Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@18:18:55 GMT

هشدار بیل گیتس درباره اپیدمی خطرناک آینده

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۴۸۵۰

هشدار بیل گیتس درباره اپیدمی خطرناک آینده

به گزارش جماران به نقل از سی ان بی سی،  بیل گیتس، موسس شرکت "مایکروسافت" گفت که خطر ابتلا به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که نشان دهنده احتمال ظهور یک اپیدمی خطرناک جدید در آینده است.

گیتس روز جمعه در گفتگو با هدلی گمبل از شبکه سى ان بى سى در جریان پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان افزود که "یک بیماری همه گیر جدید احتمالاً از یک پاتوژن متفاوت از خانواده ویروس کرونا ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در فناوری پزشکی باید به دنیا کمک کند تا کار بهتری برای مبارزه با آن انجام دهد و بر لزوم سرمایه گذاری از هم اکنون و آمادگی برای پاسخگویی به آن تاکید کرد: ما همه گیری دیگری خواهیم داشت. دفعه بعد این یک پاتوژن متفاوت خواهد بود.

دو سال پس از شیوع همه‌گیری کرونا، گیتس گفت که بدترین تأثیرات از بین رفته است زیرا تعداد زیادی از جمعیت جهان سطح خاصی از مصونیت را به دست می‌آورند. شدت ویروس نیز با آخرین نوع اومیکرون کاهش یافت.

گیتس خاطرنشان کرد که این ویروس باعث می‌شود افراد به روشی سریع‌تر از واکسن‌ها مصونیت پیدا کنند. وی گفت: در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در معرض عفونت، احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی که عمدتاً مربوط به سالمندان و افراد مبتلا به چاقی یا دیابت است، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی تاکید کرد که برای رسیدن به هدف WHO برای واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال 2022 بسیار دیر شده است. در حال حاضر 61.9 درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی افزود که جهان باید در آینده برای توسعه و توزیع واکسن ها سریعتر حرکت کند و از دولت ها می خواهد که اکنون روی آن سرمایه گذاری کنند.

گیتس گفت: دفعه بعد باید به جای دو سال و شش ماه تلاش کنیم، وی افزود که پلتفرم های استاندارد شده از جمله فناوری RNA پیام رسان (mRNA) این امکان را فراهم می کند.

وی تاکید کرد که هزینه آماده سازی برای همه گیری بعدی زیاد نیست. این همانند تغییر آب و هوا نیست. اگر منطقی باشیم، بله، دفعه بعد زودتر به نتیجه می رسیم.

پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲  با شرکت ۶۰۰ مهمان و ۳۵۰۰ پلیس در هتل بایریشه هوف در شهر مونیخ آلمان از روز جمعه آغاز بکار کرد و تا روز یکشنبه ادامه دارد.

شایان ذکر است موسس شرکت مایکروسافت که از او به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان جهان نیز یاد می‌شود پیش از این نسبت به آماده نبودن جهان برای مقابله با نوع جدیدی از یک بیماری همه‌گیر هشدار داده بود.

بیل گیتس،‌ طراح نخستین کامپیوتر شخصی و فردی که به نوعی‌ زندگی مدرن را آن گونه که می‌شناسیم به ما معرفی کرد سال ۲۰۱۵، حدود پنج سال پیش از شیوع گسترده کووید ۱۹ در جریان یکی از مجموعه نشست‌های همایش جهانی تد «TED Talk» نسبت به ناتوانی جهان در مقابله با یک بیماری همه‌گیر در آینده هشدار داده بود.

آقای گیتس در این خصوص تصریح کرده بود: «ما برای همه‌گیری بعدی آماده نیستیم...بزرگترین خطر برای بروز یک فاجعه جهانی از همین جا (ویروس) می‌آید؛ نه از موشک بلکه از میکروب.»

موسس مایکروسافت هشدار داده بود که بشریت در سیستمی که بتواند همه‌گیری بعدی را مهار کند سرمایه گذاری ناچیزی کرده و عدم آماده سازی در این زمینه سبب می‌شود بحران بعدی بسیار خطرناک‌تر و ویران‌کننده تر از ابولا باشد.

او این سخنان ترسناک را مطرح کرد و حالا همه این هشدارها به حقیقت پیوسته است. ابولا جان حدود ۱۰ هزار نفر را گرفت در حالی که کووید ۱۹ تاکنون بیش از میلیونها کشته برجای گذاشته است.

موسس شرکت مایکروسافت در مصاحبه با کریس اندرسون،‌ رئیس مجموعه همایش‌های جهانی تد گفته است که «خیر اساسا کسی به این هشدارها گوش نکرد.»

بیل گیتس ادامه داد: «من امیدوارم بودم که ویروس‌هایی نظیر زیکا، ابولا،‌ سارس و کروناویروس مرس به ما یادآوری کرده باشند که در دنیای کنونی بویژه با این حجم از تردد و جابجایی انسان‌ها می توان شاهد فجایع و خسارات بسیار بزرگی بود اما کم‌تر کسی به این مسئله توجه می‌کند.»

کووید ۱۹ جدا از سرعت انتشار بالا یک بیماری عفونی است و پیش از آنکه علائم خود را بروز دهد می‌تواند تاثیر مخربی بر اعضای حساس بدن از جمله ریه بگذارد. این از جمله ویژگی‌های ویروس کرونا است که آنرا به عنوان عامل اصلی بحران کنونی سلامت در جهان معرفی کرده است.

بیل گیتس اما در عین حال گفته بود که با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و انجام اقدامات مناسبت پیشگیرانه ما قاعدتا نباید با همان بحرانی که آنفولانزای ۱۹۱۸ برای ما ایجاد کرد روبرو شویم. آنفولانزای ۱۹۱۸ که از آن به عنوان بیماری همه گیر آنفولانرای اسپانیایی نیز نام می‌برند در زمان شیوع حدود پنجاه میلیون نفر از مردم جهان را به کشتن داد.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بیل گیتس اپیدمی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا بیماری همه گیر یک بیماری همه گیری بیل گیتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، اتحادیه ضد افترا (ADL) روز یکشنبه ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) با انتشار گزارش سالانه خود از «سطح بی‌سابقه» حملات ضدیهودی ثبت شده در سال ۲۰۲۳ هشدار داد که با ادامه روند موجود ممکن است «زندگی یهودیان در غرب غیرممکن شود».

این سازمان ناظر وضع یهودیان در جهان گفته درحالی که اقدامات یهودی‌ستیزانه پیشتر نیز «از کنترل خارج شده بود»، اکنون با جنگ اسرائیل علیه غزه وضعیت به شرایطی «هشداردهنده» رسیده است.

در این گزارش که به مناسبت روز بزرگداشت قربانیان هولوکاست منتشر شده آمده است که در اکثر کشورهای دارای اقلیت مهم یهودی از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، استرالیا، ایتالیا، برزیل و مکزیک حوادث یهودستیزانه در سال ۲۰۲۳ به مراتب بیشتر از آمار سال ۲۰۲۲ بوده است.

بنابر ارقام منتشره، تعداد حوادث یهودستیزانه در ایالات متحده با دو برابر شدن نسبت به سال گذشته به نرخ بی‌سابقه ۷ هزار و ۵۲۳ مورد رسیده است.

این اعمال یهودی‌ستیزانه شامل آزار و اذیت، خرابکاری و حمله به مشاغل متعلق به یهودیان، مؤسسات و سازمان‌های یهودی و همینطور دانشجویان یهودی بوده است.

این تحقیق که به طور مشترک با دانشگاه تل‌آویو نوشته شده گفته است که در بریتانیا تعداد حوادث مشابه از ۱۶۶۲ به ۴۱۰۳ مورد رسیده که شامل ۲۶۶ مورد حمله فیزیکی بوده است. 

در فرانسه نیز حملات یهودی‌ستیزانه چهار برابر شده و از ۴۳۶ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۱۶۷۶ مورد افزایش یافته است.

«۴۴ درصد» از یهودیان فرانسوی پوشیدن کیپا را کنار گذاشته‌اند

همزمان یافته‌های یک نظرسنجی که از سوی نشریه «لو پاریزین» انجام شده نشان می‌دهد یهودیان فرانسه نسبت به افزایش یهود‌ستیزی در این کشور نگران هستند تا جایی که تقریبا نیمی از آن‌ها گذاشتن عرقچین یا کلاه سنتی یهودی در خیابان‌ها را رها کرده‌اند.

مطابق این نظرسنجی که از سوی موسسه «ای‌فوپ» انجام شده است، ۹۲ درصد از یهودیان فرانسوی احساس می‌کنند یهود‌ستیزی یک «پدیده فراگیر» در این کشور است و ۹۴ درصد از آنها نیز معتقدند که این پدیده «در حال افزایش است».

همزمان ۷۶ درصد از کل جمعیت فرانسه نیز گفته‌اند که شاهد «تقویت» یهودی‌ستیزی در فرانسه بوده‌اند.

۵۷ درصد فرانسوی‌ها و ۷۳ درصد کسانی که مذهب یهودی دارند گفته‌اند که دلیل اصلی یهود‌ستیزی را «نفرت از اسرائیل» می‌دانند.

برگزارکنندگان این نظرسنجی در گزارش خود همچنین از «جوان‌تر شدن جمعیت سنی با افکار یهودستیزانه» خبر داده‌اند. به گفته آنان، ۳۵ درصد از افراد زیر ۲۵ سال جامعه فرانسه حمله به یهودیان به خاطر حمایت فرضی‌شان از اسرائیل را «موجه» احساس می‌کنند.

یک چهارم یهودیان این کشور می‌گویند که قربانی یک حمله کلامی یا فیزیکی یهودستیزانه شده‌اند و ۱۲ درصد از آنها گفته‌اند که چندین بار چنین اعمالی را ضد خود دیده‌اند.

۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان یهودی گفته‌اند از «ترس» مجبور شده‌اند بیرون رفتن‌هایشان را کم کنند یا آنها را با تاکسی اینترنتی «اوبر» انجام دهند. در حالی که ۴۴ درصد از کسانی که پیش از این کیپا بر سر می‌گذاشتند، دیگر آن را در خیابان نمی‌پوشند.

در سوی مقابل و مطابق این نظرسنجی، ۵۹ درصد از مسلمانان فرانسه معتقدند «یهودیان قدرت زیادی در رسانه‌ها دارند» و ۵۶ درصد معتقدند که «یهودیان از وضعیتشان به عنوان قربانی نسل‌کشی نازی‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند».

 

دیگر خبرها

  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • زیباترین اما خطرناک‌ترین شهر ساحلی جهان
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟