"موقعیت مهدی" ققنوس را هم مانند سیمرغ به خانه برد/ واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظر یک فیلمنامهنویس
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۴۳۴۴
یازدهمین جایزه سینمایی ققنوس با معرفی ۳ فیلم برتر به کار خود پایان داد؛ از جمال شورجه تقدیر شد و رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظر شرعی یک بانوی فیلمنامهنویس واکنش نشان داد.
خبرگزاری میزان - مراسم اختتامیه یازدهمین محفل سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس شامگاه ۲۹ بهمنماه بهصورت زنده از شبکه افق سیما پخش شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مراسم ضمن تقدیر از یکعمر فعالیت هنری جمال شورجه، ۳ فیلم برتر جشنواره فیلم فجر از منظر گفتمان سینما پیشرفت معرفی و تقدیر شدند.
سعید مظاهری دبیر این رویداد سینمایی در ابتدای مراسم گفت: ۱۱ سال از اولین روزهایی که محافل هماندیشی سینما انقلاب آغاز شد، گذشت. در این دوران اتفاقات تلخ و شیرین زیادی داشتیم، اما همواره سعی کردیم تا جمعی از نخبگان را با محوریت سینما دور هم جمع کنیم.
وی ادامه داد: امسال نیز محافل سینما انقلاب همزمان با جشنواره فیلم فجر آغاز شد. هرروز پس از اکران فیلمها، ۳ محفل بهصورت آنلاین برگزار شد و اساتید حاضر درباره گفتمان سینما پیشرفت به بحث و گفتگو نشستند. روند کارمان اینگونه بود که موضوع کلی فیلمها احصا میشد و متناسب با آن اساتید دعوت میشدند. موضوع هر فیلم بستری برای ورود به گفتمان اصلی جشنواره یعنی «سینما پیشرفت» بود.
مظاهری با اشاره به انتخاب دوباره این گفتمان در جشنواره امسال گفت: سال گذشته نیز همین گفتمان را داشتیم و فعالیتهایی در این زمینه انجام شد، اما باید دقت داشت که این عرصه خیلی جای کار دارد و تاکنون فعالیت چندانی روی آن صورت نگرفته است. مسئله گفتمانسازی در سینما موضوعی است که دغدغهمندان سینما، چه کسانی که همنظر با سینما انقلاب هستند و چه مخالف، بدان علاقه و اهتمام دارند. در دولت جدید برخلاف دولت قبلی که سعی داشت گفتمانهای اساسی را از سینما بگیرد، رویکرد خوبی در سینما شکل گرفته است و دیدید که حتی همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، محافل هماندیشی برگزار میشد. این طرح اگرچه امسال برای اولین بار برگزار میشد، اما بسیار موفق بود.
هدف سازمان سینمایی حمایت از گفتمان فرهنگی انقلاب است
مهمان دیگر این اختتامیه که بهصورت زنده از شبکه افق سیما پخش میشد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بود. او بیان داشت: هدف سازمان سینمایی حمایت از گفتمان فرهنگی انقلاب و تقویت این جبهه است. اکنون انجمن سینمای جوانان به دنبال شناسایی جوانانی است که در سراسر کشور توانایی فیلمسازی دارند.
وی ادامه داد: جشنواره فجر امسال تنها ۲-۳ ماه بعد از شکلگیری سازمان سینمایی در دوران جدید برگزار میشد. طبیعتاً آثاری که در این دوره حضور داشتند از پیشتولید شده بودند؛ برخی از آنان ارزشمند بودند و برخی دیگر شبیه به تولیداتی بودند که در سالهای گذشته نمونههایشان را دیدهایم. به همین دلیل برای تقویت جریان گفتمان فرهنگی انقلاب روش اجرایی خود را انتخاب کردیم که نمونه آن برگزاری محافل هماندیشی بود. بدون شک از دل همین بحثها و هماندیشیهاست که خلأها مشخص شده و آیندهنگریها برای سینمای کشور طراحی میشود.
سینما کلید پیشرفت کشور است، اما نه با سبک و سیاق غربی
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت سینما پیشرفت گفت: قطعاً سینما، کلید پیشرفت است، اما نه با سبک و سیاق غربی. شاید بتوان گفت که سبک و سیاق شرقی میتواند زمینهساز پیشرفت در سینمای ما باشد. منظورم این است که سینما با در نظر گرفتن معیارهای دینی و انقلابی میتواند ما را به پیشرفت برساند و تا روزی که سبک زندگی غربی در سینمای ما حاکم باشد وضعیتمان همین است.
در گفتمان جدید سینما، عدهای باید تکلیف خود را مشخص کنند
خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فیلمسازانی که علیه منافع ملی تولید اثر میکنند، گفت: متأسفانه برخی از فیلمسازان از منافع ملی استفاده کرده، اما برخلاف جریان ملی کشورمان فیلم میسازند. در خارج از کشور بیانیههای سیاسی میدهند، اما در داخل کشور بهراحتی زندگی میکنند. درست است که در برخی موارد در برابر این بدنه سکوت میکنیم، اما این بدین معنا نیست که حرفهای آنان مورد تأیید ما باشد. آنان باید بدانند که در گفتمان جدیدی که در سینما حاکم میشود باید تکلیف خود را با سینما مشخص کنند.
وی ادامه داد: در نقطه مقابل، فیلمسازان خوبی از طیفهای مختلف داریم که دلشان برای این مملکت و مردمش میتپد. باید از همین ظرفیتها استفاده و آنان را تقویت کنیم. همین هنرمندان بودند که از ابتدای انقلاب کارهایی را برای این کشور و انقلاب اسلامی ساختند؛ بنابراین باید قدر هنرمندان و نیروی انسانی خود را بدانیم. همه کسانی که در مسیر انقلاب اسلامی فیلم میسازند محترماند؛ چه آنهایی که جایزه گرفتند و چه جایزه نگرفتند. فیلمهایی مثل ضد، هناس، دسته دختران و ... محترماند.
سیدمهدی ناظمی، نماینده هیئتداوران یازدهمین محفل سینما انقلاب در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: امسال قرار شد که داوریها به شکل جمعی باشد. برهمین اساس، ۸۰ نفر از نخبگان و پژوهشگران در حوزه علوم انسانی و سینما فیلمها را دیدند و بهصورت کتبی یا شفاهی از آنان نظرسنجی شد. این نظرات جمعآوری شد و در اختیار هیئت ۷ نفره داوران قرار گرفت و آنان نظر نهایی خود را با معرفی ۳ فیلم برتر امسال اعلام کردند.
وی اضافه کرد: جایزه سینمایی ققنوس از ابتدا هم نگاه پیشتازانهای نسبت به سینما داشته و دارد، بااینحال باید اذعان کرد که هنوز هم مشکلات بسیاری در سینمای کشور داریم. در بیانیه هیئتداوران جشنواره امسال که فردا در اختیار رسانهها قرار میگیرد بیان شده است که نگران این سینما هستیم. این سینما همچنان برای پیشرفت ایران مجهز نشده است.
ناظمی در پایان گفت: امسال فیلمهای خوبی در جشنواره داشتیم و کارگردانهای کار اولی خوب بودند، اما معتقدم که هنوز تا سینما پیشرفت فاصله زیادی داریم. برهمین اساس، برای رسیدن به سینمای جدی نیازمند تغییر در ساختار سینما هستیم. جشنواره چهلم قطعاً امیدوارکننده بود، اما هنوز با آن چیزی که باید باشد فاصله زیادی دارد. برخی از فیلمها آدرس غلط میدادند که اینها موردنظر ما نیست.
تقدیر از ۳ فیلم برتر یازدهمین محفل سینما انقلاب بخش پایانی این مراسم اختتامیه بود. فیلم سینمایی هناس به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه رتبه سوم را کسب کرد.
حسین دارابی کارگردان این فیلم در اختتامیه سینما انقلاب گفت: ساخت این فیلم کار سختی برای ما بود، چرا که قصه مدونی وجود نداشت و باید خودمان داستان را بر اساس واقعیتهایی که وجود داشت پیش میبردیم.
محمدرضا شفاه نیز در سخنانی کوتاه گفت: داستان فیلم سینمایی «هناس» از یک دغدغه آغاز شد. میخواستیم داستانی را روایت کنیم که برخلاف جنس همیشگی سینما باشد و زمانی که مردم عادی آن را میبینند بهخوبی بتوانند با آن اثر و دغدغههای شخصیتها ارتباط بگیرند. به نظرم هناس فیلم موفقی بود و واکنشهای خوبی از سوی مخاطبان داشتیم.
۴ فیلم در جشنواره فجر داشتم، فقط یکی از آنها دیده شد
شفاه ضمن انتقاد از بیتوجهی جشنواره فیلم فجر به فیلمهایش گفت: هناس، چهارمین تجربه من در جشنواره فیلم فجر بود. تاکنون ۴ فیلم در جشنواره داشتم که تنها یکی از آنها دیده شد. برای مثال فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در هیچ بخشی کاندید نشد و اکران آن نیز سختیهای زیادی را به همراه داشت، اما حالا که اکران شده است به شما میگویم که این فیلم جریانساز و ماندگار شد. برخی از فیلمها را میبینید که پس از اکران دیگر حیاتی ندارند، اما دیدن این فیلم جرم است، اینگونه نشد. هناس نیز فیلمی است که حیات دارد و حتماً جریان ایجاد میکند.
فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمود بابایی رتبه دوم سینما انقلاب را کسب کرد. محمود بابایی و مهدی تراببیگی فیلمنامهنویس مهمان شبکه افق بودند.
بابایی درباره ایده ساخت این فیلم گفت: من و آقای شعیبی دوست قدیمی هستیم و همیشه در جلساتی که با هم داشتیم درباره چنین کاری با دغدغه مشترک صحبت میکردیم. در نهایت یکی از داستانهای کوتاه آقای مصطفی مستور نظرمان را جلب کرد و این فیلم براساس اقتباسی از آن ساخته شد.
پگاه آهنگرانی بدون اعتقاد وارد پروژهای نمیشود
وی درباره اظهارنظر پگاه آهنگرانی درباره این فیلم گفت: همه شما میدانید که خانم آهنگرانی خیلی اهل مصاحبه نیست، اما در گفتوگویی که اخیراً داشته است گفت که اگر به نقشی اعتقاد نداشته باشد، وارد آن پروژه نمیشود. او به همراه تیم بازیگری و تیم تولید زحمات زیادی کشیدند، انتظار داشتیم این زحمات دیده شود، اما دیده نشد.
مهدی تراببیگی نیز درباره این فیلم سینمایی گفت: نوشتن فیلمهای قصهگو بسیار سخت و چالشدار است. در چنین شرایطی مهم است که مخاطب چگونه با داستان بدون اوج و فرود همراه شود. من این چالش را دوست داشتم.
«موقعیت مهدی» ققنوس را هم مانند سیمرغ به خانه برد!
فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر و تهیهکنندگی حبیب والینژاد همانند جشنواره فجر، بهترین فیلم جایزه سینمایی ققنوس شد. هادی حجازیفر، حبیب والینژاد، وحید حجازیفر و طراح صحنه این فیلم سینمایی مهمان مراسم اختتامیه سینما انقلاب بودند.
حجازیفر درباره این فیلم سینمایی گفت: قهرمانان ابدی ما چنین مردان منحصربهفردی نظیر مهدی باکری هستند که توفیق داشتیم زندگیاش را تبدیل به فیلم کنیم. تلاش کردیم اثری بسازیم که همه آدمها با هر رویکرد و دیدگاهی با این فیلم ارتباط برقرار کنند. ساخت این اثر سینمایی کار سخت و پیچیدهای از نظر اجرا بود، اما سعی کردیم به سادهترین وجه آن را بسازیم.
بازیگران «موقعیت مهدی» با یکدهم دستمزد معمولشان بازی کردند
کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی بیان داشت: از آنجا که این فیلم سینمایی با پول بیتالمال ساخته میشد از همان روز ابتدا همه با هم عهد کردیم که خط قرمز ما توجه به پول بیتالمال و جلوگیری از اسراف بیهوده باشد. تلاش کردیم سکانسها بهگونهای طراحی شود که هزینه کمتری ایجاد شود. علاوه براین، تمام بازیگران فیلم با یکدهم دستمزد معمول خود در این فیلم بازی کردند. در برخی ایام در دمای منفی ۲۰ درجه کار میکردیم، اما همه بچهها این شرایط سخت را تحمل میکردند. البته صحنههایی هم بود که باید برای ثبت در تاریخ میساختیم.
بازیگر نقش شهید مهدی باکری بیان داشت: بزرگترین رمانها و اثرها بعد از جنگها به وجود میآیند چرا که جنگ تأثیرات عجیبی را با خود به همراه دارد. در دل جنگ قصهها و قهرمانانی وجود دارند که نمونهاش را در هیچ جای دیگری نمیتوانید ببیند.
وی در پایان با اشاره به همکاری خود با محمدحسین مهدویان در این اثر سینمایی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای بازی در فیلم «ایستاده در غبار» این بود که اگر یک قهرمان به مردم معرفی شود میتواند باعث وحدت همه تودههای مردم بشود. فیلم سینمایی موقعیت مهدی برای همه مردم ایران است.
وحید حجازیفر که نقش حمید باکری را در این فیلم سینمایی بازی کرده است، گفت: نقش حمید باکری نقش پیچیدهای برایم بود، چرا که بیشتر اطلاعات درباره مهدی باکری یافت میشد و اطلاعات کمی از شهید حمید باکری داشتیم. بااینحال در تحقیق و پژوهشی که صورت گرفت اطلاعات خوبی یافت شد. سعی کردم مظلومیت و مهربانی حمید باکری را نشان بدهم و از سوی دیگر، چریک بودن زمانی که وارد جنگ میشود، در بازیام دیده شود.
بیشتر بخوانید: جوسازی و گزارش غلط به بزرگان علیه جشنواره چهلم به نفع کیست؟| کوفتن بر طبل بیانصافی و بیعدالتیانتهای پیام/
برچسب ها: جشنواره فجر موقعیت مهدیمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: جشنواره فجر موقعیت مهدی رئیس سازمان سینمایی جایزه سینمایی ققنوس فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر مراسم اختتامیه سینما پیشرفت سینما انقلاب موقعیت مهدی سینمایی گفت جشنواره فجر ۳ فیلم برتر حمید باکری هم اندیشی حجازی فر فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/