Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@14:14:46 GMT

 حسابداری با اکسل چقدر مفید است؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۰۷۲۶۹

اکسل را می‌توان نرم افزاری حساب گسترده یا Spread Sheet دانست که هدف اصلی استفاده از آن برای جمع‌آوری و پردازش اطلاعات است. این اطلاعات شامل انواع مختلف اعداد، تاریخ یا موارد دیگر هستند. این اطلاعات درون جداول طبقه‌بندی شده قرار می‌گیرند. از نرم افزار اکسل برای مقاصد مدیریتی استفاده بیشتری می‌شود تا بتوان اطلاعات را به صورت سازمان‌دهی شده مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از کاربردهای اصلی اکسل در حسابداری است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم حسابداری با اکسل چقدر مفید است و چه مزایا و معایبی دارد.

اطلاعات قابل دسته‌بندی در اکسل

اکسل به دلیل ساختار سازمان‌دهی شده برای طبقه‌بندی اطلاعات مدیریتی، سازمانی و حسابداری بسیار مفید است. در واقع اکسل را می‌توان نرم افزاری ساده با قابلیت برنامه‌نویسی به زبان VBA دانست که با قطعه کدهای کوتاه برای نتیجه‌گیری‌های مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان ساده می‌توان گفت اطلاعاتی که بتوان به صورت جدول تغییر داد قابلیت وارد شدن داخل اکسل را دارند. برخی از اطلاعاتی که می‌توان داخل اکسل وارد کرد شامل موارد زیر هستند:

فهرست مشتریان

تاریخ خرید و مبالغ هرکدام

فهرست درآمد و مخارج

لیست دانش‌آموزان یا شرکت کنندگان در یک کلاس یا دوره

فهرست تاریخ تولد

اطلاعات ساعات و تاریخ ورود و خروج کارمندان

موارد مذکور تنها بخشی از اطلاعاتی هستند که قابلیت ذخیره‌سازی در اکسل را دارند. اما از کاربردی‌ترین دلایل استفاده از اکسل می‌توان به امور حسابداری اشاره کرد.

تعریف ساده از حسابداری چیست؟

حسابداری را می‌توان یک سیستم هوشمند برای انجام امور مالی دانست. این امور شامل مواردی همچون جمع‌آوری، طبقه‌بندی و مدیریت هزینه‌ها است. موارد استفاده از سیستم حسابداری را می‌توان در گستره کوچک تا بزرگ همچون شرکت‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفت. در گذشته امور حسابداری با کاغذ و خودکار و چرتکه انجام می‌شود ولی به مرور زمان نرم افزار حسابداری توسط شرکت‌های گوناگون ارائه شد. در این میان اکسل یکی از نرم افزارهای کاربردی است که با بهره‌گیری از دانش کافی می‌تواند برای امور حسابداری مورد استفاده قرار گیرد.

اکسل در حسابداری چقدر مهم است؟

اکسل از مجموعه نرم افزارهای آفیس است که برای سازمان‌دهی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسابداری را می‌توان یکی از مشاغلی دانست که با اکسل گره خورده است. به همین دلیل بسیاری از نرم افزارهای حسابداری قابلیت دریافت خروجی به صورت اکسل را دارند. سپیدار یک نرم افزار جمع حسابداری است که به دلیل امکانات متنوع و رابط کاربری آسان مورد استقبال مشاغل مختلف قرار گرفته است. آموزش سپیدار از مواردی است که همه افراد فعال در این حوزه باید بگذرانند. اکسل به دلیل بهره‌گیری از محیطی ساده و کاربردی برای حسابداری شخصی و شرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار اکسل امکانات متعددی در تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش‌های حسابداری در اختیار افراد فعال در این حوزه قرار می‌دهد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای اکسل به شرح زیر است:

ارائه لیست رویدادهای مالی به صورت فایل جداگانه

طبقه‌بندی داده‌ها با عناوین دلخواه

ارائه گزارش‌های مالی همچون ترازنامه سود و زیان و جریان‌های مالی

ایجاد جدول حقوق و دستمزد ، اضافه کار و پاداش

بررسی انبار و موجودی کالاها

ایجاد کاربرگ حسابداری

در صورتی که حسابدار بتواند از اکسل استفاده کند، امور به صورت بهینه و با سرعت بیشتری پیش می‌روند.

اکسل مکمل نرم افزار حسابداری

از زمان گسترش امور حسابداری نیاز به یک پلتفرم جامع جهت انجام محاسبات بیش از پیش احساس شد. نرم افزارهای متعددی توسط شرکت‌ها ارائه شدند. در این میان سپیدار سیستم توانست با ارائه نرم افزار حسابداری توانست جایگاه مناسبی میان سازمان‌ها کسب کند. این نرم افزار به دلیل بهره‌گیری از امکانات متنوع و رابط کاربری آسان اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حسابداران با استفاده از این نرم افزار و یادگیری اکسل قادر خواهند بود اطلاعات را به صورت سازمان‌دهی شده مورد بررسی قرار دهند.

کاربرد نرم افزار اکسل در حسابداری چیست؟

اکسل یک نرم افزار ارائه شده توسط کمپانی مایکروسافت است که به دلیل محیط کاربری آسان برای امور سازمان‌دهی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار به دلیل پشتیبانی از برنامه‌نویسی VBA با استفاده از کدهای ساده قابلیت برنامه‌ریزی دارد. شغل حسابداری با این نرم افزار گره خورده و فعالان این حوزه می‌توانند به راحتی با اطلاعات را دسته‌بندی کنند. برخی از کاربردهای نرم افزار اکسل در حسابداری شامل موارد زیر است:

انجام محسبات مالی در اکسل

یکی از رایج‌ترین کاربردهای اکسل در میان حسابداران است زیرا به نسبت مشاغل دیگر بیشتر با اطلاعات دسته‌بندی شده سر و کار دارند. از مزایای اصلی استفاده از اکسل می‌توان به محاسبه انواع مختلف استهلاک، نرخ بازدهی، نرخ بهره و نرخ سود اشاره کرد. امور آماری همچون محاسبه چارک، انحراف معیار، میانگین هندسی، فراوانی و واریانس با استفاده از اکسل محاسبه می‌شوند. محاسبات مالی را می‌توان از مهم‌ترین کاربردهای اکسل دانست.

رسم نمودارهای گرافیکی دقیق و کاربردی در اکسل

از امکانات کاربردی اکسل در امور حسابداری می‌توان به رسم نمودار صورت‌های مالی، مدل‌سازی داده‌ها و ایجاد ارتباط بین آن‌ها اشاره کرد. انواع نمودارهای میله‌ای، خطی، دایره‌ای، استوانه‌ای و نقطه‌ای به صورت گرافیکی قابلیت ترسیم در اکسل را دارند.

نظم‌دهی اطلاعات، امری کاربردی در اکسل

قابلیت نظم‌دهی اطلاعات در اکسل از موارد کاربردی است. با استفاده از این قابلیت می‌توان اطلاعات را طبقه‌بندی کرده و تغییر شکل و فرمت در آن‌ها اعمال نمود. به عنوان مثال امکان دارد اطلاعات مالی در دو برگه جداگانه ذخیره شده باشند. اکسل این قابلیت را دارد اطلاعاتی از جنس مالی را روی یک نمودار ترسیم و مقایسه کرد.

برنامه‌نویسی اطلاعات حسابداری در اکسل

اکسل یک نرم افزار کاربردی با پشتیبانی از قابلیت برنامه‌نویسی VBA است. با آموزش دانش برنامه‌نویسی کافی می‌توان اطلاعات را پردازش و گزارش‌های ارزشمندی تهیه کرد. به عنوان مثال می‌توان در یک برگه با وارد کردن اطلاعات چک‌های دریافتی و تاریخ سررسید آن‌ها، راس دقیق را محاسبه کرد.

انتقال اطلاعات بین برگه‌ها در اکسل

مایکروسافت نرم افزار اکسل را به گونه‌ای طراحی کرده است که برگه‌های آن قابلیت انتقال اطلاعات را داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان اسامی کارکنان یک شرکت را داخل یک برگه وارد کرد و در برگه‌های جداگانه نسبت به محاسبه حقوق و دستمزد هرکدام پرداخت. با استفاده از قابلیت لینک‌سازی بین برگه‌ها امکان کلیک برروی نام هر کارمند و مشاهده دقیق صورت کارکرد شخص وجود دارد.

شرکت سپیدار سیستم، ارائه دهنده نرم افزار جامع حسابداری

در گذشته فعالان حوزه حسابداری با استفاده از ابزارهای نوشتاری و چرتکه امور خود را به انجام می‌رساندند. شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم افزار حسابداری توانست گام مهمی در زمینه ارائه خدمات مالی بردارد. این نرم افزار از قابلیت‌هایی همچون محاسبات و ارائه خروجی اکسلی پشتیبانی می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق و مشاوره درباره خرید نرم افزار سپیدار، به وبسایت مراجعه کرده یا با شماره تماس 81022000-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: الف

کلیدواژه: مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزار حسابداری اکسل در حسابداری نرم افزار اکسل امور حسابداری نرم افزار برنامه نویسی نرم افزارهای دهی اطلاعات سازمان دهی طبقه بندی برگه ها اکسل یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ همه ما کم‌وبیش از خطرات بارگیری (دانلود) فایل‌های ناشناخته در اینترنت آگاه هستیم. اما خوب است بدانیم که بارگذاری (آپلود) فایل‌ها نیز می‌تواند منجر به مشکل شود. هنگام به اشتراک‌گذاری فایل‌ها به صورت آنلاین مراقب باشید، زیرا ممکن است به رایانه شما آسیب برساند یا اطلاعات شخصی شما را در معرض خطر قرار دهد.

مرورگر‌های وب امروزی بسیار قدرتمندتر از نسل‌های قبلی مرورگر‌ها هستند. آنها می‌توانند داده‌ها را هم در مرورگر و هم در محل ذخیره فایل در رایانه دستکاری کنند. قابلیت‌های مختلف در اینترنت و رایانه مانند ارسال و دریافت ایمیل، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم در عین آسان کردن کار‌ها برای کاربران، متأسفانه راه سوءاستفاده هکر‌ها از مرورگر‌ها را نیز هموار کرده است تا با فریب کاربران از طریق باج‌افزار‌ها وارد فایل‌های شما شوند و آنها را قفل کنند. چنین اتفاقی به سادگی و در زمانی که سرگرم کار‌های معمول و آنلاین هستید می‌افتد.

نویسنده مقاله حاضر می‌گوید: «من یک دانشمند کامپیوتر هستم که در مورد امنیت سایبری مطالعه می‌کنم. من و همکارانم نشان داده‌ایم که چگونه هکر‌ها می‌توانند از طریق رابط برنامه‌نویسی به فایل‌های رایانه شما دسترسی پیدا کنند و به کمک برنامه‌های کاربردی وب در مرورگر‌های مدرن به فایل‌های سیستم شما برسند. این تهدید بیشتر متوجه مرورگر‌های گوگل کروم و مایکروسافت ِاج (Microsoft Edge) است و در مورد مرورگر‌های سافاری (برای اپل) یا موزیلا فایرفاکس صدق نمی‌کند. ۶۵ درصد از استفادۀ مرورگر‌ها به کروم اختصاص دارد و اِج نیز سهم ۵ درصدی دارد. تا آنجا که من می‌دانم، تاکنون گزارشی مبنی بر استفاده هکر‌ها از این دو مرورگر ثبت نشده است.»

باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟

مرورگر‌های امروزی هر کدام تقریباً یک سیستم عامل هستند. آنها می‌توانند برنامه‌های نرم افزاری را اجرا کنند و فایل‌ها را رمزگذاری کنند. این قابلیت‌ها، همراه با دسترسی مرورگر به فایل‌های رایانه میزبان (از جمله فایل‌های موجود در فضای ابری، پوشه‌های مشترک و درایو‌های خارجی) از طریق دسترسی به فایل سیستم (File System Access API) فرصت جدیدی را برای باج‌افزار ایجاد می‌کند.

تصور کنید می‌خواهید عکس‌ها را روی یک ابزار آنلاین به صورت رایگان ویرایش کنید. هنگامی که عکس‌ها را برای ویرایش آپلود می‌کنید، هر هکری که ابزار ویرایش را کنترل می‌کند می‌تواند از طریق مرورگر به فایل‌های موجود در رایانه شما دسترسی داشته باشد. هکر‌ها به پوشه‌ای که از آن آپلود می‌کنید و همه زیرپوشه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. سپس هکر‌ها می‌توانند فایل‌های موجود در سیستم فایل شما را رمزگذاری و قفل کنند و برای رمزگشایی و باز کردن آنها باج بگیرند.

باج افزار یک مشکل رو به رشد است. در سال ۲۰۲۳، سازمان‌ها بیش از ۱.۱ میلیارد دلار باج به نرم‌افزار‌های مهاجمان پرداخت کردند و در هر ثانیه ۱۹ حمله باج افزاری سازمان‌ها را هدف قرار دادند. افراد و سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ و جهانی، بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات ابری، اپراتورها، سرویس‌های نظارت بر تهدید، تولیدکنندگان تراشه، دولت‌ها، مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه، مدارس، دانشگاه‌ها و حتی ادارات پلیس در رده قربانیان حملات باج‌افزاری هستند. امروزه باج‌افزار، رقابت تسلیحاتی شماره یک بین هکر‌ها و متخصصان امنیتی است. باج‌افزار‌های سنتی پس از اینکه هکر‌ها شما را فریب دادند تا آن را دانلود کنید، روی رایانه شما اجرا می‌شود.

دفاع جدید برای تهدید جدید

محققان دانشگاه بین‌المللی فلوریدا با همکاری گوگل نوع جدیدی از باج افزار را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند رایانه شما را از طریق مرورگر‌های وب آلوده کند. شناسایی این نوع باج‌افزار بسیار دشوار است و می‌تواند فایل‌های شما را رمزگذاری کند و تا زمانی که باج را پرداخت نکنید، آنها را غیرقابل دسترس می‌کند.  این باج‌افزار RøB نامیده دارد و در مرورگر اجرا می‌شود و معمولاً آنتی‌ویروس‌های سنتی نمی‌توانند آن را شناسایی کنند.

برای مقابله با این تهدید جدید، محققان سه رویکرد دفاعی را برای محافظت از رایانه پیشنهاد کرده‌اند روش اول برنامه وب را به‌طور موقت متوقف می‌کند تا فایل‌های رمزگذاری شده را شناسایی کند. رویکرد دوم، فعالیت برنامه‌های وب در رایانه را برای شناسایی الگو‌های باج افزارمانند رصد می‌کند. رویکرد سوم به کاربران در مورد خطرات اجازه دسترسی و ورود برنامه‌های کاربردی وب به فایل سیستم هشدار می‌دهد.

اگر می‌خواهید از رایانه خود محافظت کنید در مورد محل آپلود یا ذخیره فایل‌ها بیشتر احتیاط کنید. هکر‌ها می‌توانند از آپلود‌های شما برای دسترسی به رایانه شما استفاده کنند، بنابراین مراقب باشید که چه چیزی را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید.

 این گزارش از پایگاه اینترنتی دِ کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

انتهای پیام/

نازنین احسانی طباطبایی

دیگر خبرها

  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • دستاورد‌های اطلاعاتی گرانقیمت ایران پس از عملیات «وعده صادق»
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد