Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، سردبیری استان‌ها: کشور ما هفت استان دارد که همسایه دیوار به دیوار دریا هستند و استان‌های ساحلی  محسوب می‌شوند. این هفت استان در مجموع، ۵۸۰۰‌کیلومتر خط ساحلی دارند که ۸۹۰ کیلومترآن متعلق به شمال و ۴۹۱۰ کیلومترش متعلق به جنوب است.

تصرف حریم ساحل و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در این محدوده در طی دهه‌های گذشته موجب شد تا مردم به تدریج از سواحل محروم شوند و انبوه ویلاها و سازه‌ها حصاری بین مردم و دریا ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بین ویلاهایی که در حریم ساحل ساخته شده اند هم مالکت شخصی و هم مالکیت متعلق به برخی نهادهای دولتی دیده می‌شود.

اولین بار ۸ بهمن ماه و در سفر سیدابراهیم رئیسی به استان گیلان بود که بحث آزادسازی سواحل ‏بر سر زبان‌ها افتاد: ‏‏«دستگاه های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند و برای ایجاد و احداث ‏بنا باید مقید به قانون باشند، وقتی آنها مجری قانون باشند مردم هم رعایت می کنند.» ‏

آیت الله رئیسی گفت: «ساحل حریمی دارد و طبیعتا در جهت احداث بنا باید رعایت شود و ‏جاهایی که رعایت نکردند باید رعایت کنند لذا اگر دستگاهی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای ‏مردم شوند باید قانون را رعایت کنند و اجرای این موضوع در شورای اداری هم مطرح شد و صرفا ‏برای گیلان نیست و شامل مازندران هم می شود و ساحل برای همه هست.‏»

رئیس جمهور بلافاصله بعد از بازگشت از گیلان ‏به دستگاه های دولتی 20 روز مهلت داد تا بدون استثنا به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی ‏حداقل ۶۰ متر از ساحل اقدام کنند. 

عکس| دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل

آزادسازی سواحل و پیگری های مسؤولان دولتی برای به نتیجه رسیدن این موضوع باعث شد بخش زیادی از سواحل شمالی کشور آزاد شوند. در پی دستور رئیس جمهور و اقدام نهادهای اجرایی در آزادسازری سواحل دریا، نهادهای نظامی و دفاعی کشور هم با این اقدام همراه شدند و در همین راستا روز گذشته ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که کلیه اماکن تابعه سازمان‌ها و یگان های نیروهای مسلح در سواحل شمالی کشور به میزان ۶۰ متر از اماکن غیر عملیاتی در سواحل دریای خزر که جنبه غیر نظامی و تفریحی دارند، عقب نشینی کردند.

مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در همین باره تاکید کرد: پیرو تدبیر ریاست جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن دستور رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر عقب نشینی یگان های تابعه نیروهای مسلح از اماکن غیرعملیاتی در سواحل دریای خزر، تیم بازرسی استقرار یافته در مناطق مذکور پس از نظارت و بررسی های میدانی به عمل آمده، در اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه اماکن تابعه سازمان ها و یگان های نیروهای مسلح در سواحل شمالی کشور با هماهنگی استانداری های گیلان، مازندران و گلستان تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۷ بر اساس ضوابط تعیین شده به میزان ۶۰ متر از اماکن غیر عملیاتی در سواحل دریای خزر که جنبه غیر نظامی و تفریحی دارند، عقب نشینی کردند.

 

 ۱۰۰ درصد از سواحل شمالی و ۹۰ درصد از سواحل جنوبی آزاد شد

طبق گفته میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، یک روز مانده به پایان مهلت قانونی رئیس جمهور تمامی سواحل گیلان که در اختیار دستگاه دولتی بود، آزادسازی کامل شدند.

 

فیلم| آزادسازی سواحل شمالی 

حسینی پور استان مازندران می گوید: از اولین روز دستورات رئیس جمهور با تمامی دستگاه های اجرایی و نظامی انجام شد که بعد از گذشت ۲۰ روز تمامی سواحل (صد در صد) که ۱۹ کیلومتر در اختیار وزارت اطلاعات بود، آزاد شد.

حال با آزادسازی تصرفات دستگاه های دولتی در استان های شمالی، نوبت اجرای طرح های گردشگری و تسهیل در سهولت مردم از سواحل رسیده است، ضمن آنکه  با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، بحث آزادسازی از طریق تصاویر‌ماهواره ای باید رصد و پایش شود تا این امر رخ ندهد.

به گفته حسینی پور، با آزادسازی سواحل برای مرحله بعدی اجرای این کار مبنی بر زیباسازی آماده می شویم که طرح های متعددی در این راستا مطرح شده است.

 

فیلم|آزادسازی سواحل شمالی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز با اشاره تحقق ۱۰۰درصدی دستور رییس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰متری دریا، اظهار کرد: با آزادسازی ۵۴هزار مترمربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در روزهای اخیر، حریم ۶۰متری ساحل در اختیار دستگاه های دولتی هرمزگان به‌طور کامل رفع تصرف و آزادسازی شد.

 

فیلم| آزادسازی سواحل استان هرمزگان

 

در استان همدان  طبق دستورالعمل وزارت نیرو مبنی بر رفع تصرف حرایم رودخانه‌ها، کار آزادسازی در همدان نیز آغاز شده و طبق اولویت‌بندی انجام می‌شود، در حال حاضر آزادسازی دو کیلومتر از حریم رودخانه آبشینه انجام شده، کار در رودخانه چشمه‌قصابان در حال انجام است و به زودی حریم رودخانه گنجنامه نیز آزاد خواهد شد.

عکس| آزادسازی حریم «آبشینه» در همدان

 

همچنین یکی از مناطقی که در بحث آزادسازی مورد توجه جدی قرار گرفته است حریم رودخانه کرج در محور کرج به چالوس است.  در این محدوده تعداد زیادی رستوران و ویلا در حریم آب ساخته شده  بود که مانع از دسترسی عموم مردم به رودخانه  بود.  همچنین  در این مسیر ۱۹ دستگاه حاکمیتی اقدام به ساخت و ساز کرده اند که تا به امروز ۱۰ دستگاه از جمله قوه قضاییه، محیط زیست، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و چند دستگاه حاکمیتی دیگر نسبت به آزاد سازی حریم رودخانه اقدام کرده‌اند.

عکس | آزادسازی سواحل جنوبی 

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در راستای آزادسازی حریم رودخانه کرج بیان کرد: با توجه به تاکیدات رئیس دستگاه قضا برای زمانبندی در اجرای کار آزاد سازی اراضی ملی و طبیعی، کمیته تخصصی آزاد و حریم رودخانه کرج برای آزادسازی حریم رودخانه کرج تشکیل شد.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه مقرر شده است کار تخریب ساخت و ساز‌ها در حاشیه رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و نظامی آغاز شود، گفت: دستگاه‌هایی که در حاشیه رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، شناسایی شده اند که در اولین اقدام ساختمان متعلق به قوه قضاییه تخریب شد.

 

فیلم| آزادسازی مسیر رودخانه کرج در محور کرج-چالوس

 

با توجه به اینکه پدیده ساحل‌خواری و محروم کردن مردم از مواهب طبیعی در سال‌های گذشته به شدت رواج یافته بود قطعا اقدام دولت سیزدهم در برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز در حریم سواحل و رودخانه‌ها یکی از اقدامات ماندگار این دولت خواهد بود اما باید نظارت ها را تداوم بخشید تا در آینده و با گذر زمان باز هم پای سوء استفاده کنندگان به حاشیه سواحل و رودخانه‌ها باز نشود.

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آزادسازی سواحل سواحل دریا چلوس رودخانه کرج حریم رودخانه کرج دستگاه های دولتی آزادسازی سواحل نیروهای مسلح سواحل شمالی سواحل دریا رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس متروباس در دهه ۹۰ با کشور سوسیس بسته شد که در حال حاضر ۴ دستگاه موجود است. 

وی با بیان اینکه به دلیل خریداری غیرفنی، این اتوبوس‌ها در شرایط آب و هوایی تهران کاربردی نداشت، خاطرنشان کرد: ۲ دستگاه فعال بود که از روز گذشته تنها یک دستگاه در خط خاوران فعال است. این متروباس با آب و هوای تهران به درد پایتخت نمی‌خورد. به دلیل مشکلات فنی و تحریم‌ها از ۱۰۰ دستگاه به ۴ دستگاه رسیدیم که فعلا یک دستگاه موجود است. 

علیزاده با اشاره به اینکه در زمان تحویل مدیریت شهری ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که حدود ۸۰۰ دستگاه شاغل در خطوط بود، تصریح کرد: از ابتدای دوره ششم ۸۲۶ دستگاه نوسازی و خریداری در اختیار مردم قرار گرفته است. ۵۰۰ دستگاه مستقیم با پول شهرداری و ۲۷۱ به صورت مشترک با دولت خریداری شده است. ما ۱۸۰۰ دستگاه را فعال تحویل گرفتیم و در حال حاضر کسانی که مدعی کم‌کاری شهرداری هستند باید بدانند که از اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف در پایتخت استفاده می‌شود. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ دستگاه و سال گذشته به همراهی بخش خصوصی ۴۰۰ دستگاه را بازسازی کردیم. این عدد به ۳۰۵۰ اتوبوس فعال رسید و امروز برای مردم ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط خدمت رسانی می‌کنند. باید ۵ تا ۷ هزار اتوبوس در تهران کار کند. با حمایت و عزم شهردار و شورای شهر تهران سال گذشته ۴۵ درصد بودجه به حمل و نقل تخصیص داده شده که ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت ایران‌خودرو اختصاص داده شد و شامل حدود ۱۰۰۰ اتوبوس است. 

وی ادامه داد: تیرماه سال گذشته ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم که بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما مدل پرداختی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیر نقد و ملک و ۵۰ درصد تسهیلات بود. بر اساس قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه باید طبق زمان بندی مقرر شده حدود ۱۵۰۰ عدد تحویل می‌دادند. ما مردم را معطل تولید داخل به واسطه عقب ماندگی ۱۰ ساله نمی‌کنیم؛ بنابراین طی انعقاد قراردادی با چین مقرر شد به دلیل قیمت مناسب ۲۵۰۰ اتوبوس برقی تحویل شهرداری تهران شود که این تعداد باعث کاهش سرفاصله‌ها خواهد شد. 

علیزاده با تاکید بر اینکه اگر مشکلات بانک مرکزی و بانک شهر و تخصیص ارز حل شود با پرداخت پیش پرداخت ظرف ۶ ماه شاهد ورود اتوبوس‌های برقی در تهران خواهیم بود، گفت: از ۲۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز تا پایان این ماه پیش پرداخت آن نیز انجام خواهد شد. از سال آینده هر ماه ۵۰ اتوبوس داخلی وارد پایتخت خواهد شد. در سطح کشور و کلانشهر تهران وقتی کار مفیدی برای مردم انجام می‌شود عده‌ای خوشحال نمی‌شوند. حوزه نوسازی در دوره‌های قبل تقریبا صفر بوده و این فاجعه است. ما در دوره فعلی ۷ برابر نوسازی داشتیم که این نشان از تفکر انقلابی و جهادی است. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه طی دو سال مدیریت شهری فعلی قرارداد ۵ هزار دستگاه اتوبوس بسته شد و این باعث خوشحالی همه نیست، خاطرنشان کرد: در قراردادی که با طرف چینی بستیم، بعد از مشخصات فنی مسائل مالی را در نظر گرفتیم. ما با شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که بتواند ۸۰ درصد را تامین مالی کند و بتواند اتوبوس‌ها را یک‌جا تولید کرده و تحویل ما بدهد. 

علیزاده افزود: اعضای شورا که می‌گویند قرارداد را ندیده‌اند، کم لطفی می‌کنند. قرارداد حاضر است البته نباید به حاشیه کشانده شود و مردم را از ماموریت اصلی منحرف کنند. مهمترین ماموریت ما تامین ۲۵۰۰ اتوبوس است. 

وی ادامه داد: دوستانی که اعتراض به عدد مقرر شده اتوبوس‌های بازسازی شده می‌کنند در دوران مدیریت خودشان تنها ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد کردند. این افراد امروز چه استدلالی دارند که ما ظرف ۴ سال نتوانیم این اعداد را مقرر کنیم. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

علیزاده با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای ورود اتوبوس‌های برقی گفت: مهم‌ترین موضوع در اتوبوس برقی باتری آنهاست. اتوبوس برقی در نظر گرفته شده بیشترین پیمایش را برای مردم خواهد داشت؛ چیزی بالغ بر بالای ۲۷۰ کیلومتر. همچنین مانند اتوبوس‌های تولید داخل خدمات پس از فروش برای این اتوبوس‌ها در نظر گرفتیم. در حال مذاکره با شرکت‌های تولید کننده داخلی برای تامین خدمات پس از فروش این اتوبوس‌ها هستیم و قرار است ظرف ماه جاری برای خدمات پس از فروش به یک تا دو تولید کننده داخلی واگذار کنیم که در آینده دچار مشکل نشویم.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های جاری در تهران روز‌های عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند. اتوبوس‌های فعلی را در منطقه غرب تهران نوسازی کردیم تا جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود. ما تا پایان دوره مدیریت شهری تمام تلاشمان را می‌کنیم که ۵ هزار اتوبوس را مقرر کنیم. همچنین این ۵ هزار اتوبوس تماما ۱۲ متری است. در حوزه تندرو سرفاصله‌ها مناسب است مگر اینکه در هوای بارانی. اولویت بعدی ما اتوبوس‌های تندرو است. 

علیزاده در پایان با اشاره به حل اختلاف با ایران‌خودرو گفت: کار را با ایران‌خودرو پیش می‌بریم. جلساتی برگزار شده و قول دادند که ظرف ۲ ماه آینده مشکلات را حل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • سقوط اتوبوس به رودخانه‌ای در شمال پرو/ ۲۵ نفر جان باختند
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ