Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سرمایه دارای یک سیکل حرکتی است که از مرداد سال‌۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ رقمی بالغ بر ۵۶۰درصد بازدهی کسب کرده است.

حال موضوع این نیست که کدام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار از ابتدای رشد بازار و کدام سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار دقیقا از روز ریزش بورس وارد گردونه معاملات سهام شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک دوره بازار سهام خود را ریکاوری و سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی نیز همزمان خود را منطبق با شرایط می‌کنند.

اکنون شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در محدوده ۳/ ۱میلیون واحدی قرار گرفته و مذاکرات وین را رصد می‌کند. در صورت حصول توافق در بعد سیاست خارجه به دلیل اینکه اسکناس آمریکایی مقداری با افت همراه خواهد شد یقینا تاثیر منفی این مهم در روند حرکتی شاخص قابل‌مشاهده است، اما تقریبا ۳ تا ۶‌ماه بعد دوره بازیابی بورس تهران به‌طور مجدد شروع خواهد شد.

 اینکه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران گمان کنند به‌طور مجدد بازار سهام از این تاریخ تا یک سال ‌پس از آن ۵۰۰درصد بازدهی عاید بورس‌‌‌‌‌‌‌‌بازان می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، یقینا چنین رویدادی به‌وقوع نخواهد پیوست، چراکه  اقتصاد ایران به سمت نرخ بهره حقیقی کمتر منفی و صفر می‌رسد، دلار در زمان حصول معاهده بین‌المللی تا حدودی به‌طور مجدد سرکوب می‌شود و دیگر اینکه به دلیل سیاست نرخ بهره‌‌‌‌‌‌‌‌ای که وجود دارد و در اوراق نزدیک به ۲۴‌درصدی است احتمالا اقتصاد ایران وارد یک روند بازدهی پایین‌تر می‌شود زیرا تورم در ارقام پایینی قرار دارد.

چنین مواردی مورد‌توجه اهالی بازار سرمایه و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است و به همین دلیل این قشر از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گران هیچ عجله‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای ورود به بورس ندارند. با اینکه پس از مدتی بورس شروع به حرکت خواهد کرد اما انتظار اینکه در کوتاه‌مدت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای تاثیر مثبتی در جریان داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌ها داشته باشد وجود ندارد.

مذاکرات در کوتاه‌مدت به دلیل اینکه باعث ایجاد یک ثباتی در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد کلان می‌شود طیف افرادی که به سمت بازار سهام جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌کند متفاوت خواهد بود. بیشتر افراد پول خود را وارد حوزه سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ...  می‌کنند تا چنین مقطع زمانی را پشت‌سر بگذارند.

به نظر می‌رسد که ریزش قیمت سهام شرکت‌ها همزمان با مخابره اخبار مثبت سیاسی مقطعی است؛ حال نباید انتظار ورود نقدینگی حقیقی و یا حقوقی قابل‌توجهی را در بازار داشت. هنگامی که فعالان و ارکان به این نتیجه برسند که زمان ورود به بازار فرارسیده شرایط معاملاتی نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

همان‌طور که چرخه بازار مسکن دارای سیکل مشخصی است به‌طوری که پس‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روی می‌دهد، جمع‌‌‌‌‌‌‌‌آوری می‌شود و در ادامه وارد بازار مسکن می‌شود؛ یقینا بورس هم دارای دوره مشخصی است، این بازار در دوره قبل بیش از ۵۰۰‌درصد بازده کسب کرد.

خیلی از فعالان عایدی خود را جهت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری وارد سایر حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی کردند، بنابراین زمان زیادی نیاز است تا علاقه و نیاز در قشر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار برای ورود به بازار سهام ایجاد شود.

این مهم مستلزم درک دوره اقتصادی است. دوره اقتصادی که در حال روی‌دادن است نشان می‌دهد که به سمت نرخ بهره حقیقی نزدیک به صفر یا کمتر منفی در حال حرکت هستیم. اکنون باید سیاست سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران تغییر کند به‌نحوی‌که در شرایط فعلی اقتصاد ایران به سمت شرکت‌هایی با EPS بالا، DPS به مراتب بیشتر از شرایط فعلی (مثلا بیش از ۷۰ درصد) و حاشیه سود حداقل ۴۰‌درصدی (در صنایعی اعم از پتروشیمی، معدن، صنایع معدنی و فلزات اساسی) حرکت کند تا شاهد بازگشت روند معاملاتی باشیم.  متاسفانه برخی از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران چنین استراتژی ندارند و به‌دنبال فرصت‌های عجیب هستند. این قشر از معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گران باید بازده مورد انتظار خود را تعدیل کنند.

به لحاظ رفتار‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی بازار سهام در حال‌حاضر وارد یک تعلیق شده و سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی نیز از جذابیت بیشتری برخوردار هستند، به دلیل افزایش نرخ بهره بدون ریسک در اقتصاد ایران به‌نظر می‌رسد به کندی شاهد حرکت بازار‌‌‌‌‌‌‌‌ها به سمت بالا خواهیم بود، مگر اینکه مذاکرات به حصول توافق با قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی منتهی نشود. در چنین شرایطی یقینا وارد سیکل تورمی خواهیم شد.

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سرمایه ایران پروسه‌‌‌‌‌‌‌‌ای تازه است، ایجاد پختگی در چنین بازاری برای معامله‌‌‌‌‌‌‌‌گران یقینا زمانبر خواهد بود؛ موضوعی که اغلب کشور‌‌‌‌‌‌‌‌ها آن را طی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

فارغ از این موارد به اعتقاد بنده دامنه‌نوسان یک‌بار برای همیشه باید در بازار سرمایه کشور حذف‌شود و چنین تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران ایرانی شکل بگیرد تا بازار بتواند به‌راحتی تخلیه شود.

دامنه‌نوسان همانند فیلتری در ورودی مسیر آب عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و تبعات ناشی از آن ایجاد اخلال در فرآیند خواهد بود. دقیقا تفسیر دامنه‌نوسان که در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ مسوولان وقت تصمیم به ایجاد آن گرفتند، چنین مهمی است. اکنون مشاهده می‌شود که همان مدیران روشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فکر درخصوص مکانیزم بازار اظهارات متفاوتی را ارائه می‌کنند. حذف دامنه‌نوسان می‌تواند به‌صورت پله‌‌‌‌‌‌‌‌ای و در بازه زمانی مشخص صورت بگیرد اما نهایت تا یک سال‌آینده باید به‌طور کامل حذف‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بورس بازار سرمایه سرمایه گذار معاملات سهام اخبار مرتبط چرا اقبال به بورس کاهش یافت؟ تاریخی‌ترین افت ماهانه بورس نقشه بازار سرمایه بر اساس حجم معاملات نقشه بازار سرمایه بر اساس حجم معاملات حرکت دماسنج بورس تهران برخلاف پیش‌بینی‌ها استقلال و پرسپولیس هنوز در فرابورس پذیرفته نشده اند ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها فعلا سفر نروید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاران بورس چه استراتژی‌ داشته باشند؟ استقلال و پرسپولیس هنوز در فرابورس پذیرفته نشده اند سمت و سوی بورس در پایان ۱۴۰۰ انجماد بورس در میانه زمستان کجا پروتکل‌ های بهداشتی رعایت نمی‌ شود؟ خطر BA.۲ برای سلامت جهانی بیش از اومیکرون است قیمت خودروهای گریت وال + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ترفندهای مخفی گوشی های گلکسی سامسونگ انفجارهای متعدد در مرکز شهر دونتسک در شرق اوکراین هشدار زرد هواشناسی برای ۲۲ استان یکی از مسئولان دولت قبل در رابطه با بورس محکوم شد تغییر ساعت رسمی کشور ملغی می شود؟ قیمت خودروهای دی اس + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) کدامیک از سربازان وام اشتغالزایی می گیرند؟ تلویزیون سایز بزرگ سامسونگ چند؟ (جدول) درخواست وزیر برای بازگشت معافیت مالیاتی هنرمندان هیات تجاری اتاق بازرگانی لاهور به ایران می آید برنامه آمریکا برای نفت ایران فروش نفت تحریمی ایران با نفتکش آمریکایی برای خانه های لوکس و خالی قبض مالیات صادر شد بارش برف در جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال قیمت خودروهای ام وی ام + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) امروز آغاز نشست غیرعلنی مجلس برای لایحه بودجه کپسول اکسیژن، نجات دهنده اما خطرناک! بهمن ۱۴۰۰ کمی آلوده تر از سال گذشته ارتباط هورمون درمانی در زنان با کاهش مرگ های کرونایی استارت آپ های ایرانی و موانع پیش رو توفان در قاره سبز انتخابات فرانسه و بازی پیچیده مکرون ترس از جنگ اوکراین بلای جان بیت کوین صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۲/۰۱) آغاز فرصت مجدد برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۱ + لینک قیمت خودروهای آمیکو + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت سوئیستDX ۳ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) کوتاهی هایی در خودروسازی صورت گرفته / مدیران هر دو شرکت عزل شدند داروی ایورمکتین از ابتلا به کرونای شدید پیشگیری نمی کند ثبت نام جاماندگان کنکور ۱۴۰۱ آغاز شد آیا خوردن سیب قبل از خواب مفید است؟ قیمت خودروهای فردا + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با ایران شمخانی: ناگفته ها بماند برای بعد! تجمع معلمان در استانهای مختلف زلنسکی خواستار تحریم روسیه شد باورهای غلط و خرافی در مورد عفونت گوش کنترل تورم و حفظ معیشت مردم اولویت اصلی بودجه ۱۴۰۱ شولتز: به دنبال راه‌حل مسالمت آمیز در بحران اوکراین هستیم بدون دارو، رفلاکس معده را درمان کنید اسلحه نیمه اتوماتیک برای کودکان جنجال آفرید ادامه بارش های زمستانی در اولین روز اسفند بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه سرمایه گذار معاملات سهام جدول قیمت کامل قیمت خودروهای اقتصاد ایران بازار سرمایه ۱ اسفند ۱۴۰۰ دامنه نوسان بازار سهام نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت را متعادل مثبت دانست و صنایع فولادی، پالایشی و همچنین نماد‌های تک‌سهم را به عنوان پیشتازان این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته روند متعادل مثبتی را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس موافق شد که از محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند. با تحقق این مسئله اصلاح قیمت در این محدوده تکمیل شد و اکنون بورس آمده است که یک روند صعودی را در پیش بگیرد. حال باید دید که اخبار بنیادین تا چه حد می‌تواند بر این مسئله موثر واقع شود.


وی اخبار مربوط به احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی را به عنوان یکی از اخبار موثر بر این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر این مسئله یکی از اخبار مهم و در عین حال موثر بر بازار سهام است. تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.


صمدی همچنین درباره اثرگذاری نامه‌نگاری برخی از انجمن‌های تولیدی کشور با مقام معظم رهبری برای تغییر نرخ ارز نیمایی بر روند بازار سرمایه گفت: این نامه خود به تنهایی اثری بر بازار نخواهد گذاشت، بلکه این تصمیم بانک مرکزی درباره تغییر نرخ ارز نیما است که می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهتر کند.


این کارشناس سرمایه اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بورس دانست که تعیین تکلیف آن می‌تواند شرایط مثبتی را برای این بازار رقم بزند.


وی در پایان پیرامون نماد‌های پیشتاز بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: با توجه به اخبار مربوط به تغییر نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که در این هفته صنایع فولادی، پالایشی و همچنین تک سهم‌ها از وضعیت خوبی نسبت به سایر صنایع و یا نماد‌های بورسی برخوردار شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار سهام ، بازار بورس ، بهنام صمدی ، نماد بورسی ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA5

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳