Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@16:17:42 GMT

صف‌ آرایی سه‌ وجهی بازار پلیمر

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۶۵۷۵

دلایل رشد میزان عرضه پس از ۱۸هفته صعود همزمان هر سه داده پراهمیت معاملات پلیمرها افت معاملات شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا؛ نقطه مقابل پلیمرها

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، دادوستد محصولات پلیمری بورس‌کالا در هفته گذشته، افزایش قابل‌توجهی را به ثبت رساند. مجموعه سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده به این بازار در حالی افزایشی بود که شاهد افزایش عرضه محصولات پلیمری، آن هم با محوریت گریدهای جذاب بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که در روزهای پایانی سال به طور سنتی تقاضا به‌عنوان دیگر نیروی بازار، روند افزایشی به خود می‌گیرد که این امر در کنار رشد عرضه به عنوان دو سیگنال مضاعف، زمینه افزایش ۳۶درصدی حجم معاملات پلیمرها را فراهم کردند.

دلایل رشد میزان عرضه پس از ۱۸هفته

بازگشت بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی‌‌‌ به فاز تولید موجب شد، انتظار برای رشد تولید و عرضه افزایش یابد که شواهد آن مشاهده می‌شود.

به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته به میزان ۹۶‌هزار و ۸۱۹ تن انواع مواد اولیه پلیمری در بورس‌کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از صعود ۱۲‌درصدی حکایت دارد. این میزان عرضه بیشترین مقدار طی ۱۸هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود و در مقایسه با متوسط عرضه‌‌‌های هفتگی نیمه دوم سال بالغ بر ۱۱‌درصد افزایش داشته است.

از طرف دیگر، بیم و امید از کاهش بهای نیمایی ارز جدی است. از این رو پتانسیل و جذابیت افزایش عرضه در بازار داخلی از این مسیر هم محقق خواهد شد. بحث دیگر آنکه به صورت سنتی روزهای پایانی سال زمانی برای افزایش حجم عرضه‌‌‌ها به شمار می‌رود و زیرساخت رشد حجم عرضه و معاملات را رقم می‌‌‌زند.

همچنین به دلایل پیدا و پنهان، ذهنیت غالب بر بدنه تصمیم‌سازی‌‌‌ها آرام‌آرام به سمت رشد حجم عرضه‌‌‌ها حرکت کرده و هیچ بعید نیست که این روند باز هم ادامه یابد؛ اگرچه این ذهنیت تنها یک گمانه‌‌‌زنی است و تا زمانی که شواهد آن به صورت رسمی و حتی نیمه‌رسمی مخابره نشود، نمی‌‌‌توان به آن به‌عنوان یک داده قطعی وزن داد.

صعود همزمان هر سه داده پراهمیت معاملات پلیمرها

پیش از این در گزارش‌‌‌های متعدد از سوی «دنیای‌اقتصاد» اثبات شد که حجم معاملات نسبت به میزان عرضه‌‌‌های هفتگی بسیار حساس بوده و شرط لازم برای رشد میزان دادوستدهای این بازار، تامین نیاز متقاضیان، آن هم به مقداری بیش از سطوح حداقلی یا اصطلاحا رعایت کف عرضه است.

از این رو افزایش میزان عرضه، به‌ویژه در گریدهای جذاب و پرتقاضا در بازار فیزیکی بورس کالا نه‌تنها محرکی برای رشد میزان تقاضا به شمار می‌رود، بلکه به رشد حجم معاملات نیز منتهی می‌شود.

در جریان معاملات هفته گذشته در تالار فیزیکی بورس‌کالا شاهد رشد همزمان هر سه داده حیاتی معاملات بودیم که افزایش حجم عرضه، آن هم پس از ۱۸ هفته، نیروی محرک لازم را برای این صعود یک‌صدا فراهم کرد.

تقاضا به عنوان دیگر داده افزایشی در معاملات هفته گذشته پلیمرها به میزان ۱۲۵‌هزار و ۴۸تن به ثبت رسید که این مقدار تقاضا در مقایسه با هفته ماقبل خود از رشد ۳۳درصدی حکایت دارد.

از این رو دیگر نیروی درونی این بازار یعنی تقاضا با جهت‌‌‌گیری افزایشی نمایان شد که در کنار افزایش میزان عرضه‌‌‌، دادوستد ۸۶‌هزار و ۷۵۵تن انواع محصولات پلیمری را رقم زد.

ثبت این مقدار از رشد قابل‌توجه ۳۷ درصدی برای حجم معاملات حکایت دارد و بیشترین مقدار از هفته منتهی به ۵ شهریورماه تاکنون به شمار می‌رود که سبب دادوستد ۹۰‌درصد عرضه‌‌‌های افزایشی هفته گذشته شد. به این ترتیب شواهد نشان می‌دهد که در کنار رشد عرضه، افزایش میزان تقاضا ناخودآگاه بستری برای افزایش حجم فروش خواهد بود. بنابراین افزایش حجم عرضه در شرایط فعلی منطقی به نظر می‌‌‌رسد.

رقابت‌‌‌های قیمتی بالا همچنان در بازار محصولات پلیمری به چشم می‌‌‌خورد. معامله یکی از عرضه‌‌‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن۵۰ (گرید طبیعی) با ۵۸‌درصد رشد قیمت نسبت به بهای پایه خود صدرنشین رقابت‌های قیمتی بازار پلیمرها در هفته گذشته شد. پس از آن برخی از گریدهای پلی‌پروپیلن نساجی با عرضه نقدی بودند که با رقابت قیمتی بین ۴۳ تا ۴۸‌درصد بیش از نرخ پایه هفتگی خود مورد دادوستد قرار گرفتند.

افت معاملات شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا؛ نقطه مقابل پلیمرها

در بازار محصولات شیمیایی بورس‌کالا برخلاف پلیمرها، نه‌تنها خبری از داده افزایشی نبود، بلکه جریان معاملات از جهت‌گیری کاهشی در این بازار حکایت دارد، به گونه‌‌‌ای گه هر سه داده حیاتی معاملات یعنی عرضه، تقاضا و حجم معاملات کاهش یافتند.

هفته گذشته به میزان ۳۳‌هزار و ۸۲۷ تن انواع محصولات شیمیایی در این بازار عرضه شد که تقاضای ۲۵‌هزار و ۴۰۲تنی را به دنبال داشت. این میزان عرضه و تقاضا در هفته گذشته به ترتیب نسبت به هفته ماقبل خود با افت ۵/ ۱۴ و ۲۰ درصدی همراه شدند.

از این رو سبب کاهش ۵/ ۱۸درصدی حجم معاملات در این بازار شدند و تنها ۱۹‌هزار و ۴۰۸ تن از این محصولات در بورس کالا معامله شد. این مقدار حجم معاملات کمترین مقدار از هفته منتهی به ۱۷ دی‌ماه تاکنون به شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بورس محصولات پلیمری بازار پلیمر ها معاملات پلیمر اخبار مرتبط شوکران عرضه و تلخ‌ کامی بازار پتروشیمی یک بام و دو هوای بازار پلیمرها گزارش وضعیت معاملات محصولات پلیمری استقلال و پرسپولیس را به یک شرکت مادر واگذار کنید حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا حذف می شود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاران بورس چه استراتژی‌ داشته باشند؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها مراقب کلاه گشاد ارز ترجیحی باشید صف‌ آرایی سه‌ وجهی بازار پلیمر استقلال و پرسپولیس را به یک شرکت مادر واگذار کنید سرخ‌‌‌ فامی گواهی طلای سرخ قیمت خودروهای بورگوارد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) سود سهام عدالت متوفیان را چگونه می توان دریافت کرد؟ مفیدترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ چیست؟ ترس سرمایه‌ گذار از ریسک‌ های آگاهانه حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا حذف می شود حواشی بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شدن سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ ها محاسن و ویژگی های مثبت جشنواره فجر به بزرگان‌ منتقل نشده چری برای نوزدهمین سال متوالی، برترین صادرکننده خودرو از چین شد فعلا سفر نروید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاران بورس چه استراتژی‌ داشته باشند؟ واکسیناسیون چقدر در برابر کرونا ایمنی ایجاد می کند؟ استقلال و پرسپولیس هنوز در فرابورس پذیرفته نشده اند سمت و سوی بورس در پایان ۱۴۰۰ انجماد بورس در میانه زمستان کجا پروتکل‌ های بهداشتی رعایت نمی‌ شود؟ خطر BA.۲ برای سلامت جهانی بیش از اومیکرون است قیمت خودروهای گریت وال + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) ترفندهای مخفی گوشی های گلکسی سامسونگ انفجارهای متعدد در مرکز شهر دونتسک در شرق اوکراین هشدار زرد هواشناسی برای ۲۲ استان یکی از مسئولان دولت قبل در رابطه با بورس محکوم شد تغییر ساعت رسمی کشور ملغی می شود؟ قیمت خودروهای دی اس + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) کدامیک از سربازان وام اشتغالزایی می گیرند؟ تلویزیون سایز بزرگ سامسونگ چند؟ (جدول) درخواست وزیر برای بازگشت معافیت مالیاتی هنرمندان هیات تجاری اتاق بازرگانی لاهور به ایران می آید برنامه آمریکا برای نفت ایران فروش نفت تحریمی ایران با نفتکش آمریکایی برای خانه های لوکس و خالی قبض مالیات صادر شد بارش برف در جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال قیمت خودروهای ام وی ام + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) امروز آغاز نشست غیرعلنی مجلس برای لایحه بودجه کپسول اکسیژن، نجات دهنده اما خطرناک! بهمن ۱۴۰۰ کمی آلوده تر از سال گذشته ارتباط هورمون درمانی در زنان با کاهش مرگ های کرونایی استارت آپ های ایرانی و موانع پیش رو توفان در قاره سبز انتخابات فرانسه و بازی پیچیده مکرون ترس از جنگ اوکراین بلای جان بیت کوین صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۲/۰۱) آغاز فرصت مجدد برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۱ + لینک قیمت خودروهای آمیکو + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) قیمت سوئیستDX ۳ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) کوتاهی هایی در خودروسازی صورت گرفته / مدیران هر دو شرکت عزل شدند داروی ایورمکتین از ابتلا به کرونای شدید پیشگیری نمی کند بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس محصولات پلیمری بازار پلیمر ها معاملات پلیمر محصولات پلیمری جدول قیمت کامل معاملات پلیمر شمار می رود قیمت خودروهای ۱ اسفند ۱۴۰۰ بازار پلیمر حجم معاملات افزایش حجم میزان عرضه هفته گذشته سه داده بورس کالا رشد میزان حجم عرضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس

آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با افت ۱۲۲۲۶.۳۶ واحدی به ۲،۲۶۸،۸۴۵.۴۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۶۰۱۸.۲ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۵.۸۴۷ میلیارد سهم بود که طی ۲۹۷،۷۳۶ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۳۷،۳۶۳.۷۰۸ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸،۳۹۰،۲۷۷.۲۹۴ میلیارد ریال شد.

نماد‌های فولاد، فملی، شپنا، شبندر، وبملت و فارس بیشترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار