Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۱۸:۳۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره ، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، اعضای شورای سیاستگذاری، هیئت انتخاب آثار و گروه‌های و داوران بخش‌های مختلف جشنواره، مجید انتظامی و همچنین جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اجرای سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید، ویدئو کلیپی در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی و به آهنگسازی بهزاد عبدی و شعری از کاظم بهمنی اجرا شد و پس از آن مجری برنامه، خانم فاطمه آل عباس به روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن، گفت: بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان که کتاب‌ها نوشته‌اند و شعرها سروده‌اند و جملاتی بی‌نظیر گفتند اما زندگی بشر بدون موسیقی چیزی کم دارد. ما قدر هنر هنرمدان موسیقی این سرزمین کهن را می‌دانیم و به پاس احترام و افتخار اساتید بزرگ موسیقی ایران زمین از حاضران درخواست می‌کنم آن‌ها را تشویق کنند.

در ادامه برنامه گروه سرود فرزندان ایرانی به سرپرستی مهرداد سعیدا به روی صحنه آمد. این گروه سه سرود خاطره‌انگیز دوران پیروزی انقلاب اسلامی را اجرا کردند.

در ادامه برنامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره، پیام‌های محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و هفتم و حسن ریاحی، دبیر جشنواره پخش شد.

در ادامه برنامه نوبت به پخش ویدئویی از تلاش دست‌اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز بهداشت غرب تهران که در ایام جشنواره جهت انجام امور واکسیناسیون و تست‌های مربوط به کرونا فعالیت داشتند، رسید.

در بخش دیگری از این مراسم، بزرگداشت استاد فرج علیپور، نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان، استاد مرتضی اعیان نوازنده و مدرّس تنبک و استاد آذرنوش صدرسالک، نوازنده و مدرس هارپ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد اله یاری رئیس جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره و مجید انتظامی آهنگساز پیشکسوت موسیقی، برگزار شد.

پس از برگزاری بزرگداشت، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و گفت: از تمام اهالی هنر موسیقی که در برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر در این شرایط دشوار کرونا نقش‌آفرینی کردند قدردانی می‌کنم. ما امسال آماده شده بودیم که جشنواره‌های فجر را با حضور حداکثری مخاطبان برگزار کنیم ولی سویه جدید کرونا باعث شد تا این برنامه‌های طبق پیش‌بینی‌ها جلو نرود و در نهایت مجبور شدیم با درصد کمتری از مخاطبان این جشنواره‌ها را برگزار کنیم. با این وجود بیش از ۱۷۰۰ هنرمند در برپایی جشنواره از ۹ استان و کشورهای خارجی حضور مؤثری داشتند. این مسئله ظرفیت بالای موسیقی ایران زمین را نشان می‌دهد. این مایه مباهات ما است که هنر موسیقی ایران آن‌قدر زبان گیرایی دارد که در تمام دنیا مورد قبول و پذیرش علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. ما به حضور اهالی موسیقی در حوزه ارتباطات بین‌المللی نیاز داریم.

وزیر ارشاد در ادامه افزود:‌ پیشکسوتان، گنجینه‌های بزرگ و چراغ راه موسیقی ما هستند. من پیش از جشنواره در جلسات مختلف داوری به خدمت اساتید رسیدم و فکر می‌کنم حضور این اساتید برای ما مایه مباهات است. من به دکتر ریاحی که دبیری جشنواره را پذیرفتند و همه عزیزانی که زحمت کشیدند ادای احترام می‌کنم. ما نیازمند تجارب این بزرگان هستیم. شکر خدا این جشنواره با نام و یاد شهید وطن، قهرمان ملت ایران، شهید قاسم سلیمانی مزین شد که این از مواهب جشنواره موسیقی فجر بود. اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان ایران از فاخرترین و اصیل‌ترین بخش‌های جامعه هستند که جان‌شان به نام اعتلای جامعه ایرانی و احترام به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی گره خورده است. هیچ‌کس حق ندارد به جریان هنری و فرهنگی ما با غیر این منظر و نگاه توجه کند. هنرمندان در پیشانی فرهنگ ما قرار دارند که من و همکارانم خادم آن‌ها هستیم.

اسماعیلی تاکید کرد: ‌من از نزدیک شاهد تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور بودم که در این ایام مجاهدت کردند تا با همه مشکلات‌، کارها را انجام بدهند. این بی انصافی است که یک نقطه ضعف را به همه بخش‌های این رویداد و دستاوردهای آن تسری بدهیم. نکته بعدی این است که دغدغه‌های جامعه ایمانی کشور برای ما اهمیت دارد. آیین دینی با تار و پود جامعه ایرانی گره خورده است. اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود نیز توسط ما محکوم می‌شود و ما از او اعلام انزجار می‌کنیم. ما برگزارکننده مراسم‌ هستیم ولی اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد برای ما محکوم است و اگر دل عزیزان آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.

پس از سخنان وزیر محترم ارشاد، لیلا کردبچه به روی صحنه آمد و پس از قرائت بیانه سومین دوره جایزه شعر و ترانه جشنواره موسیقی فجر، از دکتر محمدعلی بهمنی، دکتر اسماعیل امینی، محمود اکرامی‌فر، مسلم نادعلی‍‌زاه، مجید افشاری جهت تقدیر از برگزیدگان بخش جایزه شعر و ترانه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند. در این بخش از امیرعلی سلیمانی، حامد عسگری، نفیسه سادات موسوی و محمد مهدی سیار تقدیر به عمل آمد.

همچنین ایلناز رهبر به نمایندگی از داوران این جایزه به روی صحنه آمد و بیانیه جایزه موسیقی و رسانه را قرائت کرد و بعد از آن برگزیدگان این بخش معرفی شدند:

هیئت داوران سومین جشنوارۀ موسیقی و رسانه به ترتیب حروف الفبا:

نرگس ذاکر جعفری/ایلناز رهبر/امیر عبدالرضا سپنجی/یونس شکرخواه/آروین صداقت کیش/مریم قره سو/سیّدعلیرضا میرعلی نقی/سیّدسعید میرمحمّدصادق/ویدا همراز

.سپس برندگان جایزه موسیقی و رسانه اعلام شد که لیست برندگان این جایزه به شرح زیر است:‌

–  قالب گفتگو (مطبوعات): سارا حیدرنژاد از روزنامه شرق؛ با عنوان: «دردا که جز به مرگ نسنجند قدر مرد) 

–  قالب گفتگو (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر؛ با عنوان: «نوستالژی گروه سرود احیا می‌شود؟»

  –  قالب گزارش (مطبوعات):  نیره خادمی از پیام ما؛ «دغدغه‌های سبز خجوی نی نواز»

  –  قالب گزارش (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از مهر؛ با عنوان «خاموشی چراغ کنسرت ها دو ساله می شود؟»

–  قالب یادداشت (مطبوعات): پیمان طالبی از جام جم؛ «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم»

–  قالب یادداشت (خبرگزاری): کامیار صلواتی از نویز؛ «مسلک معاصریت»

–  رسانه‌های شنیداری: سحر طاعتی از عصر ایران؛ «نوای ماندگار»

در قسمت پایانی اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، برگزیدگان جایزه باربد اعلام شدند که اسامی هنرمندان و آثار برگزیده به ترتیب زیر اعلام شده است:

بخش اجرای موسیقی نواحی

در این بخش دیپلم افتخار به مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید کلابی با اثر «تالش» تعلق گرفت.

آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی‌کلام

در این بخش دیپلم افتخار آرش هژیر آزاد برای آلبوم «بازار وکیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو کهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.

آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال - باکلام

در این بخش بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.

خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - ارکسترال

در این بخش دیپلم افتخار برای آلبوم «چله نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.

آهنگسازی کلاسیک غربی

در این بخش دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلک» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید.

آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی‌کلام

در این بخش دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.

اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام

در این بخش دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو» رسید و جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی نهایت» از آن خود کرد.

آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با کلام

در این بخش دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت کرد.

خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی

در این بخش دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف النهارمبدا» اهدا شد.

آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با کلام

در این بخش دیپلم افتخار به مهدی حاجی قاسمی برای آلبوم «کوچه دلگیر تو شد» رسید و جایزه باربد به امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران» از آن خود کرد.

خوانندگی موسیقی دستگاهی

در این بخش دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود کرد.

اجرای موسیقی پاپ - بی‌کلام

در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود کردند.

اجرای موسیقی کلاسیک

در این بخش جایزه باربد به مهرداد غلامی برای آلبوم «قطعاتی برای فلوت» اهدا شد.

بهترین ناشر

در این بخش ضمن تقدیر از نشر «ماهور» دیپلم افتخار به نیما جوان مدیر نشر «موسیقی جوان» اهدا شد و جایزه باربد را معین فرزاد مدیر نشر «نوفه» از آن خود کرد.

راپسودی ایرانی برای ساز سولو و ارکستر سمفونیک

در این بخش دیپلم افتخار به فرید اسماعیلی ابهری اهدا شد و جایزه باربد را پوریا لاچینی از آن خود کرد.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر همزمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر جایزه باربد آهنگسازی موسیقی روی صحنه آمد اجرای موسیقی آن خود برای آلبوم برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که مجوز کنسرت رپ صادر شده است؟ اظهار داشت: خیر. این یک اشکالی بود که پدید آمده است، ما هیچ مجوزی صادر نکردیم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است. ناطقان: محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران پس از نشست هیات دولت اظهار داشت: امشب جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
 
به گزارش ایرنا، وی افزود: با اهتمامی که همکارانم در بخش‌های داخلی و بین‌المللی داشتند با استقبال بسیار خوبی روبه رو هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امشب تلاش می‌کنیم چند جایزه مربوط به جشنواره را در بخش‌هایی که امکانش بود اهدا کنیم تا شب اختتامیه شب طولانی نباشد تا بتوانیم در زمان مناسب برنامه‌ها پایان یابد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری آیین کتاب سال با حضور رئیس جمهوری در هفته آینده با حضور رئیس جمهور نیز خبر داد.
 
وی با اشاره به شکل‌گیری شورایی با ریاست علی‌محمد مودب اظهار داشت: امسال جشنواره شعر فجر با همکاری این شورا و معاونت فرهنگی ما بسیار خوب در همه نقاط کشور برگزار شده و همکاری خوبی با رسانه ملی به عمل آمده است تا در ایام ماه مبارک رمضان، هر شب، در یک ساعت پربیننده، یک قسمت از برنامه‌های ضبط شده این جشنواره پخش می‌شود.
 
وی اظهار داشت: فردا اختتامیه جشنواره تئاتر را داریم که نمایش‌های ما با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد و معاون هنری وزارت فرهنگ از تماشاگران عذرخواهی کرد، چون به واقع امکانات ما کفاف میزان علاقه عزیزان را نمی‌داد.
 
اسماعیلی افزود: خداوند کمک کند برنامه‌هایی که برای جشنواره هنر‌های تجسمی داریم را اجرا کنیم. این جشنواره آغاز شده است و همچنین جشنواره موسیقی بعد از دهه فجر نیز آغاز می‌شود. مجموعه جشنواره‌های ما در حال برگزاری است.
 
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: هفته آینده انتخاب کتاب سال را داریم و برنامه آن با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود.
 
وزیر فرهنگ همچنین درباره دریافت مجوز برای فعالیت‌های فضای مجازی گفت: فعالان فضای مجازی باید مجوز بگیرند؛ به کسانی که مجوز ندارند اعلام شده است که باید در زمان کوتاهی درخواست خود را ثبت کنند.
 
اسماعیلی افزود: ساماندهی کل فعالیت‌های فضای مجازی اعم از کانال‌های خبری و بحث‌های مربوط به انسان‌رسانه‌ها عملا در دستور کار است و باید نظم و انتظام پیدا کند.
 
وی گفت: متاسفانه با یک سری بدخلاقی‌های رسانه‌ای، تخریب همدیگر و فحاشی مواجه هستیم. این‌ها کار‌های غلطی است که اولا باید اخلاق رفه‌ای رعایت شود و ثانیا قوانین بازدارنده در شرایط فضای مجازی حاکم شود. این به هم ریختگی موجود همه را ناراضی کرده است؛ هم کسانی که فعال هستند و همچنین مخاطبان و کسانی که این اخبار به گوششان می‌رسد.
 
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که مجوز کنسرت رپ صادر شده است؟ اظهار داشت: خیر. این یک اشکالی بود که پدید آمده است، ما هیچ مجوزی صادر نکردیم. معاونت هنری ما امروز اعلام موضع می‌کند. خبری هم که اعلام شده کذب است.

دیگر خبرها

  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • اختتامیه سومین جشنواره افتخار من
  • جایزه فردی خوشحالم نمی کند/ قرارداد کادرفنی باید زودتر مشخص شود
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود