Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ خراسان جنوبی مهد علم و فرهنگ و هنر کشور ست و در طول زمان مشاهیر و خدمتگزاران بی­شماری را در دامان خود پرورانده است. 

خراسان‌جنوبی شش پدر علم ثابت شده در دنیا دارد که «دکتر محمدحسن گنجی» پدر علم جغرافیای ایران،« دکتر کاظم معتمدنژاد» پدر علم ارتباطات ایران،« دکتر غلامحسین شکوهی» پدر علم تعلیم و تربیت ایران، «دکتر مهدی بلالی‌مود» پدر علم سم‌شناسی ایران، «دکتر محمداسماعیل رضوانی» پدر تاریخ معاصر و تاریخ مطبوعات ایران و «دکتر علی‌اکبر بهرمان» پدر علم ارتوندسی ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«دکتر سید محمد مشکات» از بنیانگذاران آموزش علم اقتصاد در ایران و پایه‌گذار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، «دکتر بدیع الزمان فروزان‌فر» استاد بزرگ ادبیات فارسی، «علامه سید غلامرضا سعیدی» اسلام شناس و متفکر برجسته،« آیت‌الله محمد هادی هادوی» فقیه و مجتهد نام‌آور معاصر، «آیت‌الله سید حسن تهامی» فقیه و مجتهد برجسته، «آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین آیتی» فقیه و نویسنده برجسته، «آیت الله اسماعیل فردوسی­‌پور» سیاستمدار و روحانی برجسته انقلابی، «آیت‌الله حاج شیخ جواد عارفی» فقیه و مجتهد معاصر، «آیت‌الله سید محمدعلی فقیه» فقیه و مجتهد معاصر، «علامه سید محمد فرزان» محقق و اندیشمند فرزانه، «علامه سید محمدحسین فاضل تونی» فقیه، فیلسوف و محقق برجسته،« آیت‌الله حاج سید کاظم حائری» فقیه و روحانی برجسته،« شیخ عبدالحسین فنودی» مورخ و شاعر، «دکتر محمدابراهیم آیتی» نویسنده و اسلام شناس بزرگ معاصر، «استاد احمد احمدی بیرجندی» نویسنده و پژوهشگر برجسته ادبیات ایران، «دکتر محمدجعفر یاحقی» استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی،« دکتر سید محمد مشکوه» معمار اقتصاد نوین ایران،« دکتر سید عبدالله علوی» چهره ماندگار توسعه آموزش عالی، «دکتر محمدتقی راشد محصل» استاد برجسته زبان شناسی ایران،« دکتر محمدرضا راشد محصل» نویسنده، پژوهشگر و استاد بزرگ ادبیات فارسی، «استاد محمدعلی کیانی‌نژاد» استاد بزرگ موسیقی ایران،« دکتر غلامعلی سرمد» استاد برجسته علوم تربیتی، «دکتر جمال رضایی» پدر علم زبان شناسی ایران‌، «دکتر اسدالله آزاد» پدر علم کتابداری ایران، «دکتر جعفر راثی» پدر ترویج کشاورزی ایران،« دکتر محمدعلی راشد محصل » چهره ماندگار اندسکوپی ایران، «دکتر محمدحسن راشد محصل» پدر گیاه شناسی ایران،«دکتر احمد کامیابی‌مسک» استاد برجسته تئاتر و ادبیات و ... از دیگر بزرگان این استان هستند. 

خراسان‌جنوبی علم‌رغم دارا بودن شرایط استراتژیک در حال حاضر و آینده و با توجه به دارا بودن این همه مشاهیر، مفاخر، بزرگان و اسناد پژوهشی، علمی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ... اما از داشتن مرکز اسناد و کتابخانه ملی محروم است. 

بسیاری از اسناد این استان و منطقه در مرکز اسناد خراسان‌رضوی و سازمان تهران نگهداری می‌شود و دسترسی به آنها برای اکثریت دوستداران و علاقه‌مندان دشوار بوده و راه‌اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی برای خراسان‌جنوبی از ضروریات است. 

عدم معرفی و استفاده از ظرفیت بزرگان و مشاهیر استان از دیگر دغدغه‌هایی بوده که باید به آن توجه شود چراکه که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی ۱۶ دی ماه امسال در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر بیرجند گفت: شهرداری و شوراهای شهر بیرجند تاکنون در معرفی مفاخر و پدران علم این شهر خوب عمل نکردند در حالی که می‌توان از این ظرفیت برای تعالی شهر استفاده کرد. 

نبود مرکز اسناد در استان پدران علم دنیا 
«محمود حاجی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند، اظهار داشت: اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی در استان در بحث مشاهیر، مفاخر و شهدا معمولاً نام‌گذاری تمام کتابخانه‌ها را به نام این عزیزان انجام می‌دهد. 

وی به نام‌گذاری محیطی کتابخانه‌های استان به نام بزرگان استان اشاره کرد و افزود: برای نمونه یک کتابخانه در شهرستان خوسف به نام دکتر شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت، یک کتابخانه در روستای دستگرد به نام پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات و یک کتابخانه در مهرشهر بیرجند به نام شهید بصیری‌پور به عنوان اولین شهید مدافع حرم خراسان‌جنوبی نامگذاری شده و در مجموع در سطح استان کتابخانه‌های زیادی به نام بزرگان استان نام‌گذاری شده است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی بیان کرد: جمع‌آوری اسناد مرتبط با پدران علم دنیا که اهل خراسان‌جنوبی هستند و سایر بزرگان استان یکی از دغدغه‌های ما نیز بوده اما کتابخانه عمومی مرکز اسناد نیست و این مرکز استان ذیل کتابخانه ملی کشور راه‌اندازی می‌شود. 

حاجی عنوان کرد: تقریباً در ۱۶ استان کشور مرکز اسناد راه‌اندازی شده اما در خراسان‌جنوبی و چند استان دیگر تاکنون راه‌اندازی مرکز اسناد محقق نشده است. 

وی اظهار کرد: اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی خلاء نبود مرکز اسناد در استان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که در خراسان‌جنوبی مکانی برای این‌که آثار و منابع مکتوبی که در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تاریخی، مذهبی، پژوهشی و ... تولید شده را گردآوری کرده باشد، وجود ندارد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی در کتابخانه الغدیر که کتابخانه مرکزی استان بوده یک بخش جانبی را در این کتابخانه با عنوان بیرجند شناسی حدود چهار ماه قبل با حضور مسئولان شهرستان بیرجند ایجاد کرده است. 

حاجی عنوان کرد: در این بخش هر آنچه در مورد استان نوشته و مکتوب شده را گردآوری کردیم که مردم می‌توانند مراجعه و منبع مورد نیاز خود را تهیه کنند. 

وی اظهار داشت: حتی درخواست شده یک نسخه از پایان نامه‌هایی که در موضوعات مختلف استان تهیه می‌شود را به ما بدهند تا در بخش بیرجند شناسی کتابخانه الغدیر به عنوان مرکز اسناد نگهداری و گردآوری کنیم؛ تا زمانی که مرکز اسناد توسط کتابخانه ملی در استان راه‌اندازی شود اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی مسئولیت نگهداری این اسناد و منابع را جهت خدمت‌دهی به علاقه‌مندان بر عهده می‌گیرد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی زمان راه‌اندازی بخش بیرجندشناسی در کتابخانه الغدیر اعلام آمادگی کرد که اگر بخش بیرجندشناسی رونق بگیرد و مورد استقبال واقع شود همکاری لازم را داشته باشد. 

حاجی افزود: با توجه به این‌که راه‌اندازی مرکز اسناد و نگهداری اسناد مهم استان یک کار جمعی است و نیازمند همکاری دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار، کانون پرورش فکری و ... است و همه با هم باید اقدام کنند. 

وی ادامه داد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این خصوص اعلام آمادگی کرده و دارد اگر همه پای کار بیایند ، حمایت کنند و از این بخش استان شناسی استقبال شود، اداره کل کتابخانه‌های استان یک کتابخانه تخصصی خراسان‌جنوبی شناسی راه اندازی می‌کند. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی بیان کرد: نبود مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان‌جنوبی دغدغه‌ای بوده که باید از مرکز کشور پیگیری و به آن پرداخته شود. 

انتهای پیام/۶۹۰۶۹

منبع: فارس

کلیدواژه: مشاهیر مفاخر مرکز اسناد کتابخانه ملی خراسان جنوبی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی مرکز اسناد و کتابخانه ملی اداره کل کتابخانه نبود مرکز اسناد استاد برجسته فقیه و مجتهد شناسی ایران یک کتابخانه راه اندازی راشد محصل آیت الله سید محمد پدر علم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۰۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر سعید کریمی در حاشیه افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: تحویل تخت‌های بیمارستانی تازه تاسیس یکی از اقداماتی است که در حال انجام است.
وی گفت: بنای این وزارت خانه بر این است تا ۲۵ هزار تخت بیمارستانی بسازد که تاکنون ۱۶هزار تخت بیمارستانی طی دو سال گذشته تحویل داده شده و ۹۰۰۰ تخت نیز تا شهریورماه امسال تحویل می‌شود.
وی در ادامه گفت: تعداد نیرو‌های متخصص در گذشته کم شده بود که به سرعت در حال تزریق نیرو هستیم.
دکتر کریمی افزود: برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم روزانه مبلغ یک و نیم میلیون تومان هزینه می‌شود.
به گفته وی، تحویل تجهیزات بیمارستانی از دیگر اقداماتی است که عدالت و تعالی نظام سلامت را در کشور اجرایی کند.

دیگر خبرها

  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران