Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@00:47:49 GMT

آیا نیاز به مذاکره وجود ندارد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۴۱۸۰

اقتصادآنلاین-موسی حسن‌وند: مخالفت های نبویان با مذاکرات و استدلال‌های عجیب و غریب علیه برجام، البته منحصر به صحبت های امروز و دیروزش نیست و سابقه‌ای به قدمت خود برجام دارد. اما او در صحبت‌های جدیدش نشان داده برای مخالفت با برجام به هر چیزی می‌شود چنگ زد. اظهاراتی پر از تناقض و البته اطلاعات نادرست که اتفاقا بازتاب زیادی در رسانه‌های فارسی زبان لندنی و غیرفارسی زبان داشته و صد البته مثل همیشه هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم

مهم‌ترین بخش صحبت‌های نبویان ابراز بی‌نیازی به مذاکره با آمریکاست. او گفته "ما اصلاً نیازی به این مذاکرات نداریم و الان آمریکا و غرب نیازمند انجام مذاکرات هستند. چون آنان همیشه می‌خواهند نظارت‌های خودشان را بر فعالیت‌های ایران داشته باشند. به همین علت در برجام پروتکل الحاقی را بر ملت ایران تحمیل کردند." این در حالی است که ایران نه در برجام که در سال 82 و مذاکرات تهران پروتکل الحاقی را پذیرفت و مساله ربطی به برجام ندارد.

علاوه بر این بسیاری از کاربران فضای مجازی با پرسیدن این پرسش که "اگر نیازی به مذاکره نداریم، چرا مذاکره‌کنندگان را به وین فرستاده‌ایم؟" اصل محتوا را مورد سوال قرار داده‌اند. حال سوال اینجاست که اگر قرار است مذاکره نکنیم، پس چگونه قرار است پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود؟ صنعت هسته‌ای به رسمیت شناخته شود؟ تحریم‌های بین‌المللی حذف شود؟ و البته نفت به فروش برسد؟

 

نفت می‌فروشم، پس هستم

البته این تنها حرف‌های عجیب محمود نبویان نیست و در این گفتگو اظهارات دیگری هم مطرح شده است. نبویان گفته "دست ما به لحاظ اقتصادی به مُرور پُر می‌شود. بودجه سال ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است. این بودجه روی نفت ۶۰ دلاری بسته شده است که با عنایات خداوند متعال در حال حاضر قیمت نفت ما بیش از ۹۰ دلار است." این اظهارات در حالی است که ناظران از کسری 600 هزار میلیارد تومانی بودجه خبر می‌دهند. کسری که صرفا با فروش نفت غیرتحریمی جبران خواهد شد.

در این شرایط پرسش اساسی این است چرا نمایندگان باید بودجه‌ای را تصویب کنند که با چنین کسری عظیمی روبرو شود که در نهایت کشور را در نقطه ضعف قرار دهد. آیا نمایندگان از کسری بودجه خبر ندارند؟ آیا تشدید تورم و رشد نقدینگی نتیجه محتوم این رویکرد نیست که در نهایت چاره ای نه تنها جز مذاکره بلکه پذیرش هر توافقی پیش روی سیاستگذاران نمی گذارد.

آیا چشم امید داشتن به دلارهای نفتی، معنایی جز تجربه چندین بار سرکوب نرخ ارز و نابودی تولید و اقتصاد نیست؛سرکوبی که در نهایت با هر شوک تحریمی دیگری خود را در قالب شوک ارزی نشان خواهد داد.

این شرایط را همانگونه که کارشناسان می دانند، طرف های مذاکره‌ای که به قول ایشان نباید با آن ها مذاکره کرد نیز می داند و این نقطه ضعف کشور است و نه مذاکره؛ یعنی مذاکره از نقطه ضعف؛ نقطه ضعفی که همین سیاست های اشتباه اقتصادی رقم می زند.

 البته این نکته را نیز نباید دور از نظر داشت که از زمان روی کار آمدن بایدن، چین توانست از آمریکا معافیت تحریمی برای واردات نفت ایران دریافت کند، که اتفاقا خود آن کشور ناظر بر چگونگی خرید و تهاتر با کالاهای چینی است. نکته بعدی اینکه افزایش درآمد نفتی به علت بالا رفتن صادرات نیست و ناشی از افزایش قیمت است که می‌تواند موقتی باشد. عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در همین رابطه گفته بود: «خبر افزایش ۴۰ درصدی ارزش صادرات نفتی ایران خبری امیدبخش و در جهت کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور است. قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. سهم دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم چقدر بوده است؟» البته آقای نبویان معتقد است به دلیل دیپلماسی قوی دولت سیزدهم ایران در حال حاضر "بالاترین نفت را به کشورهای جهان و به هر جای دنیا" صادر می‌کند. صحبت‌هایی مبهم که مشخص نیست بر چه مبنا و آماری صورت گرفته است.

آقای نبویان در ادامه از "سرمایه‌گذاری" کشورهای همسایه در ایران صحبت کرده و گفته "قرار است در چهار یا پنج ماه آینده سرمایه‌گذاران اماراتی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند." عددی بسیار کمتر از بودجه عمرانی امسال و به اندازه طلب ایران از انگلستان که در مواجهه با نیاز ایران به سرمایه‌گذاری خارجی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

 

اظهاراتی که تمام نمی‌شود

البته این نخستین بار نیست که محمود نبویان اظهاراتی از این دست دارد. پیش از این بارها و بارها در موارد مختلف، خلاف اظهارات او اثبات شده و البته همچنان به راه خود می‌رود. "نجات ترامپ به دلیل خرید سویا از آمریکا توسط ایران"، "از بین بردن امنیت با الحاق به FATF"، "همکاری با چین برای حاکمیت بر فضای مجازی"، "تعهد ظریف به تحویل سردار سلیمانی به آمریکا در قبال آزاد شدن ارتباطات بانکی"، "آمدن نام سردار سلیمانی در قطعنامه ۲۲۳۱"، "اتهام عاملیت شهادت شهید فخری‌زاده به حسن روحانی" و "نخواندن برجام توسط تیم مذاکره کننده" تنها بخشی از اظهارات پرحاشیه نبویان بوده است که نادرستی اغلب آنها ثابت شده و در مواردی تهدید به شکایت شده است.

حالا سوال اینجاست که این اظهارات کی قرار است پایان یابد؟ شکی نیست که هزینه‌هایی که چنین اظهاراتی بر افکار عمومی تحمیل می‌کند بسیار سنگین است و زمانی این هزینه سنگین‌تر می‌شود که گوینده آن به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور داشته باشد. سمتی که به این صحبت‌ها نشان رسمی خواهد داد و البته کارنامه مجلس را هر چه بیشتر زیان‌ده خواهد کرد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد برجام مذاکرات محمود نبویان مذاکرات برجام مذاكرات وين مذاکرات ۱+۴ اخبار مرتبط نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار نمی‌شود آمریکا در مذاکرات به بلاتکلیفی خود پایان دهد مقام آمریکایی: تحریم ها برای رسیدن به یک توافق بهتر وضع شدند مذاکرات مفید و سازنده بود ادامه مذاکرات وین در سطح کارشناسی روایت یک مقام آلمانی از روند مثبت مذاکرات وین ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها قیمت خودروهای چانگان + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) دلار چقدر روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد؟/ ۲۰ درصد قیمت خودرو، سود وام خودروسازان است تاثیر مدل خوابیدن در جلوگیری از آلزایمر کدام مدل لکسوس در ایران موجود است؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) سقوط امپراطوری فیسبوک در ۶ ماه رقیب تندر ۹۰ در بازار چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) پیش نیاز استقلال بانک مرکزی، اصلاح نظام مالی و بودجه ای دولت است قیمت آبگرمکن ثابت ماند + جدول پرسپولیس از خرید بازیکن خارجی منصرف شد آیا عزیزی خادم باز می گردد؟ ارزان ترین مدل تیگو ۵ چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) امیرعبداللهیان: آمادگی رسیدن به یک توافق خوب در کوتاهترین زمان را داریم شاسی بلند فولکس چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) لوگرانو؛ رنگ بندی سفارشی اسپلیت (برای اولین بار در ایران) ​پیش بینی قیمت طلا و سکه برای اول اسفند/ افسار قیمت به دست دلار افتاد! ارزان ترین گوشی اپل + جدول قیمت قیمت خودروهای تویوتا + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ارز دیجیتال را از کجا شروع کنیم؟ ۳ مدل بنز ۱۰۰ میلیون ارزان شد + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بلاتکلیفی پوتین در اوکراین نجات ۱۰۰ میمون اسیر در خانه متروکه + فیلم با ۴۲۰ میلیون هم می توان شاسی بلند خرید + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) سازمان جهانی بهداشت: امسال می تواند سال پایان کرونا باشد پس از ۱۰سال؛ از تهران به دوحه تماس رییسی با مکرون در خصوص مذاکرات وین با ۲ میلیون چه موبایلی بخریم؟ (جدول) بارش برف و باران در تهران از امشب گرانترین شاسی بلند ایران خودرو چند؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) لشکر دشمن شکن؛ دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر ​رشد ۵۱ درصدی صادرات به اکو در ۱۰ ماهه امسال قیمت خودروهای اس دبلیو ام + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) درج قیمت تولیدکننده برای ۷ هزار قلم کالا اینترنت گران می شود حتی با این سرعت و کیفیت! قیمت خودروهای بی وای دی + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) ​برنج مشمول قیمت گذاری دستوری شد پاسخی برای اقدامات تحریک آمیز نداریم ساینا چقدر ارزان شد؟ + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) چه کسانی با صادرات خشکبار، می توانند موبایل وارد کنند؟ جلسه دوجانبه هیات های ایران و روسیه در وین پیش بینی قیمت دلار اول اسفند؛ بازی تکراری دلار برای نزول؟ قیمت خودروهای بسترن + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بیمه آسیا بیمه نامه درمان انفرادی ارائه می کند تعیین پیشواز خاص برای مخاطب خاص امکان پذیر شد با عیدی امسال کارگران چند کیلو برنج و گوشت می توان خرید؟ بال مرغ کیلویی چند؟ (جدول) سود سهام عدالت چه روزی واریز می شود؟ ریزش قیمت سمند ادامه دارد + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) صعود بی وقفه قیمت وام مسکن/ مهلت دریافت وام تخفیف دار تمدید شد ​مذاکرات مقامات روسیه و اتحادیه اروپا درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین با ۷۴۰ میلیون خودروی ژاپنی بخرید + جدول قیمت کامل (۳۰ بهمن ۱۴۰۰) بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برجام مذاکرات محمود نبویان مذاکرات برجام مذاكرات وين مذاکرات ۱ ۴ جدول قیمت کامل قیمت خودروهای ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ مذاکرات وین قیمت خودرو صحبت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۴۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰

به گزارش خبرآنلاین، بارندگی‌های اخیر این پرسش را پر رنگ کرده است که از نظر بارش در چه وضعی هستیم؟ آیا خشکسالی تمام شده است؟

مهدی زارع، کارشناس محیط‌ زیست، در این‌باره می‌گوید: خشکسالی هواشناسی یک نیروی محرکه طبیعی اصلی بیابان‌زایی است و به دلیل دوره‌های طولانی مدت کم بارش رخ می‌دهد. کمبود آب و همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی، عمدتاً برای کشاورزی، تعادل آبی منفی و تغییر در پوشش گیاهی ایجاد می‌کند و بیابان‌زایی را تسریع می‌کند.

او با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات سیاسی مختلف در گذشته، بیابان‌زایی همچنان یک معضل جدی زیست‌محیطی در بسیاری از مناطق ایران است، ادامه می‌دهد: شاخص‌های خشکسالی و خشکی حاصل از داده‌های بلندمدت دما و بارندگی وقوع خشکسالی طولانی‌مدت در مناطق مختلف اقلیمی ایران را نشان می‌دهد. خشکسالی‌های شدید و فوق‌العاده شدید هواشناسی در دهه‌های اخیر با رشد سریع جمعیت، شور شدن خاک و مدیریت ضعیف منابع آب نیز به عنوان محرک‌های اصلی انسانی در نظر گرفته می‌شوند.

این استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی توضیح می‌دهد: درصد جمعیت روستایی در ایران رو به کاهش است و مناطق شهری به سرعت در حال رشد هستند. از دهه پنجاه شمسی، میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی در ایران حدود ۴ برابر شده و میانگین کاهش سالانه سطح آب زیرزمینی حدود ۵۰ سانتی‌متر بوده است. بیابان‌زایی را نمی‌توان به طور کامل متوقف یا مدیریت کرد، اما می‌توان با اتخاذ برخی راهبردهای مدیریت پایدار زمین آن را کاهش داد.

زارع با اشاره به اینکه رویدادهای طبیعی شدید مانند خشکسالی و سیلاب می‌تواند با تغییرات اقلیمی مرتبط باشد، می‌گوید: بررسی شاخص خشکسالی نشان داده است که روندی منفی به ویژه در فلات مرکزی با اقلیم خشک و نیمه خشک برقرار است. این روند منفی منجر به افزایش خشکی در آینده و بدتر شدن وضعیت خشکسالی شدید فعلی در مناطق خشک و نیمه خشک خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که کدام نواحی ایران در معرض بیابان‌زایی هستند، ادامه می‌دهد: مردم فلات مرکزی ایران نسبت به سایر نقاط کشور در معرض خطر خشکسالی شدید و بیابان‌زایی هستند. افزایش مدت و شدت خشکسالی منجر به افزایش مهاجرت خواهد شد.

زارع معتقد است: مشارکت سازمان‌های مردم نهاد محلی در تصمیم‌گیری‌های مدیریت آب برای دستیابی به مدیریت پایدار حوزه آبخیز، مطالعه بهترین روش‌های تأمین و ذخیره‌سازی آب و سامانه‌های آبیاری اصلاح‌شده برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، انتخاب مدیران مناسب و چارچوب‌های مدیریتی مناسب در طرح‌های توسعه روستایی برای ایجاد بستر مناسب برای تسریع در روند مبارزه با بیابان‌زایی و توسعه برنامه‌های چند رشته‌ای برای ترکیب یافته‌های علمی مدرن با دانش بومی از روش‌هایی است که می‌توان در مدیریت خشکسالی به کار بست.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار می‌کند: در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰ بارندگی ایران به طور متوسط حدود ۱۱ درصد، آب‌های سطحی حدود ۴۴ درصد و آب‌های تجدیدپذیر حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است. در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران حدود ۰.۶ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا ۱۴۱۵ بین ۰.۷ (در سناریوی متوسط) تا ۱ (در بدترین حالت) درجه افزایش دما را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه در ایران کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش و از سوی دیگر افزایش تا حدود ۴.۵ درجه سانتی گراد در میانگین دمای ایران در هفت دهه آینده پیش‌بینی شده و اگر اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام نشود، وضعیت می‌تواند به زودی فاجعه‌بارتر شود، می‌گوید: آب تنها منبع طبیعی است که جایگزینی ندارد و نیاز به آن طاقت فرسا، ثابت و فوری است. رقابت برای دستیابی به منابع کمیاب آب، حداقل به صورت ناخودآگاه، می‌تواند افراد را به رفتارهای خودخواهانه، غیرهمکاری و حتی تهاجمی و خشونت‌آمیز سوق دهد. علاوه بر این، کمبود بارش ممکن است درآمد مردم را کاهش دهد، مثلاً در بخش کشاورزی، و بنابراین، اضطراب و استرس مرتبط می‌تواند مردم را به سمت خشونت سوق دهد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899097

دیگر خبرها

  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰