Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب:

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش در ایام دهه فجر عبارت جدیدی را تحت عنوان «تهاجم ترکیبی» در مقابله با دشمنان مطرح کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: در مقابل «تهاجم ترکیبی» و دسته‌جمعی دشمن نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم، ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام به خصوص مسئولان موظف به تلاش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اختلاف افکنی بین مسلمین یکی از زمینه هایی است که دشمن در آن همواره بصورت ترکیبی به مسلمین تهاجم و تجاوز داشته است. دشمن ضمن اینکه با اقتصاد و سیاست و امنیت و حرکت های نظامی به دنبال اختلاف افکنی بین دولت ها و ملت های مسلمان بوده است از ابزار ها و تکنیک های بسیار متفاوتی در القاء اختلاف بهره جسته است. دشمن علاوه بر ایجاد اتاق های فکر متعدد برای این منظور و بهره گیری از رسانه های سنتی، تیمهای زیادی را بر سر بیش از صد نوع اپلیکیشن و شبکه اجتماعی  گمارده و دائما اختلاف را به مخاطبین مسلمان تلقین میکند.

اما در جمهوری اسلامی اولا هنوز بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز بعضی از شخصیت های با نفوذ حوزوی  ما این تهاجم همه جانبه دشمن علیه اتحاد مسلمین را باور ندارند و به فعالیت های تقریبی و وحدوی وقعی نمی نهند و ثانیا نهاد های درگیر با تقریب مذاهب و وحدت اسلامی هم درتمام این دوران در لاک دفاعی بوده اند و فقط به دنبال پاسخگویی به شبهات و ارائه استدلال دراین خصوص بوده اند آن هم با استفاده از روش ها و ابزار چند دهه گذشته.

امروز اگر قرار باشد طبق بیان حکمت آمیز و دقیق رهبر معظم انقلاب در زمینه ترویج تقریب و وحدت مسلمین حرکت مثبتی داشته باشیم باید بصورت «تهاجم ترکیبی»  باشد. یعنی علاوه بر اینکه دولت، سیاسیون، تجار و بازرگانان، دانشگاهیان و روحانیون هر کدام باید رأسا با همتایان خود در دنیا اتحاد بین مسلمین را در حد خود دنبال کرده و بنا نهند، نهاد های مسئول تقریب و وحدت نیز باید با استفاده از تمام آن صدها اپلیکیشن و شبکه اجتماعی و نیز تکنیک های اقناع سازی رسانه ای- اجتماعی گفتمان تقریب و وحدت را بین همه طبقات مسلمین در دنیا اعم از مردم عادی تا تحصیلکرده و دولتمرد و تاجر و غیره ترویج داده و آن را نه فقط به یک ترند بلکه به یک گفتمان غالب و فراگیر تبدیل نمایند. بدین ترتیب گفتمان تقریب و وحدت به درون تمام خانواده های مسلمان در سرتاسر دنیا کشیده می شود تا جایی که اگر یک عضو جامعه ای در یک جای دنیا به دنبال ایجاد اختلاف شد عضو دیگر آن جامعه مانع او می شود و یا حتی اگر  یک عضو خانواده ای در یک جای دنیا درصدد انجام قدمی اختلاف بر انگیز شد عضو دیگر خانواده مانع او می شود، اقدامی که از همسران بعضی از خانواده های سلطنتی در واقعه تنباکو دیده شد.

برای تحقق چنین امر ضروری، اولا نهادهای مسئول مثل مجمع تقریب و پژوهشگاه تقریب مذاهب باید اتاق های فکر متعددی برای زوایای مختلف این تهاجم ترکیبی تاسیس کنند. ثانیا فضلای توانمند و زباندان باید برای استفاد از تمام ابزار های  ذکر شده و تکنیک های اقناع سازی دنیای معاصر دراین خصوص ممحض و بکار گرفته شوند.

در اینصورت از آنجا که اقتضاء شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها تعامل است طبقات مختلف مسلمانان علاقمند به اسلام در سراسر دنیا به خیل هواداران وحدت خواهند پیوست و خود آن را به گفتمان فراگیر تبدیل خواهند کرد.

به قلم: محمدرضا پی سپار.... مسئول مرکز ترجمه و میز اروپا-امریکا پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: تقریب وحدت تقریب و وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن دهقانی معاون سیاسی سپاه الغدیر یزد در جمع استادان و مسئولان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به تجزیه و تحلیل شرایط کنونی جهان پرداخت و با بیان اینکه ساختار قدرت در جهان در حال تغییر است، تلاش کشورها را برای سهم‌خواهی از آینده دنیا براساس نظام چندقطبی را غیراجتناب خواند.

وی، بیشترین پیشرفت انقلاب را در علوم نظامی دانست  و گفت: در ساخت تسلیحات با وجود تحریم‌های فراوان، از دنیا جلو هستیم که سازندگان آن جوانانی هستندکه روزگاری دانشجوی  کلاس درس این دانشگاه بودند.

معاون سیاسی سپاه الغدیر، شرایط کنونی جهان را گذرا اعلام کرد و متذکر شد: یک مفهوم کلی مورد تأیید اکثریت اندیشمندان و سیاستمداران است، ساختار قدرت جهان در آینده تغییر می‌کند. ما دریک پیچ تاریخی بوده و کشورها در حال افزایش سهم خود از آینده جهان هستند که از نمونه‌های آن به تحرکات ترکیه و آذربایجان در مرزهای شمال‌غربی کشور و عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با دول عربی، جنگ غزه و حمله روسیه به اوکراین و پیشی گرفتن هند از ژاپن در توسعه و پیشرفت را می‌توان نام برد.

دهقانی افزود: به نقل از مجله معروف نیوزویک هر آنچه آمریکا در 200 سال جمع کرده در 20 سال در حال خرج کردن است. ایالات متحده در رابطه با فقر با ظلم داخلی دست‌ و پنجه نرم می‌کند؛ چراکه همزمان با افزایش دارایی‌های ثروتمندان آمریکایی، سالانه هزاران آمریکایی دیگر در نتیجه عدم درآمد کافی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی، جنگ رژیم صهیونیستی با مسلمانان غزه را در حقیقت جنگ با ایران برشمرد و گفت: این رژیم جعلی برای آینده خود خواستار تنش با ایران است تا مسیر دخالت کشورهای استعمارگر در جنگ را هموار کند.

معاون سیاسی سپاه الغدیر، خصوصیات عملیات وعده صادق را شامل بازدارندگی استراتژیک، حفظ تسلیحات محرمانه، عدم استفاده از عنصر غافلگیری و بدون اتکا به نیروهای حماس، حزب‌الله و یمن دانست و گفت: پایگاه نواتیم اسرائیل که از مراکز لجستیکی نیروی هوایی صهیونیست‌ها بود با کمترین تلفات انسانی نابود شد و شاهد تبلیغات دشمن در مورد تلفات نیروی صهیونیستی و احیاناً غیرنظامیان در سرزمین‌های اشغالی نبودیم.

دهقانی، دستاوردهای عملیات «وعده صادق» را مهم دانست و تشریح کرد: در داخل جنگ خاتمه یافته تلقی شد و بازار به آرامش رسید و قیمت دلار کاهشی و به کشورهای منطقه این پیام مخابره شد که امنیت داخل ایران خدشه‌ناپذیر است و کسی جرئت تعرض به آن ندارد.

وی از استادان دانشگاه خواست در شناسایی و روشنگری این عملیات بزرگ به جوانان اهتمام داشته و مانع از ناچیز جلوه دادن دشمن در زمینه دستاوردهای این کاربزرگ در اذهان دانشجویان شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه، سلاح اصلی در جنگ فرهنگ‌ها، ایدئولوژی‌ها و جهان‌بینی‌هاست
  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • وحدت مسلمین از مهمترین رهاوردهای اجتماعی حج است
  • قهرمانی زودهنگام و بدون باخت مس/ دربی نقش‌جهان به نام گیتی‌پسند
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود