Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنفرانس امنیتی مونیخ با محوریت اوکراین که از روز گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد و در پی تشدید مناقشات بر سر اوکراین، ناتو افزایش آمادگی عملیات هزاران نیروی خود را در دستور کار قرار داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، مناقشات بین غرب و روسیه بر سر مسئله اوکراین مرتباً تشدید می‌شود و ابعادی تازه‌تر به خود می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که روسیه هرگونه تصمیمی برای حمله قریب‌الوقوع به اوکراین را رد می‌کند، اما غربی‌ها تلاش می‌کنند این‌طور وانمود کنند که عکس این مسئله واقعیت دارد.

روسیه تنها خواستار تضمین‌های امنیتی و انصراف ناتو از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی است، مسکو مخالف گسترش این ائتلاف نظامی به شرق است.

مناقشات مربوط به اوکراین همچنان تیتر اول بسیاری از رسانه‌های غربی است.

کنفرانس امنیتی مونیخ از روز گذشته در حالی آغاز شده که مهم ترین موضوع مطرح در آن بحران اوکراین است در حالی که مهم ترین بازیگر این بحران یعنی روسیه نماینده ای در این کنفرانس ندارد.

اظهارات دبیرکل ناتو در کنفرانس امنیتی مونیخ

روزنامه "تاگس اشپیگل آلمان در گزارشی به تازه ترین تحولات مربوط به اوکراین و مناقشات بین غرب و شرق بر سر این مسئله پرداخته و نوشت: "ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو از روسیه خواسته تا نیروهای خود را از مرز اوکراین خارج کند. وی امروز (شنبه) در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما هنوز هیچ نشانه ای از عقب نشینی واقعی نمی بینیم. هنوز برای روسیه دیر نیست که مسیر تشدید تنش ها را تغییر دهد.

روسای جمهور فرانسه و روسیه مجددا به صورت تلفنی مذاکره می‌کنند

با توجه به تشدید تنش ها در مناقشات اوکراین روسای جمهور فرانسه و روسیه مجددا روز یکشنبه به صورت تلفنی با هم مذاکره می کنند. این خبر را امروز ( شنبه) سخنگوی کرملین تایید کرد.

ماکرون هفته گذشته هم در مسکو با پوتین دیدار کرد و به دلیل مناقشات اوکراین چندین بار با او تلفنی مذاکره کرده است.

آلمان خود را برای تاثیرات مناقشات بین روسیه و اوکراین بر کشورش آماده می کند

"نانسی فایزر"، وزیر کشور آلمان هم اظهار داشته که نهادهای امنیتی در آلمان خود را برای این سناریو آماده می کنند که مناقشات بین روسیه و اوکراین همچنین تاثیراتی بر آلمان هم داشته باشد.

وی در این باره گفت: شرایط بسیار متشنج است و به همین دلیل است که ما برای هر سناریویی آماده می شویم و بسیار هوشیار هستیم. این امر درباره حفاظت از تاسیسات آلمان، جلوگیری از تهدیدات سایبری و تحرکات احتمالی پناهندگان در جهت کشورهای همسایه ما صدق می کند.

انگلیس: انصراف داوطلبانه اوکراین از عضویت در ناتو نادرست است

"لیز تراس"، وزیر امور خارجه انگلیس هم انصراف داوطلبانه اوکراین از عضویت در ناتو را اقدامی نادرست ارزیابی کرده و تاکید کرد که چنین اطمینانی برای روسیه نمی تواند به بحران فعلی پایان دهد. این واقعا هدف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیست.

ادعای انگلیس درباره تلاش پوتین برای تسلط کامل بر اوکراین

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: پوتین علنا این مسئله را آشکار کرده که برای وی هدف نهایی کنترل کامل اوکراین مطرح است. بنابراین این ایده که با انصراف کی یف از عضویت در ناتو می توان از وقوع جنگ جلوگیری کرد اساسا نادرست است. چنین امتیازی تنها رئیس جمهور روسیه را تقویت می کند.

تراس حمله روسیه به اوکراین را بسیار محتمل ارزیابی کرده و در عین حال گفت که هیچ کس در ائتلاف غربی خواهان وقوع جنگ نیست. وی افزود: چنین سناریویی برای مردم اوکراین و همچنین ملت روسیه فاجعه بار است. وی ابراز امیدواری کرد که دیپلماسی راه حلی برای خروج از این بحران را پیدا کند.

روسیه اتهامات آمریکا درباره حملات سایبری به اوکراین را رد کرد

روسیه هم اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه این کشور مسئول حملات سایبری به وب سایت های دولتی و بانکی اوکراین بوده را رد کرده و سفارت روسیه در آمریکا در پیامی توئیتری ارتباط روسیه با این مسائل را رد کرده و اعلام کرد که اساساً هرگز و هیچ عملیات مخربی در فضای سایبری انجام نداده است.

بر اساس اطلاعات جدایی طلبان شرق اوکراین حملات شنبه شب در مناطق شرقی اوکراین همچنان ادامه داشت. شورشیان در منطقه دونتسک صبح امروز خبر دادند که از نیمه شب چندین گلوله به منطقه آن ها شلیک شده است. جدایی طلبان در منطقه لوهانسک هم از چندین مورد نقض آتش بس خبر داده اند. این اطلاعات را نمی توان به صورت مستقل تایید کرد.

تداوم تخلیه شهرها و روستاها در مناطق جدایی طلب اوکراین

در همین حال تخلیه شهرها و روستاهای مناطق لوهانسک و دونتسک همچنان ادامه دارد. به گفته جدایی طلبان دونتسک بیش از 6 هزار نفر صبح روز شنبه از جمله 2400 کودک به مکان های امنی منتقل شده اند.

روز جمعه رهبران جدایی طلبان در شرق اوکراین خواستار فرار مردم شدند و دلیل درخواست خود را حمله قریب الوقوع نیروهای دولتی در اوکراین عنوان کردند. ارتش اوکراین گفته بود که قصد حمله به این مناطق را ندارد.

مذاکرات تلفنی شولتز با سران کشورهای اروپا، آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم عصر جمعه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دیگر سران کشورهای غربی درباره تشدید مناقشات اوکراین مذاکره کرد.

سخنگوی دولت آلمان پس از آن اعلام کرد که همه در این باره اتفاق نظر داشتند که خطر حمله روسیه به اوکراین بسیار واقعی است. به زعم آن ها وظیفه اصلی اکنون باز نگه داشتن پنجره برای دیپلماسی است.

در این مذاکرات تلفنی سران کشورهای فرانسه، رومانی، لهستان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و همچنین سران اتحادیه اروپا و ناتو نیز شرکت کردند.

اظهارات وزیر خارجه آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ

وزیر خارجه آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره "تهدید یک جنگ جدید در قلب اروپا" هشدار داد و گفت، خواسته‌های روسیه یادآور دوران جنگ سرد است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در نخستین روز کنفرانس امنیتی مونیخ در روز جمعه گفت روسیه با استقرار نیروهای خود در مرزهای اوکراین نه فقط این کشور بلکه کل اروپا را تهدید ‌می‌کند.

بائربوک تاکید کرد که روسیه با استفاده از دیپلماسی دوران جنگ سرد صلح جهانی را به مخاطره می‌اندازد. وزیر خارجه آلمان از روسیه خواست که "گام‌های جدی و واقعی" در جهت کاهش تنش را بردارد. وی همچنین تاکید کرد با دور زدن اوکراین هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد گرفت.

ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در افتتاحیه این کنفرانس گفت مناقشه اوکراین یک "بحران بین‌المللی واقعاً تهدیدکننده" است.

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید مناقشات اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود در مونیخ نسبت به "تشدید غیرقابل محاسبه بحران اوکراین" هشدار داد. او تاکید کرد که وضعیت پیچیده‌تر و تهدیدآمیزتر از زمان جنگ سرد شده است.

گوترش در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که به شدت نگران تمرکز نیروهای روسیه در مرز اوکراین و افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره درگیری نظامی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد جنگ را "فاجعه‌بار" خواند و خاطرنشان کرد که هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد. او از همه طرف‌ها خواست که در اظهارنظرهای خود بسیار حساس و مراقب باشند و تنها کاهش تنش‌ها و نه دامن زدن به آنها را هدف قرار دهند.

اظهارات بلینکن در کنفرانس امنیتی مونیخ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در سخنرانی خود روسیه را متهم کرد که قصد دارد حمله به اوکراین را با اقدامات تحریک‌آمیز در شرق اوکراین توجیه کند.

بلینکن در کنفرانس مونیخ بمباران‌های اخیر در منطقه شرق اوکراین را بخشی از استراتژی روسیه دانست.

در کنفرانس بین‌المللی سه روزه مونیخ رهبران 30 کشور و 80 وزیر از کشورهای مختلف جهان، دبیرکل ناتو، نمایندگان اتحادیه اروپا و کارشناسان امنیتی شرکت می‌کنند.

مناقشه اوکراین و روسیه موضوع اصلی کنفرانس مونیخ که تا یکشنبه شب ادامه خواهد داشت خواهد بود. سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان (تاگس‌شاو) در گزارش خود در این باره نوشته است:‌ «موضوعات دیگری نیز در مونیخ مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما حتی مسائل بسیار بزرگ جهانی، مانند تغییرات آب‌و‌هوایی، گسترش فضای مجازی و رقابت بین دو نظام دموکراسی و استبدادی، به احتمال زیاد با توجه به تهدید شدید صلح در اروپا به پس‌زمینه رانده خواهد شد.»

وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم نسبت به تشدید عمدی خشونت ها در شرق اوکراین هشدار دادند. آنالنا بائربوک و ژان ایو لودریان عصر جمعه توضیح دادند: "ما می ترسیم که حوادث صحنه سازی شده به عنوان بهانه ای برای تشدید احتمالی نظامی مورد سوء استفاده قرار گیرد." روسیه باید از نفوذ خود بر شورشیان در شرق اوکراین برای دعوت به خویشتنداری و کمک به کاهش تنش استفاده کند.

ناتو آمادگی عملیاتی نیروهای خود را افزایش می‌دهد

ناتو هم به دلیل بحران اوکراین آمادگی عملیاتی هزاران نیروی خود را افزایش می دهد. به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای عملیات سریع موسوم به NRF باید بتوانند به جای 30 روز تنها در عرض 7 روز منتقل شوند.

دیدار روسای جمهور بلاروس و روسیه در کرملین

تحت فشار تحریم های غرب رئیس جمهور روسیه و حاکم بلاروس هم می خواهند همکاری های خود را گسترش دهند. لوکاشنکو در دیدار با پوتین در کرملین تحریم ها را سخت دانست و در عین حال گفت که آن ها نمی توانند ما را خفه کنند.

پوتین که با وجود همه گیری کرونا در این دیدار لوکاشنکو را در آغوش گرفت، مجددا اقدامات تحریمی غرب را غیر قانونی و نقض قوانین ارزیابی کرد.

ارتش اوکراین هم خبر داده که در تیراندازی بامداد شنبه توسط جدایی طلبان یک سرباز کشته شده است.

معاون رئیس جمهور آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با رئیس جمهور اوکراین دیدار می کند.

"کامالا هریس"، معاون رئیس جمهور آمریکا هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهور اوکراین قرار است امروز برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته و همین امروز مجددا به کشور خود بازگردد.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم در گفتگو با "زد دی اف" آلمان درباره تشدید بحران در شرق اوکراین هشدار داده و گفت: تردیدی وجود ندارد که ما اکنون شاهد بیشترین تمرکز نیروهای نظامی در اروپا از زمان پایان جنگ سرد هستیم.» به گفته وی روسیه این ظرفیت را دارد که بدون هشدار به کشور همسایه حمله کند. استولنبرگ گفت: "ما دوباره نظم جهانی با حوزه های نفوذ را نمی خواهیم که در آن قدرت های بزرگ تصمیم بگیرند که همسایگانشان چه کار کنند یا چه نکنند. و این مسئله ای فراتر از اوکراین است."

سایه جنگ اوکراین بر بورس های جهان ورود نخستین گروه از پناهجویان اوکراینی به خاک روسیه

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اوکراین اوکراین کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر خارجه آلمان مناقشات اوکراین شرق اوکراین بحران اوکراین جدایی طلبان مناقشات بین رئیس جمهور اوکراین هم جنگ سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: انهدام تانک‌های آبرامز (Abrams) در اوکراین توسط ارتش روسیه، اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) را آسیب پذیر کرده است.

این تانک‌ها که نماد قدرت نظامی آمریکا و ناتو بودند اکنون به سادگی هدف پهپاد‌های شناسایی روسیه قرار می‌گیرند و منهدم می‌شوند. این امر نگرانی ناتو را از ادامه جنگ در اوکراین و احتمال شکست کی یف را به دنبال دارد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کشور‌ها از ورود تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی به اوکراین خوشحال شدند و نقطه عطفی در درگیری‌ها و پیشروی اوکراین در جنگ را پیش‌بینی کردند. این سنگر‌های متحرک ناتو، با هزینه تقریباً ده میلیون دلاری، قرار بود در یک مشت زرهی ادغام شوند و به مواضع روسیه حمله کنند و آنها را از بین ببرند. اما تاکتیک‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و پهپاد‌های شناسایی و جست‌وجوی روسیه خسارات سنگینی به تانک‌های آبرامز اوکراین وارد کرده‌اند. 

اوکراین ضمن عقب نشینی از میدان کارزار سعی دارد با تغییر تاکتیک‌های خود به نحوی از این تانک‌ها در برابر پهپاد‌های روسی محافظت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پنتاگون، پیشتر گزارش داده بود که اوکراین تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی را از منطقه جنگ خارج کرده است، زیرا با وجود پهپاد‌های روسی، آنها برای استفاده بیش از حد آسیب پذیر هستند. 

پیش از این، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تانک‌های گران قیمت غربی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین ارزان آسیب پذیر هستند. نبرد با استفاده از پهپاد‌ها در اوکراین که چهره جنگ مدرن را تغییر می‌دهد، شروع به وارد کردن آسیب مرگبار به یکی از برجسته‌ترین نماد‌های قدرت نظامی آمریکا - تانک آبرامز - کرده است که رویکرد استفاده از آن را در درگیری‌های آینده تغییر می‌دهد. 

روسیه عملیات نظامی ویژه‌ای را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال هدف نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند. "

 به گفته وی، روسیه ۳۰ سال است که تلاش می‌کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا مذاکره کند، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ‌های بدبینانه یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شد و در این میان با وجود اعتراضات مسکو، این اتحاد، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرز‌های فدراسیون روسیه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • ایران و روسیه تفاهم‌نامه امنیتی امضا کردند