Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص بیماری های عفونی گفت: هر کشوزی نمی تواند واکسن تولید کند و تولید واکسن ایرانی هفت هزار سال پشتوانه دارد لذا واکسیناسیون مردم می تواند در صورت تداوم کرونا و جهش های دیگر خیال همه را راحت کند.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با ضررت حمایت مردم و مسئولان از دانشمندان و متخصصان حوزه واکسن سازی گفت: من نمیدانم چرا مردم ما داشته هایشان را دست کم می گیرندو مثال در مورد همین واکسن که کشورمان شش- هفت برند مختلف واکسن کرونا را تولید کرد را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من پیشنهاد می کنم که افرادی که واکسن های ایرانی را دست کم گرفته اند و معتقدند اثرگذاری آنها نسبت به انواع خارجی کمتر است، از طریق اینترنت که تقریبا در اختیار اکثریت آنها است بروند و بررسی کنند که در میان تمام کشورهای دیگر چند کشور اقدام به تولید واکسن کرونا کرده اند؟

وی اضافه کرد: تولید واکسن که متاسفانه برخی از هموطنان در زمین بازی دشمنان بازی می کنند و شاید ناخواسته موجب تخریب علم و صنعت واکسن سازی می شوند که در کشور ما بیشتر از یک صده سابقه دارد؛ بنابراین هر کشوری که شب خوابید و صبح بلند شد نمی تواند اقدام به تولید واکسن کند. و واکسن سازی ما به پشتوانه هفت هزار سال تاریخ و طب و هنر و فرهنگ است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: خوب است که این جوانان عزیز که اظهاراتشان بیشتر تکرار تخریب هایی است که برخی از بدخواهان ما انجام می دهند، بدانند که اطباء و پزشکان نامی کشورهای پیشرفته غرب که علوم پزشکی در آنها رشد چشمگیری داشته غالبا ایرانی هستند. می توانند با یک جستجوی ساده به این حقیقت پی ببرند. بنابراین کشوری با این سابقه می تواند به تولید واکسن داخلی بپردازد و این نیست که هر کشوری اراده کند بتواند واکسن تولید کند.

 

مردانی در ادامه تصریح کرد: کاملا طبیعی است که برخی از مواد مورد نیاز دارو و واکسن سازی از کشورهای دیگر وارد شود، پس نباید این اقدام که در بسیاری از کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است، را هدف تخریب کرد و گفت که ایران مایع واکسن ها را از کشورهای دیگر می گیرد ودر داخل کشور ویال های واکسن پر می شوند. اینطور نیست. برای این کار گروه بزرگی از متخصصان نخبه کشور دور هم جمع شده اند که کاری کارستان انجام دهند و باید مردم آنها را باور کنند.

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با ورود به بحثی دیگر خاطر نشان کرد: اما متاسفانه در پاره ای موارد برخی از مسئولان دولتی که درک درستی از کار عظیم واکسن سازی نداشتند آنگونه که باید همکاری نکردند و این باعث دلسردی برخی از محققان و پژوهشگران واکسن شد و هدف تولید واکسن و مصون سازی هموطنان مقداری با تاخیر مواجه شد. در حالیکه مردم و مسئولان باید آنقدر مشوق دانشمندان جوان کشورمان باشند که آنها شبانه روز روی این هدف و پروژه ملی کار کنند. اما به نظر می رسد همین نکته پاشنه آشیل واکسن سازی ما باشد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد کمی در حوزه تولید و تداوم پژوهش ها و کشف  واکسن برای سویه ها و واریانت های جدید کمی منفعل و دلسرد شده اند که حق هم دارند. چون به عشق مردمی کار کرده اند که حالا برخی از همین مردم دانسته و نادانسته حرف بدخواهان را تکرار می کنند؛ خب مسلم است که هرکس جاری آنها باشد منفعل و دلسرد می شود. در حالیکه چنین دانشمندان و محققانی در کشورهای دیگر شان و منزلتی خاص دارند و مردم آنها را روی چشم های خود نگهداری می کنند. با این وجود باید مردم قدر کار دانشمندان حوزه واکسن سازی را بدانند.

 

مردانی در ادامه متذکر شد: شاهد این گفته ها این است که در میان افرادی که واکسن های مختلف ایرانی را استفاده کرده اند، چرا برای کسی مشکلی پیش نیامده؟ و اگر مشکلی بوده در حد عوارض اولیه بوده که در یکی دو روز اول حل شده اند. حالا شما تصور کنید اگر واکسن ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نبود، آیا اصلا اجازه می دادند که این واکسن ها را برای اقشار خاص جامعه تزریق کنند؟ مسلم است که این کار هرگز انجام نمی شد.

این متخصص نام آشنای حوزه پزشکی در بخش دیگری از این بحث یادآور شد: آنگونه که از پژوهش های سازمان جهانی بهداشت برمیاید کرونا در آینده دچار موتاسیون ها و جهش های دیگری خواهد شد و مردم ناچارند برای بقای خود و عزیزان شان تزریق واکسن را بنا به دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور اعلام می کند، انجام دهند. با این وجود بد نیست مردم کمی با تفکر و خرد جمعی به مقوله واکسیناسیون بیندیشند. گرچه حرف من به معنای اجبار در واکسیناسیون نیست اما بد نیست کمی کلاهمان را قاضی کنیم و ببینیم اینهمه مردم جهان اشتباه می کنند و گروهی از مردم که مخالف واکسن هستند درست می گویند. مضاف بر آن واکسیناسیون در جهان پیشینه ای طولانی دارد. تنها مربوط به کرونا نیست. زمانی که برخی از بیماری ها مانند سرخک و فلج اطفال و هاری بسیاری از کشورهای جهان را فلج کرده بود همین موسسات واکسن سازی کشورمان پیشقدم شدند و واکسن تولید کردند.

وی اضافه کرد: الان هم بخاطر برخی از تعصبات اشتباه برخی از کشورها در میان آتش کرونا درمانده اند و ما باید فکر خودمان را بکنیم و تا مرزی که دانشمندان معین کرده اند اگر واکسینه شویم دیگر نگران تداوم کووید و انواع جهش ها و موتاسیون های بعدی آن نخواهیم بود. چرا که بدن ساختار مورد نیاز در برابر این ویروس را دست و پا کرده و اگر ویروس به بدن حمله هم کند و فرد درگیر و  بیمار شود بیشتر از یکی دو روز طول نخواهد کشید و بیماری او منجر به مرگ نخواهد شد.

مردانی در خاتمه اظهاراتش گفت: باتوجه به آنچه گفته شد باید در هر شرایطی قدر ثروت های معنوی خود مانند دانشمندان را بدانیم. این دانشمندان حوزه ویروس شناسی و واکسن سازی اگر نبودند معلوم نبود کشور ما در حال حاضر در چه شرایطی بسر می برد. لذا استقبال از واکسن نه تنها در وهله اول خودمان را مصون می کند در وهله بعد موجب دلگرمی دانشمندان مان می شود که با عشق مردم و پشتکار به کار خود ادامه دهند؛ به ویژه آنکه در این صده دشمنی ها به شکل جنگ های بیولوژیک و میکروبی جلوه کرده و آنچه روزی در فیلم ها میدیدم امروزه در عالم واقع روی می دهد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشورهای دیگر تولید واکسن واکسن سازی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۱۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیش‌تولید سریال «مستوره اردلان» در کردستان

علی مرادی امروز در جلسه قرارگاه رسانه و فضای مجازی کردستان که با موضوع روز دختر در سالن جلسات صداوسیمای کردستان برگزار شد، گفت: سریال سریال ماه‌شرف خانم ملقب به مستوره اردلا  در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان اضافه کرد: عدم تعیین‌تکلیف شهرک سینمایی سنه‌دژ موجب تاخیر در تولید این سریال شده است که هفته آینده با پیگیری استاندار کردستان تعیین‌تکلیف خواهد شد.

وی گفت: شهیده ناهید فاتحی‌کرجو، فاطمه اسدی، فرشته باخویشی نمونه‌هایی از زن مسلمان کرد قهرمان هستند که نباید از معرفی آنها غفلت کرد.

 مرادی خاطرنشان کرد: ۵۸ شبکه ماهواره‌ای کردزبان جامعه ما را تهدید می‌کنند که الگوسازی و توجه به ظرفیت‌هایی الگویی کردستان به نوعی بازدارندگی خواهد داشت.

ماه‌شرف خانم در سال ۱۲۲۶ قمری (برابر با ۱۱۸۴ خورشیدی و ۱۸۰۵ میلادی)، زمان حکومت امان‌الله خان والی اردلان در خانوادهٔ اهل فرهنگ قادری در سنندج به دنیا آمد و به تحصیل و تربیتش همت گماشتند و بر خلاف سنت دیرین و جاری زمان، او را هم‌سطح با مردان به آموختن علوم متداول زمان تشویق و ترغیب نمودند. 

دیری نگذشت که این ماه‌شرف در ردیف ادیبات و سخن‌سنجان قرار گرفت.

مستوره با ذوق و قریحهٔ شعریش توانست با سرودن قصائد نغز و غزلیات آبدار با شاعران نامدار زمان خود مقابله کند و در تاریخ‌نویسی پابه‌پای مورخین جلوه نماید. میرزا علی‌اکبر منشی دیوان غزلیات مستوره کردستانی را بیست‌هزار بیت دانسته‌ است. 

ماه‌شرف خانم به عنوان اولین زن تاریخ‌نگار زن جهان اسلام مطرح است. دیوان اشعار، تاریخ اردلان و عقاید مستوره از جمله تالیفات این بانوی کردستانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • آغاز پیش‌تولید سریال «مستوره اردلان» در کردستان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • زحمات کارگران در حوزه اقتصادی پشتوانه ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خواهد بود
  • تاریخ‌سازی افغانستان با یک ایرانی