Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، قطار چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۵ بهمن‌ماه با تمام فراز و فرودهایش کار خود را آغاز و در نهایت در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان این دوره، مسافرانِ هنرمند خود را به ایستگاه پایانی رساند.

همزمان با اتمام این رویداد که مهمترین جشنواره عرصه هنرهای نمایشی کشور با بُرد و دامنه شناخت و رصد آن در منطقه و جهان نیز به شمار می‌رود؛ بار دیگر محوریت و مرکزیت حوزه فعالیت هنرمندان تئاتر، به فصل اجراهای عمومی آثار تئاتری در تماشاخانه‌های کشور معطوف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود آنکه تنها چند روز پیش‌از آغاز جشنواره چهلم تئاتر فجر، به سبب قرار گرفتن پایتخت و بسیاری از دیگر استان‌های کشور ذیلِ چترِ موجِ ششم ویروس کرونا و شیوع سویه جدید این ویروس موسوم به اُمیکرون با کاهش میزبانی سالن‌های نمایشی جشنواره به ۳۰ درصد بودیم؛ اما با پایان این رخداد از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد که دیگر سالن‌ها و تماشاخانه‌های کشور به سبب استمرار پیک ششم کرونا با ظرفیت ۵۰ درصدی در پذیرش مخاطبان می‌توانند اجراهای خود را به صحنه ببرند.

وقوع این اتفاق که احتمال محقق شدن آن در همان ایام برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز به ذهن می‌رسید و منطقی می‌نمود این شائبه را در ذهن ایجاد کرد که ممکن است با بازگشت محدودیت‌ها در پذیرش ظرفیت مخاطبان؛ حتی باوجود افزوده‌شدن سالن‌های درگیر این جشنواره به صف مجدد اجرای عمومی آثار نمایشی؛ با کاهش تولید آثار و ارائه آن به مخاطبان مواجه باشیم

اما درست در نقطه مقابل آن شائبه فکری؛ هم‌زمان با به پایان رسیدن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و آغاز سال جدید تئاتر کشورمان با افزوده‌شدن سالن‌هایی چون مجموعه تئاترشهر با چهار سالن اقماری سایه، چهارسو، قشقایی و سالن اصلی؛ تماشاخانه ایرانشهر با دوسالن اقماری استاد سمندریان و دکتر ناظرزاده کرمانی؛ سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان؛ تالار حافظ و تماشاخانه سنگلج به سالن‌های میزبان اجرای آثار تئاتری، حتی با وجود کاهش ظرفیت پذیرش مخاطبان به ۵۰ درصد، بار دیگر با گرما و استقبال خاصی از سوی هنرمندان تئاتر در ارائه‌ آثار نمایشی و اجرای عمومی آن آثار به مخاطبان مواجه بودیم.

به‌گونه‌ای که طی ایام پیش رو ۲۷ تماشاخانه دولتی و خصوصی در پایتخت از ۶۴ نمایش میزبانی می‌کنند. نکته جالب آنکه در فصل نوین و آغاز سال جدید تئاتری شاهد حضور و بازگشت ستارگان شناخته‌شده عرصه تئاتر چون فاطمه معتمدآریا، سجاد افشاریان، رامین پرچمی، افسانه ماهیان، تینو صالحی، جواد انصافی، اشکان خطیبی، نغمه ثمینی و... و اجرای متون نویسندگان بزرگی چون بهرام بیضایی، زنده‌نام حسین پناهی، زنده‌نام فروغ فرخزاد، زنده‌نام محمود استاد محمد، ویلیام شکسپیر، ژان پل سارتر، آندره برتون، آرتور میلر، آگوست استرینبرگ، فدریکو گارسا لورکا، آنتوآن دوسنت اگزوپری، ماتئی ویسنی‌یک، مارگریت دوراس، آنتوان چخوف، شون اوکیسی، کوبو آبه،  و ... هستیم.

میزبانی تئاترشهر از خانه سیاه است، احتمالات و بی‌خوابی

نمایش خانه سیاه است اثری در باب اشعار، آثار و زندگی زنده‌نام فروغ فرخزاد شاعر نامدار معاصر کشورمان به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه ‌تئاترشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش احتمالات به نویسندگی و کارگردانی علی ‌شمس در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش احتمالات در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توانست جوایز بخش گریم، طراحی صحنه، بازیگری زن و کارگردانی این رویداد را به خود اختصاص دهد.

نمایش بی خوابی به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشمی‌پور در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۱۵ به استقبال مخاطبان می‌رود.

ایرانشهر با چهار نمایش بچه، ژپتو، توفان و ارور ۴۰۴

نمایش بچه به نویسندگی نغمه ‌ثمینی و کارگردانی افسانه ‌ماهیان در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۴۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش «بچه» از جمله آثاری است که زمستان ۹۸ به صحنه رفت و هنوز یک هفته از اجرایش نگذشته بود که سالن‌های تئاتر به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل شدند و اجرای آن در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر ناتمام ماند.

نمایش بچه پنجمین همکاری نغمه ثمینی و افسانه ماهیان است که با بازی مهران نائل، شیوا فلاحی و فاطمه معتمدآریا به صحنه خواهد رفت.

نمایش ژپتو به نویسندگی و کارگردانی اوشان ‌محمودی در ‌سالن ‌استاد ‌ناظرزاده ‌کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۸:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

در خلاصه این اثر نمایشی که روایتی متفاوت از داستان آشنای پینوکیو به مخاطب ارائه می‌دهد آمده: پینوکیو هیچ‌وقت یک عروسک نبود و حتی ژپتو نه نجار بود نه عروسک‌ساز. اون فقط یه پدر... نه، نه! یه بابا...؛ اونم نه، اون یه انسان معمولی با عادتی خاص بود که...

نمایش توفان به نویسندگی ویلیام شکسپیر با بازنویسی باقر ‌سروش، طراحی و کارگردانی مصطفی ‌کوشکی با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۱۵ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر ‌به صحنه می‌رود.

نمایش ارور ۴۰۴ به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس ‌جمالی در سالن ‌استاد ‌سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به مدت زمان ۱۲۰ دقیقه از ساعت ۱۸ میزبان مخاطبان تئاتر است.

استقبال خانه هنرمندان از دراماتورژ، حوال = حائل میانِ دو چیز و با ریتم برف پاک کن

نمایش دراماتورژ به نویسندگی سهند خیرآبادی با طراحی و کارگردانی محمد ‌نژاد در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش حوال = حائل میانِ دو چیز با طراحی سایه کیوان‌لو، ترانه کیوان‌لو و کارگردانی سایه کیوانلو در نگارخانه بهار خانه هنرمندان به مدت زمان ۲۵ دقیقه در ساعت‌های ۱۸:۰۰ و ۱۹:۳۰ پذیرای مخاطبان تئاتر است.

نمایش با ریتم برف پاک کن به نویسندگی میلاد ‌اخگر با طراحی و کارگردانی محمدحسین ‌زیکساری در سالن استاد انتظامی خانه ‌هنرمندان به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

میزبانی مهرگان از قهرمان‌های پوشالی، رُمبش، سمفونی مرگ، چه خواهد بودن و پارازیت

نمایش قهرمان‌های پوشالی به نویسندگی شان ‌اوکیسی و کارگردانی علی سهیلی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ‌به صحنه می‌رود.

نمایش رُمبِش به نویسندگی مشترک انسیه شمس‌الهی، اَدی احمدی به کارگردانی اَدی احمدی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به صحنه می‌رود.

نمایش سمفونی مرگ به طراحی و کارگردانی داریوش رضوانی در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان  به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش چه خواهد بودن به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌مقیمی به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در سالن شماره ۲ خانه ‌نمایش ‌مهرگان ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پارازیت به نویسندگی نویسندگی حسن سالارمنش و کارگردانی مهدی هنرسازان در سالن شماره ۱ خانه ‌نمایش ‌مهرگان به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایشنامه این اثر در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر(۱۳۹۶)؛ منتخب حضور در بخش جایزه ادبیات نمایشی در بخش‌های تولیدی و حرفه‌ای بوده است.

همچنین، این نمایشنامه اولین نمایشنامه کمدی در حوزه پزشکی و آناتومی بدن است.

بای پُ لار – دوقطبی، چمدان و روز اعتراف، در تماشاخانه اهورا

نمایش بای پُ لار - دو قطبی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ‌استادحاجی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در تماشاخانه ‌اهورا به صحنه می‌رود.

این نمایش شرح حال فردیست که به بیماری بای پُ لار(دوقطبی) دچار است و تراوشات ذهنیِ فرد باعث بروز مشکلاتی برای خود و اطرافیانش شده است

نمایش چمدان به نویسندگی نویسندگی کوبو آبه، ترجمه مصطفی دهقان و کارگردانی آریو ‌راقب‌کیانی با مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌اهورا به صحنه می‌رود.

نمایش روز اعتراف به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سمیه ‌قاسمی در تماشاخانه ‌اهورا به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

مرگ هیتلر به روایت تلفنچی!، چخوف خوانی و پزشک نازنین در تماشاخانه سپند

نمایش مرگ هیتلر به روایت تلفنچی! به نویسندگی و کارگردانی متین ‌اوجانی در سالن شماره ۲ پردیس ‌سپند به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

روایات متفاوتی درباره مرگ آدولف هیتلر وجود دارد. اما تلفنچی مقر فرماندهی آلمان نازی، روایت دیگری از مرگ آدولف هیتلر دارد ولی کسی حرف‌های او را باور نمی‌کند...

نمایش چخوف خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه با طراحی و کارگردانی اشکان ‌خطیبی در سالن شماره ۱ پردیس ‌سپند به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش پزشک نازنین به نویسندگی نیل سایمون با طراحی و کارگردانی اشکان ‌خطیبی با مدت زمان ۸۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰ در پردیس ‌سپند ‌به صحنه می‌رود.

هملت و نادیا در تالار مولوی

نمایش هملت با اقتباس از نمایشنامه‌های هملت اثر ویلیام شکسپیر، هملت ماشین اثر هاینر مولر و روز مرگ در داستان هملت اثر ماری کلتس به نویسندگی و کارگردانی شایان ‌افشردی با مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی ‌به صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی برگزیده بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است.

نمایش نادیا به نویسندگی و کارگردانی غزاله مهربان‌یکتا با اقتباسی از رمان نادیا اثر آندره برتون با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در ساعت ۱۸:۳۰در سالن کوچک تالار ‌مولوی ‌به صحنه می‌رود.

دیوار چهارم با شش نمایش بوته آزمایش، سلطان مار، یرما، در انتظار الی، شما شازده کوچولو رو ندیدید؟ و سقوط

نمایش بوته آزمایش به نویسندگی آرتور ‌میلر، ترجمه علی‌اصغر پهلوانلو با طراحی و کارگردانی علی ‌مولایی در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در یادداشت کارگردان نمایش بوته آزمایش ضمن ارائه این خلاصه نمایش که در سال ۱۶۹۲ در دهکده سیلم‌در ایالت ماساچوست آشوبی در ارتباط با محاکمه جادوگران بر پا می‌شود و... تاکید شده تماشای این نمایش برای بیماران قلبی مناسب نیست.

نمایش سلطان مار به نویسندگی بهرام بیضایی با طراحی و کارگردانی حمیدرضا ‌رکنی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در ساعت ۲۰:۳۰ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم ‌به صحنه می‌رود.

نمایش یرما نمایشنامه درخشان و جاودان اثر فدریکو گارسیا لورکا با طراحی و کارگردانی حسین زینالی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم ‌به صحنه می‌رود.

یرما زنی است که با وجود گذشت سال‌ها از ازدواجش در حسرت داشتن فرزند می‌سوزد. در جامعه‌ای بسته و سنتی برای نشان دادن ثمر بخش بودن، باروری و زنانگی هر چه بیشتر تلاش می‌کند، گرفتارتر و دربندتر می‌شود.

نمایش در انتظار الی به نویسندگی حمیدرضا ‌اسدزاده و کارگردانی نازنین ‌فراهانی با مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به صحنه می‌رود.

نمایش شما شازده کوچولو رو ندیدید؟ به نگاهی به داستان شازده کوچولو اثر درخشان و جاودان اثر آنتوآن دوسنت اگزوپری، به نویسندگی آیسان عبداللهی و کارگردانی سینا ‌راستگو با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم ‌به صحنه می‌رود.

نمایش سقوط به نویسندگی و کارگردانی محمدپوریا عبدالعظیمی در مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نوفل‌لوشاتو با صدای سکوت، مضحکه سیاه، مارادونا، چَفت و صدای شلیک گلوله‌ای...

نمایش صدای سکوت به نویسندگی و کارگردانی آتنا اسدی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش مضحکه سیاه به نویسندگی و کارگردانی مهدی ‌ملکی به مدت زمان ۵۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

در خلاصه این نمایش کمدی متکی بر تکنیک‌های نمایش ایرانی آمده: غول چراغ جادو برای تنوع دادن به زندگی‌اش از چراغ خارج شده و درون آفتابه می‌رود؛ اما در آن گیر کرده و می‌میرد. با مرگ غول دردسرهای خانه ارباب آغاز می‌شود.

نمایش مارادونا به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مهران ‌رنجبر، با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به صحنه می‌رود.

نمایش چَفت به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی محمد ‌خان‌حسینی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به مدت زمان ۶۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش صدای شلیک گلوله‌ای که به سمت هیچ نشانه رفته به نویسندگی علی نیک افروز و کارگردانی امیرحسین شیخان در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان تئاتر است.

افلیا، دوزخ، خونه گازی آ، او و دوستانش (۱۹۸۹) و بک تو بلک در شهرزاد  

نمایش اُفلیا به نویسندگی و کارگردانی مسعود ‌طیبی با مدت زمان ۴۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

نمایش دوزخ به نویسندگی ژان ‌پل ‌سارتر، ترجمه ناصر غیاثی با کارگردانی عباس ابوالفضلی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در سالن صنوبر پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

نمایش خونه گازی آ به نویسندگی وهاب امرائی با طراحی و کارگردانی محمودرضا صفری با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۵:۳۰ در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

نمایش خونه گازی آ؛ حکایت خانواده‌ای‌ست که هنوز در ساختار سنتی خود باقی مانده است، آنها به وسیله پر کردن گاز امرار معاش می کنند. اما با دیوانه شدن پدر و کشته شدن پسر ارشد خانواده رو به انحطاط می رود.

نمایش او و دوستانش (۱۹۸۹) با نویسندگی و کارگردانی کار گروهی در مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها در سانس‌های ۱۸:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن ارکیده پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌به صحنه می‌رود.

در این نمایش اجراگران، ۱۳ داستان کوتاه را (بیگانه، اقای ماروین، گرگ و ...) همراه با موسیقی (گیتار و پیانو) و نقاشی روایت می‌ کنند.

نمایش بک تو بلک به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد ‌افشاریان با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها  در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در سالن گلایل پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد به صحنه می‌رود.

تماشاخانه ملک میزبان نغمه‌های سرگردان باد

نمایش نغمه‌های سرگردان باد به نویسندگی علی منصوری، دراماتورژی شیوا ‌مکی‌نیان و کارگردانی آرش ‌فصیح در تماشاخانه ‌ملک به مدت زمان ۵۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۸ به استقبال مخاطبان می‌رود.

تماشاخانه شانو با تردید، سنجاق قفلی، آشغال مرد، قتل غیر عمد و «ص.عه»

نمایش تردید به نویسندگی و کارگردانی حسین نورعلی در ‌تماشاخانه شانو به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش سنجاق قفلی به نویسندگی اصغر ‌گروسی و کارگردانی امیر ‌رمضانی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۲۲ در تماشاخانه ‌شانو ‌به صحنه می‌رود.

 نمایش آشغال مرد به نویسندگی ماتئی ‌ویسنی‌یک، ترجمه احسانه نوع‌پرست با طراحی و کارگردانی تینو ‌صالحی به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ در تماشاخانه ‌شانو به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش قتل غیرعمد به نویسندگی کوبو آبه، ترجمه فاطمه قدمی با طراحی و کارگردانی امید ‌انصاری با مدت زمان ۹۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تماشاخانه ‌شانو به صحنه می‌رود.

نمایش «ص.عه» به نویسندگی مشترک امیرعلی ‌ابراهیمی، هانیه ‌بهاری و کارگردانی امیرعلی ‌ابراهیمی در تماشاخانه شانو به مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

نمایش ص.عه به صورت بسیار موشکافانه و تخصصی توسط مشاور روان شناسی گروه تولید تئاتر مربع، معیار سنجی و اصلاح شده اما واقع‌گرایانه نیست. تجسمات یک ذهن روان پریش را می‌بینید اما اکسپرسیو نیست. بسیار کمیک, پر از شوخی (مشخصا دارای استندآپ کمدی و صحنه‌های کمدی اسلپ استیک است) اما کمدی نیست. در آن موضوع قتل با جزئیات بررسی شده و لحظات دلهره آور دارد اما ترسناک نیست. بسیار منسجم و نامنظم است. تعیین اینکه این اثر چیست با تو. ما، یعنی گروه تولید تئاتر مربع، در توضیح این اثر فقط می‌توانیم بگوییم (تا سقف توانایی ممکن ما) «ص.عه» تئاتری خوش کیفیت است 

یقینِ تالار حافظ

نمایش یقین به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین ‌بختیاری در تالار حافظ به مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۱ به استقبال مخاطبان می‌رود.

لباس جدید پادشاه در تماشاخانه سنگلج

نمایش لباس جدید پادشاه به نویسندگی فرزاد فخری‌زاده با طراحی و کارگردانی لادن ‌نازی با مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در سالن تماشاخانه ‌سنگلج ‌به صحنه می‌رود.

این نمایش پنجشنبه و جمعه های هر هفته نیز در دو سانس ۱۷ و ۱۹ اجرا خواهد داشت.

آغوش باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری با دو نمایش برای کودکان

نمایش زنده عروسکی گروفالو نوشته جولیا دونالدسون با بازنویسی بهرام جلالی‌پور و کارگردانی آرش شریف‌زاده همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

نمایش گروفالو بر اساس کتابی با همین نام از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است.

این نمایش درباره بچه موشی است که پدر و مادرش از تنبلی و تخیل‌پردازی او خسته شدند و به بهانه پیدا کردن گردو او را به جنگل می‌فرستند. در راه، روح پدر بزرگ به کمک بچه موش می‌آید و موش کوچولو با کمک تخیل، مقابل حیوانات جنگل می‌ایستد اما در ادامه راه اتفاق بسیار عجیبی برایش رخ می‌دهد.

نمایش گروفالو تاکنون ۱۸ جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن خود کرده و همچنین نمایش منتخب جشنواره تئاتر کودک در کشور تونس در سال ۲۰۱۴ شده است

نمایش زنده و عروسکی سفر برفی به نویسندگی فرهاد اسماعیلی و کارگردانی مشترک کبری مالمیر و فرهاد اسماعیلی ویژه خردسالان هر روز به جز روزهای شنبه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

در خلاصه نمایش سفر برفی آمده است: نخستین برف زمستانی باریده و گلوله‌های برفی در محله‌ها و کوچه‌ها مشغول بازی و شادی با کودکانند. خانواده پاروها نیز تولد «پاروچه» را جشن گرفته‌اند و تمام محله را کوچه به کوچه پارو می‌کنند. ۲ گلوله برفی در سفر به این محله با گلوله زغال روبرو می‌شوند که آرزو دارد کرسی بی‌بی جان را روشن کند. آنها با کمک بچه‌ها گلوله زغال را به آرزوی خود می‌رسانند در حالی‌که خودشان آب می‌شوند.

خفتگان چشم باز در تالار محراب

نمایش خفتگان چشم باز به نویسندگی و کارگردانی جواد ‌انصافی در ‌سالن ‌استاد ‌جعفر ‌والی تالار ‌محراب به مدت زمان ۷۰ دقیقه از ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان تئاتر است.

اپلیکیشن بابا یابِ تالار هنر

نمایش اپلیکیشن بابا یاب به نویسندگی و کارگردانی محمد ‌عبدی در تالار هنر به مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹ به استقبال مخاطبان می‌رود.

جُستار پلیکان به روایت تماشاخانه هیلاج

نمایش جُستار پلیکان با اقتباس از نمایشنامه پلیکان اثر آگوست استرینبرگ با ترجمه پرویز تأییدی و طراحی و کارگردانی محمد ‌جعفری در تماشاخانه ‌هیلاج به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۱ میزبان مخاطبان تئاتر است.

صور اسرافیل در تماشاخانه آبان

نمایش صور اسرافیل به نویسندگی سیاوش ‌پاکراه با طراحی و کارگردانی بهنام ‌زینعلی با مدت زمان ۷۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در مجموعه ‌خانه ‌هنر ‌آبان ‌به صحنه می‌رود.

در توضیح کارگردان برای این اثر نمایشی آمده است: تماشایِ این تئاتر به‌خاطر استفاده از صِداهای اغلب مَهیب برای افرادی که با چنین اصواتی مشکل دارند توصیه نمی‌شود.

استقبال خانه نمایش دا از لاموزیکا

نمایش لاموزیکا به نویسندگی مارگریت دوراس، ترجمه قاسم روبین و کارگردانی مژگان یوسفی در خانه ‌نمایش ‌دا به مدت زمان ۵۰ دقیقه از ساعت ۱۸ به استقبال مخاطبان تئاتر می‌رود.

برپایی بیغوله در تماشاخانه بامداد

نمایش بیغوله به نویسندگی مبینا کریمی و کارگردانی کیمیا امینی با مدت زمان ۴۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه بامداد ‌به صحنه می‌رود.

میزبانی آژمان از مخاطبان با طربنامه طهرونی‌ها

نمایش طربنامه طهرونی‌ها به نویسندگی مشترک مژگان یزدانی، مرجان ‌یزدانی و کارگردانی مرجان ‌یزدانی در تماشاخانه آژمان به مدت زمان ۹۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۱۵ میزبان مخاطبان تئاتر است.

این نمایش روایتی متفاوت از یک دورهمی پر رمز و راز زنانه در دوران قاجاریه با موسیقی زنده تخت‌حوضی است که در طول نمایش اسرار آنها فاش می‌شود.

آخرین بازی و چیزی شبیه زندگی در تماشاخانه سیمرغ

نمایش آخرین بازی به نویسندگی زنده‌نام محمود ‌استادمحمد، دراماتورژی سپیده زکایی‌فر و کارگردانی پارسوا ‌پاکیزه در تماشاخانه ‌سیمرغ به مدت زمان ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۰ میزبان مخاطبان تئاتر است.

رامین ‌پرچمی، علی جمشیدی و پارسوا ‌پاکیزه بازیگران داستان نمایش آخرین بازی هستند. نمایشی که در خلاصه روایت آن آمده: شروین بازیگر سوپراستار قبل از انقلاب به عشق هالیوود به آمریکا مهاجرت می‌کند و...

نمایش چیزی شبیه زندگی به نویسندگی زنده‌نام حسین ‌پناهی و کارگردانی علیرضا ‌مهران به مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، در عمارت ‌سیمرغ ساعت ۱۹:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

مشایخی با هیس آن‌ها اینجا هستند و مهمانسرای دو دنیا

نمایش هیس آن‌ها اینجا هستند به نویسندگی مجید ‌بدیع‌زاده و کارگردانی محمد نادری در تماشاخانه ‌استاد ‌جمشید ‌مشایخی به مدت زمان ۷۵ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش مهمانسرای دو دنیا به نویسندگی اریک ‌امانوئل ‌اشمیت، ترجمه شهلا ‌حائری با کارگردانی آرش امیری در تماشاخانه ‌استاد ‌جمشید ‌مشایخی به مدت زمان ۸۰ دقیقه از ساعت ۱۸ پذیرای مخاطبان تئاتر است.

تماشاخانه سیمرغ بنیاد بیدل با قیطریه و باغ‌وحش شیشه‌ای

نمایش قیطریه به نویسندگی نازیار ‌عمرانی با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی آرام ‌طالشی در تماشاخانه ‌سیمرغ ‌بنیاد ‌بیدل ‌دهلوی به مدت زمان ۸۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت ۲۰ به استقبال مخاطبان می‌رود.

نمایش باغ‌وحش شیشه‌ای به نویسندگی تنسی ویلیامز با طراحی و کارگردانی مهدی ‌خطیبی در تماشاخانه ‌سیمرغ ‌بنیاد ‌بیدل ‌دهلوی به مدت زمان ۶۵ دقیقه در ساعت‌های ۱۸:۰۰ و ۲۰ پذیرای مخاطبان تئاتر است.

میزبانی خانه ‌موزه ‌استاد ‌عزت ‌الله ‌انتظامی از نگو نمی‌شه

نمایش نگو نمی‌شه به نویسندگی و کارگردانی پویا ‌شش‌پری در خانه ‌موزه ‌استاد ‌عزت ‌الله ‌انتظامی واقع در پارک قیطریه به مدت زمان ۴۵ دقیقه از ساعت ۱۶ میزبان مخاطبان تئاتر است.

جزیره لانگولیو در فرهنگسرای نیاوران

نمایش جزیره لانگولیو به نویسندگی کیومرث ‌قنبری‌آذر و کارگردانی امیررضا ‌توکلی با مدت زمان ۶۰ دقیقه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت ۱۷ در سالن گوشه فرهنگسرای ‌نیاوران ‌به صحنه می‌رود.

برچسب‌ها فاطمه معتمدآریا تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان تماشاخانه ایرانشهر بهرام بیضایی تماشاخانه سپند تئاتر تماشاخانه استاد مشایخی تئاتر شهر تماشاخانه دیوار چهارم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فاطمه معتمدآریا تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان فاطمه معتمدآریا تماشاخانه سنگلج تماشاخانه مهرگان تماشاخانه ایرانشهر بهرام بیضایی تماشاخانه سپند تئاتر تماشاخانه استاد مشایخی تئاتر شهر تماشاخانه دیوار چهارم جشنواره بین المللی تئاتر فجر نویسندگی و کارگردانی طراحی و کارگردانی تماشاخانه ایرانشهر کانون پرورش فکری کارگردانی محمد دقیقه از ساعت ۱۸ مجموعه تئاترشهر دقیقه از ساعت ۲۰ سالن شماره ۲ نوفل لوشاتو خانه هنرمندان صحنه می رود سالن استاد مجموعه تئاتر کارگردانی ا تولید تئاتر ۳۰ در سالن زنده نام سالن ها ساعت ۲۱ نمایش ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت:  تولید سه فیلم کوتاه داستانی خون، خانه من  و  تروما با موضع اجتماعی در این شهرستان تولید شد.

رحیم بایزیدی افزود: فیلم کوتاه داستانی خون به نویسندگی و کارگردانی انور محمودی آذر، فیلم خانه من به نویسندگی و کارگردانی یاسین تپه قادر آبادی و فیلم ترومابه نویسندگی و کارگردانی شرمین سلطانیان آماده نمایش شد.

بایزیدی اظهارکرد: فیلم خون روایت مردی  ۳۰ ساله است که به دلایل شخصی همسر خود را به قتل رسانده و هنوز هم در توهم زندگی با اوست.

وی افزود: فیلم خانه من روایت کودکی است که قصد ساختن خانه ای برای عروسکش را دارد که در ساختن خانه با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت: همچنین فیلم کوتاه  داستانی تروما بیانگر موضوعی است که مادری دارای دو فرزند بوده که به دلیل مشغله های فراوان یکی از کودکان خود را در ماشین جا گذاشته و او برای پیدا کردن کودک گم شده اقدام می کند.

 

 

دیگر خبرها

  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اعلام آمار فروش تماشاخانه‌های دولتی
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی