Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، بات نت Fritzfrog در پروسه آلوده ساختن سیستم‌های جدید و نیز اجرای فایل‌های مخرب، به قابلیت اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق شبکه، متکی است.

این بات نت که برای توسعه آن از زبان Golang استفاده‌شده، پس از گذشت یک سال دوباره فعال شده و طی یک ماه موفق شده است که ۱۵۰۰ میزبان را آلوده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان شرکت Akamai در گزارشی اعلام کرده‌اند: بات‌نت غیرمتمرکز هر سرور SSH اعم از موارد موجود در فضای ابری، سرورهای مرکز داده، روترها و غیره را هدف قرار می‌دهد و قابلیت اجرای هر بار مخربی را روی نودهای آلوده نیز خواهد داشت.

شرکت امنیت سایبری Akamai اعلام کرده که دستگاه‌های آلوده‌ای را در یک شبکه تلویزیونی اروپایی، یک شرکت روسی تولیدکننده تجهیزات مراقبت‌های بهداشتی و چندین دانشگاه در شرق آسیا شناسایی کرده است.

موج جدید حملات این بات نت در اوایل دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شد و در مدت یک ماه، افزایش ۱۰ برابری در نرخ آلودگی را به ثبت رسانده است و در ژانویه ۲۰۲۲ به ۵۰۰ حادثه در روز رسید.

ساختار (P2P) بات نت باعث انعطاف‌پذیری آن می‌شود، چراکه هر یک از دستگاه‌های آسیب‌دیده در شبکه می‌توانند به‌عنوان یک سرور فرمان و کنترل (C2) عمل کنند. علاوه بر این، ظهور مجدد بات نت با ویژگی‌های جدیدی به عملکرد آن، از جمله استفاده از شبکه پروکسی و هدف قرار دادن سرورهای WordPress همراه بوده است.

سایر ویژگی‌های جدید گنجانده‌شده در بدافزار شامل: استفاده از پروتکل کپی امن (SCP) برای کپی کردن خود به سرور راه دور، یک زنجیره پروکسی Tor به‌منظور پنهان کردن اتصالات SSH خروجی، زیرساختی برای ردیابی سرورهای WordPress برای حملات بعدی و یک مکانیسم لیست سیاه برای جلوگیری از آلوده کردن سیستم‌های ارزان‌قیمت است.

گنجاندن ویژگی SCP ممکن است اولین سرنخ را در مورد منشأ بدافزار ارائه دهد. Akamai در همین زمینه اشاره داشته است که این متن که در زبان برنامه‌نویسی Go نوشته‌شده است، توسط کاربری در شهر شانگهای چین در GitHub به اشتراک گذاشته‌شده است.

بخش دوم اطلاعاتی که این بدافزار را به چین مرتبط می‌کند از این واقعیت ناشی می‌شود که یکی از آدرس‌های کیف پول جدیدی که برای استخراج کریپتو استفاده می‌شود نیز به‌عنوان بخشی از کمپین بات‌نت Mozi استفاده شد که اپراتورهای آن در سپتامبر گذشته در چین دستگیر شدند.

بات نت FritzFrog اولین بار توسط guardicore در آگوست ۲۰۲۰ گزارش شد.

اطلاعات تخصصی و فنی این خبر در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا منتشر شده است.

کد خبر 5428340 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز افتای ریاست جمهوری بد افزار امنیت اطلاعات تهدیدات سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری اینترنت تحقیقات علمی فناوری فضایی فیبر نوری اکتشافات فضایی عیسی زارع پور شرکت دانش بنیان انتی تراست روسیه صنایع غذایی تلسکوپ فیس بوک بات نت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۲۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند

یک متخصص باکتری‌شناس از بروسلوز به عنوان بیماری نام برد که همه افراد را در هر سن و هر جنسی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سجاد یعقوبی در گفتگو با خبرنگاران افزود: بروسلوز یک نوع بیماری باکتریایی است که توسط گونه‌های مختلف بروسلا ایجاد می‌شود و عمدتاً گاو، خوک، بز، گوسفند و سگ را مبتلا می‌کند.

وی اظهار کرد: انسان‌ها از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، خوردن یا نوشیدن محصولات حیوانی آلوده یا استنشاق عوامل موجود در هوا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این متخصص باکتری‌شناس بیان کرد: بیماری بروسلوز معمولاً علائمی شبیه آنفلوآنزا از جمله تب، ضعف و کاهش وزن ایجاد می‌کند، اما ممکن است در اشکال غیر معمول و با علائم خفیف ظاهر شود که منجر به عدم تشخیص این بیماری شود.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد ابتلا، ناشی از مصرف شیر یا پنیر غیر پاستوریزه از بز یا گوسفند آلوده است، در خصوص اینکه چه کسانی در معرض خطر هستند؟ گفت: تحقیقات نشان داده این بیماری افراد در هر سن و هر جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یعقوبی بیان کرد: بیماری بروسلوز یک خطر شغلی برای افرادی که در بخش دامداری کار می‌کنند یا افرادی که با خون، جفت، جنین و ترشحات رحمی حیوانات در تماس هستند، محسوب می‌شود.

وی خطر ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایشی دانست و تصریح کرد: در جمعیت عمومی، بیشتر موارد ناشی از مصرف شیر خام یا مشتقات آن مانند پنیر تازه است. بیشتر این موارد از محصولات گوسفند و بز است.

این متخصص باکتری‌شناس با اشاره به اینکه این روش انتقال در درجه اول کشاورزان، قصابان، شکارچیان، دامپزشکان و پرسنل آزمایشگاهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل گفت: پیشگیری از بیماری بروسلوز بر اساس مراقبت و پیشگیری از عوامل خطر است.

وی با بیان اینکه مؤثرترین راهبرد پیشگیری از بین بردن عفونت در حیوانات است، به واکسیناسیون گاو، بز و گوسفند در مناطقی با میزان شیوع بالا توصیه کرد و گفت: در مناطقی که ریشه‌کنی در حیوانات از طریق واکسیناسیون یا حذف حیوانات آلوده امکان‌پذیر نباشد، پیشگیری از عفونت انسان، اساساً مبتنی بر افزایش آگاهی، اقدامات ایمنی غذایی، بهداشت شغلی و ایمنی آزمایشگاهی است.

دیگر خبرها

  • پروژه‌های آموزشی نیمه تمام تا مهرماه در تربت حیدریه تکمیل می‌شود
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی