Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آنکه کمیته‌های مقاومت سودان برای تظاهرات جدید امروز (یکشنبه) فراخوان دادند، مقامات این کشور نیروهای امنیتی را به حالت آماده‌باش درآورده و مسدود کردن خیابان‌های اصلی و برخی پل‌ها را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، جنبش اعتراضی سودان که ابتدای فوریه از برگزاری چهار تظاهرات میلیونی از جمله تظاهرات فردا (دوشنبه) موسوم به تظاهرات میلیونی ۲۱ فوریه خبر داده بود، تصمیم گرفته امروز نیز تظاهرات دیگری را با عنوان "تظاهرات میلیونی ۲۰ فوریه" برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات سودان به محض اعلام این فراخوان، مسیرهای اصلی از جمله پل "نیل آبی" را که مسیر مواصلاتی شهرهای خارطوم و بحری است، مسدود کردند.

برخی صفحات ویژه انتشار اخبار اعتراضات سودان اعلام کردند که مسؤولان سودانی بامداد امروز همزمان با انتشار فراخوان تظاهرات، دست به بازداشت‌هایی زدند.

طبق گزارش کمیته‌های مقاومت، افرادی که در پی تظاهرات‌های قبلی بازداشت شده بودند نیز اعتصاب غذای بدون پایانی را آغاز کردند.

عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و رهبر کودتا در این کشور از زمان کودتایش علیه قانون اساسی در اکتبر گذشته همان ادعاهای قبلی را تکرار می‌کند.

او دو روز قبل مدعی شد که دولت انتقالی قصد دارد عملیات تغییر دموکراتیک را تکمیل کرده و انتخاباتی آزاد و شفاف برای تحویل قدرت به دولتی منتخب برگزار کند.

البرهان در دیداری که با وولکر پرتس، رئیس هیات سازمان ملل در سودان در کاخ ریاست جمهوری در خارطوم داشت، بر تمایل کابینه‌اش به گفتگو با تمامی گروه‌ها جهت رسیدن به رویکردی یکپارچه که ضامن خروج ایمن از بحران فعلی باشد، تاکید کرد و گفت: دولت انتقالی قصد دارد روندتغییذ دموکراتیک را تکمیل و انتخاباتی آزاد و شفاف برگزار کرده و قدرت را به دولتی منتخب تحویل دهد.

پس از گذشت حدود چهار ماه از کودتای البرهان، ابتکارعمل‌های سازمان ملل و طرح‌های بین‌المللی برای حل بحران سودان متوقف شدند و با وجود اینکه دیدارهای بین‌المللی با طرف‌های درگیر لغو نشده‌اند، اما هیچ پیشرفتی از زمان استعفای دوم عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور در ابتدای ژانویه گذشته، حاصل نشده است.

حمدوک از سودانی‌ها خواست در مذاکراتی با حضور تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی برای تعیین یک نقشه راه و توافق درباره یک منشور ملی شرکت کنند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

اواسط فوریه یک هیات آمریکایی به ریاست دیوید ساترفیلد، فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا وارد سودان شد اما آن نیز پیشرفتی در این زمینه نداشت.

خشونت‌ها در دارفور به دلیل خلأ امنیتی به وجود آمده در پی کودتای اکتبر در خارطوم بالا گرفته‌اند.

در واقع پس از آنکه اولین دولت تشکیل شده در سودان در پی سرنگونی حاکمیت عمر البشیر، در سال ۲۰۲۰ توافقنامه صلحی را با جنبش‌های مسلح در دارفور واقع در غرب سودان امضا کرد، آرامش بر این منطقه حاکم شد اما تنها یک سال و نیم بعد و تنها چند ماه پس از کودتای نظامی خارطوم، درگیری‌ها بر سر قدرت به این اقلیم بازگشتند.

هفته گذشته گروهی مسلح با هدف سرقت خودروها و هزاران تن کمک‌های غذایی و تجهیزات مختلف مقر هیات مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور که ۱۳ سال در این اقلیم فعالیت داشت، به نیروهای امنیتی تیراندازی کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است

رسانه‌های صهیونیست از «ناامیدی» کابینه رژیم صهیونیستی از وضعیت دیپلماسی عمومی این رژیم در پی تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی صحبت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این رسانه‌ها امروز-چهارشنبه- گزارش دادند وزرای کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه «ناامیدی خود را از وضعیت دیپلماسی عمومی اسرائیل» در پی تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی ابراز کرده و برای مقابله با گفتمان حمایت از فلسطین، برای مظلوم‌نمایی و جلب توجه خواستار انتشار فیلم‌های کوتاه از حوادث روز هفت اکتبر شدند.

به نقل از وبگاه خبری المیادین، «نیر برکات»، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی گفت: افکار عمومی آمریکا یک تهدید وجودی برای اسرائیل است.

این اظهارات پس از گسترش تظاهرات برای پایان دادن به جنگ غزه و قطع کمک‌های مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود که به بیش از ۷۹ دانشگاه و کالج آمریکایی سرایت کرد و به دیگر کشورهای غربی و عربی مانند کانادا فرانسه، آلمان، بریتانیا، لبنان و غیر آنها کشیده شد.

در همین زمینه، روزنامه ترکیه‌ای «دوغرو هابر» (اخبار راست) در واکنش به انقلاب در دانشگاه‌های آمریکا، جایی که دانشجویان به تظاهرات خود در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه ادامه می‌دهند، نوشت «وجدان جهانی»، یک «قیام جهانی» را برانگیخت و شعله‌ور ساخت.

این روزنامه با تاکید بر اینکه خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان با حمایت مقامات، چهره واقعی کشورهای غربی و متحدان آنها را آشکار کرد، آزادی بیان و دموکراسی را که این کشورها از آن دم می‌زنند، زیر سوال برد و نوشت بیداری مردم، نظام تحت رهبری آمریکا و «اسرائیل» را نابود خواهد کرد.

در همین زمینه، روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» در مطلبی با عنوان «از خودت خجالت خواهی کشید» به گسترش نفرت در جهان علیه صهیونیسم و ​​فروپاشی جایگاه و اعتبار «اسرائیل» در سطح بین‌المللی پرداخت که حمله به غزه هیمنه آن را فرو ریخت.

بنابراین، غزه در بی‌ثبات کردن روایت رژیم صهیونیستی موفق بوده است و این همان چیزی است که صهیونیست‌ها را دیوانه می‌کند چرا که علاوه بر خسارات میدانی، رژیم صهیونیستی اکنون با خسارات رسانه‌ای روبروست و همین مساله تشدید جنایات رژیم علیه مردم غزه، متوسل شدن آن به جعل حقایق، پخش ادعاها و تحریف تمامی صداهایی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و یا حتی سیاست آن را تحت عنوان «یهود ستیزی» مورد انتقاد قرار می‌دهند، روشن می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تظاهرات جمعه خشم در همدان همزمان با سه استان دیگر
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه
  • دیدنی های امروز؛ اعتراضات روز جهانی کارگر
  • اعتراضات روز کارگر و مخالفت با جنگ غزه در سراسر آلمان
  • هراس وزرای اسرائیلی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • شمار دانشجویان دستگیر شده در دانشگاه‌های آمریکا به بیش از هزار نفر رسید
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • وضعیت متشنج در خیابان‌های تل آویو + فیلم
  • فیلم/وضعیت خیابان‌های تل آویو و تظاهرات ضددولتی صهیونیست‌ها