Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشخص بودن آرای نمایندگان یکی از مولفه‌های مهم شفافیت در عملکرد مجلس است. 

وی با بیان اینکه بارقه‌های امید در جامعه با مطرح شدن طرح شفافیت آرا شکل گرفت، گفت: موضوعی که مطالبه عمومی مردم از نمایندگان است که متاسفانه گویی برخی از آنها برای ادامه فعالیت در فضای سیاسی کشور مخالف آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره خارج شدن طرح شفافیت آرا از دستور کار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نمایندگان با رد این طرح، باعث می‌شوند به اعتبار مجلس یازدهم در افکار عمومی لطمه وارد شود. 

شفایت آرا برخلاف امنیت ملی نیست

وی افزود: نمایندگانی مخالف با طرح شفافیت آرا  این موضوع را ثابت می‌کنند که افرادی در مجلس هستند که منافع غیر قانونی و نا مشروع  دارند و به دنبال سوءاستفاده از موقعیت خود برای رسیدن اهداف شخصی هستند.

مظفری با بیان اینکه برخی نمایندگان برای مخالفت با شفافیت آرا، مسائل امنیتی را مطرح می‌کنند. به این معنا که مردم یا رسانه‌ها نباید در جریان تمام امور مجلس باشند، گفت: در حالی که نمایندگان می‌توانند رای گیری درباره مسائل امنیتی را به صورت جلسات غیر علنی برگزار کنند؛ اما برای طرح‌هایی که جنبه عمومی و اقتصادی دارد شفافیت اجرا شود. به عنوان مثال شفافیت در اموال نمایندگان یا حضور یا غیبت آنها در جلسات مجلس به هیچ عنوان امنیتی نیست.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به علت دیگر مخالفت نمایندگان با طرح شفایت آرا یادآور شد: برخی از مخالفان این طرح اعتقاد دارند چون مردم درباره یک طرح اغنای کامل نمی‌شوند و دلایل رای منفی یا مثبت یک نماینده را نمی‌دانند، در نتیجه فضاسازی برای آن فرد در رسانه‌ها یا افکار عمومی ایجاد می‌شود. یا آنها ترس دارند تا در دوره بعدی در حوزه انتخابی خود رای نیاورند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت آرا یکی از شعارهای اصلی بسیاری از نمایندگان مجلس بود، گفت: بسیاری از نمایندگان با وعده شفافیت به مجلس راه یافتند اما اکنون به خارج کردن این طرح از دستور کار هستند. 

شفافیت یکی از الزامات مبارزه با فساد است

مظفری با بیان اینکه شفافیت یکی از الزامات تحقق جمهوریت است، گفت: اجرای عدالت و آزادی در جامعه بدون شفافیت امکان پذیر نیست. همچنین مبارزه با فساد نیز بدون شفافیت به نتیجه نخواهد رسید.

این مسئول سابق بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: شفافیت سبب نظارت مناسب اجتماعی بر عملکرد و تصمیم گیری‌های نمایندگان است چراکه بر اساس تقوای الهی یا سوگند در مجلس نمی‌توان انتظار عملکرد مناسب را از نمایندگان داشت. 

وی مطرح کرد: مجلس تا زمانی که شفافیت را تصویب و اجرا نکند، نمی‌تواند شفافیت در سایر نهادها را مطالبه کند و وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد.

مظفری در پایان با تاکید بر اینکه مجلس انقلابی باید عملکردی در تراز انقلاب داشته باشد، گفت: این طرح در مجلس دهم مطرح شد ولی  تصویب نشد و به مرحله اجرایی نرسید؛ اما مردم از مجلس فعلی انتظار تصویب این طرح را داشتند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1130389 برچسب‌ها طرح شفافیت آراء نمایندگان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: طرح شفافیت آراء نمایندگان طرح شفافیت آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۸۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات اظهار کرد: در تمامی دنیا دور دوم انتخابات نسبت به دوره نخست آن شاهد مشارکت کمتری هستیم و امر غیر عادی نیست.

او افزود: انتخابات در تهران انتخابات بین کسانی است که پایبند نظام هستند و فرقی ندارد کدام یک از کاندید‌ها راهی مجلس شوند البته نباید از اهمیت شرکت در انتخابات دور دوم مجلس غافل شد.

سفیر اسبق کشورمان درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: مجلس علاوه بر کارکرد قانون گذاری وظیفه نظارت بر دستگا‌های اجرایی را دارد چرا که پول و قدرت در این نهاد‌ها نهفته است و مجلس باید مراقب باشد تا فسادی در این مجموعه‌ها صورت نگیرد.

او ادامه داد: برای اینکه مجلس نقش نظارتی و ضد فساد خود را به خوبی ایفا کند در ابتدا باید زمینه ایجاد فساد را در میان نمایندگان از بین ببرد و اگر نماینده‌ای دچار تخطی در این زمینه شد باید به شدت با او برخورد شود و به عبارتی دیگر مجلس باید از فساد ایمن باشد.

قدیری ابیانه گفت: از زمانی که نمایندگان وارد مجلس می‌شوند فساد به سمت آنها هجوم می‌آورد و وعده‌های آنچنانی به آنان داده می‌شود و برخی درخواست‌های عجیب از آنان دارند. البته مردم افراد خوبی را انتخاب کرده اند، اما با این حال باید مراقب بود و تضمینی وجود ندارد که فردی که در گذشته مرتکب فساد نشده در آینده نیز از آن مصون باشد.

این فعال سیاسی در پایان گفت: همچنین نمایندگان باید در بدو ورود به مجلس و آغاز به کار مجلس دوازدهم به ریشه‌یابی مشکلات کشور پرداخته و راه حلی برای آن‌ها پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • دیدار رهبر مخالفان نتانیاهو با وزیز خارجه امارات
  • «شفافیت» یکی از مهمترین موضوعات مورد نیاز در مجلس آینده است
  • محکومیت صبا آذرپیک با شکایت مجلس و برخی نمایندگان | جزئیات حکم
  • دستگاه‌های مشمول شفافیت در مشترک قوای ۳گانه مشخص می‌شود
  • ببینید | بازدید نمایندگان مجلس دوازدهم از صدا و سیما
  • اختلاف‌ نظر مجلس و دولت؛ دلار چند؟
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم