Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا خلج متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص فلوشیپ نازایی در گفت‌­­­­وگو با­ باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران­­ درباره تأثیر عوامل محیطی و­ سبک زندگی بر ناباروری اظهار کرد: در زمینه عوامل محیطی در وهله اول عوامل تغذیه‌ای بیشترین میزان تأثیر را به خود اختصاص داده‌ است. در مرحله بعد می‌توان مسائل شغلی، اقتصادی، اجتماعی و سبک زندگی را نام برد که هرکدام به نوبه خود تأثیرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره تاثیر تغذیه بر ناباروری بیان کرد: مصرف مشروبات الکلی، قهوه، غذاهای­ کنسروی، سوسیس، کالبالس و ادویه­‌ها بر ناباروری موثر است. سیستم بدن انسان طوری تنظیم نشده که بتواند این دسته از مواد غذایی را هضم و با آنها مقابله کند. استفاده از محصولات ارگانیک باعث می‌شود بدن  به طبیعتی­ که طبق آن خلق شده نزدیک شود و این مسئله به بهبود باروری کمک می‌کند.

این فوق تخصص نازایی در ادامه به عوامل محیطی دیگری از جمله آلودگی هوا، سیگار و قلیان اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار چه به صورت مستقیم باشد؛ یعنی خود فرد مصرف کند و چه در کنار فردی باشد که به میزان زیادی سیگار مصرف می‌کند برای باروری زیان‌آور است. ضمن اینکه مصرف سیگار، خطرات و معضلات مخصوص به خود را هم دارد و همه این موارد درباره با قلیان هم صدق می‌کند.

خلجی درباره تأثیرامواج الکترومغناطیسی موبایل و وای‌فای برناباروری گفت: تأثیر امواج بر ناباروری هنوز به صورت صد در صد رد یا اثبات نشده است. البته باید از موبایل و وای‌فای در حد نیاز استفاده کرد و نباید تمام وقت در معرض این امواج باشیم. 

وی درباره تأثیر استرس‌های شغلی، اقتصادی و فکری بر ناباروری گفت: حداقل تأثیری که این مسائل بر زندگی یک زوج دارد این است که زمان مناسب و آزادی برای اقدام به باروری را از آنها می‌گیرد. زوج‌ها برای فرزندآوری باید با خیال راحت و آسوده اقدام کنند تا بتوانند به نتیجه برسند. مشغله‌های فکری، خستگی و مشکلات خانوادگی، وقت و زمان مناسب برای باروری را از بین می‌برد.

این فوق تخصص نازایی ادامه داد: بهتر است زوج‌های جوان در ابتدای زندگی درگیر مسائل اقتصادی، شغلی و درگیرهای فکری نباشند و زمان، فکر و حوصله خود را برای فرزندآوری بگذارند و این مسئله را جزو اولویت های خود در نظر بگیرند.

خلجی افزود: در حال حاضر، زوج‌ها فرزندآوری را به سن ۳۵ تا ۴۰ سال موکول می‌کنند که در این سن افراد از سن طلایی فرزندآوری گذشته‌اند. زوج‌ها در این سن تازه متوجه‌ می‌شوند که با چه مشکلات زیادی برای فرزندآوری مواجه‌اند. اگر زوج‌ها فرزندآوری را اولویت سال‌های اول ازدواجشان قرار دهند؛ شاید در کنار دستاورد­­های­ مالی و اقتصادی که دارند؛ دیگر مشکل ناباروری گریبان گیر آنها نشود.

وی با اشاره زندگی شهری و ماشینی در جامعه و اینکه و زوج‌های جوان شاغل مجبورند صبح زود با وسایل نقلیه خود را به محل کار برسانند، گفت: تا جایی که می­‌توان باید سبک زندگی را به روال طبیعی، غیر صنعتی برگردانیم. استفاده از غذاهای­ سالم و ساده، پیاده‌روی و ورزش در این راه می‌تواند کمک دهنده باشد.

این فوق تخصص نازایی ادامه داد: بیشتر افراد در طول روز، پشت یک میز بدون حرکت هستند و آخر شب دوباره خود را با وسایل نقلیه به منزل می‌رسانند و این روند هر روزه تکرار می‌شود. زوج‌های جوان بهتر است که اول صبح که سرکار می‌روند؛ مقداری زودتر از منزل خارج شوند و پیاده‌روی صبحگاهی داشته باشند.

انتهای­ پیام/

خبرنگار: رضوان ادیبی

کد خبر: 1130473 برچسب‌ها مشاوره خانواده

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مشاوره خانواده بر ناباروری فوق تخصص زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت

درحالی که موضوع فرزندآوری و جلوگیری از سرعت گرفتن روند پیری جمعیت یکی از مهمترین سیاست‌های دولتمردان است یکی از مهمترین سئوال‌ها در میان زوجین و البته بخش‌های آکادمیک سن مناسب فرزندآوری است. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم؛ فائزه مرادی- روانشناس بالینی

فکر می‌کنیم به بخشی از تاریخ رسیده‌ایم که در کمال آزادی و آزادگی تصمیم می‌گیریم و نسبت به گذشتگان استقلال تفکر بیشتری داریم، اما واقعیت و نظر محققان با این تصویر فاصله زیادی دارد. از نظر محققین حوزه علوم انسانی، از جمله روان‌شناسی، رسانه در تمام جنبه‌ها و ابعاد زندگی ما وارد شده و ذائقه و سبک زندگی ما را تغییر داده است و این تاثیر در اکثر موارد ناخودآگاه، منفی و در راستای از بین بردن ارزش‌های پذیرفته‌شده انسانی و اخلاقی و عادی کردن ضدارزش‌ها از طرف کسانی بوده که تخصصی نداشته و صرفا قواعد بازی در دنیای رسانه را به خوبی بلد بوده‌اند.

مخاطبین شاید اصلا متوجه نباشند که چه زمانی و چطور، قدم‌به‌قدم و به نرمی، جای ارزش‌ها و ضدارزش‌ها برای آن‌ها عوض شده و قدرت تفکر و تحلیلشان با بمباران اطلاعاتی کاهش پیدا کرده است؛ یعنی در حالی‌که مخاطبان معتقد هستند عقایدشان خالص و محصول تجربه خودشان هست، در واقع گاهی فقط نسخه‌ای ضعیف و تقلید شده از صفحات مجازی‌ای که دنبال می‌کنند، فیلم و سریال‌هایی که می‌بینند و اخباری که می‌خوانند هستند. اگر این رسانه‌ها اهداف شومی را دنبال کنند، مخاطبی که اظهارنظرهای رسانه را به اشتباه، نظرات خودش می‌داند، مرز بین درست و غلط را گم می‌کند. در زمانه‌ای که هرکس با یک صفحه و تولید محتوا، رسانه شده است، نظر متخصصین گم و ناپیداست.

از نظر بیشتر روان‌شناسان، هر انسانی نسخه‌ای منحصربه‌فرد است و تصمیم‌گیری درمورد ازدواج و فرزندآوری کاملا به شرایط فردی، خانوادگی و فرهنگی زوجین بستگی دارد اما مسیر رشد و خودشکوفایی انسان‌ها تا حد زیادی از داشتن یک رابطه متعهدانه، دلسوزانه، واقعی و ماندگار و داشتن فرزند در  زمان مناسب می‌گذرد، پس نمی‌توان این تصمیمات را تا زمان نامعینی به تاخیر انداخت. درگیر کمال‌گرایی شدن، لزوما به معنی نتیجه‌گیری بهتر نیست.

آن‌ها همچنین اضافه می‌کنند که:

داشتن فرزند نقطه توقف زندگی نیست، بلکه نقطه عطف است. وجود فرزند در زندگی انسان‌ها هدف و انگیزه ایجاد می‌کند؛ افراد برای اینکه والد بهتری باشند، تلاش می‌کنند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و آن‌ها را تقویت یا برطرف کنند. بر اساس تجربیات افراد و مطالعات و تحقیقات علمی می‌توان گفت والد بودن یکی از ارزشمندترین، رشددهنده‌ترین و مثبت‌ترین اتفاقات زندگی افراد است و افرادی که در سنین پایین‌تر خانواده خود را گسترش داده‌اند، موفق‌تر و دارای سلامت روان بالاتری هستند.

طائب: عدم تحول محیط در برابر «زن اجتماعی جدید» از مادر، «متهم» می‌سازد

اما رسانه برخلاف یافته‌های علمی و آن‌چه انسان‌ها برایش برنامه‌ریزی شده‌اند، تلاش می‌کند تنهایی را زیبا نشان دهد، روابط با افراد مختلف و بدون تعهد و حد و مرز را عادی کند و طوری القا کند که مخاطب باور کند برای همیشه وقت دارد و وقتی آماده شد (بخوانید دلزده و خسته) می‌تواند سراغ ازدواج و داشتن فرزند برود و هر کسی هم که تصمیم بگیرد در زمانی زودتر از آن‌چه رسانه تجویز کرده است اقدام کند، برچسب امل، متحجر و ناآگاه می‌گیرد.

رسانه ارزش‌هایی را که قرن‌ها در جوامع انسانی وجود داشته کمرنگ می‌کند و می‌خواهد از ما نسخه‌ای از انسان‌هایی بسازد که در جوامع غربی امتحان شده‌اند و حالا بعد از رسیدن به پوچی و ناامیدی، باز هم سراغ تشکیل خانواده و زندگی در خانواده‌های پرجمعیت رفته‌اند. با دیدن این چرخه چرا ما هم باید در این دام بیفتیم؟ این روزها باید شجاعت افرادی را که به جای خرج کردن شور و انرژی جوانی در روابط بی‌معنی و گذرا تصمیم گرفته‌اند ازدواج کنند و مسئولیت داشتن فرزند را بپذیرند، تحسین کنیم چون علاوه بر تمام موانعی که دارند، باید با تصویر کلیشه‌ای رسانه از خوشبختی، شادی، استقلال و عشق هم مبارزه کنند و افراد را به آزاداندیشی، به دور از سلطه رسانه، دعوت کنند.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم)
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است