Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سبک اداره امور کشور به شیوه غیرمتمرکز ایجاب می‌کند که در رابطه با امور محلی مربوط به تقسیمات کشوری توسط نمایندگان مردم در آن محل تصمیم گیری شود. به همین دلیل، براساس قانون اساسی، شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند.

یکی از این شوراها، شورای اسلامی شهر بوده که وظایف آن بر اساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور در قانون پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق اصل یکصدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

شرایط انتخاب ‏کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.

شورای شهر به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری محلی همواره مورد تاکید و مهم بوده اما بدلیل عدم نظارت درست بر صلاحیت شرکت کنندگان در انتخابات آن، همواره مورد بحث و کشمکش نیز بوده است که می‌توان به دستگیری‌های اخیر تعدادی از اعضای شورای اسلامی در شهرهای مختلف کشور و یا موضوع استخدامی‌های رانتی در شهرداری کرمانشاه توسط اعضای شورای شهر اشاره کرد که پرونده آن با رای شورای حل اختلاف استان به دادستانی برای بررسی ارسال شده است.

قانون قابل دور زدن نیست اما نه برای عده‌ای خاص

هفته گذشته خبرگزاری فارس کرمانشاه در گزارشی تحت عنوان «احتمال تعلیق یا حذف یک عضو شورای شهر جوانرود/ آیا پیروزی در انتخابات قانونی بوده است؟» به تخلفات صورت گرفته در هنگام ثبت نام این عضو شورای شهر جوانرود پرداخت که بدون داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم، در انتخابات شورای اسلامی شهر جوانرود ثبت نام و بدون درنظر گرفتن مدارک ناقص وی، پس از تایید هیات نظارت با کسب آرای لازم به عضویت این شورا درآمده است که متاسفانه کماکان پرونده نامبرده در شورای حل اختلاف استان بررسی نشده است.

وزارت کشور: ثبت نام نامبرده خلاف قانون بوده است

پرونده این شخص پس از کش و قوس‌های فراوان به شورای حل اختلاف رفته و این شورا نیز از مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمانشاه استعلام می‌گیرد که در این استعلام و پس از اخذ مشورت از سازمان نظام وظیفه و مدیرکل حقوقی وزارت کشور آمده است: «داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم در هنگام ثبت نام الزامی است، در غیر این صورت ثبت نام خلاف قانون است.»

هرچند که دکتر منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار و دبیر شورای حل اختلاف استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از صدور رای این شورا در خصوص این ماجرا در آینده نزدیک خبر داده است، اما بنابر شنیده‌ها و اخبار رسیده به فارس، شورای حل اختلاف در زمان والی‌گری هوشنگ بازوند، بررسی این پرونده با تعلل همراه بوده است.

عضویت در شورا با کدام مدرک تحصیلی؟

پس از ماجرای عجیب یک عضو شورای شهر جوانرود و بر اساس اسناد و گزارشات رسیده به فارس، یکی از اعضای کنونی شورای اسلامی شهر هرسین بدون داشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز و معتبر در انتخابات ثبت نام کرده و با وجود استعلام صورت گرفته فرماندار این شهرستان از دانشگاه آزاد اسلامی و رد مدرک تحصیلی نامبرده، این فرد مورد تایید هیات نظارت قرار می‌گیرد و با کسب آرای لازم به عضویت این شورا در می‌آید.

اختلاف نظرهایی در خصوص عضویت و حضور یک عضو شورای شهر هرسین وجود دارد. طبق قانون این فرد باید مدرک لیسانس داشته باشد اما دانشگاه آزاد روند فارغ التحصیلی وی را تایید نمی‌کند، این مسئله موجب شده که پرونده این عضو به شورای حل اختلاف استان برود.

در نامه‌نگاری فرماندار با استاندار در خصوص وضعیت مدرک تحصیلی نامبرده، اینطور نوشته شده است: «با عنایت به بند ه ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور مبنی بر الزام ارائه حداقل مدرک تحصیلی لیسانس یا معادل آن توسط داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت به استحضار می رساند در فرآیند استعلام از مدرک تحصیلی آقای (...) انتخابات پیش رو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرسین اصالت مدرک مشارالیه توسط آن دانشگاه طی نامه شماره ... مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۱ تایید نگردیده و این در حالی است که وی در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر با ارائه همین مدرک کاندید و هم اکنون عضو فعلی شورای شهر هرسین با جمعیتی بالغ بر ۴۴ هزار نفر است.»

در نامه‌نگاری‌های صورت گرفته دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به فرماندار شهرستان هرسین، «روند فارغ التحصیلی» نامبرده را تایید نمی‌کند و مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵ فرماندار شهرستان هرسین با ارسال نامه‌ای به استاندار وقت کرمانشاه (هوشنگ بازوند) و شرح ماجرا، درخواست ارشاد و راهنمایی دارد. 

دانشگاه آزاد: روند فارغ التحصیلی مورد تایید ما نیست

دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرسین در خصوص استعلام مدرک فرد مورد نظر اینطور پاسخ داده است: «بازگشت به نامه شماره مورخ در خصوص تاییدیه گواهی دانشجو رشته کارشناسی ناپیوسته مدیریت بازرگانی ورودی نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۹۶ مقطع کارشناسی ناپیوسته سیستم آموزشی تمام وقت این مرکز دانشگاهی به استحضار می‌رساند و روند امور فارغ التحصیلی نامبرده در این مرکز دانشگاهی انجام نگرفته است و اصالت برگ صادره شده فارغ التحصیلی برای آن واحد دانشگاهی مورد تایید این مرکز دانشگاهی نمی‌باشد.»

همچنین مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۱ نیز فرماندار شهرستان هرسین با ارسال نامه دیگری به رئیس هیات نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، ضمن شرح ماجرا و بیان اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسیده است، خواهان تعیین و تکلیف ماجرا می‌‍شود.

البته فرمانداری پیگیر ماجراست و فرماندار شهرستان هرسین در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۰ و پس از پایان برگزاری انتخابات وراه یافتن این شخص به شوای شهر، طی نامه‌ای به دادستان هرسین، برای وی شرح ماجرا می کند.

فرماندار هرسین نامه‌نگاری متعددی برای این ماجرا انجام داده است. به نظر می‌رسد هیات اجرایی انتخابات دقت کافی در حین نام نویسی را انجام نداده‌اند، به هر سوی پرونده این فرد در استان در حال رسیدگی است و شاید به سلب عضویت وی ختم گردد. البته این یکی از بندهای قانونی است که شورای حل اختلاف می‌تواند اعمال کند و شاید این شورا آنقدر هم سخت گیر نباشد.

 باوجود پیگیری و نامه‌نگاری فرماندار نامبرده برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت می‌شود و از آنجا که ارائه مدرک تحصیلی لازم جهت ثبت نام در انتخابات ضروری است و به نظر می‌رسد در این خصوص کم توجهی صورت گرفته، پرونده وی برای بررسی به شورای حل اختلاف استان ارسال می شود اما کماکان این پرونده مورد بررسی قرار نگرفته است.

استانداری کرمانشاه: ماده ۹۲ را اعمال خواهیم کرد

سعید ساسانی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای شهر استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توجیه نامبرده این است که چون دوره قبل با همین مدرک عضو شورا بوده است اکنون مشکلی ندارد.

وی افزود: توجیه وی باید بررسی شود و هم اکنون پرونده‌ای تشکیل و در دستور کار شورای حل اختلاف استان قرار دارد.

ساسانی با بیان اینکه باید ماده ۹۲ برای این عضو شورا اعمال شود، تصریح کرد: پس از تشکیل جلسه شورای حل اختلاف استان باید اعضای این شورا در این خصوص تصمیم گیری کنند.

گفتی است که در ماده ۹۲ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱ /۳ /۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن آمده است: چنانچه هر یک از اعضای شوراهای موضوع این قانون شرایط عضویت را از دست داده و یا در انجام وظایف قانونی خود مرتکب قصور یا تقصیر شود یا اقدامی که موجب توقف یا اخلال در انجام وظایف شوراها گردد یا عملی خلاف شؤون اعضای شورا انجام دهد به موارد زیر محکوم می‌گردد....»

در این ماده هشت بند و چهار تبصره تنبیهی در نظر گرفته شده که شامل تذکر کتبی بدون اعلام رسانه‌ای تا سلب عضویت فرد برای باقیمانده دوره شورا وجود دارد، از این رو احتمال دارد این فرد تنها تذکری دریافت کند و همچنین امکان دارد که از عضویت در شورای شهر هرسین، سلب عضویت شود. همه این تصمیمات بر عهده شورای حل اختلاف استان است. حال باید دید این شورا چه خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: اخبار کرمانشاه خبرگزاری فارس فارس کرمانشاه انتخابات شورای شهر شورای شهر هرسین فارغ التحصیلی ماده 92 انتخابات شورای حل اختلاف استان کرمانشاه استانداری کرمانشاه کنجوریان تعلیق هرسین فرماندار شهرستان هرسین شورای حل اختلاف استان دانشگاه آزاد اسلامی یک عضو شورای شهر شورای شهر هرسین شوراهای اسلامی فارغ التحصیلی شورای اسلامی مدرک تحصیلی شهر جوانرود نامه نگاری اعضای شورا اسلامی شهر تصمیم گیری پرونده ای ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۷۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب کاشانی عضو و خزانه دار شورا هم در نشست امروز درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال ۱۴۰۲ به اعضای شورا گزارش می‌دهد.

علیرضا نادعلی افزود: بررسی یک فوریت طرح اصلاحیه ماده‌های ۱۶ و ۱۸ مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و باسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسر قیمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب هم در دستور کار دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران قرار دارد.

به گفته سخنگوی شورا، بررسی لوایح اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سر قفلی) در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و یک فوریت لایحه معرفی چهار نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذیحساب هم از دیگر دستورکار‌های نشست امروز شورای شهر تهران است.

سامانه پایش اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران هم در نشست امروز شورا رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • شورای رقابت علیه ۱۳ نهادعمومی غیردولتی اعلام جرم کرد
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا
  • عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز :کلانشهر اهواز امینی شهردار را نمی‌خواهد | کسی ندای هل من ناصرا ینصرنی اهواز را نمی شنود
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم