Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@23:40:31 GMT

بلاتکلیفی پوتین در اوکراین

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۳۷۳۰

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، برخی از مقامات و همچنین بازارهای جهانی نفس راحتی کشیدند. اما بنابرا اطلاعات منتشر شده اگرچه تعداد کمی از واحدهای نظامی در حال حرکت به سمت پادگان‌ها بودند اما همزمان تعداد بیشتری برای مبارزه آماده می‌شدند. با صراحتی که ردپای اشتباه آقای پوتین را به جا گذاشته است، بسیاری از مقامات امنیتی غربی او را به دروغگویی متهم کردند و هشدارهای خود را در مورد حمله قریب الوقوع روسیه مضاعف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی اگر نیروها عقب نشینی کنند، این بحران به طور کامل تمام نشده و هر اتفاقی که بیفتد، جنگ یا بدون جنگ، آقای پوتین با مهندسی کردن کشورش به کشور آسیب رسانده است.

بسیاری از ناظران غربی با این قضاوت مخالفت خواهند کرد. آنها اشاره می‌کنند که بدون شلیک گلوله‌ای، آقای پوتین خود را در مرکز توجهات جهانی قرار داده و ثابت می‌کند که روسیه یک بار دیگر در راس اهمیت قرار گرفته است. او اوکراین را بی ثبات کرده و همه را تحت تاثیر قرار داده است. او هنوز ممکن است برای اجتناب از جنگ امتیازاتی از ناتو بگیرد و در داخل کشور او بر سیاستمداری خود تاکید کرده و از مشکلات اقتصادی و سرکوب چهره‌های مخالف مانند الکسی ناوالنی که این هفته بار دیگر در دادگاه و در برابر قاضی قرار گرفت، منحرف شده است.

با این حال دستاوردهای وی تاکتیکی هستند. حتی زمانی که پوتین آن دستاوردها را داشت، در یک مفهوم طولانی‌تر و استراتژیک‌تر، جایگاه خود را از دست داده بود.

یک مساله این است که اگرچه همه نگاه‌ها به آقای پوتین دوخته شده است، اما او مخالفان خود را تحریک کرده است. غرب به رهبری جو بایدن که زمانی آقای پوتین را «قاتل» خطاب کرده بود و مطمئنا از مردی که تلاش کرد او را از ریاست جمهوری محروم کند، متنفر است؛ نسبت به سال ۲۰۱۴ که روسیه کریمه را ضمیمه کرد، اکنون بر روی بسته تحریم‌ها سخت‌تری به توافق رسیده است. ناتو که در سال ۲۰۱۹ توسط رییس‌جمهوری فرانسه به دلیل ابتلا به «مرگ مغزی» کنار گذاشته شد، هدف جدیدی از محافظت از جناحین خود در مقابل روسیه پیدا کرده است. سوئد و فنلاند، که همیشه ترجیح داده‌اند فاصله خود را حفظ کنند نیز ممکن است به این اتحاد بپیوندند. آلمان که نابخردانه از خط لوله جدید نورد استریم ۲ حمایت کرده، پذیرفته است که گاز روسیه مسئولیتی است که باید با آن مقابله کند و تهاجم این پروژه را از بین می‌برد. اگر پوتین تصور می‌کرد که تهدیدهایش با فشارهای غربی مواجه می‌شود، از آنها سوءاستفاده نمی‌کرد.

اوکراین در این میان به صورت جدی آسیب دیده است. اما این بحران همچنین بر این احساس عمومی در میان اوکراینی‌ها تاکید کرد که سرنوشت آنها در دست غرب است. درست است، آقای پوتین تضمین‌هایی را به دست آورده است که اوکراین در آستانه پیوستن به ناتو نیست – اما این تضمین‌ها ارزش زیادی نداشت، چرا که عضویت در ناتو برای اوکراین همیشه دور از دسترس بود. آنچه مهمتر است اینکه اوکراین که در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه بوده و از حمایت دیپلماتیک و نظامی بی سابقه غرب برخوردار است. اگر نیروهای روسی عقب نشینی کنند، این اوراق که در بحران ایجاد شده‌اند، به طور ناگهانی منحل نخواهند شد و این مساله باز هم برعکس آن چیزی است که آقای پوتین خواستار آن بود.

همچنین درست است که آقای پوتین امنیت اروپا را در دستور کار قرار داده از جمله بحث در مورد موشک‌ها و رزمایش نظامی. اما چنین گفت‌وگوهایی به نفع همه خواهد بود. چرا که خطر درگیری را کاهش می‌دهد. اگر مذاکرات برد – برد به عنوان پیروزی برای آقای پوتین محسوب می‌شود، بگذارید تعداد بیشتری از این مذاکرات اتفاق بیفتد.

جالب‌ترین باخت آقای پوتین اما در خانه است. روسیه تلاش کرده است تا یک اقتصاد قلعه‌ای (مقاومتی) ایجاد کند. این کشور ذخایر خود را افزایش و سهم آن را به دلار کاهش داده است. وابستگی شرکت‌ها به سرمایه خارجی را کاهش داده و برای ایجاد «پشته فناوری» خود (از تراشه گرفته تا برنامه و حتی شبکه) سخت کار کرده است. این کشور همچنین به امید یافتن یک خریدار جایگزین برای هیدروکربن‌هایی که هنوز منبع اصلی ارز خارجی آن هستند، با چین همکاری کرده است.

اگرچه این اقدامات آسیب احتمالی تحریم‌های غرب را کاهش داده، اما آن را از بین نبرده است. اتحادیه اروپا همچنان ۲۷ درصد از کل صادرات روسیه و چین تقریبا نیمی از آن را در اختیار دارد. خط لوله گاز «نیروی سیبری» که به سمت چین می‌رود، پس از تکمیل در سال ۲۰۲۵، تنها یک پنجم از آنچه را که اکنون به اروپا می‌رود، منتقل می‌کند. در صورت بروز یک درگیری جدی، تحریم‌ها از طریق شبکه تراکنش‌های بانکی سریع یا بانک‌های بزرگ روسیه، سیستم مالی را قطع می‌کند. محدودیت‌های وارداتی به سبک هوآوی مشکلات بزرگی را برای شرکت‌های فناوری روسیه ایجاد می‌کند.

آقای پوتین یا می‌تواند با این وابستگی متقابل زندگی کند یا بیشتر به سمت چین برود. با این حال، روسیه را به شریک کوچکتر رژیمی بی عاطفه محکوم می‌کند که آن را یک دستیار دیپلماتیک و منبع عقب مانده کالاهای ارزان می‌داند. این همان یوغی است که آقای پوتین از زیر آن می‌گذرد.

این اتحاد خودکامگان در داخل روسیه نیز هزینه روانی خواهد داشت. این مساله نشان دهنده وابستگی آقای پوتین به سیلوویکی‌هاست، روسای امنیتی که دموکراسی اوکراین و تعمیق روابط با غرب را تهدیدی برای توانایی خود در کنترل و غارت روسیه می‌دانند. این نشانه دیگری برای سرمایه‌داران لیبرال و تکنوکرات‌ها خواهد بود که ستون دیگر دولت روسیه هستند که آنها از دست داده بودند. تعداد بیشتری از بهترین و باهوش‌ترین شهروندان این کشور را ترک خواهند کرد. دیگران تسلیم خواهند شد و ادامه روند رکود و نارضایتی باعث ایجاد مخالفت‌هایی می‌شود که احتمالا با خشونت شدید روبرو خواهد شد.

و اگر آقای پوتین با توجه به همه این موارد، حمله کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این ممکن است نتیجه وحشتناک این بحران باشد، چرا که هر یک از طرفین به دنبال غلبه بر طرف مقابل هستند. در هفته گذشته دومای روسیه از آقای پوتین خواست تا «جمهوری‌های» خودخوانده در دونباس را به رسمیت بشناسد که ادعا می‌کنند بخش‌های بزرگی از خاک اوکراین را که در حال حاضر کنترل نمی‌کنند به آن اضافه خواهد کرد و همزمان یک محرک دیگر را اضافه می‌کند که پوتین می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را بکشد.

جنگ، علاوه بر ویران کردن اوکراین، آسیبی بیشتر از تهدید جنگ به روسیه وارد می‌کند. غرب در این مسیر مصمم‌تر خواهد بود تا از گاز روسیه چشم‌پوشی کند. اوکراین به زخمی بدل خواهد شد که پول خون و مردان روسیه از آن خواهد چکید و پوتین تبدیل به یک منحرف خواهد شد. کشور روسیه در کوتاه مدت تحت تاثیر تحریم‌ها و پس از آن خودکامگی و سرکوب عمیق‌تر قرار خواهد گرفت.

پوتین تصویر خودش را در گوشه‌ای نقاشی کرده است. او می‌توانست رویه‌ای دیگر در پیش بگیرد. با این حال، عقب نشینی فعلی، با خنثی شدن جاه طلبی‌های او، ممکن است در آینده منجر به یک حمله شود. غرب با ایستادگی در برابر تهدیدی که او ایجاد می‌کند، بهترین شانس را برای جلوگیری از این انتخاب سرنوشت ساز در اختیار دارد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد روسیه اوکراین اکونومیست ولادمیر پوتین بحران اوکراین اخبار مرتبط معتقدم پوتین آماده تهاجم است حمایت آمریکا از تمامیت ارضی اوکراین پوتین با انتخاب دیپلماسی امنیت خود را تضمین کند زیان هایی که اسرائیل از جنگ روسیه و اوکراین می بیند اصابت خمپاره از اوکراین به منطقه راستف در روسیه روسیه مسئولیت حمله سایبری به اوکراین را به عهده نگرفت ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها بلاتکلیفی پوتین در اوکراین نجات ۱۰۰ میمون اسیر در خانه متروکه + فیلم با ۴۲۰ میلیون هم می توان شاسی بلند خرید + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) سازمان جهانی بهداشت: امسال می تواند سال پایان کرونا باشد پس از ۱۰سال؛ از تهران به دوحه تماس رییسی با مکرون در خصوص مذاکرات وین با ۲ میلیون چه موبایلی بخریم؟ (جدول) بارش برف و باران در تهران از امشب گرانترین شاسی بلند ایران خودرو چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) لشکر دشمن شکن؛ دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر ​رشد ۵۱ درصدی صادرات به اکو در ۱۰ ماهه امسال قیمت خودروهای اس دبلیو ام + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) درج قیمت تولیدکننده برای ۷ هزار قلم کالا اینترنت گران می شود حتی با این سرعت و کیفیت! قیمت خودروهای بی وای دی + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ​برنج مشمول قیمت گذاری دستوری شد پاسخی برای اقدامات تحریک آمیز نداریم ساینا چقدر ارزان شد؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) چه کسانی با صادرات خشکبار، می توانند موبایل وارد کنند؟ جلسه دوجانبه هیات های ایران و روسیه در وین پیش بینی قیمت دلار اول اسفند؛ بازی تکراری دلار برای نزول؟ قیمت خودروهای بسترن + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بیمه آسیا بیمه نامه درمان انفرادی ارائه می کند تعیین پیشواز خاص برای مخاطب خاص امکان پذیر شد با عیدی امسال کارگران چند کیلو برنج و گوشت می توان خرید؟ بال مرغ کیلویی چند؟ (جدول) سود سهام عدالت چه روزی واریز می شود؟ ریزش قیمت سمند ادامه دارد + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) صعود بی وقفه قیمت وام مسکن/ مهلت دریافت وام تخفیف دار تمدید شد ​مذاکرات مقامات روسیه و اتحادیه اروپا درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین با ۷۴۰ میلیون خودروی ژاپنی بخرید + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ادعای معاون وزیر صمت در مورد کاهش قیمت ٤٥٠٠ قلم کالا تحقیقات روی بارسلونا، تیم بدون لوگو و آرم! + عکس بورس امروز ۳۰ بهمن / بازگشت پول به بازار، ممکن است؟ قیمت خودروهای جِی ام سی + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ۹۲ و ۷۰ میلیون فالوئر فیک برای رونالدو و مسی! قیمت جدید پژو ۴۰۵ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) تامین اجتماعی، مشتری بیمه سرمد شد الزام فروش ارز صادراتی قیر در نیما مزدا ۳ در بازار چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) قیمت خودروهای جک + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ​امیرعبداللهیان: تهران از خود قرمز خود در مذاکرات وین نمی‌گذرد گوشی های ۶ میلیونی هوآوی (جدول) ۱۰ راهکار موثر برای کسب موفقیت های عالی و درآمد بالا از کار و شغل تدریس خصوصی عیدی امسال کارگران معادل چند دلار است؟ امیرعبداللهیان: غرب تصمیم نهایی اش را بگیرد قیمت کوییک درجا زد + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) اپلیکیشن آرتان لایف تحت حمایت بانک ملت نیست ​امیرعبداللهیان: رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان اراده ماست قیمت خودروهای برلیانس + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین اکونومیست ولادمیر پوتین بحران اوکراین جدول قیمت کامل قیمت خودروهای ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ آقای پوتین تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه همیشه پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب برای روسیه سودمند نخواهد بود، گفت: موفقیت ارتش در میدان نبرد به سرعت حل مشکلات تکنولوژیکی در پشت جبهه بستگی دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته در کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور تاکید کرد که موفقیت نیروهای مسلح روسیه در جبهه جنگ به سرعت حل مشکلات تکنولوژیکی بستگی دارد.

پوتین گفت: «در شرایط کنونی موفقیت در خط تماس میدان نبرد در اوکراین به این بستگی دارد که در پشت جبهه مشکلات فنی چقدر کارآمد و سریع حل و فصل شوند و طرف‌های درگیر این اقدام را تا چه اندازه فعالانه انجام دهند و این کار باید در زمان واقعی انجام شود و ما در این راستا موفق عمل کرده‌ایم.»

رئیس جمهور در خصوص تعداد پیشرفت‌های جدید در این زمینه، گفت که وزارت دفاع روسیه حتی زمان لازم برای پیگیری پیشنهادات مجتمع صنایع نظامی ملی را ندارد. او گفت: «مجتمع صنایع نظامی مردمی» هم‌اکنون با تمام توان کار می‌کند. وزارت دفاع حتی وقت ندارد پیشنهاداتی که هر روز از سوی دست اندرکاران این حوزه ارائه می‌شود را پیگیری کند. پیشنهادهای جدید هر روز تولد یافته و ارائه می‌شوند.

به گفته او، فناوری‌های هوش مصنوعی، به ویژه در تولید تجهیزات بدون سرنشین، یکی از مهمترین صنایع در حال توسعه در کشور را نشان می دهد.

پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب همیشه به نفع ما نیست

ولادیمیر پوتین در کنگره اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه همچنین تاکید کرد که  پاسخ متقارن دادن به تحریم‌های کشورهای غربی، یعنی «پاسخ دادن به ممنوعیت با اعمال ممنوعیت متقابل» همیشه برای روسیه سودمند نیست.

او گفت: «ما باید ببینیم چه کاری به نفع کشور ماست و چه کاری برای کل اقتصاد مضر خواهد بود. ممنوعیت‌ها گاهی اوقات برای بر جای خود نشاندن کسانی که ما را منع می‌کنند مفید است، ولی گاهی اوقات اگر بخواهیم چیزی را برای بازار خود فراهم کنیم، چنین ممنوعیتی صلاح نیست. بنابراین با دقت در این زمینه باید تصمیم گرفت.»

رئیس جمهور روسیه همچنین از پیشنهاد ایجاد یک مرکز هماهنگی برای توسعه روابط تجاری روسیه در بازارهای جدید حمایت کرده و یادآور شد که ایجاد یک مرکز تجاری از جمله در کشورهای آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی منطقی است.

ولادیمیر پوتین در نشست شب گذشته خود تایید کرد که در ماه مه سال جاری میلادی به چین سفر خواهد کرد. چند روز قبل دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از فراهم سازی اقدامات برای سفر پوتین به چین خبر داده بود. 

روز چهارشنبه جفری پیات، معاون وزیر انرژی ایالات متحده از اعمال تحریم های جدیدی علیه بخش انرژی روسیه خبر داد و یادآور شد که هدف آنها ارائه دهندگان خدمات و شرکت‌هایی است که در تهیه مواد و فناوری برای پروژه‌های انرژی آینده روسیه مشارکت دارند.

آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کنددعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوبپوتین: غرب در صدد انتقام‌گیری از روسیه است

انتهای پیام/ 

 

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • ادعای پلوسی درباره پوتین، توهین به آمریکایی‌ها و دموکراسی است
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند