Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@00:25:10 GMT

عملیات تولید برق از سد النهضه آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۱۱۱۱۹

عملیات تولید برق از سد النهضه آغاز شد

منابع خبری اعلام کردند که روند تولید برق از سد النهضه با حضور «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی و مسئولان عالی رتبه این کشور آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دولت اتیوپی به رغم مخالفت‌های مصر و سودان با تکمیل ۸۰ درصدی بنای سد النهضه، تولید برق از این سد را آغاز کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی اتیوپی، با حضور «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی و مقامات این کشور، دو توربینی که به تازگی در این سد نصب شده افتتاح شد تا از امروز تولید برق آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آبی احمد با حضور در خط تولید برق، با فشار دادن دکمه‌ای روند کار را آغاز کرد. او پیش از این گفته بود: «پروژه سد النهضه برای ما اتیوپیایی‌ها فراتر از یک سد است، زیرا نمادی از حاکمیت و وحدت ملی ما است».

این سد تاکنون پنج میلیارد دلار برای آدیس آبابا خرج برداشته و قرار است در مرحله نهایی شش هزار مگاوات تولید برق داشته باشد و اینگونه بتواند اقتصاد اتیوپی را توسعه دهد و اتیوپی را بزرگترین صادر کننده برق قاره آفریقا کند.

اتیوپی در ۱۹ جولای ۲۰۲۱ دومین مرحبه آبگیری سد النهضه را بدون توجه به هشدار‌های قاهره و خارطوم آغاز کرد و ۱۳.۵ میلیارد متر مکعب بر حجم آب پشت سد افزود. سدی که ۱۴۵ متر ارتفاع و ۱۷۸۰ متر طول دارد.

اما در مقابل مصر و سودان نگرانی جدی خود را در خصوص این سد دارند و موضوع ساخت سدی بر روی رود نیل در اتیوپی برای مصر به مثابه بحرانی راهبردی است؛ رودی که در طول تاریخ تا کنون منشأ حیات و نمو این کشور محسوب شده و اکنون مصر با تهدید کاهش ۲۰ درصدی سهم خویش مواجه است. به گفته عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۵: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است...»

تاکنون نیز گفتگو‌های مختلفی میان مصر، سودان و اتیوپی با میانجیگری اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا، کشور‌های اروپایی و آمریکا صورت گرفته، اما به نتیجه مورد رضایت همه طرف‌ها منجر نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اتیوپی تولید برق سد النهضه تولید برق سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار

 

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، شهردار سبزوار روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک سبزوار گفت: مطالعات طرح ساماندهی ورودی این شهر با هدف زیباسازی، کاهش سوانح رانندگی و استفاده از ظرفیت عبور زائران امام رضا (ع) انجام می شود.

میثم حسین‌آبادی افزود: کمربندی جنوبی سبزوار در حوزه وظایف اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است، اما شهرداری سبزوار برای ساماندهی ورودی شهر به این طرح مهم در خارج از چهارچوب وظایف ذاتی خود ورود کرده است. 

حسین آبادی گفت: ساماندهی وضعیت آشفته ورودی شهر، کاهش تصادفات رانندگی، استفاده از ظرفیت عبور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر از سبزوار و رونق اقتصاد گردشگری از مهمترین چشم‌اندازهای این طرح است. 

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات تکمیلی ۴ خطه شدن محور خروجی دره شهر به طول ۱۱‌.۵ کیلومتر
  • آغاز عملیات اجرایی احداث دفترصداوسیما در سقز
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / اولین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • بازگشت زائران عمره به کشور آغاز شد
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار
  • عملیات اجرایی احداث کمربندی شهر مهاباد آغاز شد
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد