Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن انتقاد از رویه خام فروشی غیر مستقیم محصولات صادراتی ایران گفت: متسافانه وضعیت تجارت خارجی ما به گونه‌ای است که ارزش هر تن کالای وارداتی، ۴ برابر بیشتر از ارزش صادراتی ایران به دیگر کشور‌ها است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید رضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضعف تجارت خارجی ایران طی ۵ سال اخیر در همسان سازی ارزش و حجم محموله‌های صادراتی کشور اظهار کرد: متاسفانه اشکال کار ما در حوزه صادرات این است که ۵۵ تا ۶۰ درصد صادراتی که ما به آن لقب صادرات غیر نفتی داده‌ایم، کالا‌هایی هستند که پایه نفتی دارد، از سوی دیگر رقمی بالغ بر ۱۹ تا ۲۳ درصد صادرات غیر نفتی ایران نیز متعلق به محصولات معدنی است، با احتساب این موارد می‌توان به جرئت عنوان کرد که حدوداٌ ۷۵ تا ۸۰ درصد صادرات کشور شامل کالا‌هایی می‌شود که وابستگی شدیدی به قیمت مواد خام در نقاط مختلف دنیا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان این که پس از پدید آمدن رکورد اقتصادی بعد از کرونا، قیمت نفت و دیگر مواد اولیه صنعتی در بازار‌های جهان افزایش پیدا کرده است، گفت: در چنین شرایطی ارزش صادراتی ایران نیز به تبع افرایش یافت؛ مضاف بر این امر در مقابل این موضوع ن در ابتدای دهه ۹۰ به دلیل این که قیمت نفت و مواد معدنی در بازار‌های جهانی کاهشی بوده است به همان قدر ارزش صادراتی ایران نیز کاهشی بود.


وی تاکید کرد: نکته منفی که در خصوص تجارت خارجی ایران وجود دارد این است که ارزش هر تن کالای وارداتی، نسبت به کالا‌های صادراتی ایران از اختلاف ۴ برابری برخوردار است و این نشان دهنده این است که متاسفانه تمرکز ما در حوزه صادرات عمدتا بر روی کالا‌های بی ارزش و بدون دخالت نیروی انسانی است که در بازار‌‎های جهانی با قیمت بسیار ارزانی به فروش می‌رسد.


حریری خاطر نشان کرد: ارزش صادرات کشور زمانی افزایش می‌دهد که تکنولوژی و یا نیرو بومی در قیمت تمام شده آن اثر گذاری مستقیمی داشته باشد؛ متاسفانه در فرایند تولیدی محصولات صادراتی ایران هیچ یک از این دو مولفه لحاظ نمی‌شود. علاه بر این اقتصاد کشور طی چند دهه اخیر به گونه‌ای شکل گرفته است که بخش‌های مختلف یک فعالیت اقتصادی معتاد به دریافت سوبسید از سوی دولت شده‌اند. مطمئنا در چنین شرایطی بهره‌وری اقتصادی نیز در کشور در پایین‌تر حد خود قرار  می‌گیرد.


حریری در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اعتقادم بر این است که کالا‌های ارسالی ایران به دیگر کشور‌های مجاور و هدف‌های صادراتی را نمی‌توان صادرات قلمداد کرد چرا که در این زمینه کاملا ضعیف هستیم؛ متاسفانه ساختمان تجارت خارجی کشور در بخش صادرات بر پایه صادرات سوبسید و مواد زیر زمینی استوار گردیده است. اصلا تفکیک صادرات نفتی و غیر نفتی مختص کشور خودمان است در صورتی که ما چنین مسئله‌ای را در تجارت خارجی دیگر کشور‌های جهان نمی‌بینیم.


پایان پیام//

برچسب ها: مجیدرضا حریری ، ایران و چین ، صادرات و واردات ، سازمان توسعه تجارت ایران ، وزارت صمت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qjv

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مجیدرضا حریری ایران و چین صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران وزارت صمت صادراتی ایران ارزش صادرات تجارت خارجی ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!