Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@00:30:17 GMT

خشکسالی وحوش خراسان شمالی را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۸۰۱۷

خشکسالی وحوش خراسان شمالی را تهدید می‌کند

حبیب لشکری روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های خشکسالی، تنش های ناشی از کمبود آب و علوفه سبب می شود تا وحوش به لحاظ جسمی دچار ضعف شود و بدن مستعد ابتلا به بیماری باشد.

وی تصریح کرد: امسال بارندگی بشدت کاهش یافته است و حیات وحش با تنش خشکسالی روبه رو شدند در این شرایط حیوان به لحاظ جسمی دچار ضعف شده و برای ابتلا به بیماری ها مستعد می شود از این رو باید تغذیه دستی وحوش انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: امسال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه سالوک اسفراین سبب تلف شدن شماری از وحوش شد که در این زمینه پیگیری هایی انجام شد تا اعتبار مورد نیاز برای تامین علوفه انجام شود اما این امر هنوز محقق نشده است. 

علوفه مورد نیاز وحوش خراسان شمالی تامین نشد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: وحوش استان برای گذر از شرایط کمبود علوفه نیاز به تغذیه دستی دارند اما اعتبار مورد نیاز در این زمینه تامین نشده است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی، کاهش تولید علوفه در مراتع سبب شده تا امسال وحوش با مشکل تامین غذا روبه رو شوند از این رو نیاز به تغذیه دستی افزایش یافته است. 

وی بدون اشاره به علوفه مورد نیاز برای تغذیه دستی وحوش استان خاطرنشان کرد: از نیکوکاران و خیران انتظار می رود کمک های خود را به تامین علوفه مورد نیاز حیات وحش اختصاص دهند.  

لشکری افزود: خشکسالی و کاهش علوفه در مراتع سبب می شود تا بعضا حیوان برای تامین غذا به خارج از زیستگاه خود و بعضا به اطراف روستاها و باغ و مزارع کشانده شود از روستاییان انتظار می رود در این زمینه با وحوش مهربان باشند.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها و در صورت تدام خشکسالی، پیش بینی می شود شرایط برای زیست وحوش در سال آتی سخت تر باشد. 

به گزارش ایرنا شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه سالوک شهرستان اسفراین در سال جاری سبب مرگ ۶۵ راس از حیات وحش شد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارند و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند. 

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تغذیه دستی مورد نیاز حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد: ۱۵۰ مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی ب اپیگیری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس و دستور مقام قضایی و با همکاری ماموران نیروی انتظامی رفع تصرف شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یک واحد پذیرایی غیرمجاز تخریب شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور