Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس هرمزگان؛ مهدی خسروی: آزاد سازی سواحل به نفع مردم یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت آیت الله رییسی در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان بود که در چند هفته اخیر مورد پیگیری اساسی و جدی قرار گرفت و در گستره 7 استانی ساحلی کشورمان با نظارت استانداران، در گام اول تصرف اراضی دولتی به حریم ساحلی مورد بررسی ضربتی قرار گرفت و بدنبال آن در هرمزگان و با حضور چندین باره استاندار در نقاط مختلف، این تعرضات رفع و بسیاری از آنها تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین استان ساحلی کشورمان با بیش از 1200 کیلومتر ساحل و جزایر مختلف در خلیج فارس شاید بیشترین تصرف اراضی دولتی را در حریم ساحل داشته باشد ما با دستور رییس جمهور بر رعایت حریم ۶۰ متری دریا و آزادسازی سواحل و حریم رودخانه‌ها از ساخت و سازهای غیرمجاز، تاکنون دهها مورد تصرف غیرقانونی عمدتا در ساحل بندرعباس و جزایر مورد تخریب قرار گرفته است.

 مهلت 20 روزه رئیسی برای آزادسازی سواحل

رئیس جمهور که بارها تاکید کرده مصوبات و تصمیمات سفرهای استانی باید پیگری و اجرا شود در روز نهم بهمن ماه ‏به دستگاه های دولتی ۲۰ روز مهلت داد تا طبق دستور برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی ‏حداقل ۶۰ متر از ساحل اقدام کنند.


 

با دستور رئیسی و مهلت داده شده، دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری هرمزگان با سرعت آزادسازی سواحل را آغاز کردند، قوه قضائیه در هرمزگان که از سه سال پیش به این سو با تغییرات اساسی در زمینه مواجهه با مسائل از منظر مدعی العموم پای کار جدی اموراتی از این دست است و سابقه دهها مورد تخریب تصرفات اراضی ساحلی را نیز در کارنامه دارد، همپای با دولت وارد میدان شده و در بندرعباس و قشم شاهد دهها مورد تخریب تصرفات به ساحل در روزهای اخیر بودیم.

 آزادسازی سواحل به نفع مردم در بندرعباس

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این باره اظهار کرد: خوشبختانه دستگاه‌های دولتی خودشان آزادسازی سواحل و رعایت حریم 60 متری را بعد از دستور ریاست جمهوری انجام دادند و بخش عمده‌ای از سواحل رفع تصرف و آزاد شده و این روند را با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا بخصوص در برخی از جزایر که تصرفاتی در این حریم صورت گرفته است، رفع شود.

 

آزادسازی ۱۰۰ درصدی حریم سواحل در اختیار دستگاه های دولتی در هرمزگان

 مهدی دوستی همچنین در همین زمینه در پاسخ به سوال فارس عنوان داشت: با آزادسازی ۵۴هزار متر مربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس، حریم ۶۰متری ساحل در اختیار دستگاه های دولتی استان هرمزگان، به‌طور کامل رفع تصرف و آزادسازی شد و به این ترتیب هیچ اراضی ساحلی در هرمزگان در تصرف دستگاه‌های دولتی نیست.

 

 

 وی با اشاره به تدوین استراتژی منسجم به‌منظور آزادسازی حریم سواحل، گفت: سه ماه پیش از ابلاغ دستور رئیس جمهور، دستگاه های ذیربط در هرمزگان مکلف به تعیین محدوده حریم ۶۰متری دریا در استان شدند و با اطلاعات متقنی که در اختیار داشتیم، خوشبختانه پیشرفت خوبی در آزادسازی اراضی ساحلی حاصل شد.
 
دوستی بیان کرد: طی اطلاعات موجود، پنج کیلومتر از اراضی ساحلی در تصرف دستگاه های دولتی استان بود که تمامی این زمین ها، آزادسازی شدند.

 

 
استاندار هرمزگان همچنین از تعامل خوب دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای دستور رئیس ‌جمهور و آزادسازی اراضی ساحلی تحت تصرف، قدردانی کرد.

تکلیف نهادهای نظامی در جوار ساحل چه می‌شود؟

در مناطق مختلفی از سواحل جنوبی کشورمان، نهادهای نظامی از جمله سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و مرزبانی و دریابانی و نیروی انتظامی مستقر هستند که بسیاری از مردم تصور بر این دارند که این نهادهای نظامی نیز در پی این دستور رییس جمهور باید از جوار ساحل عقب نشینی کنند اما این در حالی است که قوای مسلح مستقر در کرانه ساحلی خلیج فارس و دریای عمان با کاربری نظامی و در راستای صیانت از امنیت کشور در این مناطق حضور دارند و حضور آنها در نسبت مستقیم با امنیت کشور است.

در همین زمینه دوستی استاندار هرمزگان نیز اظهار داشت: اهمیت وجود نهادهای نظامی در جوار ساحل، مرتبط با امنیت ملی است و می‌طلبد که حتما این مراکز در جوار سواحل باشند لذا این امر هم خواسته مردم و هم گامی در جهت تامین امنیت ملی است چرا که معتقدیم بایستی از اولین نقطه خشکی بتوانیم دفاع را آغاز کنیم.

بخش خصوصی متضرر نخواهد شد

استاندار هرمزگان در خصوص آزادسازی سواحلی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارند نیز گفت: دولت از بخش خصوصی که راه صحیح رفته، سرمایه گذاری کرده و طرح آورده و گام برداشته حمایت خواهد کرد و اطمینان می‌دهیم که ما دولت متعهدی هستیم و آنچه وعده شده انجام می‌شود. 

 

 
وی ادامه داد: اگر قرار بر این شد حریم 60 متری آزاد شود، قطعا ما به ازای آن به بخش خصوصی زمین خواهیم داد و این طرح به گونه‌ای پیش می‌رود که نظر بخش خصوصی تامین و امنیت سرمایه گذاری در استان هم در نهایت تضمین شود و قطعا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که از مسیر درست رفته‌اند و مجوز گرفته‌اند مطمئن باشند که هیچ اتفاقی که منجر به صدمه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شود، انجام نخواهیم داد.

ارزیابی وضعیت جزایر در خلیج فارس

استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت، روز جمعه به صورت هوایی نیز از جزایر خلیج فارس بخصوص آن دسته از جزایری که در ارتباط توسعه صنعتی کشور هستند و سواحل آنها در تصرف بخش‌های مرتبط با وزارتخانه‌های مختلف است نیز بازدید و بر ضرورت آزادسازی سواحل در تصرف این شرکت‌ها نیز تأکید کرد. دوستی با حضور در جزیره لاوان، وضعیت ساحل در این منطقه را نیز مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را برای برچیدن فنس شرکت فلات قاره از بخشی از ساحل این جزیره را صادر کرد.

 

تخریب دیوار یک کمپ گردشگری

این دیواره بخشی از کمپ اسکان گردشگری بندرعباس در ساحل شرقی این شهر و به وسعت 6 هکتار بود که با دستور استاندار در راستای آزادسازی سواحل و رعایت حریم 60 متری تخریب شد.

 

3 هکتار از اراضی ساحلی تصرفی بندرلنگه آزاد سازی شد

در راستای اجرای دستور ریاست جمهور و تاکیدات استاندار هرمزگان سه هکتار از اراضی ساحلی تصرفی بندرلنگه آزاد سازی شد.

زمین مذکور پس از آزاد سازی در اختیار شهرداری بندرلنگه جهت ساماندهی و سهولت دسترسی مردم قرار گرفت.

 

دادستانی پای کار رفع تصرفات ساحلی

دادستان عمومی و انقلاب قشم گفت: تمامی ساخت‌وسازها و واگذاری‌هایی که در حریم 60 متری دریا قرار دارد، در راستای دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه ریاست قوه قضاییه بررسی و در صورت تصرف، تخریب می‌شوند.

امید مهدوی مجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قشم با بیان‌اینکه این اقدام در راستای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف‌شده تا مرز قانونی (حداقل 60 متر از ساحل) و جلوگیری از استحصال دریا و دسترسی عموم به سواحل انجام می‌شود. وی با بیان اینکه کلیه واگذاری های قبلی بررسی خواهند شد، اضافه‌کرد: کلیه موانع دسترسی به ساحل، بدون استثنا با رعایت حریم قانونی از سواحل برطرف شده و از هرگونه ساخت‌و‌ساز جدید در حریم دریا جلوگیری خواهد شد.

رفع تصرف 35 کیلومتر از اراضی ساحلی در جزیره قشم در دو هفته اخیر

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در راستای اجرای دستور رییس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، سازه‌های غیرقانونی حریم 60 متری بخشی از سواحل قشم تخریب شد.

 

ویلاهای ریاست جمهوری هم از دستور روسای قوا بی‌نصیب نماند

ویلاهای ریاست جمهوری در قشم نیز در زمان حسن روحانی کار ساخت آنها آغاز شده بود، در بخشی دیوارهای حیاط به حریم 60 متر دریا تعرض کرده بود که با حکم رییس کل دادگستری هرمزگان، تخریب شدند. این اقدامات در راستای دستورات رییس جمهور و رییس قوه قضاییه صورت گرفت.

 

 

31 هزار مترمربع از اراضی توانیر رفع تصرف شد

ساحل توانیر (پشت نیروگاه بندرعباس) از جمله سواحل بکر و زیبای بندرعباس است که سالها در تصرف نیروگاه بندرعباس بود و امکان حضور مردم در این ساحل فراهم نمی‌شد و تنها به روی کارکنان و خانواده‌های این نیروگاه باز بود اما در پی دستور رییس جمهور مبنی بر آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده توسط دستگاه های دولتی تا مرز مجاز قانونی (حداقل ۶۰متر از ساحل) و متعاقب آن ابلاغ صریح و فوری  استاندار هرمزگان به تمامی دستگاه های دولتی، با حضور نمایندگان اداره کل منابع طبیعی، ۵۲۰ متر از طول نوار ساحلی با وسعت ۳۱هزار و ۵۰۰متر مربع در محدوده پارک ساحلی توانیر واقع در انتهای شهرک توانیر صورت گرفت.

 

آزادسازی ۱۵ هکتار از نوار ساحلی شهر تاریخی لافت در قشم

مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان در خصوص جزئیات این خبر اظهارداشت: این آزادسازی در محدوده حریم ۶۰ متری دریا در محدوده شهر تاریخی لافت و بخشی از جنگل های حرا جزیره قشم به طول ۲٫۵ کیلومتر و مساحت ۱۵ هکتار صورت گرفت که با توجه به احداث ساخت و سازهای غیرمجاز و آسیب به محیط زیست در این منطقه حفاظت شده، به سرعت مستحدثات غیرقانونی تخریب و سواحل و حریم دریا آزاد شد.

 

به گزارش فارس، آنچه در رفع تصرف از اراضی دولتی در هرمزگان اهمیت دارد، تداوم این اقدام در جهت رفع برخی دیگر از تصرفاتی است که در قالب واگذاری به بخش خصوصی صورت گرفته و سال‌ها با فنس‌کشی و قرار دادن چند سازه در آنها، عملا کار رها شده و اقدامی در جهت عمومی ساختن آن نیز صورت نگرفته است. از سوی دیگر برخی تأسیسات با کاربری فرهنگی نیز در ساحل بندرعباس وجود دارد که برغم هزینه‌کرد قابل توجهی برای ایجاد فنداسیون در آنها، سالها است که کار بر زمین مانده و تخریب آنها بخصوص با کاربری فرهنگی و عمومی شاید نیاز به بررسی هرچه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمی قاطعانه دارد.

انسجام میان قوا در هرمزگان وبخصوص میان دستگاه قضایی و استانداری هرمزگان یکی از اصلی‌ترین علل توفیق اجرای طرح آزادسازی سواحل است که بدون شک می‌توان از تجربه آن برای رفع مشکلات در دیگر بخش‌ها نیز بهره برد.

انتهای پیام/ 88055

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رفع تصرف اراضی ساحلی هرمزگان بندرعباس حریم ساحل حریم 60 متری استانداری هرمزگان مهدی دوستی استاندار هرمزگان دستگاه های دولتی دستور رییس جمهور آزادسازی سواحل اراضی ساحلی اراضی ساحلی نهادهای نظامی ریاست جمهوری ریاست جمهور حریم 60 متری سازی سواحل ساحلی تصرف رعایت حریم حریم 60 متر صورت گرفت بخش خصوصی آزاد سازی متری دریا خلیج فارس قرار گرفت رفع تصرف تخریب شد تصرف شد سازی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیامی روز ملی خلیج فارس را تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی
«روز ملی خلیج فارس»
مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم، در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار می‌آید، لذا این روز بزرگ را به حضار محترم و همه ایرانیان تبریک می‌گویم.

خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانیست. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتگی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود، پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

خلیج‌فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی می‌باشد که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد. اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و از جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، انرژی و ژئوپلیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله‌ای پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیراست که صرفاً با همکاری دست جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق خواهد شد. در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچکدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش‌قدم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در کلیه زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است. مایلم مجدداً تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.
هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما درعین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است. از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب‌العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، بازتعریف و بازتنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفتگو بین دو ساحل این گستره آبی است.

حضار گرانقدر؛ یک ویژگی مهم که وجه شناسه امروز برای خلیج‌فارس به شمار می‌رود، روحیه مبارزاتی ساحل‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را برنمی‌تابند. بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش‌آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد، بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت‌آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

در حالیکه آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسولانه و روابطی مودت‌آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد. ایران، به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند، با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه، برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد. فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرنهاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشتی مشترک توام با همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند. در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشمندان صاحب نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.
امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می‌داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. قطعاً دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس نیز خواهد داشت.

در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پر رونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد.

باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن است، دست خواهد یافت.
در پایان از همه دست اندرکاران این مراسم بخصوص محققان و اساتید گرانقدر که در پاسداشت این روز بزرگ همت گماشته‌اند سپاسگزاری می‌کنم.

حسین امیر عبداللهیان
وزیر امور خارجه

کد خبر 6092368 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود