Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل فکوری پودینه فعال دانشجویی و دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار تشکل های دانشجویی خبرگزاری فارس، با اشاره به اعلام اسامی نمایندگان داوطلب شفافیت آرا و رسانه‌ای شدن این موضوع گفت: شفافیت از مهم ترین شاخصه‌های یک حکمرانی خوب است و موجبات مشارکت بیشتر نخبگان و آحاد مردم در فرایندهای تصمیم گیری و اجرایی کشور را فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه تمام مؤلفه های یک پارلمان شفاف، در شفافیت آرا خلاصه نمی شود و شروعِ پرتلاطم یک فرایند مفصل برای رسیدن به شفافیت در نهاد مجلس است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: شفافیت در مجلس با مشکلات ساختاری و غیرساختاری زیادی مواجه است. لذا باید گام به گام به سمت شفافیت ایده آل حرکت کرد. سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان شروع خوبی برای این مهم بود. با مراجعه به سامانه می توان از میزان مشارکت در صحن، فعالیت های تقنینی (قانونگذاری)، فعالیت های نظارتی (سوال، تذکر، استیضاح و...) اطلاعات دقیقی کسب کرد. باید در نظر داشت که صرف ایجاد شفافیت بدون در نظر گرفتن روش صحیح ممکن است حتی آسیب زا هم باشد.

فکوری پودینه گفت: با یک تحلیل ساده می توان دریافت مجلس شورای اسلامی به مثابه مجلس عوام، نه تنها نتوانسته در سیاستگذاری های کلان و تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های ملی، دقیق و عمیق ورود کند؛ بلکه ماهیت و سازوکارهای آن نیز برای این هدف طراحی نشده اند.

وی افزود: شما با پارلمانی مواجه هستید که نمایندگان آن باید با یک نگاه خرد و محلی به دنبالِ به اصطلاح بودجه کندن از نهادها باشند، به هر حال هر چهار سال به مناطق خود باز می گردند و رأی می خواهند.

این فعال دانشجویی گفت: برای مثال در شهری افرادی صرف خدمت قراردادی در آموزش و پرورش داعیهٔ استخدام رسمی دارند و نماینده شهر با علم به اینکه سازوکارهایی برای جذب افراد توانمند وجود دارد؛ با فشار سیاسی، مصوبه مجلس یا ابزار‌های دیگر آموزش و پرورش را مجبور به استخدام فلّه‌ای می کند و عموما هیچ ابایی ندارند از اینکه اعلام کند صرفاً برای راضی کردن گروهی این کار را کرده است. یا نمایندگان شهری با سالها پیگیری منطقه آزاد را برای منطقه خود به ارمغان می آورند و در پاسخ به استدلال های انکار نشدنی آسیب های آن فقط یک پاسخ می دهند ؛ مردم می خواهند.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن سیستان بلوچستان گفت: هیچ نهادی در هیچ جای دنیا به طور همزمان برای آسفالت فلان شهر و نور پردازی فلان روستا و موضوعاتی مثل برجام و fatf و cgt و ... تصمیم نمی گیرد.

وی افزود: در این مدل نمایندگان مجلس به طور مکرر شاهد تعارض بین منافع محلی با منافع عمومی خواهند بود. حال تصور کنید شفافیتی وجود دارد و نماینده ای علی رغم هزینه داشتن، از میان منافع محلی و ملی، منافع ملی را ترجیح دهد ، آیا مردم و رسانه های حوزه انتخابیه سکوت خواهند کرد؟

فکوری پودینه تصریح کرد: به نظر می رسد برای جلوگیری از این نوع تعارض منافع مانند بسیاری از کشور ها وجود دو مجلس نمایندگان (با رویکرد و اختیارات محلی) و مجلس سنا (با رویکرد و اختیارات ملی) در ایران نیز لازم است.

وی اظهار داشت: برای تحقق این امر می توان اختیارات مجلس خبرگان را افزایش داد، کمتر شدن اختیارات ملیِ مجلس نمایندگان و افزایش اختیارات مجلس خبرگان (قانونگذاری ، سیاست‌گذاری و ...) می تواند راهگشا باشد.

فعال دانشجویی و دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن گفت: نکتهٔ مهم اینکه هر چه هم شفافیت بر آرای نمایندگان حاکم باشد، باز هم موارد و موضوعاتی هستند که ماهیتاً نباید شفاف باشند. پس در یک طرح جامع باید سازوکارهایی برای عدم شفافیت برای موضوعات خاص وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: از طرفی شفافیت آنلاین نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه صرفاً لابیِ ثروت را به لابی رسانه تبدیل خواهد کرد.

فکوری پودینه گفت: در شفافیت آنلاین شاهد تغییرِ در لحظهٔ آرا هم خواهیم بود چرا که نمی توان ادعا کرد که همهٔ اصحاب رسانه خیرخواه مملکت هستند و دل در گروِ اشخاص،گروه ها و جریان های مختلف ندارند. اما اگر آرای طرح های مختلف برای مثال سه ماه بعد منتشر شوند، هم نظارت مردمی روی رویکرد و عملکرد نماینده اتفاق می‌افتد، و هم لابی و فشار سیاسی و رسانه ایی به شدت کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فعال دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح افزایش تعداد نمایندگان مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نشست علنی امروز _یکشنبه ۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نتوانست رای لازم را کسب کند.

کد خبر 748696

دیگر خبرها

  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • نوری قزلجه: ریاست قالیباف از بیرون مجلس حمایت می‌شود /طرح‌های «صیانت» و «شفافیت» سفارش شده بودند /نگران رادیکال‌های مجلس آینده نیستم
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • هو کردن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا توسط دانشجویان