Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:27:17 GMT

مرحله اول تراز آینه تلسکوپ جیمز وب به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۸۹۸۰

مرحله اول تراز آینه تلسکوپ جیمز وب به پایان رسید

اولین مرحله اصلی از فرآیند طولانی تراز ۱۸ بخش آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،  تصویر ثبت شده از تک ستاره‌ای که این رصدخانه فرو سرخ آن را رصد کرده به شکل یک شش ضلعی چیده شده است. در نهایت این ۱۸ تصویر تبدیل به یک تصویر واحد می‌شوند اما در حال حاضر این ستاره که در یک الگوی شش ضلعی ۱۸ بار تکرار شده است و ظاهری شبیه به یک دانه برف خیره‌کننده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ناسا در یک پست وبلاگی روز جمعه ۱۸ فوریه نوشتند: تصویر به دست آمده نشان می‌دهد که تیم "وب" ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ را جا به جا کرده است و ۱۸ تصویر غیر متمرکز از یک ستاره واحد را به شکل یک شش ضلعی از پیش برنامه‌ریزی شده در آورده است. هر یک از بخش‌های آینه اصلی یک تصویر از ستاره ثبت کرده‌اند.

"متیو لالو"(Matthew Lallo) دانشمند سیستم‌ها و مدیر بخش تلسکوپ‌ها در موسسه علمی تلسکوپ‌ فضایی که وب را مدیریت می‌کند در این بیانیه گفت: تصاویر ستاره‌ها به شکل الگویی خاص در می‌آیند به گونه‌ای که مکان‌ آنها به طور نسبی با محل قرارگیری آینه‌ها یکی باشد.

در مرحله بعدی این تلسکوپ فرآیندی را آغاز می‌کند که مهندسان آن را "تزار قطعه"(segment alignment) می‌نامند. در این مرحله هرگونه خطا در محل قرار گیری ۱۸ بخش آینه تصحیح می‌شود و نحوه قرارگیری آینه ثانویه به روز رسانی می‌شود.

هنگامی که تراز قطعات با موفقیت به پایان برسد مرحله سوم آغاز می‌شود. این مرحله "image stacking" نام دارد که در آن ۱۸ تصویر ثبت شده روی هم قرار می‌گیرند تا یک تصویر واحد و واضح ایجاد شود.

ناسا تصویر ستاره "HD ۸۴۴۰۶"  را که برای تزار کردن آینه‌ها ثبت شده بود در روز ۲۲ بهمن منتشر کرد. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله‌ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار دارد. آنچه که شبیه به یک تصویر ساده از نور تار یک ستاره به نظر می‌رسد اکنون اساس و بنیانی برای تراز تلسکوپ توسط محققان است تا وب بتواند در تابستان سال جاری مناظر بی‌نظیری از کیهان را به نمایش بگذارد.

در طول فرآیند تصویربرداری که از روز دوم فوریه آغاز شد، "وب"  ۱۵۶ جهت مختلف در اطراف منطقه‌ای که پیش‌بینی می‌شد ستاره در آن قرار داشته باشد را رصد کرد و ۱۵۶۰ تصویر با استفاده از دوربین مادون قرمز خود ثبت کرد که ۵۴ گیگابایت داده خام ایجاد می‌کردند.

این فرآیند به طور کلی نزدیک به ۲۵ ساعت به طول انجامید اما این تلسکوپ توانست ستاره مورد نظر را طی شش ساعت اول توسط همه‌ی اجزاء آینه خود مورد هدف قرار دهد.

تراز کردن آینه‌ها هدف اصلی "وب" است و انتظار می‌رود در تابستان سال جاری به پایان برسد. این ماموریت در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) آغاز شد. این رصدخانه گردان فروسرخ به کاوش تشعشعات اجرام فضایی می‌پردازد و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد.

لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین "جیمز وب" می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد.

برای مشاهده اولین تصاویر اصلی از جهان باید دست‌کم چند ماه دیگر منتظر بمانیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی جیمز وب آینه ناسا یک تصویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۸۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ درو مک اینتایر با WWE تمدید کرد

درو مک اینتایر قراردادی جدید با کمپانی WWE امضا کرد.

سرانجام درو مک اینتایر با تمدید قراردادش به شایعات جدایی از WWE پایان بخشید. یک گزارش جدید جزئیاتی از قرارداد او را منتشر کرده است.

طرفداری | دواین "د راک" جانسون با ارسال کلیپی در صفحه اینستاگرام خود به شایعات جدایی جنگجوی اسکاتلندی پایان بخشید. در این کلیپ شاهد فردی هستیم که به مناسبت تمدید قرارداد درو مک اینتایر با WWE از طرف غول آخر یک شمشیر کلیمور به این ستاره اسکاتلندی هدیه می‌کند. به نقل از Fightful Select مذاکرات WWE با درو مک اینتایر برای یک قرارداد جدید از مارس 2024 آغاز شد و تنها کمی پیش از این اطلاعیه دواین جانسون به سرانجام رسیده بود. طبق گزارش‌های متعددی که پیش‌تر منتشر شده بود، قرارداد قبلی درو با WWE در کمتر از یک ماه دیگر به پایان می‌رسید.

چانه زنی‌های زیادی از سوی طرفین در خلال این مذاکرات صورت گرفت، اما در نهایت گفته می‌شود که قهرمان سابق سنگین وزن از قرارداد جدیدش رضایت دارد. خانواده او که همچنان اکثریت آنها ساکن اسکاتلند هستند، بخش مهمی از این مذاکرات بودند. این گزارش ادامه می‌دهد که مک اینتایر با افزایش حقوق قابل توجهی مواجه شده و قراردادی چند ساله امضا کرده است. ستاره‌های دیگر نیز انتظار می‌رود که به زودی قراردادشان را تمدید کنند که از مهمترین آنها می‌توان به سث رالینز و بکی لینچ اشاره کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • پایان فصل بیست و یکم لبران جیمز؛ چه سرنوشتی در انتظار پادشاه است؟
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رسمی؛ درو مک اینتایر با WWE تمدید کرد