Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان به ایرادات و اعتراضاتی اشاره کردند که به خصوص در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در خصوص قضایای برجام مطرح کرده بودند اما مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت منجر به ایجاد مشکلاتی برای کشور شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ «در قضایای برجام در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ایراد و اعتراض بنده این بود که نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد تا مشکلات بعدی پیش نیاید و در تذکرات هم مکرر آنها را گفتم اما بعضی از آن نکات مورد توجه قرار نگرفت و مشکلات بعدی که همه مشاهده می‌کنند پیش آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نگاه به آینده مهم است.»

این بخش مهمی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر به مناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز است؛ یاددآوری رهبر انقلاب از مسئله ای که در آستانه زمزمه ها برای احیای توافق هسته ای برجام بسیار حائز اهمیت است.

رهبر انقلاب از زمان تصویب برجام تاکنون، به کرات از این توافقنامه‌ انتقاد کرده‌اند و حتی آن را خسارت محض نامیده‌اند چراکه در موضوع برجام، رفع تحریم‌ها و حفظ دستاوردهای هسته ای کشور محور اصلی منافع ملی بود که متأسفانه پس از گذشت چند سال از امضای برجام، آنچه پیش روی ملّت ایران قرار گرفت، عدم رفع تحریم‌ها و از دست دادن بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های هسته‌ای کشور است.

هرچند پس از نقض عهد آمریکایی ها و شکست این توافق و در نتیجه تعهدات خسارت بار آن برای کشور برخی سعی کردند تا گزاره «برجام تصمیم نظام بود» را تثبیت کنند و اینگونه القا کنند که همانطور که رهبر انقلاب، وزارت خارجه را مجری دانسته‌اند، بنابراین برجام نیز محصول تصمیم مجموعه‌های بالادستی نظام است نه وزارت خارجه و دولت اما نکته بسیار حائز اهمیت آن است که صرف توافق هیچگاه سیاست نظام و رهبری نبوده بلکه اساسا توافق زمانی معنا دارد که منجر به دست‌یابی کشور به منافع ملی باشد.

از نگاه رهبر انقلاب، توافق نکردن، شرف دارد بر توافق بد: «البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است ــ که این حرف را آمریکایی‌ها هم می‌زنند ــ این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی».

در این رابطه اولاً باید گفت که رهبر معظم انقلاب ۲۰ فروردین ۹۴ صریحاً ادعای دخالت رهبری در جزئیات مذاکرات هسته‌ای را رد کردند و فرمودند: «بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه... اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

ثانیاً رهبرمعظم انقلاب از همان ابتدا به خوشبین نبودن به نتایج مذاکرات هشدار داده بودند و در طول سالیان بر آن تاکید داشتند لذا هموارهملاحظات خود درباره مذاکرات هسته‌ای و انتقادات کارشناسی از برجام را با مردم در میان گذاشتند، از جمله ۳ شهریور ۹۵ در دیدار هیئت دولت تاکید داشتند: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود و نباید در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد» اما بر خلاف نظر رهبری نقد را دادند و نسیه گرفتند؟

حتی پس از عبور توافق برجام از کانال مجلس، شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی اما از آنجا که مطالبات رهبر انقلاب در این توافق رعایت نشد، ایشان در نامه ای به رئیس جمهور، در تاریخ ۹۴/۷/۲۹، شــروط نُه گانه ای را برای اجرای آن قرار دادند که خلاصه آن نه شــرط اینگونه بود:

۱)گرفتن تضمین های قوی برای لغو تحریم ها از جمله اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا، ۲)توقف فعالیت های ایران در برجــام در صورت وضع هرگونه تحریم، ۳)آغاز فعالیت های بند ۴ و ۵ تنها پس از اعلام آژانس مبنی بر پایان پرونده PMD، چهارم) آغاز نوسازی کارخانــه اراک تنها پس از قرارداد طــرح جایگزین و تضمین کافی اجرا، ۵)معامله و تبادل اورانیوم غنی شده در برابر کیک زرد در صورت عقد قرارداد مطمئن و تدریجی، ۶)تهیه طرح توسعه میان مدت صنعت انرژی اتمی و بررسی آن در شورای عالی امنیت ملی، ۷)ساماندهی تحقیق و توسعه برای غنی سازی مورد قبول در برجام در پایان دوره ۸ ساله، ۸)مرجع بودن متن مذاکرات و نه تفسیر طرف مقابل در موارد ابهام سند برجام، ۹)تشکیل هیئت رصدکننده انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق الزامات اجرای برجام.

رهبر معظم انقلاب در همین نامه تاریخی ۲۹ مهرماه ۹۴ در پاسخ به نامه حسن روحانی و مصوبه شورای عالی امنیت ملی تاکید کردند «برجام دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعدّدی است» و بر این اساس دولت را مکلف به اخذ «تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرف‌های مقابل از جمله‌ اعلام کتبی رئیس‌‌جمهور آمریکا و اتحادیه‌ اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها» کردند؟ اما تضمین‌ها هیچگاه اخذ نشد!

رهبر معظم انقلاب در الزامات نه‌گانه خود دولت را مکلف کردند در صورت «وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای‌، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعّالیّت‌های برجام را متوقّف کند»؟ اما چرا در برابر این همه اعمالِ تحریم‌ و نقض عهد به نظر رهبری عمل نشد و محدودیت های ایران در قالب برجام ادامه یافت؟

رهبر معظم انقلاب در مورد نوسازی کارخانه اراک، دولت را مکلف کردند «تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.» اما قبل از انعقاد چنین قراردادی قلب راکتور اراک را با سیمان پر کردند!

رهبر معظم انقلاب اجرای برخی بند‌های برجام را منوط به این کردند که «تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید» اما قبل از تحقق این مطالبه رهبری اورانیوم غنی شده را به خارج فرستادند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند تصویب قانون تمدید تحریم‌ها نقض برجام است اما برخی اصرار داشتند نقض برجامی رخ نداده است! از طرفی رئیس‌جمهور و مسئولین وقت قبل از امضای برجام و حتی روز امضای برجام تاکید می‌کردند تحریم‌ها یکجا لغو خواهد شد اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد و برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر فوری و به یکباره برداشته شدن تحریم ها اما مذاکراه کنندگان به تدریجی برداشته شدن تحریم‌ها رضایت دادند، موضوعی که آن هم به درستی اتفاق نیفتاد!

البته بررسی دقیق سخنرانی های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایشان پیش از مذاکرات و توافق هسته ای با درایت مثال زدنی خود به حربه های آمریکایی آگاه بودند و در این زمینه هشدار می دادند. کما اینکه ایشان در اولین روز سال ۱۳۹۴ در حرم مطهر رضوی فرمودند: «آمریکایی‌ها تکرار میکنند که ایران بایستی در تصمیم‌هایی که میگیرد و چیزهایی که قبول میکند، بازگشت‌ناپذیری‌ای وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنانچه طرف مقابل میتواند به هر بهانه‌ای باز هم تحریمها را علیه ملّت ایران برقرار کند، هیچ وجهی ندارد که هیئت مذاکره‌کننده‌ی ما بپذیرد و کاری انجام بدهد که این کار برگشت‌ناپذیر است؛ به‌هیچ‌وجه، این یک صنعت مردمی است، یک صنعت بومی است، متعلّق به مردم است، دانش آن و فنّاوری آن مال مردم است، باید پیش برود؛ این پیشرفت جزء ذات هر صنعت و فنّاوری است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز اول فروردین ۱۳۹۵ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریمها را برمیداریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل میکنند که اثر رفع تحریمها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند. بنابراین، کسانی که امید میبندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت میکنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز میزند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمیکند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.»

نهایتا ایشان در بیانات خود در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان روز ۱۲ آبان ۱۳۹۵ سخنانی گفتند که حاکی از اتمام حجت بود، ایشان فرمودند: «من چقدر در طول مذاکرات [هسته‌ای] گفتم که آمریکایی‌ها بدعهدند، دروغگویند، پای حرفشان نمی‌ایستند؛ حالا ملاحظه میکنید! امروز آن کسی که دارد میگوید آنها بدعهدند دیگر من [فقط] نیستم؛ مسئولین محترم کشور، خود مذاکره‌کنندگان ما که این‌همه زحمت کشیدند، می‌گویند.»

مواضع شفاف رهبرانقلاب نشان میدهد که رهبری معظم به عنوان قوه عاقله نظام نه تنها به مذاکرات بدبین بوده بلکه بارها با گوشزد کردن خطوط قرمز به دولتی ها هشدار داده‌اند، اما غرب‌گرایان نه تنها از خطوط قرمز رد شدند بلکه به گفته رهبرانقلاب به دلیل ضعف های ساختاری و نقاط ضعف فراوان، برجام منجر به خسارات های زیادی به کشور شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب آمریکایی ها توافق نکردن رهبر انقلاب رئیس جمهور طرف مقابل خواهد شد نظر رهبر تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب

همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلّم جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

دیگر خبرها

  • راهبردهای رهبر انقلاب در حوزه آموزش‌وپرورش بر روی کاغذ باقی نماند
  • کنایه علی جنتی به افشای زمین خواری در حوزه علمیه ازگل/ نادیده گرفتن تخلفات صدیقی نوعی دهن کجی به مردم است
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • ببینید | تذکر مهم رهبر انقلاب به مسئولان کشور
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • عکس/ دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • معلمان با رهبر انقلاب دیدار کردند
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران