Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@23:31:37 GMT

زنگ خطر برای ائتلاف متجاوز به یمن

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۶۱۶۹

زنگ خطر برای ائتلاف متجاوز به یمن

امارات در پی رشته عملیات تلافی جویانه اخیر نیروهای یمنی با چالش‌های جدی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، عملیات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوز تقریبا هفت ساله ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان و حمایت امارات و آمریکا، زنگ خطر را برای همه اعضای رسمی و غیررسمی این ائتلاف متجاوز به صدا درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امارات که قصد داشت با تظاهر به خروج از یمن، از پیامدهای این جنگ خونین، پر هزینه و بی حاصل در امان بماند، اکنون بیش از دیگر متجاوزان به یمن با چالش‌های امنیتی مواجه شده است.

جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف درغرب آسیا که امارات را احاطه کرده بودند و این کشور عربی به اشکال گوناگون در آن‌ها مداخله داشت، با عملیات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی علیه «ابوظبی»، پایتخت امارات، در نهایت به داخل این کشور کشیده شد.

بیشتر بخوانید: چرا بایدن به جای عربستان، از مردم افغانستان غرامت می‌گیرد؟

این رشته عملیات، نتیجه ماجراجویی‌های امارات در منطقه و پیوستنش به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور غرب آسیاست.

اگرچه امارات در پی به بن بست رسیدن جنگ یمن، عدم دستیابی ائتلاف سعودی به اهداف از پیش تعیین شده و انتقاد گسترده بین المللی به کشته شدن حملات غیرنظامیان در جریان جنگ یمن، نیروی زمینی خود را در سال ۲۰۱۹ از یمن خارج کرد، اما همچنان به حمایت از ائتلاف و حضور در برخی از مناطق ادامه داد.

نیروهای یمنی در چند عملیات اخیر خود در پاسخ به رویکرد امارات در جنگ علیه کشورشان، آسیب پذیری امارات را آشکار کردند و حتی زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآوردند.

در واقع سر ریز شدن جنگ تقریبا هفت ساله علیه یمن، نظامیان آمریکایی را در تیررس نیروهای یمنی قرار داده است.

هشدار آمریکا به شهروندانش در امارات، مخفی شدن ۲ هزار نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی «الظفره» در پناهگاه و از همه مهم‌تر فعال شدن سامانه پدافندی آن‌ها پس از حدود ۲۰ سال از زمان جنگ ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق آن هم پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان و اعلام پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق، از ابعاد مهم پیامدهای عملیات موشکی نیروهای یمنی علیه امارات، برای «واشنگتن» هستند.

این خطر به حدی برای آمریکا جدی است که به گزارش پایگاه «میلیتاری»، این کشور که تحت الشعاع بحران اوکراین قرار دارد، اعلام کرده که جت‌های جنگنده پیشرفته‌تر و ناو «یو اس اس کول» را به امارات اعزام می‌کند.

اما به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین آسیب از عملیات تلافی جویانه یمنی‌ها متوجه امارات شده است.

این کشور که با انجام کارزار گسترده واکسیناسیون تلاش کرد تا گردشگران و سرمایه گذاران را پس از وقفه ناشی از شیوع کرونا به امارات بازگرداند، اکنون با هشدار کشورهای مختلف به شهروندانش درباره سفر به امارات مواجه شده است.

براساس گزارش «میلیتاری»، تداوم حملات موشکی و پهپادی علیه امارات می‌تواند برای این کشور فاجعه بار باشد.

وقوع حمله موشکی و پهپادی مانند عملیات ۲۰۱۹ علیه صنعت نفت عربستان که سبب فلج موقت این صنعت و افزایش بهای جهانی نفت شد، سناریویی است که برای امارات محتمل است.

امارات کوچکتر و کم جمعیت‌تر از عربستان، اکنون با سطح تهدیدی مشابه همسایه خود که در معرض تهدید دائمی موشکی و پهپادی نیروهای یمنی قرار دارد، و برخی از پیامدهای مشابه مواجه است؛ این در حالی است که امارات آسیب پذیرتر است و بخش بیشتری از اقتصاد آن به گردشگری وابسته است.

به گزارش «فایننشال تایمز»، حملات علیه امارات این کشور را به حفره آشفتگی ژئوپلتیکی منطقه‌ای پرتاب می‌کند؛ آن هم در شرایطی که امارات تلاش می‌کند بر بهبود اقتصاد خود تمرکز کند.

یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا بر این باور است که حملات مذکور به اعتبار امارات به عنوان یک کشور با ثبات آسیب زده است.

در عین حال امارات ۱۰ میلیون نفری که از هر ده نفر جمعیت آن بیش از یک نفر خارجی هستند، هر لحظه با خطر خروج سرمایه گذاران و متخصصان خود مواجه است.

شرکت‌های چند ملیتی مستقر در امارات، نگرانی خود از حملات اخیر را به وضوح اعلام کرده و حتی چند مورد از آن‌ها این کشور را ترک کرده اند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ علیه یمن با حضور امارات ادامه داشته باشد، تلاش‌های امارات برای حفظ اعتبار خود به عنوان کشوری امن برای سرمایه گذاری و گردشگری از روش‌های مختلفی مانند دعوت از ستارگان فوتبال نتواند کمک زیادی به آن کند؛ چراکه نیروهای یمنی تاکید کرده اند که فهرستی از اهداف از جمله نمایشگاه جهانی «دبی» را به عنوان هدف بالقوه در نظر دارند تا به تجاوز امارات به کشورشان پاسخ مشروع بدهند.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین بورس قیمت امارات یمن عراق عربستان اوکراین افغانستان مشرق آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت موشکی و پهپادی نیروهای یمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله

روز گذشته نیز انفجارهای شدیدی در سواحل «الخوخه»، «المخا» و مناطق وسیعی از «خور عمیره» در تنگه باب‌المندب شنیده شد که منجر به توقف رفت و آمد کشتی‌های تجاری به مدت چند ساعت شد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود چرا در بازه زمانی کنونی تنش در دریای سرخ دوباره گسترش یافته است؟

نباید از یاد برد آمریکایی‌ها در ابتدای عملیات هفتم اکتبر، در حمایت از رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌اندازی ائتلاف بزرگ دریایی با حضور متحدان منطقه‌ای و اروپایی بودند تا بتوانند قدرت نظامی انصارالله را در دریای سرخ و باب‌المندب مهار کنند و این‌گونه، کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی ازجمله ایلات تردد می‌کنند به‌راحتی به این بنادر برسند. اما پس از گذشت تنها ۱۰روز، کشورهایی ازجمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا که حمایت خود را از این شوِ تبلیغاتی آمریکا اعلام کرده بودند، از عملیات «نگهبان سعادت» بیرون آمدند.

این مسئله در کنار ادامه هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ توسط یمنی‌ها در ۶ماه اخیر، تحقیر بزرگی برای غرب بوده است و در ایجاد فضای اعتراضی علیه حامیان صهیونیسم در این کشورها تأثیر زیادی داشته است. حال، عملیات روز جمعه و هدف قرار دادن کشتی صهیونیستی اِم‌اس‌سی اوریون در اقیانوس هند با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته انصارالله، آن هم در دورترین نقطه در غرب جزیره ماداگاسکار در جنوب اقیانوس هند نشان‌دهنده تغییر راهبرد یمن و شکست راهبرد ایالات متحده در منطقه شده است. این یک پیشرفت قابل توجه برای انصارالله است و پیامدهای مهمی را برای حرکت کشتی‌های تجاری اسرائیل به همراه خواهد داشت، به‌طوری‌که دماغه امید نیک نیز دیگر برای تردد کشتی‌های اسرائیلی امن نخواهد بود. عملیات‌های بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. با این تفاسیر، به‌طور کلی هر تحول سیاسی و بین‌المللی که در منطقه غرب آسیا روی می‌دهد، نمی‌توان نقش و جایگاه انصارالله یمن را در آن نادیده گرفت. راهبرد نظامی نیرومند انصارالله در اقیانوس هند، دریای سرخ و باب‌المندب سبب شده آمریکا و انگلیس با شدت دادن به حملات خود تلاش کنند توازن قدرت در این منطقه را بر هم بزنند. اما با گذشت ۶ماه از تنش در دریای سرخ، قدرت اراده و ایمان جوانان یمنی به مراتب بیشتر از ناوها، جنگنده‌ها و موشک‌های پیشرفته آمریکایی و انگلیسی بوده است. 

حملات یمنی‌ها در ۶ماه اخیر به مواضع رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس، پوشالی بودن قدرت غرب را به جهانیان نشان داد. قدرتی که برخلاف تبلیغات نمایشی ابتدای جنگ که به دنبال تشکیل ائتلاف بزرگ دریایی نگهبان سعادت علیه انصارالله بود، دیگر در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها و حتی توقیف کشتی‌های اسرائیلی به‌شدت درمانده شده است. خروج ناوچه هلندی «ترومپ» و ناو «هسن» آلمان از دریای سرخ نشان می‌دهد قدرت‌های اروپایی به‌خوبی متوجه شده‌اند این جغرافیا محل جولان نظامی در برابر انصارالله نیست. حتی ناو هواپیمابر «آیزنهاور» پس از چهار ماه استقرار، از دریای سرخ خارج شد، اقدامی که نشانه بارز شکست عملیات دریایی ائتلاف علیه انصارالله ارزیابی می‌شود.

دیگر خبرها

  • الحوثی: خیزش دانشجویان در آمریکا مقامات این کشور را رسوا کرد
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس شمال یمن را بمباران کرد
  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • هدف قرار گرفتن کشتی «سیکلادیس»با پهپاد «شهاب» نیروهای یمنی+ فیلم
  • ائتلاف سرخابی‌های تراکتور علیه استقلال/ پرسپولیس برمی‌گردد؟
  • عملیات اروپا در دریای سرخ نتوانست عملیات دریایی یمن را مهار کند
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»