Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@00:16:50 GMT

قصه جالب تأسیس نخستین موزه ایران در 105 سال قبل

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۵۴۹۰

قصه جالب تأسیس نخستین موزه ایران در 105 سال قبل

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: اولین موزه ایران را ناصرالدین قاجار در سال ۱۲۵۵ شمسی راه انداخت؛ موزه‌ای بود در حد یک اتاق در کاخ گلستان که بعدها به تالار توسعه یافت و موزه‌ای تقریبا شخصی بود؛ ولی پر از آثار باارزش.

در آن دوران ناصرالدین، انحصار کاوش‌های باستانی در ایران را به قیمت ۱۰ هزار تومان بخشیده بود به فرانسوی‌ها! حدود نیمی از کشفیات کاوش‌ها سهم ایران شده بود و ناصرالدین همین آثار باستانی را در کنار جواهرات سلطنتی و هدایایی که از خارجی‌ها دریافت می‌کرد برای خودش یک موزه کرده بود و ماجرا از این‌ قرار بود: «ناصرالدین‌شاه ۳ سال پس از نخستین سفرش به فرنگ دستور می‌دهد که اتاق‌موزه‌ای در کاخ گلستان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از چند سال که جا کم می‌آید، ناصرالدین‌شاه دستور گسترش موزه را می‌دهد و تالار موزه شکل می‌گیرد که شامل سرسرا، کتابخانه و موزه بود. این تالار به‌اندازه‌ای باشکوه ساخته می‌شود که شاه، میهمانان خارجی را در این تالار می‌پذیرفت و به همین‌دلیل به تالار سلام مشهور شد....

نخستین سفیری که در کتابش از این مکان می‌نویسد، سفیر آمریکاست. وی ۲ سال پس از گشودن موزه در تالار سلام پذیرفته می‌شود و می‌نویسد به اندازه‌ای باشکوه است که شکوهش بیش‌تر از کاخ الحمرا در اسپانیاست. در سال‌های نخست، افزون بر نمایش آثار هنری ایران و اروپا، پیشکش‌های پادشاهان کشورهای دیگر نظیر اسلحه، تابلو، گلدان‌ها، چلچراغ‌ها، ساعت‌ها و مجسمه‌ها و... به همراه بخش بزرگی از جواهرات و صله‌های جواهرنشان سلطنتی در درون قفسه‌های شیشه‌ای برای تماشای همگان چیده شده بودند».

موزه ملی در اتاق دارالفنون

مظفرالدین قاجار، امتیاز انحصاری فرانسوی‌ها برای کاوش باستان‌شناسی در ایران را تمدید کرد و تا زمان مشروطه آثار باستانی بیش‌تری کشف شده بود. در همین‌ دوره بود که پیشنهاد تأسیس یک موزه ملی توسط «مرتضی قلی هدایت» ملقب به صنیع‌الدوله و از رجال قاجاری به مجلس شورای ملی ارائه شد، ولی به جایی نرسید. تا اینکه در سال ۱۲۹۵ شمسی این‌طوری شد: «به همت مرتضی قلی خان ممتازالملک یکی از اتاق‌های بزرگ دارالفنون به‌ عنوان اولین موزه ایران با نام موزه ملی یا موزه معارف در نظر گرفته شد و در آن ۲۷۰ شیء قدیمی و تاریخی در معرض نمایش قرار گرفت. در سال ۱۳۰۴ بنا به دلایلی این آثار به تالار آینه عمارت مسعودیه انتقال یافت و دولت تصمیم گرفت تا مکانی دائمی برای نگهداری این آثار تأسیس کند».

تصمیم دولت برای ساخت موزه دائمی خیلی طول کشید تا اجرایی شود و پس از آن توسعه عملیات کاوش در تخت‌جمشید و پاسارگاد بر میزان و کیفیت آثار باستانی نفیس ایران افزود و عاقبت یک بخش باستانی (متعلق به دوران پیش از اسلام) برای موزه ملی راه‌اندازی شد که نامش شد «موزه ایران باستان»؛ «طراحی بنا توسط آندره گدار، معمار فرانسوی در سال ۱۳۰۸ آغاز شد و در آن از معماری دوران ساسانیان و طاق کسری الهام گرفته شد و اجرا و ساخت آن نیز به دو معمار ایرانی واگذار شد. سرانجام این بخش در سال ۱۳۱۶ افتتاح شد. موزه ملی ایران با هزاران اثر تاریخی مهم‌ترین موزه تاریخ ایران است. کهن‌ترین اثر موجود در این موزه مربوط به یک میلیون سال پیش (دوران پارینه‌سنگی) می‌باشد و جدیدترین آن به حدود ۱۵۰۰ سال پیش (دوران ساسانیان) بازمی‌گردد. موزه ملی ایران از نظر فرهنگ و هنر ایرانی، غنی‌ترین موزه جهان محسوب می‌گردد و میان موزه‌های تهران و ایران به‌عنوان موزه مادر نیز شناخته می‌شود».

غنی‌ترین موزه آثار ایرانی در دنیا

در دهه ۲۰ شمسی قرار شد ساختمانی جدید نیز برای نمایش آثار دوران پس از اسلام در مجموعه موزه ملی ساخته شود و عاقبت کار این شد که «موزه دوران اسلامی» نیز خودش یکی از باارزش‌ترین موزه‌های جهان است در حوزه فرهنگ و دانش و هنر ایرانی و اسلامی.

در ادامه تصاویری از موزه ملی ایران و تعدادی از مشهورترین آثار باستانی ایرانی را ببینید و حظ ببرید.


امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱ اسفند مصادف با ۲۰ فوریه میلادی و ۱۸ رجب هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ زادروز عالم بزرگ «شیخ عباس آل‌کاشف‌الغطاء» در سال ۱۳۲۳ قمری
ـ درگذشت «سیدعلی کازرونی» استاد فلسفه و عرفان در سال ۱۳۴۳ قمری
ـ زادروز «لودویگ بولتسمان» فیزیکدان و فیلسوف مشهور اتریشی در سال ۱۸۴۴ میلادی
ـ شهادت آیت‌الله «فضل‌الله محلاتی» عالم برجسته و روحانی مبارز در سال ۱۳۶۴ شمسی
ـ روز جهانی عدالت اجتماعی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: موزه موزه ملی ایران موزه ایران باستان موزه دوران اسلامی ناصرالدین قاجار دارالفنون آثار باستانی ایران کاخ گلستان تاریخ ایران آثار باستانی موزه ایران ترین موزه موزه ملی موزه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی