Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:22:22 GMT

آزادی کامل سواحل گیلان منتظر راند دوم

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۸۸۹۱

آزادی کامل سواحل گیلان منتظر راند دوم

به گزارش ایرنا، گیلان با داشتن حدود ۲۸۶ کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر تا آستارا پس از مازندران بیشترین سهم را از سواحل دریای خزر در اختیار دارد. هر ساله پذیرای میلیونها گردشگر است تا از موهبت و زیبایی دریا و ساحل آن استفاده می‌کنند که این امر در بخش صنعت گردشگری و همچنین اشتغال استان تاثیر بسزا و نقش محوری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اواخر دهه ۴۰ رفته رفته بخشی از نوار ساحلی گیلان همانند استان های همجوار در تصرف نهادها، سازمانهای دولتی و همچنین در تصرف افراد حقیقی درآمده که این امر باعث شد تا مردم گیلان و همچنین گردشگران نتوانند از تمام ظرفیت نوار ساحلی این استان بهره ببرند و عملاً بخش مهمی از سواحل استان از دسترس عموم خارج شود.

در سال ۱۳۸۶ و در جریان برنامه چهارم توسعه قانونی عقب نشینی از ۶۰ متر حریم دریای خزر مصوب و حداقل بر روی کاغذ اجرایی شد. طبق این قانون تمامی دستگاه های دولتی و خصوصی و همچنین مالکان شخصی موظف به رعایت حریم ۶۰ متر شدند.

ساحل‌نشینی نهادهای دولتی و خصوصی در گیلان طی چند دهه اخیر چهره سواحل استان را تغییر داد که دهم بهمن ماه امسال پس از سفر رییس جمهور به گیلان و صدور دستور مبنی بر عقب‌نشینی بی‌چون و چرای همه نهادهای دولتی، در دستور کار مدیریت ارشد استان و دستگاه قضا قرار گرفت. رییس جمهور در دستور خود ۲۰ روز مهلت برای عقب نشینی و آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل دریای خزر در سه استان شمالی تعیین کرد.

طبق آخرین گزارش از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان به عنوان متولی سواحل، طی ۱۹ هم اینک شاهد عقب‌نشینی کامل دستگاههای دولتی از حریم قانونی سواحل استان هستیم.

نجات سواحل خزر زیر سایه یک ضرب الاجل ۲۰ روزه  

رییس جمهور هشتم بهمن ماه امسال در پانزدهمین سفر استانی خود مهمان مردم استان گیلان بود که پس از سفر خود به گیلان و بعد از بازدید از تصرفات سواحل این استان از سوی مجتمع های دولتی طی دستوری حداکثر ۲۰ روز برای آزادسازی تمامی سواحل دریای خزر از گیلان تا استان گلستان دستور مستقیم صادر کرد. 

رییس جمهور در نشست های متعدد در سفر یکروزه خود به گیلان از جمله شورای اداری و همچنین نشست با نخبگان و اصحاب رسانه تاکید کرد که با فوریت و ظرف مدت حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم را انجام داده و نتیجه برای استحضار را به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند.

حسب این دستور دستگاههای اجرایی در گیلان با جدیت بیشتری آزاد سازی سواحل را در دستور کار خود قرار دادند و هم اینک ١٠٠ درصد حریم ۶۰ متری سواحل در اختیار دستگاه‌های دولتی گیلان آزاد شد.

به گفته میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، دستور رییس جمهور برای آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل دریای خزر اقدامی محکم و قاطع برای بازگشت حریم سواحل به عموم مردم بود. 

وی افزود: خوشبختانه حتی با وجود یکروز باقی مانده به مهلت ۲۰ روزه رییس جمهور تمامی سواحل گیلان که پیش از این در اختیار دستگاههای دولتی بود به طور کامل آزادسازی شد. 

خزر منتظر آزادسازی سواحل در حوزه بخش خصوصی  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان همچنین به تصرفات اشخاص حقیقی نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از سواحل گیلان در اختیار و تصرف اشخاص حقیقی و شخصی قرار گرفته که برای آزادسازی به حکم قضایی نیاز دارد و برای مراحل بعدی در اولویت آزادسازی قرار خواهد گرفت.

بنابر گفته مسئولان اداره کل منابع طبیعی پیش از این ۱۵ درصد سواحل استان در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود که از این میزان ١١ درصد آن تحت تصرف دستگاه های دولتی به طور کامل آزاد شد و چهار درصد باقی مانده هم در تصرف اشخاص حقیقی است.

طبق این اطلاعات حدود ۱۱ و نیم کیلومتر از سواحل استان در اختیار سازه های شخصی قرار دارد که انتظار میرود برای رفع کامل تصرفات و آزادسازی سواحل گیلان در اولویت نهادهای اجرایی و قضایی قرار گیرد.

به طور حتم با آزادسازی کامل نوار ساحلی گیلان از تصرف بخش دولتی و همچنین بخش خصوصی، مردم این خطه و همچنین مردم سایر نقاط کشور بیشتر می‌توانند از این موهبت خدادادی استفاده و بهره ببرند.

همچنین با آزادسازی کامل نوار ساحلی گیلان از تصرف بخشهای دولتی و خصوصی ، به طور حتم صنعت گردشگری در این استان رونق بیشتری خواهد گرفت چون مردم می‌توانند از تمام ظرفیت ساحل برای امر گردشگری استفاده کنند و به همین دلیل سال آینده و در صورت فروکش کردن کرونا، گردشگران بیشتری به سواحل گیلان مراجعه خواهند کرد.

برچسب‌ها رشت استانداری گیلان سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت استانداری گیلان رشت استانداری گیلان گیلان دستگاه های دولتی سواحل دریای خزر سواحل گیلان سواحل استان منابع طبیعی اشخاص حقیقی نوار ساحلی رییس جمهور عقب نشینی حریم ۶۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علی شمس با اشاره به اهمیت صیانت از منابع آبی، اظهار کرد: حفظ منابع آبی یکی از مهم‌ترین موضوعات و ضرورت‌هایی است که همه در راستای آن وظیفه داریم.

مدیر امور منابع آب میاندوآب افزود: سال گذشته با تلاش‌های انجام‌گرفته و با حکم دادستانی در راستای حفظ منابع آبی ۵۵ هکتار از تصرفات غیرقانونی و غیرمجاز حریم و بستر رودخانه زرینه‌رود میاندوآب رفع تصرف و آزادسازی شد.

وی گفت: سال گذشته ۱۴۰ هکتار نیز در ساحل راست رودخانه زرینه‌رود میاندوآب از مخزن سد آزادسازی شد.

شمس تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی ممنوع بوده و متخلفان با حکم قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اقدامات برای رفع تصرفات با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر امور منابع آب میاندوآب با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ حلقه چاه پروانه‌دار در میاندوآب، چهاربرج و باروق وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو هزار و ۸۹۵ حلقه چاه در میاندوآب، حدود ۷۰۰ چاه در باروق و ۱۰۰ چاه نیز در چهاربرج واقع هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ در حوزه استحفاظی مدیریت امور منابع آب این شهرستان مسلوب المنفعه شده است، گفت: کمبود آب و لزوم مصرف صحیح و حفظ منابع موجود، موضوعی مهم و ضروری است که باید موردتوجه همگان قرار گرفته و مردم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخ شهر
  • بایرن مونیخ ۲ - ۲ رئال مادرید/ راند نخست ال کلاسیکوی اروپا برنده نداشت + فیلم
  • معترضان به جنگ غزه ساختمان هامیلتون دانشگاه کلمبیا را تصرف کردند
  • آزادسازی یک عقاب در ارتفاعات کوهستانی شاهو + فیلم
  • (ویدئو) آزادسازی یک عقاب در ارتفاعات کوهستانی شاهو
  • (عکس) ساخت اسکله شناور در سواحل غزه
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی