Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون جدید چک اجرایی شد؟ دلایل افزایش آمار استفاده از برات و سفته چیست؟ برات الکترونیک در راه است؟

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ «قانون اصلاح قانون صدور چک» با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی و ثبت، نقل و انتقال چک‌های جدید از تاریخ ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ تنها در سامانه صیاد ممکن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب چک‌ها، بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را نداشته و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در این سامانه، امتناع می‌کنند.

قانون جدید چک اجرایی شد؟

رضا بزرگ، معاون بانکداری شرکتی یکی از بانک‌های معتبر کشور گفت: در حال حاضر با اینکه مشکل ضعف اینترنت و قطعی سیستم‌ها را داریم اما کم کم این قانون جا میفتد. این قانون باشرایط جدیدی که گفته شده است اجرایی شده و به طور مثال افراد آن را در سیستم ثبت می‌کنند، گیرنده را مشخص می‌کنند و در وجه حامل هم نمی‌تواند باشد. البته گفته شده اگر کسی چک قبلی داشته باشد می‌تواند تا عید آن را وصول کند.

همچنین یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه قانون جدید چک با مشکلات خاص خود در حال اجراست، گفت: یک مقدار ثبت سامانه‌ای که هم گیرنده و هم صادرکننده باید انجام بدهند با تیپ سنتی که بازاری‌ها با دسته چک سر و کار داشتند هم‌خوانی ندارد و افراد بیشتر علاقه‌مند به همان سیستم سابق هستند.

دوم اینکه پیش از این قانون چک را مدت‌دار و چندین برگ چک را برای موارد مختلف می‌دادند که الان قانون جدید به نوعی راه را بسته و افراد نمی‌توانند چک‌های در وجه حامل بدهند و یا اگر گیرنده چک مشخص نباشد نمی‌توانند آن را صادر کنند؛ لذا کاربرد چک یک مقدار از حالت سنتی خود خارج شده و تمایل به آن نیز کم شده است.

وی افزود: در حقیقت این دسته چک‌های جدید مساوی است با پول نقد یا چک بانکی تضمین‌شده به همین خاطر دیگر از آن خاصیت استفاده اعتباری از چک خارج شده است. به طور مثال بازاری‌ها محصولات خود را با چک خریده و پس از هفت هشت ماه پرداخت می‌کردند لذا باعث می‌شود استقبال از آن کم شود. البته گفتنی است چک‌های برگشتی نیز به نسبت قبل کمتر شده است اما آن قابلیتی که از آن انتظار می‌رود از چک گرفته شده است.

دلایل افزایش آمار استفاده از برات و سفته چیست؟

وی قانون جدید چک و از بین رفتن قابلیت‌های گذشته چک را از دلایل جایگزین کردن برات و سفته به جای آن دانست و گفت: برخی به خاطر اینکه پیگیری قضایی آن راحت‌تر شود یا اینکه در سامانه‌های مالیاتی کمتر برخورد داشته باشند، سعی می‌کنند بابت تعهدات سفته بگیرند و زمانی که فردی که پشت سفته را امضا می‌کند تعهد تضامنی دارند لذا استفاده از آن بیشتر شده است. همچنین اخیرا نیز بانک‌ها برای تضمین وام‌ها سفته درخواست می‌کنند.

این کارشناس تصریح کرد: البته قرار بود بانک مرکزی سامانه را به گونه‌ای طراحی کند که خودپردازها یا اپلیکیشن‌هایی که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود بتوانند این دسترسی را آسان کنند اما هنوز پذیرش این موضوع مقداری مشکل است زیرا آن قابلیت‌ها از چک گرفته شده و افراد دوست دارند به همان روش سنتی کار کنند و به همین دلیل تمایل کم است.

وی افزود: البته سه بانک(صادرات رفاه سامان) اعلام کردند این اپلیکیشن‌ها را راه اندازی کردند اما هنوز در کل سیستم به طور کامل اجرا نشده و کسانی که در این سه بانک حساب نداشته باشند دچار مشکل می‌شوند.

همچنین بزرگ تشریح کرد: قانون جدید چک نیز در این افزایش بی تاثیر نیست. ممکن است حجره‌های قدیمی از آن مدل سفته و برات بهتر استفاده کنند. بنابر این ممکن است بخشی از بازار را متاثر کند اما از آنجایی که کشور ما آی‌تی‌باز نیست، زمانی که قانون جدیدی در حوزه آی تی وضع می‌شود می‌تواند بر بازار و رفتار افراد تاثیر بگذارد.

برات الکترونیک در راه است؟

همچنین بزرگ در همین زمینه به دلایل دیگری اشاره کرد و گفت: شاید سفته به لحاظ قانون اجرایی از چک ضعیف‌تر باشد چون با چک می‌توانند روی همه اموال حکم بازداشت بگیرند ولی در حالت کلی سفته قوی‌تر است.

همچنین در حال حاضر دوباره برات را در شیوه‌های پرداخت به جریان انداختند و برات الکترونیک تعریف کردند. در روش قبلی آن را به صورت دستی گرفته و تحویل داده می‌شد اما برات الکترونیک به صورت سیستمی صادر، تایید و اجرا می‌شود و این یکی از دلایل افزایش استفاده از برات و سفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دارند برات الکترونیک را به صورت پایلوت اجرایی می‌کنند تصریح کرد: یک سیستمی طراحی شده که ثبت و تایید برات را الکترونیک کردند. گویی LC داخلی را به حالت برات استفاده کنند.

به این شکل دیگر نیازی به بردن فاکتور نیست چون فاکتور در سیستم ثبت شده و طرف مقابل آن را می‌بیند و بانک به شما تایید می‌دهد. در حال حاضر برات الکترونیک به صورت پایلوت اجرایی شده اما وزارت صنایع و بانک‌ها بسیار دنبال این هستند که این اتفاق بیفتد و برات از حالت دستی به الکترونیک تبدیل شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کاری که برات و سفته انجام می‌دهند این است که کمی زمان پرداخت را عقب می‌اندازند؛ مثلا به جای LC داخلی از آنها استفاده می‌کنند. حتی اگر LC را نیز الکترونیک کنند شاید جایگزین همه اینها شود. از طرفی بعضی مواقع نیز شرایط بازار استفاده از این ابزارها را طلب می‌کند و این افزایش استفاده از برات و سفته ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد الکترونیک مجلس شورای اسلامی برات سامانه صیاد انتقال چک چک‌ های قدیمی اخبار مرتبط خاندوزی: دهه ۱۳۹۰ دهه کاهش سرمایه گذاری بود قانون جدید چک جزو قوانین مترقی کشور است چک صیادی گامی بزرگ در راستای اجرای قانون جدید پول‌شویان شناسایی می‌شوند اجرای ضوابط جدید صدور چک از ۲۲آذر/ کارسازی چک‌ها به شکل گذشته تداوم می‌یابد شروط مداخله شخص ثالث در پرداخت برات مشخص شد ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال والکس نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها «دیوار» کجای بازار مسکن است؟ چک‌ های قدیمی تا چه زمانی قابل وصول هستند؟ / دلیل افزایش استفاده از برات و سفته چیست؟ با ۱۴ میلیون یخچال دوقلو بخرید (جدول) نشست هولناک زمین در کرمان + فیلم یزدانی و مردادمند باید به سربازی بروند! اولین محموله سیگار به کشور ترکمنستان صادر شد بنت: توافق در مذاکرات وین نمی‎تواند مانع ایران شود سراتو ۱۰ میلیون ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) وزیرعلوم: آزمون دکتری امسال به تعویق نمی افتد آشنایی با خاصیت های دارویی رازک استقلال و پرسپولیس در بورس ثبت شدند علت خون مردگی زیر پوست چیست؟ قیمت خودروهای فولکس + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) در کشور بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداریم ورود دلار هرات به کانال ۲۴هزارتومان رفقای عزیزی خادم به خانه فرستاده شدند سه هزار کسب و کار خانگی زیر سایه ای نماد شاسی بلند سوزوکی چند؟ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) تحریم بیت کوین مانند ممنوعیت اینترنت است تحرکات روزانه صندوق های قابل معامله / صندوق های طلایی با زیان همراه شدند دولت تنها ۱۵ درصد نهاده مصرفی عشایر را تامین می کند تورم ماهانه بهمن به ۲.۱ درصد رسید / کاهش ۰.۵ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه گوشت قرمز چه ارتباطی با بیماری کلیوی دارد؟ بهمن ماهِ پُر رکورد گل‌گهر برترین تصاویر خبری ۲۴ ساعت گذشته آخرین قیمت بی وای دی S۶ + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) چرا نصف کردن قرص خطرناک است؟ مسکن ملی اجاره ۹۹ ساله است؟ تهران بارانی از نمای برج آزادی قیمت خودروهای ولوو + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) احتمال جنگ بالاست فقهای شورا ساعت ها به شکایات شرعی شهروندان رسیدگی می کنند سهمیه مواد اولیه پلیمری ها قطع شد پارک ماشین مقابل درب دیگران جرم است؟ زمین چند مسکن حمایتی تامین شد؟ ارتباط رنگ کردن مو با ریزش آن! خودروی لوکس ۵۰ میلیون ارزان شد! + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) پروانه کدام رانندگان تاکسی باطل می شود؟ اطلاعیه جدید برای صاحبان خانه های خالی مصوبه جدید درباره همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته وانت چینی ارزان شد + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) شرکت های دولتی که مالیات نپرداختند موج سوم شیوع بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» در همسایگی پایتخت؟ جزییاتی از رفتار صنعتگران در ۹ ماه ۱۴۰۰ قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد رییس اتاق ایران: سخنانم مبتنی بر واقعیاتی بود که وجود داشت قیمت خودروهای مینی + جدول قیمت کامل (۱ اسفند ۱۴۰۰) رکورد جدید تولید ماهانه در ذوب آهن اصفهان ثبت شد بازار سیمان در بورس کالا از انحصار خارج شد؟ دلار هرات در آستانه سقوط به کانال ۲۴ هزار تومانی بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: الکترونیک مجلس شورای اسلامی برات سامانه صیاد انتقال چک چک های قدیمی برات الکترونیک جدول قیمت کامل قانون جدید چک ۱ اسفند ۱۴۰۰ حال حاضر اجرایی شد بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۱۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه امروز _ یکشنبه ۹ اردیبهشت _ مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن روز شوراها گفت: فرارسیدن نهم اردیبهشت روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند. پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است.

قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی ۳ هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.

وی با بیان اینکه «این مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است»، اظهار کرد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود؛ در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت آن نداده بود.

رئیس قوه مقننه گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلاً در تابستان ۱۳۹۹ وعده آن را داده بودیم، تصویب کرد و این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.

کد خبر 748614

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • طرح ابزار تامین مالی یک پیش‌بینی نوآورانه است
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد