Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. مذاکراتی که اکنون به مرحله حساسی رسیده و گزارش ها حاکی از قریب الوقوع بودن توافق است.

در همین رابطه، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: عالی! روسای هیات‌های E3 (آلمان، فرانسه و انگلیس) باید چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود!

وی ادامه داد: این دلگرم‌کننده است! ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولیانوف: هنوز زمان استراحت نشده است ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۱۹:۰۵

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین از دیدار با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خبر داد.

این دیپلمات روس در توییتی نوشت: با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین و اعضای تیمش برای بررسی پیشرفت‌های حاصل شده و گفت‌وگو در مورد موضوعات باقی‌مانده‌ای که باید به آن‌ها به منظور نهایی کردن توافق در خصوص احیای برجام پرداخته شود، دیدار کردم. هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.

دور هشتم مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم های یکجانبه علیه ایران و بازگشت واشنگتن به این توافق این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است.

مذاکرات وین برای احیای برجام در روزهای اخیر به تبادل آخرین پیشنهادها و دیدگاه‌های طرف‌های مختلف برای عبور از معدود اختلافات باقی مانده گذشت.

هیات‌های مذاکره‌کننده در سطوح مختلف سیاسی، حقوقی و فنی در حال بررسی آخرین مراحل ترتیبات اجرایی توافقی هستند که بتواند توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ را یک بار دیگر به اجرا درآورد؛ توافقی که در می ۲۰۱۸ با خروج یک جانبه آمریکا از آن و اجرا نشدن تعهدات از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی کان لم یکن باقی ماند.

اکنون منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده تاکید دارند که ایران توانسته شاخص های مدنظرش برای راستی آزمایی را به دست آورد و در رابطه با تضمین تعهد آمریکا به تعهداتش در بخش های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تضمین های قابل توجهی تا کنون به دست آمده است و البته تلاش برای اخذ تضمین های بیشتر تا دقایق پایانی کار ادامه دارد.

این منابع تصریح دارند، زیرساخت‌های هسته‌ای که در چهار سال گذشته در چارچوب اقدامات کاهشی توسعه یافته، در تفاهم جدید برای اجرای برجام حفظ شده است و این از اصول اساسی جمهوری اسلامی در مذاکرات بوده که به دست آمده است. آنها تاکید دارند که با توجه به بدعهدی آمریکا و همراهی سه کشور اروپایی با آمریکا، ایران امکان "بازگشت‌پذیری" سریع در فعالیت های هسته‌ای خود را در مقابل هر گام اشتباه یا بدعهدی طرف مقابل حفظ خواهد کرد.

در یکی دو روز گذشته برخی منابع رسانه ای و سیاسی از احتمال بازگشت هیات‌ها به پایتخت ها برای برخی مشورت‌ها و اتخاذ تصمیمات جدید خبر دادند اما به نظر می‌آید هیات های مذاکره کننده با جدیت و اختیار لازم مذاکرات را تاکنون پیش برده اند. با این وجود در صورت نهایی شدن پیش‌نویس توافق، حضور وزیران خارجه طرف‌های برجامی در وین در روزهای آینده محتمل است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورودش به محل برگزاری کنفرانس مونیخ برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین گفت: ما امیدواریم که گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۴ در وین منجر به رسیدن به یک توافق خوب در آینده نزدیک شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: برای مرحله پس از توافق خوب ما نیازمند این هستیم که گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلف داشته باشیم، برای اینکه آماده بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافقات ذیل برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، باشیم.

رایزنی لودریان و بلینکن درباره مذاکرات وین

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در توییتی از رایزنی با همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آنچه «فوریت پایان دادن به مذاکرات برای بازگشت به برجام» خواند، خبر داد.

لودریان اعلام کرد: امروز صبح با آنتونی بلینکن در مونیخ دیدار کردم. هماهنگی مطمئن درباره بحران روسیه (تنش‌های مسکو و غرب بر سر اوکراین)، فوریت پایان دادن به مذاکرات برای بازگشت به برجام با ایران و (منطقه) ساحل (بین ما) وجود دارد. 

امروز همچنین «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین مدعی شد «همه عناصر» یک توافق روی میز است و باز هم به روال طرف‌های غربی برجام با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، عنصر زمان را مطرح کرد. شولتز در این خصوص اظهار داشت: «ما اکنون این شانس را داریم که به توافقی برسیم که اجازه می‌دهد تحریم‌ها برداشته شود؛ اما اگر خیلی سریع موفق نشویم، خطر شکست مذاکرات وجود دارد». وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران، افزود: مقامات ایران یک انتخاب دارند. اکنون لحظه رویارویی با حقیقت است.

مقام ارشد اتحادیه اروپا: توافق هسته‌ای با ایران احتمالا نزدیک است

یک مقام ارشد اتحادیه اروپایی در باره مذاکرات وین گفت که ایران و کشورهای غربی به توافق برای احیای برجام نزدیک شده‌اند، اما موفقیت این امر بستگی به اراده سیاسی طرفین دارد.

این مقام اروپایی که از او نامی برده نشده است، اظهار داشت: «تصور می‌کنم که تا یکی دو هفته آینده توافق به دست بیاید.»

وی افزود: «به نظرم اکنون متنی را آماده روی میز داریم که به آن‌چه قرار است توافق نهایی باشد خیلی خیلی نزدیک است.»

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه جزئیات ادعایی از توافق احتمالی میان ایران با ایالات متحده، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا را منتشر کرد.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این گزارش در توییتر نوشت: «توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی میرشاد ماجدی مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین مذاکرات وین اعتکاف اختلاف روسیه و اوکراین مهرداد سراجی میرشاد ماجدی اتحادیه اروپا مذاکرات وین هیات ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه عبری زبان فاش کرد، حضور بلینکن در ریاض برای سازش عربستان انجام گرفته است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی در رابطه با حضور وزیر خارجه آمریکا در ریاض اعلام کرد، بلینکن تلاش زیادی برای پیشبرد روند سازش در بخش عربستانی آن دارد.

به نوشته این رسانه توافق سازش با عربستان در نقاط پایانی خود قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه سبفر خود را به خاور میانه آغاز کرد، این سفر در شرایط بسیار سرنوشت سازی انجام می‌شود که در آن امکان تحقق گشایش در روند توافق مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بسیار پررنگ شده است.

او صبح امروز به عربستان سعودی رسید و با مسئولین عالی رتبه کشورهای عربی و اروپایی برنامه‌های روز بعد از پایان جنگ در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال تلاش‌هایی را برای پیشبرد ابتکار آمریکا برای توافقنامه سازش بین ریاض و تل‌آویو را هم ادامه داد، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، توافق در آستانه به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر نیازمند موافقت اسرائیل با راه حل دو کشوری هستیم.

کد خبر 848213 منبع: تسنیم برچسب‌ها آنتونى بلينكن اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه