Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:59:50 GMT

مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت انواع میلگرد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۰۳۸۰

مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت انواع میلگرد

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بودجه‌ی سال آینده دولت مشخص شده است و فولادی‌ها می‌خواهند بدانند در سال جدید چه بر سر بازار آهن و محصولات استراتژیکی مانند میلگرد می‌آید؟! با توجه به اینکه بودجه‌ی دولت انقباضی بسته شده، پیش بینی می‌شود نرخ تورم تا ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد و اگر معاهده‌ی برجام احیا نشود، افزایش قیمت دلار هم چندان صعودی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس احتمال دارد بازار آهن نوسانات کمتری داشته و اثر تورم جهانی بر بازار داخلی محسوس‌تر باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این موضوع را از زوایای مختلف و به‌طور دقیق‌تر تحلیل کنیم.

نقش تورم جهانی و تأثیر آن بر وضعیت بازار آهن

تورم یکی از معضلات اقتصاد جهانی است که همه صنایع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ از جمله صنعت آهن و فولاد. همان‌طور که می‌دانید تولید ۶۰ درصد از آهن و فولاد جهان در کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود و بیش از نیمی از این محصولات در کشور چین تولید می‌شوند.

از سوی دیگر کشورهای پیشرفته برای کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از نیروی کار ارزان، کارخانه‌های خود را به کشورهای در حال توسعه منتقل کرده‌اند. با انتقال این کارخانه‌ها، قیمت محصولات آهن و فولاد، مانند قیمت میلگرد، تحت‌تأثیر مستقیم نرخ تورم در این کشورها قرار می‌گیرد و تورم به یکی از فاکتورهای غیرمستقیم مؤثر بر نوسان قیمت بازار آهن و محصولات آن تبدیل می‌شود.

عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت میلگرد

عوامل مختلفی در قیمت انواع میلگرد تأثیرگذار هستند، ولی در ادامه مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم؛ فاکتورهایی که تا حد قابل توجهی در افزایش یا کاهش قیمت میلگرد ساده اثر دارند.

قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد

قیمت مواد اولیه برای تولید انواع میلگرد، به‌طور مستقیم بر قیمت محصول نهایی اثر دارد. همان‌طور که می‌دانید، قراضه و سنگ آهن، مواد اولیه‌ای هستند که برای تولید میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچقدر قیمت این مواد تحت‌تأثیر قیمت جهانی آهن تغییر کند، شاهد افزایش یا کاهش قیمت انواع میلگرد خواهیم بود. در واقع قیمت میلگرد تابع مستقیم قیمت قراضه و سنگ آهن است.

نوسان نرخ عرضه و تقاضای بازار میلگرد

فاکتور بعدی میزان عرضه و تقاضا است. مکانیزم کلی بازار این چنین است که با افزایش عرضه، قیمت انواع میلگرد کاهش پیدا می‌کند و با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت میلگرد می‌شویم. در این مورد تنظیم بازار عرضه‌ی میلگرد می‌تواند به تأثیر عرضه و تقاضا بر نوسان قیمت را مهار کند.

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل میلگرد

هزینه‌ی حمل و نقل و قیمت سوخت، فاکتور مهم دیگری است که نمی‌توانیم نقش آن را در افزایش قیمت میلگرد نادیده بگیریم. میلگردها معمولاً در حجم بالا جا به جا می‌شوند و به مسافت‌های بسیار دوری توسط کامیون یا کشتی جا به جا می‌شوند. قیمت بنزین هم که همه ساله در حال تغییر است و تأثیر مستقیمی بر گران شدن قیمت انواع میلگرد دارد.

نوسانات قیمت دلار و اُفت ارزش پول ملی

افزایش قیمت دلار، به معنای واقعی تمام ابعاد اقتصاد ملی ما را تحت‌تأثیر قرار داده است و بالطبع نوسان قیمت بازار محصولات آهن و میلگرد هم از این قضیه مستثنی نیست. ایران یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده محصولات آهن و فولاد است و قیمت نهایی مشخص شده برای صادرات این محصولات، براساس دلار محاسبه می‌شود. به همین دلیل، نوسان نرخ دلار از مهمترین عوامل مؤثر بر قیمت انواع میلگرد است.

شاخص بورس

یکی دیگر از انواع شاخص‌های مؤثر در قیمت میلگرد، بورس شاخص صنعت است. شاخص صنعت فولاد و آهن، نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های فعال در بخش صنعت آهن و فولاد است. عملکرد هرکدام از این صنایع تحت عنوان شاخص جداگانه‌ای بررسی می‌شود و تأثیر آن در تغییرات قیمت انواع میلگرد قابل چشم پوشی نیست.

آیا قیمت انواع میلگرد در سال جدید بالا می‌رود؟

علیرغم تأثیر هر کدام از این فاکتورها، احتمال ورود نهادهای تنظیم بازار فولاد و آهن کشور، وضعیت بازار را به سمت احتیاط سوق می‌دهد. اما متأسفانه قیمت دلار، طلا و سایر فلزات گران بها هم در قیمت گذاری آهن دخیل هستند و شرایط قیمتی میلگرد چندان قابل پیش بینی نیست. در واقع در شرایط کنونی وجود ریسک‌های سیاسی در اقتصاد، عدم اطمینان در بازار را به اوج رسانده است.

همین عدم قطعیت‌ها و تردیدها، چالش‌های سرمایه‌گذاران را بیشتر کرده و سرمایه‌ها مدام در حال جابجایی از یک بازار به بازار جدید هستند. ولی درباره بازار میلگرد، می‌توان گفت مهمترین فاکتور تأثیرگذار، برنامه‌های سیاسی کشور باشد. زیرا نرخ دلار بیشتر از هر وقت دیگری، تحت‌تأثیر اخبار سیاسی کشور قرار دارد. بنابراین بیش از هر عامل دیگری، سیاست خارجی ماست که قیمت میلگرد را در سال آینده تعیین می‌کند.

سخن پایانی

مواردی که در این مطلب مطرح کردیم، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت میلگرد هستند. مطمئناً عوامل دیگری هم بر قیمت میلگرد تأثیرگذار هستند؛ از جمله تورم جهانی. این نرخ به‌طور غیر مستقیم روی قیمت نهایی میلگرد اثر می‌گذارد و باعث نوسان قیمت لحظه‌ای محصولات میلگرد می‌شود.

صنایع فولادی آذر گستر سدید، بزرگترین و کامل‌ترین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی در ایران است که برای استعلام قیمت یا مشاوره خرید میلگرد می‌توانید به وب‌سایت آن به نشانی ahan۲.com مراجعه کنید. تولیدات این مجموعه، شامل انواع میلگرد ساده صنعتی، میلگرد ترانس، میلگرد پیلینگ و میلگرد آلیاژی است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5429076

منبع: مهر

کلیدواژه: میلگرد صنایع فلزی کسب و کار کسب و کار صنعت خودروسازی آموزش زبان خارجی تعمیرات تخصصی قیمت لوازم خانگی لوازم خانگی ساختمان سازی گل و گیاه بسته بندی کسب و کارهای اینترنتی روغن موتور بازی های رایانه ای بورس تهران فرصت شغلی قیمت انواع میلگرد افزایش قیمت قیمت میلگرد آهن و فولاد نوسان قیمت تحت تأثیر بازار آهن قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات ایرانخودرو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ قیمت روز ۲۰۶ و تارا در بازار

فرارو- قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد امروز شنبه هشتم اردیبهشت تفاوت چشمگیری با خریدوفروش‌های پنجشنبه هفته قبل ندارد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ به‌عنوان مثال پنج میلیون بیشتر از هفته قبل قیمت دارد و مدل‌های دیگری مثل ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و تارا دنده‌ای با همین میزان افزایش قیمت روانه بازار شده‌اند.

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته درطرف مقابل افت قیمت ۱۵ میلیونی را تجربه می‌کند و امروز به‌طور متوسط ۶۹۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

ششم اردیبهشت 1403

هشتم اردیبهشت 1403

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF7 مدل 1403

835 میلیون تومان

835 میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF7 مدل 1402

635 میلیون تومان

635 میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌‌ ارتقایافته مدل 1403

980 میلیون تومان

980 میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل 1403

یک میلیارد و 200 میلیون تومان

یک میلیارد و 200 میلیون تومان

پارس سال XU7p مدل 1402

675 میلیون تومان

675 میلیون تومان

207 با موتور TU3 مدل 1403

685 میلیون تومان

685 میلیون تومان

207 دنده‌ای ارتقایافته مدل 1403

810 میلیون تومان

815 میلیون تومان

207 اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل 1403

یک میلیارد و 40 میلیون

یک میلیارد و 40 میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل 1403

650 میلیون تومان

650 میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل 1403

710 میلیون تومان

695 میلیون تومان

تارا دنده‌ای V1 مدل 1402

820 میلیون تومان

825 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403

990 میلیون تومان

990 میلیون تومان

تارا اتوماتیک V4 مدل 1403

یک میلیارد و 230 میلیون تومان

یک میلیارد و 230 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402

665 میلیون تومان

670 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • عوامل تاثیرگذار بر کپک زدن فرش
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • قیمت محصولات ایرانخودرو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ قیمت روز ۲۰۶ و تارا در بازار
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی