Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر شنبه ایرنا از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، محمد جواد هراتی در دیدار حجت الاسلام نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: انصافا در جریان بازدیدی که از مراکز پژوهشی علوم انسانی قم داشتم، کارهای خوبی انجام شده و در خصوص ماموریت محور شدن پژوهشگاه‌ها ارزیابی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: در راستای ماموریت محور شدن پژوهشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های وابسته به دولت روی این مساله مقاومت می‌کنند، اما پژوهشگاه‌هایی مثل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه امام صادق(ع) که وابسته به دولت نیستند، به صورت جدی ماموریت گرا کار کرده‌اند، اما سایر مجموعه‌ها مقاومت می کنند که باید در این زمینه تاملی صورت بگیرد.

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان این‌که فناوری نرم مانند فناوری سخت نیازمند اصلاح است تصریح کرد: آنچه که در بحث علوم انسانی به عنوان فناوری نرم از آن یاد می‌کنیم، برساخت‌های بشری است که به دنبال ایجاد یک سری امکانات برای فهم بهتر معرفت بشری است، اگر این را به عنوان فناوری نرم در نظر بگیریم، فناوری نرم هم مانند فناوری سخت نیازمند اصلاح است.
 
وی افزود: در دوره بعد از انقلاب به دلیل این‌که مراکز علوم انسانی محدود بودند، گستره اهدافی که برای آنها تعریف می کردند، زیاد بود که به تدریج مراکز زیادی ایجاد شدند اما به تدریج گسترده اساس نامه‌ها و اهداف باقی ماند و نتیجه‌اش این شد که مشاهده می‌شود که برخی از پژوهشگاه‌ها و یا مراکز پژوهشی علوم انسانی با مجموعه‌ای از اهداف در حال فعالیت هستند که گاهی وقت‌ها یا موازی کاری می‌شود و یا برای نحوه عملکرد بعضی از آنها نمی‌توان شیوه خاصی طراحی کرد.

هراتی با اشاره به این‌که با راه‌اندازی سامانه تحول علوم انسانی می‌توان به مجموعه‌ها سامانی داد اظهار داشت: آیین نامه‌هایی مثل آیین‌نامه هدفمندسازی رساله‌های دکتری در رشته علوم انسانی و هنر در سال ۹۱ تصویب شده، اما مغفول مانده و روی آن کار نشده است.

وی گفت: با توجه به این‌که بحث بیانیه گام دوم انقلاب هم مطرح است، و در این بیانیه، مبحثی تحت عنوان بازنگری و آسیب شناسی مورد تاکید رهبری قرار گرفته، از این رو باید یک آسیب شناسی به گذشته داشته باشیم. 

قائم مقام وزیر علوم علوم ضمن انتقاد از آنچه نبود رویکرد محوری در حوزه علوم انسانی، توصیف کرد، گفت: یکی از مشکل‌های حوزه علوم انسانی، نداشتن رویکرد محوری در حوزه علوم انسانی است و این مراکزی که تولید و تحول علوم انسانی را بر عهده دارند، باید شبه مرام‌نامه‌ای داشته باشند که بر اساس آن، به نتیجه برسند که به دنبال چه هدفی هستند و به صورت مشخص، هدف مد نظر موازی کاری نباشد.
 
وی ضمن بیان پیشنهادی در راستای تحول علوم انسانی افزود: اگر نقشه راهی برای هر مرکزی توسط استادان آن مرکز مشخص و تهیه شود، می تواند به تحول علوم انسانی کمک کند. 

هراتی بیان داشت: آثار و تولیدهای خوبی اتفاق افتاده و باید این موارد اصلاح شود و همچنین یک سری مواردی وجود دارد که به وزارت علوم مربوط می‌شود و در حد امکان تلاش می‌کنیم تا موانع را رفع کنیم. 

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام لک‌زایی به معرفی ظرفیت های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه پژوهشی ارائه کرد.

همچنین، محمود متین فر رئیس اداره فناوری اطلاعات این پژوهشگاه نیز به معرفی کتابخوان همراه پژوهان و پایگاه اینترنتی مدیریت اطلاعات علوم اسلامی پرداخت./

برچسب‌ها محمدجواد هراتی قم علوم انسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم علوم انسانی قم علوم انسانی تحول علوم انسانی پژوهشگاه ها فناوری نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات

کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات به منظور تمهید برگزاری جلسه ۲۷ ام شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بررسی وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی خدمات در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ، کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات به منظور تمهید برگزاری جلسه ۲۷ ام شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بررسی وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی خدمات در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اعضای شورای اجرایی برگزار شد، وضعیت هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر مصوبات جلسات ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شورای اجرایی و آیین نامه بند (ج) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲ آیین نامه مربوطه بررسی شد.

همچنین وضعیت اجرا و آسیب شناسی پروژه‌های پیشران دولت هوشمند که در جلسه ۲۶ شورای اجرایی تصویب شده است مورد واکاوی قرار گرفت.
اعضای کمیسیون راهبردی اهم توجه به متناسب سازی برنامه‌های هوشمندسازی و تحول دیجیتال دولت با استعداد‌های ساختاری و سرمایه انسانی دستگاه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات برای ارائه و تصمیم گیری در جلسه ۲۷ ام شورا تاکید داشتند.

دیگر خبرها

  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • نامه ۴۸ دفتر اتحادیه مستقل به دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا
  • نخستین آیین نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۲ سال تصویب شد
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی بررسی شد
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران افتتاح می‌شود