Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود عبدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در ۱۱ ماه امسال مسمومیت ۱۰۳ نفر با گاز مونوکسید کربن به مرکز اورژانس ۱۱۵ گزارش شد که به‌جز جان باختن یک نفر، بقیه افراد به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی اضافه کرد: در مدت مشابه سال ۹۹ نیز مسمومیت ۱۱۵ نفر با گاز مونوکسید کربن ثبت شد و هیچ مورد فوتی در صحنه حادثه به این مرکز گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که بیشترین موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به وسایل گرمایش خانگی است، بیان کرد: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا از جمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

عبدی افزود: مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم با بیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

وی افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.

وی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام برای بهبود حال فرد مسموم است.

اورژانس ۱۱۵ استان قم دارای۲۲ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای، یک پایگاه هوایی، ۶۱ دستگاه آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد با ۲۷۰ نیروی انسانی است.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم سازمان اورژانس قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم سازمان اورژانس قم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم سازمان اورژانس قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گاز مونوکسید کربن اورژانس ۱۱۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ویژگی هایی فصلی و عنکبوت مانند روی ترک های سطح مریخ ظاهر شده اند. مدارگرد مریخی اروپا به نام مارس اکسپرس تصاویری از ویژگی هایی کوچک و تیره رنگ در منطقه ای از مریخ به نام «اینکا سیتی»در نزدیکی قطب جنوب سیاره ثبت کرده که شبیه عنکبوت هستند.

این رویداد زمانی ظاهر می شود که گرمای نور خورشید لایه های دی اکسید کربن انباشته شده طی زمستان تاریک مریخ را گرم می کند. در مقابل یخ دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود که به تدریج جمع می شود و لایه رویی به قطر یک متر را می شکند.

گاز آزاد شده حامل غباری سیاه از لایه زیرین است که آن را به سمت بالا می آورد و در نهایت به انفجار غبار بالای لایه رویی یخ منجر می شود. این رویداد مانند بیرون آمدن آب از یک آبفشان قبل از ریختن روی سطح مریخ است. چنین روندی ظاهری عنکبوتی شکل و ترک خورده به وجود می آورد که قطر آن ۴۵ مترتا یک کیلومتر است.

منطقه اینکا سیتی مریخ که شبکه ای خطی از برآمدگی ها ایجاد می کند مشابه خرابه های تمدن اینکا روی زمین است.

جدیدترین تصاویر از اینکا سیتی توسط دوربین با وضوح بالای HRSC مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و در فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

کد خبر 6089622 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تولید الماس فقط در ۲ ساعت و نیم!
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی/ اورژانس هشدار داد
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند