعد از 6 الی 7 ماه با وجود 16 تیکه پلاتین و یک تیکه پلاک که در پایش بود در مسابقه شرکت کرد و نایب قهرمانی ایران را کسب کرد و باعث شد من دوباره متولد بشوم.

این شاگرد عزیز اگر آسیب نمی‌دید قطعا می‌توانست در سکوهای جهان مقام‌های بالا کسب کند و شیرین‌ترین خاطره‌ام هم قبولی در اولین سیکل بین‌المللی سال 86 بود با توجه به اینکه مریضی شدید آنفولانزا داشتم بعد از 17 ماه درس خواندن شبانه‌روزی به کلاس بین‌المللی رفتم و توانستم برای اولین بار و اولین نفری که وارد کلاس‌های بین‌المللی می‌شود با بالاترین نمره قبول شوم.

 فارس: مهم‌ترین برنامه‌های هیات ژیمناستیک کردستان در آینده چه چیزهای است؟

مهم‌ترین برنامه هیات ژیمناستیک در کردستان توسعه بعد همگانی این ورزش است که با تمام قدرت مسئولین هیات مشغول هستند که من به شخصه از همگی آنها تشکر می‌کنم. امیدواریم که آمار مربیان و داوران هم آقایان و هم بانوان هم افزایش یابند و در بحث قهرمانی هم تعداد نفراتی که به تیم ملی راه می‌یابند در آینده بیشتر و بیشتر شوند و همچنین زیرشاخه‌های مثل ترامپلین و ایروبیک و ژیمناستیک را گسترش بدهیم.

فارس: بدون تعارف بفرمایید عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه ورزش چگونه بوده است؟

عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه ورزش ژیمناستیک صفر مطلق بوده است باتوجه به اینکه چند بار با نمایندگان محترم مجلس گفت‌وگو داشته‌ایم اما به محض ورود به مجلس متاسفانه از یاد می‌برند، به طوری که جامعه ورزش انتظار زیادی از همه نمایندگان استان دارند، بنده از همین جا خواهش می‌کنم از نمایندگان که وکلای مردم هستند به جای روابط اگر ضوابط را داشته باشیم می‌توانیم بهترین استان از نظر ورزش را داشته باشیم.

فارس:  یک مربی ژیمناستیک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

مهم ترین ویژگی یک مربی متعهدبودن، راونشناس و خوب است چون که از سن چهار سالگی با یک کودک بسیار کوچک شروع به کار می‌کند باید از حالات روحی و روانی کودک نوع تمرین دادن به او را خوب بلد باشد و امین، خوش‌اخلاق و تعهد کاری داشته باشد.

فارس: وضعیت فعلی ژیمناستیک کردستان در قیاس با استان‌های دیگر چگونه است؟

کردستان در چند سال اخیر جزو سه استان برتر کشور در ژیمناستیک بوده است اما از لحاظ امکانات و وسایل از بعضی استان‌ها در سطح پایین‌تری قرار داریم.

فارس: قبول دارید برگزاری یک رویداد یا مسابقه کشوری با حضور تماشاگران پرشور به میزبانی استان باعث رونق بیشتر این ورزش می‌شود، آیا برنامه‌ای در این زمینه در نظر دارید؟

قطعا برگزاری مسابقات کشوری مهمترین بحث در حوزه ورزش هر استان است، سه سال گذشته قبل از کرونا من هم مسابقات المپیکی کشور هم مسابقات قهرمانی کشور و هم مسابقات آموزشگاهی کشور در حوزه‌های بانوان و آقایان در تمامی رده‌ها را برگزار کردیم و در خدمتشان بودیم که اگر اداره ورزش و جوانان و ارگان‌های کشوری حمایت مالی کنند قطعا هیات ژیمناستیک کردستان مثل همیشه آماده و پای کار و سربلند است.

فارس: آینده ورزش ژیمناستیک استان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی بنده از آینده ژیمناستیک این است، باتوجه اینکه اکنون ورزشکاران، مربیان و داوران با استعداد زیادی در استان داریم در آینده نیز بتوانیم این استعدادها را حفظ و چند برابر کنیم، ولی اگر با این شرایط اقتصادی جلو برویم و فکری به حال بیمه مربی و تامین درآمد مربی نشود قطعا در آینده دچار مشکل می‌شویم.

فارس: در حال حاضر چه بازیکنان و مربیانی در اردوهای ملی یا عضویت در تیم‌های ملی داریم؟

در حال حاضر بنده به عنوان مربی و آنالیزور تیم‌های ملی در خدمت فدراسیون هستم و  ورزشکارانمان در اردوهای اخیر هم شایان رحمانی و  رامتین زندی حضور داشته‌اند.

انتهای پیام/2330/73

منبع: فارس

کلیدواژه: ژیمناستیک کردستان مربی قهرمان ورزشی هیات ژیمناستیک کردستان ژیمناستیک کردستان ژیمناستیک استان ورزش ژیمناستیک آموزشگاه ها تیم های ملی حال حاضر بین المللی شیخ احمدی مهم ترین تیم ملی سالن ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۶۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین المپیک ژیمناستیک ایران، کارمند شهرداری گرگان شد

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان روز شنبه در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی برتر استان با اهدای لوح تقدیر از مهدی الفتی ژیمناستیک‌کار گلستانی تجلیل کرد.

همچنین در این جلسه اعلام شد که مهدی الفتی و پرهام مقصودلو از این پس در شهرداری گرگان استخدام می‌شوند و از امروز کار خود را آغاز خواهند کرد.

سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان در این مراسم گفت: شورای اسلامی و شهرداری گرگان به پذیرش نخبگان در مجموعه خود افتخار می‌کند و در همین راستا مهدی الفتی و پرهام مقصودلو به عنوان نخبه ورزشی از امروز به استخدام شهرداری گرگان درآمدند.

مهدی الفتی، اولین ایرانی است که در بازی‌های آسیایی صاحب مدال شد و با ایستادن روی سکوی دوم بازی‌های آسیایی هانگژو در ورزش ایران تاریخ‌سازی کرد.

او همچنین چندی قبل با قرار گرفتن در رده دوم رتبه‌بندی مسابقات کسب سهمیه، به المپیک پاریس راه پیدا کند که الفتی را به اولین ژیمناست ایرانی راه یافته به این رویداد معتبر تبدیل کرد.

پرهام مقصودلو نیز نفر اول ریتینگ (سیستمی برای محاسبه سطح مهارتی بازیکنان رشته‌های ورزشی) شطرنج ایران است که در مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ توانست با کسب ۹.۵ امتیاز از ۱۱ دیدار خود، قهرمان جوانان جهان شود.

وی به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شطرنج بازان ایرانی در ۱۵ سالگی موفق به کسب عنوان استاد بزرگ شطرنج شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی در دستور کار سازمان فنی‌وحرفه‌ای است
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • انتخاب حسنی پور به عنوان یکی از مربیان برتر ورزش هنگ کنگ
  • تائید زیرساخت‌های شیراز برای میزبانی از رویداد آسیایی هندبال
  • بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی
  • اولین المپیک ژیمناستیک ایران، کارمند شهرداری گرگان شد
  • هرچقدر سالن ورزشی ایجاد کنیم در مقایسه با جمعیت مشهد کم است
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • اولین ملاقات سرمربی جدید با خبرنگاران: فردا ساعت ۹